کد خبر: 632933
|
۱۴۰۲/۰۶/۳۱ ۰۸:۵۵:۲۴
| |

فیض آسا: کشتی گیران شاگرد اول، مربی شاگرد اول می خواهند!

پیش‌بینی باورنکردنی محمد دادکان از باخت حسن یزدانی به تیلور

رییس اسبق فدراسیون فوتبال از یک تصویر ساده حسن یزدانی در تلویزیون متوجه می‌شود کاپیتان تیم ملی کشتی ایران آمادگی لازم برای حضور در مسابقات جهانی را ندارد

پیش‌بینی باورنکردنی محمد دادکان از باخت حسن یزدانی به تیلور
کد خبر: 632933
|
۱۴۰۲/۰۶/۳۱ ۰۸:۵۵:۲۴

تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی با وجود کسب عنوان نایب قهرمانی نتوانست انتظارات را برآورده کند. کسب 7 باخت از 8 رقابت رو در رو با کشتی‌گیران روس و امریکا حسابی خلق کشتی‌دوستان را تنگ کرد. باخت حسن یزدانی مقابل تیلور با ضربه فنی هم شد قوز بالا قوز!

به گزارش روزنامه اعتماد، در این میان یک اتفاق بسیار جالب هم رقم خورده است. گویا قبل از مسابقات محمد دادکان، رییس اسبق فدراسیون فوتبال که هنوز با دقتی مثال‌زدنی وقایع ورزش کشور را رصد می‌کند از یک تصویر ساده حسن یزدانی در تلویزیون متوجه می‌شود کاپیتان تیم ملی کشتی ایران آمادگی لازم برای حضور در مسابقات جهانی را ندارد و اگر با این وضعیت به مصاف تیلور برود قطعا می‌بازد. گویا دادکان در تماس با یکی از چهره‌های رسانه‌ای کشتی تلاش می‌کند این مساله را به گوش مدیران تیم برساند. با این وجود به هر ترتیب حسن یزدانی در مسابقات با همان وضعیت ظاهر شده و به تیلور می‌بازد تا پیش‌بینی رییس اسبق فدراسیون فوتبال به درستی رقم خورده باشد. 

آن فردی که محمد دادکان با او تماس برقرار کرده بوده اکبر فیض‌آسا از پیشکسوتان عرصه رسانه‌ای کشتی بوده. فیض‌آسا در مورد تماس دادکان به روزنامه اعتماد گفت: «آقای محمد داکان هم زمانی که بازیکن بود و هم موقعی که رییس فدراسیون شد یکی از چهره‌های درخشان و باارزش ایران بوده و هست. هر زمان مسابقات کشتی برگزار می‌شود، از سال‌های قبل تا به امروز در حین رقابت‌ها زنگ می‌زد و در مورد کشتی صحبت می‌کرد. یک هفته قبل از اعزام تیم ملی کشتی آزاد به مسابقات جهانی آقای دادکان زنگ زد و بعد از احوالپرسی به من گفت: «من چهره حسن یزدانی را که دیدم، حس کردم یک مقدار نگران است و از لحاظ روحی وضعیت خوبی ندارد.» آقای دادکان از من خواست این را به نحوی به مربیان تیم منتقل کنم. من مربیان را پیدا نکردم اما به آقای دبیر زنگ زدم و گفتم چنین چیزی هست. پیغام آقای دادکان را به رییس فدراسیون کشتی رساندم. آقای دبیر گفت اول از همه ایشان هنوز استاد بنده هستند و چشم. من هر کاری که از دستم بربیاید انجام می‌دهد و همه دعا کنند ان‌شاءالله حسن یزدانی دوباره بتواند موفق شود.» 

اکبر فیض آسا

او ادامه داد: جالب اینکه ما می‌بینیم یک فوتبالیستی که در رده ملی بازی کرده و رییس فدراسیون بوده و اصلا سنخیتی در ظاهر با کشتی ندارد، می‌آید در مورد کشتی اینقدر حساس می‌شود و ریزبینانه نگاه می‌کند. دلیلش این است که آقای دادکان از جنس ورزش است. آقای دادکان خودش باستانی‌کار است و به خوبی این ورزش را می‌شناسد. من هم خیلی خوشحال شدم که به هر حال ورزش ما چنین آدم‌هایی دارد. آقای دادکان در نهایت یک جمله جالب گفت. ایشان گفت همه ما دوست داریم ورزشکاران‌مان جلوی خارجی‌ها برنده شوند. اگر ما حساس می‌شویم، دلیلش این است که دلم می‌سوزد و ایران را دوست دارم و دلم می‌خواهد کشتی کشورم موفق شود.  در ادامه صحبت با اکبر فیض‌آسا بحث به سمت نتایج کشتی‌گیران در جهانی بلگراد رفت و پیشکسوت عرصه کشتی‌نویسی به نکات جالبی اشاره کرد. او گفت: «در نهایت به هر حال متاسفانه کشتی‌گیران ما نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. امیدوارم کادرفنی مثل مسابقات قهرمانی آسیا رفتار نکنند و بعد از اینکه شکست‌هایی را متحمل شدیم همه چیز را شامل گذشت زمان نکنند. بیایند جواب بدهند. این تیم ملی است. کادرفنی و کمک‌هایش ضمن احترام به همه دوستان که بسیار شریف هستند باید سطح بالایی داشته باشند. تیم ملی متشکل شده از شاگرد اول‌ها پس سرمربی و مربی و سایرین هم باید شاگرد اول باشند. امیدوارم بعد از بازگشت تیم دلایل باخت بررسی شود. اینکه کشتی‌گیران ما اینقدر در وقت دوم باختند، چرا جلوی روس و امریکا نتیجه نگرفتند، چرا حسن یزدانی مثل همیشه با شگرد خودش کشتی نگرفت و... اینها پرسش‌های زیادی است که امیدوارم در روزهای آینده پاسخ داده شوند. 

حسن یزدانی

فیض‌آسا ادامه داد: کشتی گرفتن باید همراه با آنالیز باشد. امیرمحمد یزدانی تا فینال خیلی قشنگ کشتی گرفت، اما در فینال حرفی برای گفتن نداشت. مربی که کنار تشک نشسته باید هنرش را نشان بدهد. علیرضا دبیر خودش کشتی‌گیر بزرگی بود و مدال طلای جهان و المپیک را دارد. این یعنی از همه بهتر می‌داند مشکل چیست. من فکر می‌کنم خوب حریفان را آنالیز نکردیم و اتفاقا برعکس رقبا می‌دانستند ما چطور می‌خواهیم کشتی بگیریم. تیلور می‌دانست چطور باید با حسن کشتی بگیرد. اما حسن نه تنها چیز جدیدی رو نکرد که داشته‌های خودش را هم نتوانست پیاده کند. در نهایت اشتباه کرد و باخت. به نظرم می‌گذاشتند حسن یزدانی با شگرد خودش کشتی بگیرد این شکلی نمی‌باخت کشتی را. مگر می‌شود سبک یک کشتی‌گیر که می‌آید هشت سال قهرمان جهان و المپیک و آسیا می‌شود را عوض کرد؟ اشتباهی که کادرفنی کرد همین بود. آنها باید اشکالات فنی حسن یزدانی را برطرف می‌کردند نه اینکه بگویند با یک سبک دیگر کشتی بگیر. این مشکل کشتی ما بود. آنالیز نداشتیم و اگر کشتی‌گیران با همان سبک خودشان کشتی می‌گرفتند بهتر نتیجه می‌گرفتند. 

او با اشاره به اینکه دادکان تاکید کرده بود حسن یزدانی از لحاظ روحی وضعیت خوبی ندارد، ادامه داد: در بحث کشتی ما فقط بحث بدنی و آنالیز نداریم. بحث روحی و روانی هم داریم. در المپیک 2016 حسن در 18، 19 سالگی در فینال 6 بر صفر از انورگدیف عقب افتاد. نقش کوچ آنجا مشخص شد که آمد و از نظر روحی او را دگرگون کرد. مربی به او گفت می‌روی و کشتی را می‌بری و همین اتفاق هم افتاد. امسال اکثر کشتی‌گیران ما تایم دوم باختند که تایم مربی است. درست است که خود کشتی‌گیر باید کشتی بگیرد، اما مربی هم باید چیزی در چنته داشته باشد برای ارایه. هر سال کشتی‌گیران بزرگ می‌آیند چیزی به داشته‌های‌شان اضافه می‌کنند. یعنی اگر در سرپا فن بلدند می‌روند به تکنیک‌های‌شان در خاک اضافه می‌کنند. فنون مختلف را یاد می‌گیرند. دیدید تیلور همه حریفان را ضربه کرد. در کشتی اول سروته یکی کرد حریفش را جوری که کسی فکرش را نمی‌کرد. 

کارشناس کشتی در پایان گفت: آرزو می‌کنیم این نتایج ما را به خودمان بیاورد. کادرفنی همه بچه‌های خوبی هستند، اما بپذیریم وقتی چنین اتفاقاتی رقم می‌خورد نیاز است تغییراتی صورت بگیرد. کمک مربیان ما بسیار شریف هستند، اما مدال‌آور نبودند. کدام یک از اینها یک شاگرد به کشتی دادند که یکهو می‌شوند کادرفنی تیم ملی؟ آرزوی ما این است اشکالات تیم رفع شود و در المپیک با یک تیم کوبنده ظاهر شویم. نگوییم در بازی‌های آسیایی نتیجه گرفتیم و برویم در المپیک. المپیک جای کشتی‌گیران و مربیان شاگرد اول است. آرزوی من موفقیت کشتی ایران در عرصه‌های بین‌المللی است. مربیان ما زحمت خودشان را کشیدند، توان مربیان ما همین است، اما توان کشتی ما این نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها