کد خبر: 628216
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۸ ۱۳:۱۰:۰۱
| |

آیا این اتفاق تاریخی رخ می دهد؟

ممکن است یک زن سرمربی تیم ملی مردان انگلیس ‌شود!

مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال، این احتمال را رد نمی‌کند که سارینا ویگمن، سرمربی شیرزن‌ها بتواند روزی هدایت تیم مردان انگلیس را برعهده بگیرد.

ممکن است یک زن سرمربی تیم ملی مردان انگلیس ‌شود!
کد خبر: 628216
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۸ ۱۳:۱۰:۰۱

تیم ملی زنان انگلیس به فینال جام جهانی زنان رسیده است و باید برای کسب عنوان قهرمانی فردا به مصاف اسپانیا برود.

به گزارش روزنامه اعتماد، درخشش دختران انگلیسی زیرنظر سارینا ویگمن خیلی‌ها را به این فکر انداخته است که آیا ویگمن توانایی کنترل و مدیریت تیم مردان را هم دارد؟ انگلیس با ویگمن سال قبل قهرمان یورو شده بود و اگر قهرمان جام جهانی هم بشود به یک رکورد خارق‌العاده خواهد رسید. 

مارک بولینگهام، مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال، این احتمال را رد نمی‌کند که سارینا ویگمن، سرمربی شیرزن‌ها بتواند روزی هدایت تیم مردان انگلیس را برعهده بگیرد.

ارزش این زن 53 ساله به عنوان یک برنده سریالی از زمانی که در سال 2017 جام قهرمانی اروپا را با کشور زادگاهش یعنی هلند به دست آورد، به‌طور پیوسته افزایش یافته است، سپس تابستان گذشته همین کار را با انگلیس انجام داد.

او اکنون انگلیس را به اولین فینال جام جهانی هدایت کرده است. در این روند او تنها مربی‌ای است که با دو کشور مختلف در جام جهانی زنان رسیده است. او پس از هدایت کشورش به همان مرحله در چهار سال پیش، این بار با انگلیس این کار را انجام داده است.

بولینگهام در پاسخ به این سوال که آیا ویگمن را می‌توان به عنوان جانشین بالقوه گرت ساوت‌گیت درنظر گرفت، گفت: «فکر می‌کنم کمی بی‌احترامی به شیرزن‌ها است که آن را به عنوان یک گام به جلو نشان بدهیم. مردم همیشه می‌گویند بهترین مرد برای کار یا بهترین انگلیسی.» او افزود: «اما چرا باید مرد باشد؟ من فکر می‌کنم پاسخ ما همیشه این است که بهترین فرد برای این کار است. ما فکر می‌کنیم سارینا کار بزرگی انجام می‌دهد و امیدواریم که او برای مدت طولانی به این کار ادامه دهد.»

وی در مورد اینکه آیا انگلیس آماده است تا یک زن در جایگاه سرمربی مردان حضور داشته باشد، افزود: «فکر می‌کنم فوتبال از نظر کمبود مربی زن در سطح بالا از سایر ورزش‌ها عقب‌تر است و این باید تغییر کند. آیا به نظر من سارینا می‌تواند هر کاری را در فوتبال انجام دهد؟ بله، من فکر می‌کنم او انجام می‌دهد. من واقعا از کاری که او انجام می‌دهد خوشحالم و امیدوارم او برای مدت طولانی در آن کار بماند. اگر در مقطعی در آینده تصمیم بگیرد که می‌خواهد وارد بازی مردانه شود، بحث واقعا جالبی خواهد بود، اما این تصمیم اوست، درست است؟» این مدیر ارشد فوتبال ادامه داد: «من فکر نمی‌کنم که ما باید آن را به عنوان یک پله صعود نگاه کنیم. اگر او در مقطعی در آینده تصمیم بگیرد که به مسیر دیگری برود، فکر می‌کنم او کاملا توانایی دارد. ما اگر زمانی در هر یک از پست‌های مدیریت ارشد مردان یا زنان جای خالی داشته باشیم، بهترین فرد را برای این شغل انتخاب می‌کنیم و سارینا بهترین فردی است که می‌تواند در مسابقات پیروز شود.»

قرارداد فعلی ویگمن با انگلیس در تابستان 2025 به پایان می‌رسد که باعث می‌شود او برای دفاع از عنوان قهرمانی در اروپا در انگلیس حضور داشته باشد. بازی‌های المپیک تابستانی 2024 پاریس در تابستان آینده یک امکان بالقوه دیگر برای او و تیمش است که موفقیت به دست آورند. البته نه به شکل تضمینی. همچنین اگر لیگ ملت‌های جدید زنان شکل بگیرد و تیم زنان انگلیس هم در آن حضور پیدا کنند یک شانس دیگر هم خواهد داشت. 

بازار شایعات می‌گوید ویگمن به عنوان نامزد بالقوه برای جانشینی ولاتکو آندونوسکی، سرمربی ایالات‌متحده درنظر گرفته شده است. انتظار می‌رود ولاتکو پس از حذف امریکا مقابل سوئد و کسب بدترین نتیجه در تاریخ جهانی یعنی حذف در مرحله یک‌هشتم نهایی، از سمت خود کناره‌گیری کند.

ویگمن تمایل زیادی به ایالات‌متحده دارد، جایی که او زمانی برای دانشگاه کارولینای شمالی تار هلز بازی می‌کرد و از زیرساخت‌هایی که قبلا پیرامون فوتبال زنان در اواخر دهه 1980 امریکا وجود داشت، شگفت‌زده شده بود.

اما بولینگهام در پاسخ به این سوال که اتحادیه فوتبال انگلیس در صورتی که ایالات‌متحده به دنبال برنده سه جایزه بهترین فیفا بیاید چه کار خواهد کرد، فورا پاسخ داد: «صددرصد برای حفظ او تلاش می‌کنیم. بحث پول نیست. ما از او بسیار خوشحالیم و احساس می‌کنیم او هم خوشحال است. ما شایعات زیادی دیده‌ایم. او استعداد ویژه‌ای است. ما آن را می‌دانیم. از طرف ما، او مشخصا تا سال 2025 قرارداد دارد. ما فکر می‌کنیم که او کار بزرگی انجام می‌دهد. واضح است که ما حامیان بزرگ او هستیم و من امیدوارم که او نیز همین احساس را داشته باشد.»

بولینگهام گفت که اتحادیه فوتبال انگلیس تا زمانی که ویگمن تعطیلات پس از تورنمنت را بگذراند، صبر خواهد کرد و قبل از شروع هرگونه گفت‌وگو در مورد تمدید اقامت او در سنت جورج پارک بحث خواهند کرد.

در حالی که بولینگهام بر این باور است که ویگمن می‌تواند هر شغلی در فوتبال داشته باشد، او اذعان داشت که هنوز مدتی طول می‌کشد تا یک مربی زنان انگلیس به ‌طور مساوی با همتای خود در فوتبال مردان دستمزد دریافت کند.

او افزود: «فکر می‌کنم با گذشت زمان این اتفاق بیفتد. این جایی است که باید به آن رسید. اگر به نابرابری در بازار و درآمدی که وارد می‌شود نگاه کنید، متوجه می‌شوید به همین دلیل است که تفاوت‌هایی وجود دارد. من می‌گویم که سارینا در بازاری که کار می‌کند، دستمزد خوبی دارد و اگر به مقایسه در بازی مردان نگاه کنید، بازار متفاوتی است. من واقعا می‌خواهم این بازارها در طول زمان ادغام شوند و فکر می‌کنم این جایی است که باید به آن برویم، اما ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها