کد خبر: 618584
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۱۲:۰۰:۴۹
| |

هت‌تریک تماشایی در اولین ایران - ازبکستان تاریخ؛

علی دایی دروازه‌بان ازبک را بستری کرد!

بیایید به ربع قرن پیش برگردیم. به اولین تقابل ایران و ازبکستان در رده ملی.

علی دایی دروازه‌بان ازبک را بستری کرد!
کد خبر: 618584
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۱۲:۰۰:۴۹

۲۵ سال پیش و در بازی‌های آسیایی بانکوک ۱۹۹۸ که تیم ایران با هدایت منصور پورحیدری و با حضور نسل طلایی‌اش در این رقابت‌ها شرکت کرده بود، در مرحله حذفی به تور ازبکستان، مدافع عنوان قهرمانی مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی، خورد و جوری این تیم را در هم کوبید که ازبک‌ها هنوز از آن به عنوان یک خاطره تلخ یاد می‌کنند.

به گزارش ورزش سه، ۲۵ سال پیش زمان کمی نیست. آن‌وقت‌ها هنوز مرحوم شفیع بازی‌های تیم ملی ایران را گزارش می‌کرد و نادر محمدخانی به همراه محمد خاکپور قلب دفاع ایران را سفت کرده بود. حمید استیلی بی‌خیال همه چیز در قلب هافبک تیم ملی می‌دوید و آقا کریم با همان چهره همیشگی و سبیل پشت لب، دروازه هر تیمی را با شوت‌های سهمگینش می‌لرزاند. در آن زمان بهزاد غلامپور دروازه‌بان ملی بود و علی دایی در نوک حمله می‌درخشید؛ در حالی که علی موسوی نیز از فرصت تازه‌ای که نصیبش شده بود، بهترین استفاده را می‌برد.

مسابقه ایران و ازبکستان در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک در شرایطی آغاز شد که ازبکستان در‌ اولین حضورش در بین تیم‌های آسیایی، جام فوتبال این مسابقات را کسب کرده و به نظر قدرت نوظهوری در فوتبال آسیا بود اما نسخه این قدرت جدید خیلی زود در تقابل با ایران و ستاره‌هایش پیچیده شد؛ آن هم در مسابقه‌ای که علی دایی با یک هت‌تریک فوق‌العاده، ستاره‌اش بود.

البته گل اول ایران را علی موسوی به ثمر رساند؛ مهاجم تیزچنگ استقلال که بوی ترانسفرش به آلمان بلند شده بود. او گل اول را در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان ازبک به ثمر رساند اما با آغاز نیمه دوم، این علی دایی بود که ابتکار عمل بازی را در دست گرفت و هت‌تریک کرد. دو گل‌ او با فرارهایش به عمق دفاع ازبکستان و شلیک‌های تماشایی‌اش با پای چپ به دست آمد و گل سومش را نیز با ضربه سر ارسالی از نقطه کرنر به ثمر رساند، در حالی که مهدی مهدوی‌کیا اولین بازیکنی است که او را در آغوش می‌گیرد.

نکته جالب اینکه گل سوم علی دایی در شرایطی به ثمر رسید که بوگالو، دروازه‌بان ازبک که قصد داشت توپ را برگرداند، با سر به تیرک دروازه برخورد کرد و دیگر نتوانست به بازی ادامه بدهد و به بیمارستان منتقل شد.

ایران بعد از پیروزی چهار بر صفر مقابل ازبکستان در دو مسابقه دیگر مقابل چین و کویت نیز پیروز شد و عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کرد؛ در حالی که مرحوم شفیع در خلال این گزارش مدام از نمایش شایسته بازیکنان و قدرت مثال‌زدنی تیم یاد می‌کرد.

ترکیب ایران در بازی ازبکستان: بهزاد غلامپور، محمد خاکپور، نادر محمدخانی، جواد زرینچه، محمود فکری (ستار همدانی- ۷۳)، مهدی مهدوی‌کیا، حمید استیلی، کریم باقری (علیرضا منصوریان- ۹۰)، علی کریمی، علی موسوی (داریوش یزدانی- ۶۷) و علی دایی

شاید باورش برایتان سخت بوده که محمود فکری هم در این پیروزی تاریخی فوتبال ایران حضور داشته است؛ کاپیتان و مربی سابق استقلال که دوران ملی‌اش با وجود شایستگی‌ها چندان به طول نیانجامید.

* ازبکستان یک حریف همیشگی و شاید یک بازنده دائمی مقابل ستاره‌های ایران بوده، اگرچه در برخی از مسابقات نیز نفس ایران را گرفته است. ایران امشب در تاشکند و مقابل هواداران حریف، برای فینال کافا با ازبک‌ها می‌جنگد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها