کد خبر: 633443
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ۱۰:۱۵:۰۰
| |

انتقاد جلال چراغپور از بی ثباتی لیگ در گفت‌وگو با «اعتماد»:

خواهید دید که ما در آسیا هم‌ کندتر می‌شویم ‌هم آسیب می‌خوریم

کارشناس فوتبال ایران می‌گوید وقفه در مسابقات باعث بالا رفتن آسیب‌های ورزشی به خصوص لیگامنت‌ها و‌ تاندون‌ها خواهد شد.

خواهید دید که ما در آسیا هم‌ کندتر می‌شویم ‌هم آسیب می‌خوریم
کد خبر: 633443
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ۱۰:۱۵:۰۰

بعد از سپری شدن چهار هفته از بازی‌های لیگ برتر و با برگزاری چهار دیدار از هفته پنجم، بازی‌های لیگ به تعویق افتاد. بازی‌های سه نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا و حضور تیم امید کشورمان در رقابت‌های آسیایی دلایل وقفه در مسابقات عنوان شده که البته قابل قبول نیست. چرا که می‌شد با برنامه‌ریزی دقیق این مشکل را حل کرد تا باشگاه‌های‌مان آسیب کمتری ببینند. به تاخیر افتادن مسابقات لیگ جدا از افت کیفی بازی‌ها میزان مصدومیت‌ها را افزایش می‌دهد و مربیان کار سختی برای حفظ سلامتی بازیکنان خود خواهند داشت. خبرنگار اعتماد در این خصوص با جلال چراغپور که یکی از کارشناس نام‌آشنا در فوتبال ما به حساب می‌آید به گفت‌وگو پرداخت. 

به گزارش روزنامه اعتماد، چراغپور در خصوص آسیب‌های احتمالی تعطیلی پی در پی لیگ به سطح فنی مسابقات گفت: به نظر من مساله را از بالاتر نگاه کنیم. نقطه دید خودمان را یکی دو پله بالاتر ببریم و برویم سر این نقطه که اساسا بدن یک ورزشکار حالا کشتی و تکواندو و بقیه رشته‌ها که فوتبال هم جزو آن است به چه شکل کار می‌کند. بدن ما از نظر فیزیولوژی یک پیک دارد، منظور اینکه یک پیک آمادگی جسمانی دارد. به‌طور قطع این پیک در اول بازی‌ها خودش را نشان نمی‌دهد. دیدید که می‌گویند در هفته سوم یا چهارم ‌مربی می‌خواهد عوض شود می‌گویند هنوز جا نیفتاده یا درباره بازیکنان می‌گویند هنوز بدن‌شان سنگین است. این پیک بدنی اسمش پیک است! پیک پیک که نیست! بازیکن فقط یک بار به اوج ‌آمادگی جسمانی می‌رسد که برای رسیدن به آمادگی جسمانی باید یک پروسه را طی کند. 

چراغپور ادامه داد: هربار که بدن از نظر فیزیولوژی مسیرهایی که وجود دارد را طی می‌کند، مسیرهایی برای راه‌هایی که از طریق آن انرژی کسب می‌کند، اگر هربار یک ‌وقفه‌ای در آمادگی ‌جسمانی برای بازی به وجود بیاوریم (با تمرین هم نمی‌توانیم این سطح از آمادگی را حفظ کنیم) باعث آسیب می‌شود. کما اینکه در یک بازی نصف و ‌نیمه که یک‌خرده استرس داشت و استارت‌ها فرق می‌کرد دیدید ‌که دو بازیکن چه شدند. 

کارشناس فوتبال ایران در ادامه تصریح کرد: در نتیجه سوال شما را بخواهم ‌جمع کنم، بله! وقفه در مسابقات باعث بالا رفتن آسیب‌های ورزشی به خصوص لیگامنت‌ها و‌ تاندون‌ها خواهد شد. این تعطیلی و دوباره شروع کردن‌ها آسیب جدی به تیمی که می‌خواهد به بازی‌های آسیایی  برود،  می‌زند. 

سوال بعدی ما هم همین بود! اینکه وقتی با فاصله ۲۰ روز تیمی در سطح آسیا بازی می‌کند مربیان چطور ‌می‌توانند بازیکنان را در سطح مسابقات نگه دارند؟ چراغپور در پاسخ گفت: آنها باید یک جدول پارادوکسی درست کنند و‌ امکان ‌هم ‌ندارد. هیچ مربی آمادگی جسمی یا بدنسازی‌ نمی‌تواند پیک بدنی را در این وقفه‌ها حفظ کند. چون خود بازی جوری از بازیکن کار می‌کشد که هیچ مربی از بیرون نمی‌تواند این کار را از آدم بکشد. ‌در نتیجه اینها افت می‌کنند و ما آثارش را در بازی‌های آسیایی خواهیم دید. خواهید دید که ما در آسیا هم‌ کندتر می‌شویم و ‌هم آسیب‌هایی خواهیم‌ خورد.

مربی اسبق تیم ملی در خصوص اینکه چطور در بسیاری از کشورها برنامه مسابقات از یکسال قبل یا حتی بیشتر هم مشخص است اما در فوتبال ما به این شکل نیست توضیح داد: به نظر می‌آید یک حالت خاص است! هم وزارت ورزش و هم فدراسیون فوتبال می‌گوید تصمیمات دست خودم است اما از طرفی بعضی چیزها هست‌ که شاید از وزارت ورزش بگویند و بعضی چیزها هم هست که ما در جریان نیستیم و نمی‌دانیم و باید این اتفاق بیفتد. اینها در تخصص ما نیست. من هم مثل شما می‌شنوم که بازی‌ها را تعطیل کردند اما در خصوص اینکه پرسیدید لطمه می‌زند، می‌گویم بله لطمه می‌زند و مقدار آسیب‌ها را بالا می‌برد و آمادگی جسمانی تیم ملی ما را هم در رقابت‌های آسیایی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

چراغپور درباره اینکه ‌انجام بازی تدارکاتی می‌تواند راهکار باشد یا خیر ادامه داد: در بازی‌های دوستانه بازیکن سعی می‌کند کمترین اصطکاک بدنی و فیزیکی را داشته باشد. در بازی النصر شما دیدید اصلا تکل کردند؟ شما دیدی به جز رونالدو که یک برخورد با بازیکن مقابلش داشت در این بازی رسمی تا چه حد شدت درگیری پایین بود. نکته دیگر در بازی دوستانه تعداد تعویض‌ها بیشتر است چون می‌خواهند بقیه را محک بزنند و نمی‌آیند ببینند در بازی‌های دوستانه تیم چقدر فشار بدنی تحمل می‌کند. بازی دوستانه برای ارنج و پیدا کردن بازیکن جایگزین و رفع اشکالات تاکتیکی است.

کارشناس باسابقه فوتبال ایران با اشاره به وضعیت چمن‌ها در استادیوم‌های کشورمان ادامه داد: چمن آزادی که از انواع چمن است. مهندسی چمن از شاخه‌های رشته‌های کشاورزی است و بزرگ‌ترین آزمایشگاه‌ها و تحقیقات در هلند انجام می‌شود . در آنجا در یک بعد از ظهر زمین چمن را تغییر می‌دهند! یادم می‌آید که با تیم‌ ملی یک جایی بودیم ما را به یک استادیوم بردند ‌که محل بازی ما بود و دیدم استادیوم خاکی است اما فردای آن روز در زمان بازی دیدم ‌استادیوم‌ چمن است. این برای ۳۰، ۴۰ سال پیش است که ماشین‌ها می‌آمدند و چمن‌ها را کنار هم قرار می‌دادند. دیدید که چمن‌ها مربعی شکل است؟ برای این است که در آزمایشگاه چمن را به وجود می‌آورند. خب ما این تکنولوژی را نداریم و چمن ورزشگاه‌های‌مان را دان می‌پاشیم و کود می‌دهیم با آب! در صورتی که بذر چمن کاشتن یک دانش است و خیلی متفاوت به عمل می‌آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها