کد خبر: 622122
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۰ ۱۲:۵۰:۵۴
| |

اظهارات متفاوت یک کارشناس والیبال در گفت‌وگو با «اعتماد»:

بازگشت معروف یعنی فاجعه/ همان طور که ما با اسرائیل بازی نمی کنیم آمریکا هم به ما ویزا نمی دهد!

یک کارشناس والیبال در گفت و گویی متفاوت با روزنامه اعتماد ابعاد پیدا و پنهان نتیجه نگرفتن تیم ملی والیبال در لیگ ملت ها را تشریح کرد.

بازگشت معروف یعنی فاجعه/ همان طور که ما با اسرائیل بازی نمی کنیم آمریکا هم به ما ویزا نمی دهد!
کد خبر: 622122
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۰ ۱۲:۵۰:۵۴

برای بررسی علت نتایج ضعیف تیم ملی والیبال کشورمان در رقابت‌های ملت‌های جهان سراغ چند کارشناس منتقد را گرفتیم.

به گزارش روزنامه اعتماد، با این حال به شکل مرموزی چند کارشناس میل صحبت درخصوص عملکرد ملی‌پوشان را نداشتند، اما یک گزارشگر و کارشناس معروف پاسخگوی سوالات خبرنگار «اعتماد» شد با این شرط که نامی از او برده نشود. این کارشناس نظراتش را به صورت کلی بیان کرد. اینکه فدراسیون چه برخوردی با منتقدان داشته یا این منتقد مشهور نمی‌خواهد با تصمیم‌گیرندگان والیبال وارد چالش شود یک بحث جداگانه است اما برای رعایت اخلاق حرفه‌ای نامی از این کارشناس و گزارشگر نمی‌بریم و فقط چکیده‌ای از دیدگاه‌های او که سال‌های متوالی در کنار والیبال بوده و از زیر و بم این رشته آگاهی کاملی دارد را با شما به اشتراک گذاشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 

والیبال ایران ده سال پیش باخت!

اظهارنظر درخصوص تک‌تک بازی‌های ملت‌ها ندارم چون اصلا تعقیب نکردم. آن زمان که والیبال را تعقیب می‌کردم که باید اطلاعات داشته باشم و جوابگو باشم اما الان برای من اصلا مهم نیست! دیگر اطلاعات گرفتن و وقت گذاشتن را گذاشتیم برای جوانان. در حالت کلی ما امروز نباختیم ما ده سال پیش باختیم آن زمان که باید به قشر جوان زمان می‌دادیم این کار را نکردیم.

شکست به خاطر بازی دادن به جوانان توجیه است

ما هر وقت شکست می‌خوریم برای شکست‌های‌مان به دنبال توجیه هستیم. در یک خانواده، بچه‌ها هر کدام به لحاظ شخصیتی و رفتاری به یک شکلی متفاوت هستند و بزرگ‌تر خانواده باید مدیریت کند و به هر کدام به نسبت ظرفیت‌شان رفتار کند. اگر یک بازیکن پرخاشگری کرد باید با مدیریت آن بازیکن را آرام کرد. مثلا رونالدو و مسی یاغی‌گری می‌کنند آیا کنار گذاشتن آنها به ضرر تیم است یا بازیکن؟ مدیریت روی ستاره‌ها به این معنی نیست که به آنها باج بدهید، نه! مدیریت روی ستاره‌ها قواعد خودش را دارد. مثل معلم مدرسه، شاگردان مدرسه هر کدام به شکلی هستند؛ یکی یاغی است یکی در حد وسط و یکی هم آرام. معلم باید جوری معلمی کند که همه اینها تا پایان کلاس در اختیارش باشند. بچه‌های مدرسه هم باید احساس کنند دارند چیزی یاد می‌گیرند اما اگر یکی یاغی‌گری کرد او را بیرون کنم که نشد‌ کار!

 

معیار، داشته‌های فنی مربی است و نه ملیت آن

من و شما می‌رویم سر یک‌ کلاس که درس والیبال بدهیم! شما از کشور دیگری آمدید و من ایرانی هستم. در آن جمع که هستند به چیزی که برای ارایه داشته باشیم نگاه می‌کنند. ایرانی و خارجی ندارد، بازیکن احساس کند که صحبت‌های مربی با بقیه فرق دارد و باور کند که به نفعش است همراه می‌شود. حالا این را ولاسکو بگوید می‌پذیرد ایرانی هم بگوید می‌پذیرد. بنابراین داشته‌های ما باید معیار باشد و نه ملیت ما‌.

باید ۵ تا سعید معروف رو می‌کردیم

زمان مربیگری کولاکوویچ در لیگ ملت‌ها روی سکو رفتیم. همه تیم‌ها در یک سطح نبودند و تغییرات داشتند اما ما با ۸ تا بازیکن شروع کردیم و با همان ۸ بازیکن هم مسابقات را تمام کردیم. این یعنی چی؟ بروید آن بازی‌ها را ببینید. بقیه بازیکنان که بردیم چی کاره بودند؟ این فرصت‌ها را ما از دست دادیم. حالا من می‌گفتم بهتر است دیگران را هم استفاده کنیم می‌گفتند نه‌! ما داریم می‌بریم. اما فلان کارشناس دارد انتقاد می‌کند درحالی که من انتقاد نمی‌کردم بلکه راهکار نشان می‌دادم‌ و امروز این اتفاقات را می‌دیدم. همیشه می‌گفتند معروف و موسوی و بقیه بهترین هستند و باید بازی کنند اما اینها تا چه زمانی بهترین هستند و تا کی باید بازی کنند؟ به غیر از موسوی بقیه تمام شدند. باید از بقیه استفاده می‌کردیم و اگر این مسیر را رفته بودیم تا الان پنج تا سعید معروف داشتیم اما حالا جوانگرایی کردند! ان‌شاءالله که خیر باشد!

 

بازگشت دوباره معروف یعنی فاجعه!

شنیدم که می‌خواهند معروف را برگردانند این یعنی فاجعه! چرا؟ چون در والیبال امروز پاسوری که جلو است باید دفاع هم کند. واقعیت این است که معروف در دوران اوجش هم دفاع آنچنانی نداشت. او بهترین پاس‌دهنده بود اما دفاع نمی‌کرد اما امروز با این شرایط سنی آیا می‌تواند مقابل سه مهاجم حریف دفاع کند؟ نه.

دوستان میکروفن دارند و ما اگر واقعیت‌ها را بگوییم برای‌مان دردسر می‌شود!

مشکل ما این است که دوستان میکروفن دارند و هر چی دوست دارند می‌گویند اما اگر منتقدان واقعیت‌ها را بگویند برای‌شان دردسر می‌شود! آقای مسوول می‌گوید امریکا منشور المپیک را نادیده گرفته و به ما ویزا ندادند. سوال اینجاست؛ این درست که امریکا خیلی اشتباه کرده اما ۴۳ سال است ورزشکاران ما هم در مقابل تیم‌های اسراییلی قرار نمی‌گیرند. درست که ما آنها را قبول نداریم اما قانون جهانی این موضوع را می‌پذیرد؟ جزو منشور المپیک هست؟ حالا آن کشور می‌گوید ما به فلانی ویزا نمی‌دهیم. خب کشورشان است. دوست ندارند ویزا بدهند. اینها میکروفن دارند از منشور می‌گویند خب برای ما مجاز است که بازی نکنیم ویزا ندادن آنها غیرمجاز است؟

 

سکوت ما به این دلیل است

ما یک بازی با آرژانتین داشتیم آقای معروف داشت داور را هُل می‌داد به جای آنکه خیلی مودبانه از داور توضیح بخواهد و قانعش کند. من به عنوان گزارشگر گفتم یک بازیکن نماینده یک مملکت است معنی ندارد به سمت داور دست و پا پرت کردن! به زور که نمی‌شود پوئن گرفت. فردایش گفتند گزارشگر این حرف را زده بازیکن ما تا صبح نخوابیده و ناهار نخورده و... بروید بررسی کنید رفتار بقیه را‌. مربی امریکا را ببینید دست و پا پرت نمی‌کند با ادب رفتار می‌کند حتی مقابل بازیکنان تیمش. مربیان ما با بازیکنان حرف می‌زنند انگار دعوا دارند! چرا باید به خاطر گفتن واقعیت‌ها عذاب بکشیم؟ سکوت ما هم به همین دلیل است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها