کد خبر: 637415
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۱ ۰۸:۴۰:۰۲
| |

مدیر تیم‌های ملی تاجیکستان در گفت‌وگوی اختصاصی با «اعتماد»:

شک نکنید پرسپولیس در تهران مقابل استقلال دچار مشکل می شود/ من عاشق این دو پرسپولیسی تیم ملی ایران هستم!

مارکو رگینی مدیر تیم های ملی فوتبال تاجیکستان می گوید استقلال این کشور پرسپولیس را به دردسر خواهد انداخت.

شک نکنید پرسپولیس در تهران مقابل استقلال دچار مشکل می شود/ من عاشق این دو پرسپولیسی تیم ملی ایران هستم!
کد خبر: 637415
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۱ ۰۸:۴۰:۰۲

فوتبال تاجیکستان در چند سال گذشته با سرمایه‌گذاری قابل توجه در فوتبال پایه و فراهم کردن امکانات مناسب و همچنین جذب مربیان خارجی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

به گزارش روزنامه اعتماد، به همین بهانه و البته بازی پرسپولیس مقابل استقلال تاجیکستان در لیگ قهرمانان آسیا با مارکو رگینی، مدیر تیم‌های ملی فوتبال این کشور گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 

برای شروع بگویید چه مدت است که به تاجیکستان آمدید؟

من از ابتدای آوریل امسال به تاجیکستان آمدم و در شهر دوشنبه به عنوان مدیر آکادمی مشغول شدم. من با باشگاه یوونتوس کار خودم را شروع کردم و تا آگوست به همین کار مشغول بودم و بعد با پیشنهاد رییس فدراسیون فوتبال تاجیکستان به عنوان مدیر تمام تیم‌های ملی این کشور انتخاب شدم از زیر پانزده ساله‌ها تا بزرگسالان. از آنالیز تمرینات تا مسابقات و شناسایی و بررسی عیب و ایراد بازیکنان و انتقال آن به مربیان و تهیه روزانه گزارش از وضعیت تیم‌ها و انتقال به فدراسیون این کشور.

حضور شما از یک ‌کشور صاحب‌ فوتبال مثل ایتالیا در تاجیکستان تا چه حد می‌تواند در پیشرفت فوتبال این کشور تاثیرگذار باشد؟

خب سیستم‌ فوتبال در اروپا با اینجا بسیار فرق می‌کند و تفاوت‌ها به قدری است که نمی‌شود به همین زودی تجاربم را انتقال دهم . مدل تمرین دادن در نوجوانان و جوانان و بزرگسالان متفاوت است، اما آنها از من خواستند تا سبک فوتبال ایتالیا را کم‌کم به فوتبال این کشور منتقل کنم. باید خیلی سخت کار کنیم، اما تا الان هم‌ بد کار نکردیم و در تورنمنت زیر ۱۷ ساله‌های کافا جام گرفتیم و در زیر ۲۳ ساله‌ها هم نتایج خوبی گرفتیم و احتمالا در ماه مارس آماده ‌جام ‌جهانی آرژانتین ‌خواهیم شد. هدف حضور در بازی‌های آرژانتین است.

فوتبال در تاجیکستان چقدر پیشرفت داشته؟

اول بگویم‌ که در ایتالیا رییس دپارتمان فنی فوتبال بودم و در تاجیکستان پتانسیل خوبی برای پیشرفت دیدم، اما مشکل اینجاست که طرز تفکر مربیان بیشتر فیزیکی است تا تاکتیکی‌. بازیکنان از نظر بدنی خیلی‌ خوب هستند اما از نظر تاکتیکی نه. مشکل اصلی ما در اینجا این است که آمادگی ذهنی بازیکنان برای تاکتیک‌های جدید یا عوض کردن لحظه‌ای تاکتیک‌ با توجه ‌به شرایط بازی و تیم حریف وجود ندارد. آنچه اینجا انجام‌ می‌دهند با فلسفه کاری‌ من‌ متفاوت است‌. در ایتالیا بیشتر روی تاکتیک کار می‌شود تا کارهای بدنی. البته تاجیکستانی‌ها در پایه‌ها خیلی مستعد هستند و می‌توانند پیشرفت کنند، اما مربیان تاجیک چیز زیادی به لحاظ تاکتیکی نمی‌توانند به این استعدادها اضافه کنند. لازم است که آنها مربی بزرگ خارجی بیاورند. اگر بازیکنان را به لحاظ روانی و ذهنی و فلسفه فوتبالی آماده تغییر نکنیم، نمی‌توانیم رشد کنیم. فقط این‌طور می‌شود رشد کرد.

با همه این شرایط می‌شود گفت فوتبال در آن کشور به زودی پیشرفت چشمگیری کند؟

من مثبت‌اندیش هستم و مطمئنم اگر همین مسیر صحیح را فوتبال تاجیکستان ادامه دهد، می‌تواند در چهار، پنج سال آینده تغییرات بنیادی در نحوه بازی و نتیجه‌گیری داشته باشد.‌ اما ‌جز ‌این زمان ‌نیاز به استفاده از جوانان است. الان رنک‌ تاجیکستان زیر ۱۰۰‌نیست، اما اگر برای جوانان مربی خوب بیاورند شک نکنید‌ رنکینگ‌ خوبی به دست می‌آورند. من در کنار فعالیت در آکادمی ایتالیا در آکادمی سوییس هم فعالیت داشتم، آنها ۲۰ سال پیش فعالیت‌شان را شروع کردند . از مدارس شروع کردند به استعدادیابی نقطه‌ای و منطقه‌ای و پس از یکسال نخبه‌ها را گروه‌بندی‌ کردند و برای هر کدام بهترین‌ مربیان را آوردند. در سوییس بهترین‌ مربیان و بیشترین ‌بودجه ‌را برای پایه‌ها در نظر گرفتند که‌ معمولا در فوتبال عرف نیست و نتیجه این شد که تا چند سال پیش به رنکینگ ‌ششم یا هفتم فیفا هم رسیدند و این یعنی پیشرفت. در واقع سیستم اصلاح شده آکادمی فرانسه را پیاده کردند. کپی کردن اینجور ‌مواقع اصلا بد نیست! در ایران هم اگر همین سیستم پیاده شود و استعدادها به حال خودشان رها نشوند و البته سخت‌افزاری و زمین‌های خوب داشته باشید، می‌توانید در چند سال بعد تیم ملی قوی داشته باشید.

صحبت از فوتبال ایران شد. پرسپولیس از ایران به مصاف استقلال تاجیکستان می‌رود، فکر می‌کنید تیم تاجیکستانی می‌تواند در ایران بازی‌ قابل قبولی را به نمایش بگذارد؟

من آخرین بازی استقلال را مقابل الدحیل از نزدیک تماشا کردم. همان بازی که مساوی شد. با اینکه سطح فوتبال ایران از تاجیکستان بالاتر است و‌ همچنین سطح لیگ بالاتری نسبت به تاجیکستان دارد، اما فراموش نکنید که استقلال تاجیکستان یک تیم خاص‌ در این کشور است و فوتبالی که به نمایش می‌گذارد فراتر از این کشور است . پرسپولیس هم تیم قدرتمندی است، اما مطمئن هستم مقابل استقلال تاجیکستان با مشکل مواجه می‌شود! حتی در تهران هم کار پرسپولیس سخت است، اما در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان صد درصد پرسپولیس زمینگیر خواهد شد! با این حال، بازی در تهران برای هر دو تیم سخت است، اما باز هم می‌گویم شک نکنید استقلال لقمه دندانگیری برای پرسپولیس می‌شود.

از فوتبال ایران تا چه حد شناخت دارید؟

صادقانه بگویم در این فصل لیگ ایران را دنبال نکردم اما چند تا بازی‌ها را دیدم به خصوص بازی‌‌های پرسپولیس و استقلال را. من لیگ شما را تحسین می‌کنم، چون لیگ خوبی دارید، اما بعد از گذشت ۵، ۶ بازی نمی‌شود راجع به انتهای لیگ اظهارنظر کرد، اما به نظرم این دو تیم در نهایت برای قهرمانی می‌جنگند. من می‌دانم ایرانی‌ها دیوانه‌وار فوتبال را دوست دارند. من هیجانات فوتبالی در ورزشگاه‌های ایران را دیدم و می‌دانم تیم ملی شما سه دوره پیاپی در جام جهانی حضور داشته و دوست دارم بدانم در جام جهانی آینده چه خواهید کرد، چون در هر دوره یک سورپرایز داریم. مثلا جام جهانی قبلی مراکش سورپرایزمان کرد چه بسا جام ‌جهانی بعد ایران باشد.

از بازیکنان ایرانی هم شناختی دارید؟

بله شما بازیکنان خوبی دارید. طارمی در پرتغال است و آزمون در رم یا امیر عابدزاده هم در خارج از ایران هستند. دو تا بازیکن دارید که وسط بازی می‌کنند و من عاشق فوتبال آنها هستم منظورم وحید امیری و نوراللهی است و همچنین کریم انصاری‌فرد که سبک بازی‌اش را دوست دارم.

سوال آخر، درباره وضعیت فوتبال ایتالیا چه نظری دارید؟

خب در پانزده سال گذشته ما از فلسفه تاکتیکی فاصله گرفتیم و بیشتر فوتبال‌مان فیزیکی شده. ایتالیا دیگر ستاره‌هایی مثل توتی، دل پیرو، کاناوارو و نستا و بقیه همدوره‌ای‌های آنها را ندارد. نسل فعلی از لحاظ بدنی خوب هستند، اما منطق فوتبالی ندارند. ما تا به اصول اولیه خود برنگردیم، نمی‌تواتیم موفق شویم. بازیکنان ایرانی می‌توانند در سن کمتر در ایتالیا بازی‌ کنند حالا نه در سطح تیم‌های مثل اینتر و یوونتوس، اما در سری A و تیم‌های متوسط می‌توانند بازی کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها