کد خبر: 618799
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ۱۳:۴۵:۳۵
| |

سید ایران در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ مشخص شد

با پایان فیفا دی اخیر و همانطور که از قبل مشخص بود، تیم ملی ایران در سید نخست انتخابی جام جهانی آینده قرار گرفت.

سید ایران در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ مشخص شد
کد خبر: 618799
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ۱۳:۴۵:۳۵

دیدارهای فیفا دی اخیر به پایان رسید و تیم ملی ایران موفق شد با سه پیروزی برابر افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان، عنوان قهرمانی تورنمنت کافا را به دست بیاورد. حالا همه در انتظار برگزاری مراسم قرعه کشی، برای آغاز رقابت تیم های آسیایی جهت حضور در بزرگترین تورنمنت بین المللی هستند.

به گزارش ورزش سه، مرحله نخست انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، از اکتبر امسال آغاز می‌شود که تیم های رنکینگ ۲۶ تا ۴۷ آسیا در دو بازی رفت و برگشت به مصاف هم می‌روند تا چهره یازده تیم برنده جهت صعود به مرحله گروهی مشخص شود. این یازده تیم به همراه کشورهای رده اول تا ۲۵ رنکینگ آسیا در ۹ گروه چهار تیمی تقسیم شده تا ۳۶ کشور حاضر در مرحله دوم انتخابی جام جهانی مشخص شود.

از آنجایی که مراسم قرعه کشی مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در تاریخ ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد) برگزار می‌شود، در نتیجه پنجره بازی های ملی اخیر، آخرین فیفا دی برای تعیین رنکینگ کشورهای آسیایی بود و تنها مسابقات قهرمانی آسیایی جنوبی موسوم به SAFF باقی مانده تا رنکینگ نهایی کشورهایی درجه سوم و چهارم آسیا مشخص شود.

در نهایت و طبق لیست اعلام شده، ایران به همراه هشت کشور دیگر از جمله: ژاپن، استرالیا، کره جنوبی، عربستان، قطر، عراق، عمان و امارات در سید نخست مرحله دوم انتخابی جام جهانی قرار دارند. در سید دوم نیز ازبکستان، چین، اردن، بحرین، سوریه، ویتنام، فلسطین، قرقیزستان و هند قرار دارند. کشورهای حاضر در سیدهای سوم و چهارم نیز در تصویر مشخص هستند.

در قرعه کشی این مسابقات، ۹ کشور اعلام شده در سید یک از جمله ایران، به عنوان سرگروه قرار دارند و پس از قرعه کشی، چهره هر ۹ گروه با حضور چهار تیم مشخص می‌شود. تیم ملی ایران نیز ۶ مسابقه خود در این دور را در بازه زمانی ۲۵ آبان تا ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌کند.

تیم های اول و دوم این ۹ گروه راهی دور سوم مرحله انتخابی جام جهانی می‌شوند و این ۱۸ تیم راه یافته، به صورت خودکار جواز حضور در مسابقات جام ملت های آسیا ۲۰۲۷ را نیز به دست می‌آورند. در این مرحله، ۱۸ تیم ذکر شده در سه گروه ۶ تیمی و به صورت رفت و برگشت به مصاف هم می‌روند.

مرحله سوم انتخابی جام جهانی شامل ۱۰ مسابقه خواهد بود که از ۵ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) آغاز شده و در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۵ (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد. از این سه گروه، تیم های اول و دوم (یعنی ۶ کشور) به صورت مستقیم راهی جام جهانی ۲۰۲۶ خواهند شد که به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود.

در مرحله چهارم انتخابی جام جهانی، تیم های سوم و چهارم این ۳ گروه که ذکر شد (یعنی ۶ کشور دیگر) در ۲ گروه سه تیمی تقسیم می‌شوند که بازی ها به صورت تک مسابقه و در زمین بی طرف برگزار می‌شود. صدرنشینان هر گروه راهی جام جهانی می‌شوند که تا اینجا سهمیه آسیا به هشت کشور می‌رسد. تیم های دوم هر گروه نیز راهی دور بعد می‌شوند.

در مرحله پنجم، تیم هایی که در دور قبلی در گروه هایشان دوم شده اند، در جدال تک مسابقه به مصاف هم می‌روند و تیم برنده به عنوان نماینده آسیا، راهی دیدار پلی آف با قاره دیگری می‌شود. هنوز فرمت این دیدار اعلام نشده و قرار است ژوئن ۲۰۲۳ از طریق فیفا در این خصوص اطلاع رسانی شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها