کد خبر: 634580
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۱۰:۱۵:۲۶
| |

نماد گرم شدن روابط ایران و عربستان به تنش جدید انجامید!

مسابقه فوتبالی که می‌خواست هم یک نمایش ورزشی جذاب باشد هم به نمادی از گشایش روابط ایران و عربستان تبدیل شود از دو روز پیش خودش به یک مناقشه بزرگ مبدل شده است.

نماد گرم شدن روابط ایران و عربستان به تنش جدید انجامید!
کد خبر: 634580
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۱۰:۱۵:۲۶

به جرات می‌توان گفت هیچ چیزی به اندازه حواشی ورود تیم‌های عربستانی به ایران بعد از چند سال فضای رسانه‌ای کشور را در ماه‌ گذشته تحت تاثیر قرار نداده است. ابتدا ورود رونالدو به ایران و نوع واکنش علاقه‌مندان به او، سپس بحث حضور نیمار و چمن ورزشگاه آزادی و آن ویدیوی عجیب از ترمیم چمن و واکنش ستاره برزیلی و سپس داستان بازی سپاهان- الاتحاد که لغو شد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، مورد آخر با توجه به آنچه رسانه‌های عربستانی از دلیل لغو بازی می‌گویند ابعادی سیاسی پیدا کرده است. روز دوشنبه و درحالی که قرار بود بازی دو تیم سپاهان و الاتحاد در ورزشگاه نقش جهان از ساعت19:30 آغاز شود، تیم عربستانی راس ساعت مقرر وارد زمین نشد و سپس رسانه‌های عربستانی اعلام کردند مقامات تیم الاتحاد اعلام کرده‌اند تا زمانی که سردیس شهید سلیمانی مقابل تونل ورودی رختکن باشد بازی نمی‌کنند! این خبر آن‌قدر عجیب بود و هنوز هم هست که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است، ولی به هر حال ساعت 20 و پس از گذشت 30 دقیقه از زمان شروع بازی تیم الاتحاد استادیوم را ترک کرد و راهی کشورش شد.

هواداران عصبانی سپاهان که مقدار زیادی وقت و هزینه صرف تماشای این بازی کرده بودند با شعارهایی نظیر «فوتبال با سیاست نمی‌خوایم» اعتراض خود را نشان دادند و ورزشگاه را ترک کردند. 

تا به الان هیچ کدام از طرف‌های ایرانی و عربستانی از دلیل لغو بازی با صراحت سخن نگفته‌اند. دوشنبه شب هم درحالی که فضای رسانه‌ای غیررسمی و فضای مجازی پر بود از اخبار ضد و نقیض در مورد دلیل لغو بازی خبرگزاری فارس مدعی شد گفته می‌شود بهانه سعودی‌ها برای ترک زمین وجود سردیس سردار سلیمانی بوده ولی بعید است گستاخی آنها به این دلیل بوده باشد چون الاتحاد روز قبل از بازی در این زمین تمرین کرده بود و مشکلی وجود نداشت.  بعد از بازی مدیرعامل سپاهان تایید کرد که تیم الاتحاد انتظار تغییر در شکل ظاهری استادیوم را داشته ولی این امر مقابل چشمان چند ده هزار هوادار امکان‌پذیر نبوده و ضمنا در جلسه هماهنگی قبل از بازی تیم رقیب بحثی در مورد المان‌های موجود در ورزشگاه به میان نیاورده بود.

ساکت مدیرعامل سپاهان نگفت انتظار الاتحادی‌ها از تغییر شکل ظاهری استادیوم چه بوده است.  در سمت مقابل الاتحاد و فدراسیون فوتبال عربستان نیز به اظهارنظرهای کلی در این رابطه بسنده کردند. فدراسیون فوتبال عربستان با حمایت از تیم الاتحاد نوشت که این تصمیم لغو بازی از سوی AFC اتخاذ شده بود و نه باشگاه الاتحاد. مساله‌ای که در بیانیه تیم عربستانی هم وجود داشت. باشگاه الاتحاد در بیانیه خود بعد از بازی نوشت: «پس از حضور در روز دوشنبه در ورزشگاهی که بازی در آن برگزار می‌شود، ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا به وی اعلام کرد که این بازی در تاریخ مشخص شده برگزار نمی‌شود و این تیم می‌تواند ورزشگاه را ترک کند و بر این اساس هیات باشگاه ورزشگاه را به سمت فرودگاه ترک کرد.»

فدراسیون فوتبال عربستان و باشگاه الاتحاد با سلب مسوولیت از خود و انداختن تصمیم لغو بازی به گردن ناظر AFC نشان دادند که تصمیم از طرف آنها نبوده و این قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده که باعث عدم برگزاری بازی شده است. کما اینکه در بیانیه فدراسیون فوتبال عربستان هم‌ آمده: «فدراسیون فوتبال عربستان نیز به نوبه خود از تمایل کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری این مسابقه در شرایط مناسب تمجید می‌کند.»

بنابراین جعبه سیاه ماجرای عجیب غروب دوشنبه در نقش جهان اصفهان ناظر بازی است که گویا دستور به لغو مسابقه داده است و باید دید او چه گزارشی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارایه کرده است. در این بین عدم حضور داور مسابقه در زمین بازی همراه با تیم سپاهان نشان می‌دهد که مساله «عدم مهیا بودن شرایط برای برگزاری بازی بوده است.» AFC ساعتی بعد از لغو بازی با انتشار یک بیانیه اعلام کرد پرونده این بازی به کمیته‌های تصمیم‌گیر ارجاع شده تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.  در این بین برخی رسانه‌های عربستانی از سه-صفر شدن بازی به نفع تیم الاتحاد خبر دادند و به همان نسبت تعدادی از رسانه‌های داخل کشور هم گفتند باتوجه به قوانین سپاهان برنده این مناقشه است. ادعاهایی که هیچ کدام سندیت ندارند، چراکه درنهایت کمیته انضباطی AFC براساس گزارش ناظر بازی تصمیم نهایی را خواهد گرفت. البته اگر آن‌طور که الاتحادی‌ها مدعی هستند ناظر بازی دستور به عدم برگزاری داده باشد آنها شانس بیشتری دارند.

 در این میان عده‌ای هم از برگزاری بازی در زمین بی‌طرف گفتند که طبق اعلام کارشناسان حقوقی بسیار بعید به نظر می‌رسد. همان‌طور که اظهاراتی نظیر ترس الاتحاد به خاطر نبود بنزما و دیدن جو استادیوم نقش جهان ادعاهای بی‌ربطی است. به هر حال مسابقه فوتبالی که می‌خواست هم یک نمایش ورزشی جذاب باشد هم به نمادی از گشایش روابط ایران و عربستان تبدیل شود از دو روز پیش خودش به یک مناقشه بزرگ مبدل شده است. 

در حدی که نمایندگان مجلس و کنشگران سیاسی نیز به آن واکنش نشان دادند. حتی شهرداری تهران ساعاتی بعد از لغو بازی بنرهایی با تصویر سردار سلیمانی در سطح شهر نصب کرد که روی آن نوشته است: «از چشم‌هایش می‌هراسند». اتفاقا نصب این بنرها در تهران ساعاتی قبل از بازی نساجی و الهلال در ورزشگاه آزادی هم واکنش رسانه‌ها و چهره‌های رسانه‌ای سعودی را به همراه داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها