کد خبر: 633324
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ۱۱:۱۰:۲۸
| |

گزارش اعتماد از جزییات طلب‌های بلوکه شده ایران نزد فیفا؛

این پول‌ها صاحب دارد؛ فدراسیون بگوید خودش چقدر آورده دارد؟

مهدی تاج با وجود وعده درست کردن مشکل انتقال پول‌های فیفا و ‌ای‌اف‌سی به ایران وارد فدراسیون شد اما حالا که بیش از یک سال گذشته هنوز نتوانسته به وعده خود عمل کند و در آینده هم بعید است بتواند

این پول‌ها صاحب دارد؛ فدراسیون بگوید خودش چقدر آورده دارد؟
کد خبر: 633324
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ۱۱:۱۰:۲۸

رییس فدراسیون فوتبال می‌گوید 28 میلیون دلار پول بلوکه شده ایران نزد فیفا و‌ ای‌اف‌سی است، اما این مساله نیاز به ریزبینی خاصی دارد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، روز شنبه مهدی تاج اعلام کرد: فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ایرانی در زمان حاضر حدود 28 میلیون دلار در حساب فیفا پول دارند که عمده این پول برای فدراسیون فوتبال است. الان تمام ماموریت‌های فدراسیون فوتبال را انجام می‌دهیم، همین الان 4 تیم ما در خارج از کشور است و اگر این پول‌ها به دست ما برسد یک کار زیربنایی و ساخت‌وسازی بسیار عالی انجام خواهیم  داد.

طبق اطلاعات به دست آمده مبلغ 28 میلیون دلاری که تاج از آن می‌گوید شامل سه بخش عمده است: نزدیک به 5 تا 6 میلیون دلار از این پول سهم باشگاه‌ها است. 16 میلیون دلار توسط فدراسیون قبلی (عزیزی خادم) بابت صعود به جام جهانی و جام ملت‌ها به حساب فدراسیون واریز شده و مابقی آن که رقمی در حدود 6 میلیون دلار است از قبل در حساب فدراسیون  بوده  است. 

در مورد نقشه‌ای که رییس فدراسیون برای خرج این پول کشیده است هم چند نکته را باید درنظر گرفت. اول از همه بحث پول ویلموتس است که با توجه به اطلاعات از قبل منتشر شده و همین نقل‌قول تاج مشخص می‌شود هنوز پرداخت نشده است و ماهیانه رقمی به عنوان دیرکرد به آن اضافه می‌شود. بنابراین شاید بهتر باشد تاج قبل از اینکه به فکر ساخت و ساز بسیار عالی بیفتد، تعهدی که قبلا ایجاد کرده و فشار آن روی شانه‌های نحیف فوتبال ایران سنگینی می‌کند را برطرف کند. دوم اینکه نصف آن 16 میلیون دلاری که بابت صعود به جام جهانی 2022 و جام ملت‌های آسیا 2023 نصیب فوتبال ایران شده طبق مصوبه‌ای که در زمان ریاست عزیزی خادم در مجمع فدراسیون فوتبال به تصویب رسیده باید به استان‌های محروم و کم‌برخوردار بابت توسعه فوتبال برسد. یعنی تقریبا تکلیف نصف  آن پول یعنی 8 میلیون دلار از قبل مشخص شده و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را در مسیر دیگری خرج  کند. 

به این ترتیب با احتساب پول باشگاه‌ها، پول ویلموتس که البته تاج نمی‌تواند آن را از طلب‌های فدراسیون از فیفا پرداخت کند، چراکه با مشکل‌های قانونی مواجه می‌شود، پولی که از قبل به استان‌های محروم و کم‌برخوردار اختصاص یافته احتمالا چیزی نزدیک به 400 تا 500 میلیارد تومان (با دلار 50 هزار تومانی) به دست فدراسیون خواهد رسید. 

اول از همه با این پول به هیچ عنوان نمی‌توان کار ساخت و ساز عالی انجام داد! همین الان طبق اعلام رسانه‌ها هزینه بازسازی چمن کمپ‌های تمرینی و استادیوم آزادی بیش از 50 میلیارد تومان است! شاید این کار وظیفه فدراسیون نباشد اما می‌تواند دید نسبی خوبی نسبت به هزینه‌ها ارایه کند. دوم اینکه مهدی تاج با وجود وعده درست کردن مشکل انتقال پول‌های فیفا و ‌ای‌اف‌سی به ایران وارد فدراسیون شد اما حالا که بیش از یک سال گذشته هنوز نتوانسته به وعده خود عمل کند و در آینده هم بعید است بتواند، یعنی همین پولی که با آن نمی‌شود کاری کرد هم قرار نیست حالاحالا‌ها  به دست  ما  برسد. 

در نتیجه پرسش این سوال از مهدی تاج بسیار ضروری به نظر می‌رسد: با توجه به توضیحات بالا، رییس فدراسیون خودش به عنوان درآمدزایی برای فوتبال ایران چه کرده است؟ به جز حساب کردن روی پولی که در آمدنش به فوتبال ایران هیچ نقشی نداشته است کدام قرارداد اسپانسری را بسته یا از کدام ارگان و نهاد پولی به حساب فدراسیون نشانده؟ اگر به هر دلیلی مشکل تحریم‌های ایران حل نشد، رییس فدراسیون برای گذراندن امور روزمره (و نه حتی برنامه‌ریزی برای آینده) به جز قرض و ایجاد تعهد چه برنامه دیگری دارد؟ 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها