کد خبر: 623108
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۱۳:۵۵:۱۲
| |

مارکتا ووندروسووا فاتح ویمبلدون شد؛

زنی که هیچ کس شانسی برای او قائل نبود و همسرش روز فینال در خانه ماند تا از گربه مواظبت کند!

ووندروسووا در پایان نقطه پایانی روی چمن افتاده بود. او برخاست تا جابر را در آغوش بگیرد و به زودی به وسط زمین مسابقه برگشت. در حالی که زانو زده بود و سعی می‌کرد بفهمد که چگونه این ماموریت غیرممکن را انجام داده است

زنی که هیچ کس شانسی برای او قائل نبود و همسرش روز فینال در خانه ماند تا از گربه مواظبت کند!
کد خبر: 623108
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۱۳:۵۵:۱۲

مارکتا ووندروسووا از جمهوری چک، به عنوان یکی از کم‌شانس‌ترین تنیس‌بازان حاضر در ویمبلدون موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. اتفاقی که بعید است بار دیگر رخ بدهد!

روز شنبه، ووندروسووا در دو ست پیاپی، اونس جابر، یک تونسی پیشرو و محبوب را شکست داد و خود، خانواده و دوستانش و دنیای تنیس را غرق در شگفتی کرد. ووندروسووا، 24 ساله، اولین بازیکن بی‌شانسی بود که برنده ویمبلدون شد و البته آخرین بازیکن در صف طولانی زنان متولد چک که مهم‌ترین جام را در این ورزش بالای سر برده‌اند. 

مانند ناوراتیلوا که مسابقه را از تلویزیون تماشا کرد، ووندروسووا یک بازیکن چپ دست با سرویس‌های ناخوشایند است که در تمام بعدازظهر فینال و در پرتنش‌ترین لحظاتی که جابر سعی می‌کرد کنترل مسابقه را در دست بگیرد یا کامبک بزند بر بازی مسلط ماند.

ووندروسووا که در یک مسابقه پر از خطا پیروز شد با شگفتی کمبود کیفیتش را جبران کرد. او نائومی اوزاکا را در المپیک 2021 توکیو شکست داد، درست چند روز پس از اینکه اوزاکا شعله المپیک را روشن کرد تا مدال طلا را در خاک خود به دست آورد.

روز پنجشنبه ووندروسووا، الینا سویتولینا، یک تنیسور تازه مادر شده از اوکراین را شکست داد. کسی که با روحیه بالا به نیمه نهایی رسیده بود و می‌خواست به مردم کشورش که از خود برابر تهاجم روسیه دفاع می‌کردند، الهام ببخشد. بعدازظهر شنبه نوبت به جابر رسید که رویای خود را با بازی سخت و نامتعارف ووندروسووا از دست بدهد. آن هم در تورنمنتی که به گفته ووندروسووا او هیچ شانسی برای برنده شدن در زمین چمن آن نداشت. 

ووندروسووا گفت: «وقتی ما آمدیم، من این‌طور فکر می‌کردم که باید سعی کنم دست‌کم در دو مسابقه پیروز شوم و اکنون این اتفاق افتاده است، این دیوانگی است!»

او در آخرین دوره ویمبلدون که حضور داشت پس از جراحی، مچ دست خود را گچ گرفته بود. بنابراین مدام در مورد این اتفاق در طول مسابقات امسال در رابطه با آن اتفاق و البته همسرش مورد سوال قرار می‌گرفت. شوهری که ترجیح داد روز شنبه به تماشای بازی در استادیوم، در خانه بماند و از گربه بدون موی خود مراقبت کند!

پس از اینکه ووندروسووا در نیمه نهایی اسویتولینا را شکست داد، استپان سیمک تلاش کرد تا یک پرستار گربه پیدا کند و برای تماشای بازی همسرش در فینال ویمبلدون پرواز کند. روز یکشنبه آنها قصد داشتند اولین سالگرد خود را جشن بگیرند. سیمک گفت: «روزی خواهد رسید که ما نوه‌هایی خواهیم داشت و من فقط منتظر روزی هستم که بتوانم داستان قهرمانی مادربزرگ آنها در ویمبلدون را تعریف کنم.» او گفت: «این برای ما مثل یک رویاست.»

برای جابر، شکست در دومین فینال متوالی ویمبلدون در برابر حریفی که در راه رسیدن به لبه تاریخ تنیس، شانس بسیار کمتری نسبت به سایر زنانی که او شکست داده بود داشت، بسیار دلخراش بود. جابر اکنون سه فینال از پنج فینال گرانداسلم گذشته را باخته است. او فاصله بسیار کمی برای تبدیل شدن به اولین زن عرب‌تبار آفریقایی که موفق به کسب مهم‌ترین قهرمانی‌های تنیس شده است، دارد. مانند بسیاری از تنیس‌بازان، او مدت‌ها آرزوی قهرمانی در ویمبلدون را داشت و سال گذشته تصویر جام زنان را به عنوان پس زمینه گوشی خود گذاشته بود. 

در بازی فینال جابر سریع شروع کرد و گیم سرو ووندروسووای عصبی را در ست اول بریک کرد. او از ابتدا محکم بازی کرد و در ست اول 4-2 پیش افتاد ولی قبل از اینکه متوجه شود چه اتفاق افتاده در ست اول شکست خورده بود و گیم سرو خود را در شروع دوم را هم از دست داده بود. به نوبه خود، ووندروسووا تمام کاری را که لازم بود انجام می‌داد، توپ را در بازی نگه می‌داشت، ضربات چرخشی خود را می‌زد که بسیار متفاوت از قدرتی بود که جابر در مسابقات اخیرش با آن روبه‌رو شده بود. جابر خودش را ثابت کرد و حتی در ست دوم با نتیجه 3-1 پیش افتاد، اما توانایی خود را برای بازیابی یک‌بار دیگر از دست داد. او در 6  ست  بعدی تنها  یک ست  برنده شد!

ووندروسووا سرانجام بعدازظهر کابوس‌آمیز جابر را با یک رگبار بک‌هند به پایان رساند تا زن دیگری از جمهوری چک قهرمان ویمبلدون شود و هر کسی که امکان نداشت آن سناریو را تصور کند، یعنی قهرمانی ووندروسووا را شگفت‌زده کند. ووندروسووا گفت: «مربی من بعد از فینال به من گفت باورم نمی‌شد چقدر آرام بودی!» این کلید اصلی این کسب قهرمانی بود.

ووندروسووا در پایان نقطه پایانی روی چمن افتاده بود. او برخاست تا جابر را در آغوش بگیرد و به زودی به وسط زمین مسابقه برگشت. در حالی که زانو زده بود و سعی می‌کرد بفهمد که چگونه این دویدن نامحتمل را انجام داده است، جابر روی صندلی نشست و اشک‌هایش را پاک کرد. در طول مراسم اهدای جام، موارد بیشتری وجود داشت، زیرا جابر سینی نایب قهرمان را در یک دست گرفته بود و با دست دیگر چشمان و بینی خود را پوشانده بود.

او قبل از تلاش برای گفتن هر چیزی که جنبه‌ مثبت داشته باشد، گفت: «این دردناک‌ترین شکست دوران حرفه‌ای من است.» در ادامه او به جمعیت گفت: «من تسلیم نمی‌شوم و قوی‌تر برمی‌گردم.»

برای ووندروسووا و تنیس چک، جشن‌ها تازه شروع شده بود. جمهوری چک، با جمعیتی حدود 10.5 میلیون نفری، برخلاف هر چیزی که در این ورزش وجود دارد، به یک کارخانه تنیس زنان تبدیل شده است. هشت زن چک در میان 50 زن برتر حضور دارند که بیشتر آنها مانند ووندروسووا در اواسط بیست سالگی و حتی جوان‌تر هستند.

وقتی مسابقات شروع شد، پترا کویتووا که در رده دهم جهان قرار داشت، محتمل‌ترین فینالیست چک به نظر می‌رسید. کویتوا که دو بار قهرمان ویمبلدون در سال‌های 2011 و 2014 شده بود، چند هفته قبل در یک تورنمنت زمین چمن در برلین قهرمان شده بود. مارکتا در ابتدا نمی‌دانست که آیا پزشکان می‌توانند مشکل مچ دست او را حل کنند یا خیر. این آسیب‌دیدگی او را برای مدت طولانی از میادین دور کرد و سیمک گفت که این باعث شد بیشتر قدر تنیس را بداند. سیمک گفت: «شما نمی‌توانید بازی کنید در حالی که این ورزش را به عنوان کار می‌شناسید. باید از آن لذت ببرید، باید آن را دوست داشته باشید. او واقعا از این کار لذت می‌برد و بازی را دوست دارد. او حتی از تماشای بازی لذت می‌برد در حالی که فکر می‌کنم بازیکنان زیادی از آن لذت نمی‌برند.»

ووندروسووا در ویمبلدون روند ثابت مسیر خود را از میان هفت حریف آغاز کرد که شامل پنج بازیکن اولیه و چند بازیکن، از جمله جابر که به دلیل مهارت خود در زمین چمن معروف بودند، می‌شد. در مرحله یک‌چهارم نهایی، جسیکا پگولا که برتری 4-1 را در ست پایانی داشت، شکست داد. در واقع به نظر می‌رسید ووندروسووا آتش گرفت و در پنج گیم پایانی پیروز شد.

او سپس در دو مسابقه آخر در برابر حریفانی قرار گرفت که به دلایلی بسیار بزرگ‌تر از خودش بودند. مساله‌ای که می‌تواند هم انرژی و توانمندی به یک بازیکن بدهد و هم می‌تواند روحیه را از او بگیرد و سنگینش کند.

در مقابل ووندروسووا، هم سویتولینا و هم جابر محکم و مصمم وارد زمین شدند. آنها این نوید را می‌دادند که بتوانند بازگشتی را رقم بزنند که برای سال‌ها و حتی دهه‌ها روایت شود. در طرف دیگر تور، ووندروسووا، بازیکنی بود که بیشتر به خاطر تتوهای روی بدن و روی بازوهایش شناخته شده بود. زنی که با مربی خود، یان مرتل، بازیکن سابق چک شرط بسته بود که اگر در یک گرانداسلم برنده شود، مربی هزینه خالکوبی بعدی او را برای بزرگداشت این پیروزی بپردازد.

ووندروسووا در پایان و در حالی که جام قهرمانی را در دست داشت، گفت که آنها روز یکشنبه به سالن خالکوبی خواهند رفت!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲

    به‌تینسور.قهرمان.جمهوری.چک‌خانم.ووندرسووا‌بابت‌قهرمانی‌
    در بزرگترین مسابقه تنیس جهان ویمبلدون‌استرالیا‌معتبرتربن‌
    قدیمی ترین‌مسابقه‌تنیس‌جهان‌تبریک‌میگویم.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها