کد خبر: 638137
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۶ ۰۸:۴۵:۰۷
| |

افشاگری مقام فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان در مورد رسوایی هانگژو؛

به جز جودو، چند دوومیدانی‌کار تیم نابینایان و کم‌بینایان هم گواهینامه دارند و با موتور رفت و آمد می کنند!

در شهریور امسال فائزه توسلی نایب‌رییس مستعفی فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان به روزنامه اعتماد گفته بود دو جودوکار تیم ملی نابینایان و کم‌بینایان مشکل بینایی ندارند!

به جز جودو، چند دوومیدانی‌کار تیم نابینایان و کم‌بینایان هم گواهینامه دارند و با موتور رفت و آمد می کنند!
کد خبر: 638137
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۶ ۰۸:۴۵:۰۷

در رقابت‌های هانگژو جودوکار نابینای کشورمان بینا ازآب درآمد و اخراج شد!

به گزارش روزنامه اعتماد، این خبر تلخی برای جامعه ورزشی کشورمان است که از دهکده بازی‌های پاراآسیایی در هانگژو مخابره شد. اما اعزام ورزشکار بینا به مسابقات نابینایان درحالی که یک سال پیش تقلب او در نابینایان جهان سر و صدای زیادی به‌پا کرده بود چه معنایی دارد؟ چه کسی مسوول این وضعیت است؟ چرا از فدراسیون و کاروان ورزش کشورمان پیگیری در این زمینه نداشتند و پاسخی ارایه نمی‌کنند؟ عجیب اینکه وحید جدی، نماینده وزن ۷۳ کیلوی تیم ملی جودوی نابینایان ایران در سه رویداد سال ۱۴۰۱ برای تیم ملی افراد سالم زیرنظر فدراسیون جودو کشورمان روی تاتامی رفته بود، اما حالا پس از رسوایی به بار آمده در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو توسط داوران و ناظران شناسایی و از مسابقات اخراج شده است! البته این جودوکار در پستی اینستاگرامی بعد از این اتفاق گفت که قربانی یک بازی کثیف شده است. او توضیح بیشتری در این زمینه ارایه نکرد.

اما این برای نخستین‌بار نیست که خبر بینا بودن یک عضو تیم نابینایان جودو، رسانه‌ای می‌شود. در شهریور امسال فائزه توسلی نایب‌رییس مستعفی فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان به روزنامه اعتماد گفته بود دو جودوکار تیم ملی نابینایان و کم‌بینایان مشکل بینایی ندارند! این مقام فدراسیون دقیقا از وحید جدی نام برد اما در کمال تعجب این فرد دوباره همراه با کاروان ایران به بازی‌های آسیایی هانگژو اعزام شد. در همان گزارش همچنین علاوه بر وضعیت بینایی وحید جدی گواهینامه گرفتن او را نیز رسانه‌ای کردیم. همین‌طور چندین و چند مصاحبه درخصوص اتفاقات عجیب و غریب در فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان از ورزشکاران رشته‌های مختلف در این رشته منتشر کردیم که همگی از ریاست فدراسیون گلایه داشتند؛ گلایه‌هایی که بیشتر شبیه به شکایت بود! حالا هم خبر‌دار شدیم مسوولان مربوطه پیگیر هستند و حتی احتمال برکناری مظلومی از ریاست فدراسیون وجود دارد‌. برای پیگیری این موضوع و همچنین رسوایی به بار آمده با خانم فائزه توسلی نایب‌رییس پیشین فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان که مدتی است به دلیل اختلاف با رییس این فدراسیون از سمتش استعفا داده، گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 

ابتدا بگویید با استعفای شما موافقت شد؟

درباره پذیرش استعفایم بگویم که چیزی تا این لحظه هنوز به من اعلام نشده اما با توجه به اینکه به عنوان عضو هیات رییسه و نایب‌رییس فدراسیون نامه‌ای برای شرکت در جلسه هیات رییسه و مجمع عمومی فدراسیون دریافت نکردم پس می‌شود گفت استعفایم پذیرفته شده است.

دلیل استعفای شما چی بود؟

مشکلاتی وجود داشت به خصوص در حوزه زنان ورزشکار نابینا و کم‌بینا که مسبب آن آقای مظلومی بود.

شفاف‌تر بگویید.

خب در سه حوزه‌ مالی و فنی و مشکلاتی در ‌حوزه زنان وجود دارد که فکر نمی‌کنم شما بتوانید درباره آن بنویسید! یعنی مشکلات اخلاقی.

به مسوولان مربوطه گزارش دادید؟

بله. همراه مستندات به نهادهای مربوطه، به وزارت ورزش، کمیته ملی پارالمپیک و المپیک ارایه داده شد و جلساتی با بنده و ورزشکاران برگزار کردند اما تا این لحظه هنوز جواب قانع‌کننده‌ای در این زمینه به ما داده نشده! ضمن اینکه مشکلات دیگری هم وجود داشت. مثلا برای جلسات هیات رییسه کاملا سلیقه‌ای عمل می‌شد و افراد دعوت می‌شدند که برای جلسات بعد حضور نداشتند و به این دلیل بود که اگر نقدی در جلسه صورت می‌گرفت آقای مظلومی خوشش نمی‌آمد! در واقع آقای مظلومی هر کسی که مخالف نظرش بود را به راحتی کنار می‌گذاشت و برایش فرقی نداشت. درباره دیگر نایب‌رییس‌ها هم به همین صورت بود و هیچ نایب‌رییسی نبود که بتواند با او کار کند و فکر می‌کنم من اولین نایب‌رییسی در این فدراسیون بودم که توانستم چهار سال با او کار کنم!

یک سوال متفاوت بپرسیم. در نابینایان و کم‌بینایان، ورزشکاران دیگر هم مثل وحید جدی داریم که بینا باشند؟

فقط در رشته جودو نیست. در رشته دوومیدانی هم آن‌طور که من اطلاع دارم تعدادی از ورزشکاران گواهینامه رانندگی دارند! این با منطق هیچ کسی سازگار نیست. چطور می‌شود کسی گواهینامه رانندگی داشته باشد اما نابینا یا کم‌بینا باشد؟ اگر بینا است چرا در حوزه کم‌بینایان و نابینایان کار می‌کند و اگر نابینا یا کم‌بینا است چطور گواهینامه رانندگی دارد؟ به شخصه ورزشکاری را دیدم که در فدراسیون رفت و آمد داشته و موتورسوار می‌شد! با منطق من سازگاری نداشت و به‌ همین دلیل خیلی تلاش کردم تا مسوولان به این موضوع رسیدگی کنند اما تا این لحظه اقدامی صورت نگرفته. من هم براساس وجدان انسانی‌ خودم تصمیم گرفتم استعفا بدهم ‌چون نمی‌خواستم حق و حقوقی از ورزشکاران ضایع شود.

عملکرد کم‌بینایان و‌ نابینایان در پاراآسیایی را چطور ارزیابی می‌کنید ؟

خب شاهد این بودیم که عملکرد فنی بچه‌ها خیلی پایین‌تر از مسابقات جاکارتا بود با توجه به اینکه در این دوره امکانات بیشتری هم داشتند اما عملکرد ضعیفی داشتند. در گلبال خانم‌ها دیدید یک زمانی دوم پاراآسیایی بودند اما این دوره چهارم شدند و شکست‌های بدی داشتند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها