کد خبر: 631873
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ۱۰:۳۰:۵۲
| |

مشاور سرمربی تیم ملی در گفت‌وگو با اعتماد:

مردم با فوتبال خیلی چیزها را تحمل می کنند/ بازی با تیم‌های بزرگ به واقعیت موجود ما نمی خورد!

هومن افاضلی مشاور امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران در گفت و گویی اختصاصی با روزنامه اعتماد از نحوه همکاری خودش با فدراسیون و شرایط یوزها صحبت کرده است.

مردم با فوتبال خیلی چیزها را تحمل می کنند/ بازی با تیم‌های بزرگ به واقعیت موجود ما نمی خورد!
کد خبر: 631873
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ۱۰:۳۰:۵۲

زمان زیادی تا شروع بازی‌های جام ملت‌های آسیا باقی نمانده و تیم‌های ملی راه یافته به این مسابقات با انجام بازی‌های تدارکاتی آماده می‌شوند تا نماینده شایسته‌ای برای مردم کشور خود باشند.

به گزارش روزنامه اعتماد، تیم ملی فوتبال کشور ما هم با وجود اینکه سال‌های سال است که با رقیبانی دیدار دوستانه برگزار می‌کند که چنگی به دل نمی‌زنند، اما همین که فیفادی‌ها را بدون انجام بازی از دست نمی‌دهیم جای شکرش باقی است! ملی‌پوشان کشورمان همین چند روز پیش موفق شدند بلغارستان را شکست بدهند و در دومین بازی دوستانه هم روز گذشته به مصاف آنگولا رفتند.

هومن افاضلی که مدتی است به عنوان یکی از مشاوران سرمربی تیم ملی کشورمان انتخاب شده پس از مسافرت چند روزه به تهران برگشته و قرار است در جلسه‌ای با قلعه‌نویی در خصوص همکاری با تیم ملی گفت‌وگو کند. افاضلی که سابقه هدایت تیم ملی امیدهای کشورمان را هم دارد به سوالات خبرنگار «اعتماد» در خصوص شرایط این روزهای فوتبال ما و بازی‌های تدارکاتی و همچنین رقیبان تیم ملی پاسخ داد. در ادامه ماحصل این گپ و گفت را بخوانید.

 

‌بازگشت شما به تیم ملی را تبریک می‌گوییم.

سلامت باشید، ممنونم.

‌با چه عنوانی قرار است به تیم ملی کمک کنید؟

مشاور هستم؛ البته مشاور که مصاحبه نمی‌کند ولی ما باید بتوانیم کمک کنیم به آقای قلعه‌نویی.

‌خداداد عزیزی هم به عنوان مشاور سرمربی انتخاب شده، اما سر تمرینات هم حاضر می‌شود شما هم سر تمرین می‌روید؟

این قرار و مداری است که بین ایشان و آقای قلعه‌نویی بوده و ما همه در آنجا هستیم تا به آقای قلعه‌نویی کمک کنیم. مساله این است که آدم‌ها چه قراری با سرمربی می‌گذارند.

‌تقسیم وظایف شده؟

من تازه دیروز آمدم. ‌حالا شما‌ اجازه بدهید برویم‌ در اردوی اولی که قرار است شرکت کنم تا بدانم آقای قلعه‌نویی دقیقا چه چیزی از من می‌خواهد!

‌دوشنبه قرارداد امضا کردید؟

نه، قرار بود بروم ببینم ‌چه خبر است و بحث قرارداد نبود.

‌عده‌ای به تعداد زیاد دستیاران تیم ملی انتقاد کردند به عنوان یک کارشناس و نه مشاور قلعه‌نویی نظر خود را بگویید.

هر مربی برای خودش یک‌سری ایده‌هایی دارد. بعضی از مربیان دوست دارند دورشان شلوغ باشد و بعضی از مربیان‌ هم دوست دارند دورشان خلوت باشد. اینها ترجیحات شخصی است. مساله این است که هر کسی چه مسوولیتی برعهده می‌گیرد و چطور سازماندهی می‌شود. اینکه چند نفر باشند یک‌سری چیزهای ثانویه است و جزو اولیه‌ها نیست. ضمن اینکه شما در فوتبال هر کاری انجام بدهید بالاخره یکی چیزی از آن در می‌آورد و می‌گوید. برای همین معتقدم اینها اصول اولیه نیست. اصل داستان این است که یک ساختاری درست کنید که در آن کار کنید و موفق شوید .

‌درباره بازی با بلغارستان چه نظری دارید؟

متاسفانه در تایمی که بازی برگزار می‌شد درگیر شرکت در یک کلاس بودم برای همین بازی را از طریق گوشی همراه نگاه می‌کردم اما به‌طور سرسری و با دقت و با جزییات نتوانستم به بازی نگاه کنم. سر فرصت بازی را تماشا می‌کنم و بعد می‌توانم نظر بدهم.

‌بازی با آنگولا یا تقابل با تیم‌هایی که سطح بالایی ندارند، می‌تواند به تیم ملی کمک کند؟

مهم‌ترین چیز این است که شما فیفادی‌ها را از دست ندهید! اگر می‌خواهید بازی بزرگ بگذارید یک‌سری موانعی هست که نمی‌شود. شما روسیه را نگاه کنید. هر جوری نگاه کنید و از هر لحاظ جزو ۵ کشور دنیاست و به لحاظ امکانات و شرایط اقتصادی و سیاسی در موقعیت خوبی است. اما دو تا فیفادی آخرشان را از دست دادند. نتوانستند بازی بگذارند، چون آنها هم مثل ما در تحریم هستند و این داستان‌ها. هیچ تیمی با آنها بازی نکرده و قبل آن هم با تیم‌هایی مثل عراق بازی کردند. می‌خواهم به شما بگویم در شرایطی که هستیم اصلا بازی برگزار کردن کار آسانی نیست. اینکه توقع داشته باشیم با تیم‌هایی مثل انگلستان یا در سطح این تیم بازی برگزار کنیم به واقعیت‌های ما نمی‌خورد. حالا آدم آرزوی خیلی چیزها را دارد، اما واقعیت فرق دارد و باید واقع‌گرا باشیم. باید تا جایی که ممکن است بازی‌های‌مان را خالی نگذاریم و از فیفادی‌ها با توجه به شرایط فعلی استفاده کنیم. منتها خیلی چیزها را نمی‌شود گفت! یک مورد دیگر هم هست و آن اینکه مثلا می‌خواهید با ایتالیا بازی کنید. وقتی می‌خواهید با این تیم بازی کنید باید از ۴ سال قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. الان بگویید می‌خواهیم با ایتالیا بازی کنیم. آنها هفته بعد که با شما بازی نمی‌کنند! آنها برنامه دارند که پر است و همه هم می‌خواهند با آنها بازی کنند. بنابراین این‌جور مسائل در اجرا با آنچه در فکر هواداری می‌گذرد خیلی فرق می‌کند. آدم باید واقع‌گرا باشد و با واقعیت‌ها زندگی کند. حالا با آنگولا بازی کردیم و این تیم هم تیم بدی نیست همان‌طور که قطر هم با کنیا بازی کرد!

‌اما بازی بعدی قطر با تیم ملی روسیه است.

خب ما هم با روسیه بازی کردیم دیگر. کار آسانی نیست سازماندهی بازی‌های دوستانه و آنچه الان مهم است، فیفادی‌های تیم ملی خالی نماند و بتواند از بازی‌ها استفاده کرده تا آن روند خودش را حفظ کند و سازماندهی شود برای مسابقات.

‌صحبت از رقیبان ما شد بازی ژاپن با آلمان را تماشا کردید؟

بله، البته که ژاپن تیم با سازمان و ساختارمندی است و این پروژه‌ای که الان ثمره‌اش را می‌بینید از ۲۰ سال پیش آغاز شده و این‌طور نیست که الان شروع کرده باشند. اما غیر از این به بدبختی فوتبال آلمان هم برمی‌گردد! آلمان در شرایط بسیار بدی است و آنها در شش بازی قبلی خود فقط یک برد داشتند‌.

‌علتش چیست؟

جامعه آلمان تغییر کرده و در تیم ملی آنها تعداد کمی آلمانی می‌بینید و دیگر جوانان آن کشور دنبال فوتبال نمی‌روند و اخیرا هم آقای ماتیاس سامر درباره این مساله صحبت کرده و خیلی هم سر و صدا کرده بود. هرم جمعیتی و ساختار اجتماعی آنها هم تغییر کرده. شما آلمان را که نگاه می‌کنید، می‌بینید همه سیاه هستند! دو تا آلمانی هم بین‌شان هست‌. خب جامعه‌شان تغییر کرده و این دلیل نیست که سیاه‌ها در فوتبال خوب هستند، علت این است که اینها دیگر بچه‌های‌شان دنبال فوتبال نمی‌روند. خیلی مسائل هست. شما در آکادمی آنجا هم‌ نگاه کنید تعداد زیادی غیرآلمانی هستند و تعداد کمی هم آلمانی. واقعا باید بررسی کنند و ببینند که به کجا پیش می‌روند!

‌وضعیت بقیه رقیبان ما مثل عربستان که هزینه‌های زیادی کردند را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شش تیم در آسیا هستند که مدعی قهرمانی محسوب می‌شوند. شما دو تیم ژاپن و عربستان را نام بردید، اما تیم‌های دیگر هم در بین مدعیان هستند. کره هر چند ‌که با کلینزمن شاید خیلی موفق نبود، اما کره از آن تیم‌هایی است که هر آن ممکن است به شرایط ایده‌آل خودش برگردد، استرالیا و قطر هم مدعی هستند که در کنار تیم ما می‌شود ۶ تیم مدعی. اینها تیم‌هایی هستند که شانس قهرمانی دارند، قطر هم مدافع عنوان قهرمانی است و یک‌سری تیم‌ها هم هستند که ممکن است قهرمان نشوند، اما می‌توانند بعضی معادلات را تغییر بدهند مثل ازبکستان و عراق. اینها خودشان قهرمان نمی‌شوند، اما این توانایی‌ها را دارند که معادلات قهرمانی را به هم بزنند.

‌کدام مرحله برای ما حکم مرحله کلیدی را دارد؟

بازی کلیدی ما بازی یک‌چهارم نهایی و قبل از نیمه‌نهایی است که همیشه و در چند دوره در آنجا به مشکل خورده‌ایم و‌ نتوانستیم به جمع چهار تیم پایانی برسیم. بازی که در آن احتمال اینکه به کره بخوریم زیاد است. بنابراین باید کاری کنیم که در بین ۴ تیم پایانی باشیم. در جمع ۴ تیم که باشیم بعد هر چی میسر است که برمی‌گردد به شرایط بازی و آمادگی ذهنی و دیگر مسائل که در فوتبال پیش می‌آید. ما باید سعی کنیم بازی حذفی خودمان را ببریم تا به نیمه نهایی برسیم .

‌سطح توقعات از تیم ملی با امکاناتی که داریم همخوانی دارد؟

همیشه همین‌طور بوده است. شغل مربیگری در رده ملی یکی از شغل‌های بسیار سخت در کشورمان است. برای اینکه با فوتبال مردم خیلی از مسائل را پیش خودشان تحمل می‌کنند، فشارهای زندگی و شرایط خانوادگی‌شان و خیلی از مسائل را با فوتبال تحمل می‌کنند. برای همین انتظارات از فوتبال بالاست حتی اگر با واقعیت‌ها هم نخواند‌.

‌چند بازی می‌شود که مهدی طارمی در گلزنی ناکام بوده و این مساله نگرانی‌هایی به وجود آورده. وضعیت یکی از ستاره‌های تیم ‌ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مهدی در بازی‌های تیم ‌ملی ما نقش کلیدی دارد و الان هم یک بازیکن کاملا شناخته شده در سطح آسیاست و همه روی مهار او برنامه‌ریزی می‌کنند و کارش نسبت به سال‌های گذشته شاید سخت‌تر هم باشد. قرار نیست مهدی در همه بازی‌ها گل بزند. گاهی وقت‌ها گل می‌زند و گاهی هم در ساخت گل مشارکت دارد و به خاطر وضعیتی هم که دارد طبیعتا تیم‌ها شناخت بیشتری از او دارند و تلاش این است که مهدی و بقیه بچه‌ها موفق شوند حالا اینکه چه کسی گل می‌زند به نظرم زیاد مهم نیست.

‌سوالات ما کمی پراکنده شد؛ می‌شود بگویید آخرین بار چه زمانی با قلعه‌نویی صحبت کردید؟

قبل از رفتنم به سفر با ایشان‌ جلسه‌ای داشتم و بعد رفتم سفر و تیم ملی شروع کرده و حالا باز هم قرار است برویم صحبت کنیم.

‌صحبتی درباره شرح ‌وظایف داشتید؟

نه، هنوز صحبتی نکردیم حالا می‌روم تا بدانم ‌چه چیزی مدنظر ایشان است و با جزییات صحبت کنیم.

‌مشخص نشده چه کسانی روی نیمکت کنار سرمربی خواهند نشست؟

به هرحال طبیعتا من جزو آن دسته که روی نیمکت بنشینم، نیستم.

‌درباره بدون تماشاگر برگزار شدن بازی با آنگولا هم صحبتی دارید؟

چیزی که من از بیرون دیدم، این است که استادیوم فعلا شرایط بازی ندارد.

‌نمی‌شد در جای دیگری برگزار شود تا مردم بیایند و از تیم ملی در آستانه جام ملت‌ها حمایت کنند؟

نمی‌دانم. به این موضوع ورود نکردم باید بروم و ببینم چه خبر است!

‌سوال آخر اینکه لیگ ما تازه شروع شده. فکر می‌کنید شرایط تیم‌ها به لحاظ فنی چطور است؟

فکر می‌کنم تیم‌ها زودتر از سال‌های قبل شکل گرفتند که این خودش نکته مثبتی است ولی ما اشکالی که داریم، این است که تیم‌های‌مان زیادی چرخش بازیکن و مربی دارند و این باعث می‌شود زمان ببرد تا تیم‌ها شکل واقعی خودشان را پیدا کنند. در تیم‌ها اگر ثبات نباشد، مربی نمی‌تواند پروژه درازمدت داشته باشد. ما همه ‌چیزمان آنی است و همه به دنبال این هستند که همین الان نتیجه بگیرند و خیلی از مسائل مدیریتی در سطح کلان را نادیده می‌گیریم و برای همین هم تغییرات شکل می‌دهیم و این تغییرات هم به پایداری تیم‌های‌مان کمک نمی‌کند. اما امسال نسبت به سال‌های قبل تیم‌ها کمی زودتر شروع کردند و چند بازی قشنگ در همین ابتدای لیگ داشتیم. هم در هفته سوم و هم هفته چهارم بازی زیبا داشتیم که معمولا تا هفته هشتم و نهم این ‌طور نبود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها