کد خبر: 615614
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۱۳:۳۰:۱۴
| |

آرماگدون در ورزشگاه آزادی/ کاش همه پیش‌بینی ها از دربی اشتباه باشد

امروز در آخرین مسابقه فصل سرخابی ها به مصاف هم می روند

آرماگدون در ورزشگاه آزادی/ کاش همه پیش‌بینی ها از دربی اشتباه باشد
کد خبر: 615614
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۱۳:۳۰:۱۴

اینکه فصل با نبرد استقلال و پرسپولیس در فینال جام حذفی به پایان می‌رسد اتفاق جذابی است. یعنی اصلا چه پایان‌بندی بهتر از اینکه یک سال رقابت فوتبالی در ایران با مهم‌ترین مسابقه فوتبال کشور به پایان برسد. جایی که دو تیم سرخابی برای کسب یک جام مهم به مصاف هم می‌روند و می‌توانند آخرین تصویر ضبط شده از مستطیل سبز در فصل جاری را با رنگ پیراهن خودشان تزیین ببخشند. 

به گزارش روزنامه اعتماد، در عین حال نباید انتظار داشت فینال جام حذفی تبدیل به یک دیدار زیبا شود. هیجان‌انگیز بودن یک مساله است و زیبایی یک مساله دیگر. شکی در هیجان‌انگیز بودن دربی که یک سرش به جام وصل است وجود ندارد اما تحلیل‌هایی که می‌گوید چون استقلال در دو بازی قبلی خود 11 گل زده و پرسپولیس 7 گل پس این دربی قطعا پرگل و تماشاگرپسند از آب در می‌آید، آبکی است. بالاخره سال‌ها تماشای دربی در شرایط مختلف، چه موقعی که تیم‌ها روی فرم بودند و چه زمانی که در افت به‌سر می‌بردند نشان داده مگر روی یک معجزه یا یک اتفاق خاص دربی به یک مسابقه پرگل و مهیج تبدیل شود و اتفاقا مربیان در دربی همه تلاش‌شان را می‌کنند که جلوی هرگونه اتفاق غیرقابل پیش‌بینی یا هر چیزی که باعث شود رشته امور از دست خارج شود را بگیرند.

بعضی‌ها اصطلاح ترسو بازی کردن را برای چنین تفکری به کار می‌برند و برخی هم می‌گویند دوراندیشی. هر چه هست هیچ مربی حاضر نیست در دربی ریسک کند، چون این ریسک تبعاتی به مراتب بزرگ‌تر از شکست در یک مسابقه یا به فنا دادن یک جام دارد. بحث یک تاریخ است و سال‌ها کری خواندن هواداران. آن‌هم هوادارانی که سال‌ها خاطره یک لایی انداختن در دربی را به خاطر می‌سپارند و برایش سالگرد می‌گیرند. با وجود چنین هواداران و چنین جوی ریسک کردن تنها یک معنی دارد: ممکن است شما برای همیشه تاریخ منفور و حذف بشوید. 

در چنین شرایطی مربی تصمیم می‌گیرد ببازد ولی کم گل ببازد. مساوی که چه بهتر. مگر در مواردی خاص که دیگر راهی جز برنده شدن وجود نداشته باشد. تازه آن موقع هم پروتکل شیوه بازی تیم با شیوه‌های احتیاطی شروع می‌شود. همین دربی قبل را در نظر بگیرید؛ هم پرسپولیس و هم استقلال می‌دانستند مساوی یعنی قهرمانی سپاهان. اما هیچ کدام نخواستند جسارت به خرج بدهند و انتحار کنند. واقعا اگر نبود اشتباه مدافع استقلال و نبوغ عیسی آل‌کثیر شاید همان یک گل هم به ثمر نمی‌رسید و دربی با نتیجه بدون گل مساوی پایان می‌یافت. آن وقت در بدترین حالت گل‌محمدی و ساپینتو چند روزی غرغرهای هواداران را تحمل می‌کردند و درنهایت هم با قهرمانی سپاهان قضیه فیصله پیدا می‌کرد. 

امروز که فینال جام حذفی است شرایط نه تنها تغییری نکرده که پیچیده‌تر هم شده است. پای یک جام وسط است و چیزی به اسم ضربات پنالتی. مربیان دو تیم می‌گویند دوست ندارند بازی به ضربات پنالتی کشیده شود چون آنجا همه‌چیز به شانس واگذار می‌شود اما اگر از آنها بپرسی حاضرید برای به پنالتی نکشیدن بازی کمی ریسک کنید جواب قطعا خیر خواهد بود! 

با این حساب امروز و در دربی‌شماره صدویک دنبال تماشای یک بازی تماشاگرپسند و سراسر هجومی نباشید، بلکه مثل همیشه بگردید دنبال تک موقعیت‌ها که معمولا روی خلاقیت بازیکنان و اشتباه مدافعان پیش می‌آید. از همین حالا می‌توان حدس زد نبردهای فیزیکی در میانه میدان بیشترین سهم از بازی را به خودش اختصاص می‌دهد و اعتراضات به داوری بیشتر از هر چیز دیگری شنیده خواهد شد. حالا یا اعتراض به یک اوت دستی در میانه میدان یا صحنه مشکوک پنالتی در محوطه جریمه. بازی هم به احتمال خیلی زیادی در مساوی‌ترین حالت ممکن پیش خواهد رفت تا نهایتا مثل دربی قبل گلی به آن شکل به ثمر برسد یا ضربات جبار پنالتی قهرمان را مشخص کند.

دربی تهران که امروز برگزار می‌شود، دربی که می‌شود نامش را نبرد آرماگدون گذاشت، مسابقه‌ای که در نقطه پایان فصل برای اثبات خیلی چیزها بسیار هیجان‌انگیز است اما به شکل تاسف‌آوری قابل پیش‌بینی و این بدترین قسمت ماجراست. چی بشود که برانکویی از راه برسد و در دومین سال حضورش در فوتبال باشگاهی ایران به هجومی‌ترین شکل ممکن تیمش را بفرستد در زمین و 4 بر 2 برنده شود. چی بشود که ایمون زایدی از راه برسد و در 10 دقیقه هت تریک تاریخی کند و با کمترین بازی‌های ممکن برای پرسپولیس نامش برود جزو جاودانه‌ها. اینها استثنائات است و استثنا قاعده را تشکیل نمی‌دهد. گرچه همیشه فرصت سورپرایز کردن هواداران وجود دارد و این به خاطر ذات فوتبال است. 

آرزوی بزرگی است اما می‌توان امیدوار بود دربی امروز برخلاف همه پیش‌بینی‌هایی که بالا ذکر شد یک بازی واقعا پرگل و تماشاگرپسند از آب دربیاید. می‌توان امیدوار بود کولینا رییس کمیته داوران فیفا که به عنوان مهمان در استادیوم آزادی حضور دارد با خودش بگوید کاش زودتر با اشکان خورشیدی (داور دربی) آشناه شده بودم. می‌توان دعا کرد رییس فدراسیون فوتبال عمان که به دعوت تاج بازی را خواهد دید هنگام بازگشت به کشورش به برانکو، سرمربی فعلی عمان بگوید نمی‌دانی چه چیزی را از دست دادی. امروز دربی صدویکم برگزار می‌شود و همه امیدواریم گل سرسبد فوتبال ایران که در بهترین نقطه، یعنی فینال جام حذفی و به عنوان آخرین بازی فصل قرار گرفته همه را شگفت زده کند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها