کد خبر: 615388
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ۱۰:۲۹:۳۲
| |

ستاره سابق سرخابی ها در گفت‌وگو با «اعتماد»:

دربی باز روی دست کریم باقری نیامده/ 40 سال است در فوتبالم اما این دربی فرق دارد

محمدرضا مهدوی ملی پوش سابق فوتبال ایران در رابطه با بازی دربی گفت و گویی جالب با روزنامه اعتماد داشته است

دربی باز روی دست کریم باقری نیامده/ 40 سال است در فوتبالم اما این دربی فرق دارد
کد خبر: 615388
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ۱۰:۲۹:۳۲

تا آغاز دربی صد و یکم زمان زیادی باقی نمانده و دو تیم پرسپولیس و استقلال برای کسب عنوان قهرمانی به مصاف یکدیگر می‌روند. جدالی که دومین تقابل این دو تیم در فینال رقابت‌های جام حذفی کشورمان به حساب می‌آید و اگر برنده بازی پرسپولیسی‌ها باشند فصل را با بهترین نتیجه ممکن به پایان می‌رسانند و در طرف مقابل قهرمانی استقلال، مرهمی می‌شود روی زخم دل هواداران این تیم که در لیگ هم بازی و هم جام را به رقیب سنتی واگذار کردند.

به گزارش روزنامه اعتماد، در گفت‌وگویی با محمدرضا مهدوی، بازیکن اسبق تیم ملی و پرسپولیس و استقلال از دربی و شرایط دو تیم پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

  به دربی ۱۰۱ رسیدیم. جدالی که بازهم تب فوتبال را در کشورمان به اوج رسانده است. 

خیلی خوشحالم که دو قطب فوتبال کشورمان با یکدیگر روبه‌رو شدند و بار دیگر دربی را با حضور تماشاگران برگزار می‌کنند. آن‌طور که من شنیدم به جز قسمتی که کنده شده ورزشگاه پر خواهد شد و امیدوارم مردم لذت ببرند از یک بازی خیلی زیبا. خب درباره بازی هم که پرسپولیس با اقتدار قهرمان لیگ شد و استقلال وارد یک‌سری اتفاقات مدیریتی شد اما فوتبالش را حفظ کرد. فکر می‌کنم بازی جذاب خواهد شد چون پرسپولیس می‌خواهد دبل کند و استقلال نمی‌خواهد قهرمانی را از دست دهد. این دو تیم هر چه در چنته داشته باشند در روز چهارشنبه رو می‌کنند. انگیزه استقلال بیشتر است چون پرسپولیس یک جام گرفته و فقط برای کری‌خوانی‌ها شاید چشم به جام حذفی دارد اما برای استقلالی‌ها اهمیت خاصی دارد و همه توان‌شان را می‌گذارند تا برنده شوند‌.

  استقلال تا قبل از دربی در لیگ شرایط خوبی را سپری می‌کرد اما با شکست مقابل پرسپولیس ورق برگشت و یک جام را از دست داد.‌

قبلا هم گفتم که برنده دربی جام قهرمانی را هم می‌برد. علتش هم این بود که سپاهان مقابل تراکتور و ملوان امتیاز از دست داد و از کورس قهرمانی عقب افتاد و الحق که پرسپولیس هم از این فرصت استفاده کرد. مطمئن بودم پرسپولیس برنده می‌شود چون پرسپولیسی‌ها نقاط ضعف استقلال را شناسایی کرده بودند. فراموش نکنید استقلال یکی از بهترین‌ فوتبال‌ها را به لحاظ هجومی در ایران و آسیا به نمایش می‌گذارد با این حال در دربی نباید تیمی امتیاز از دست دهد از طرفی نتیجه مساوی فقط به درد سپاهان می‌خورد اما برنده دربی قهرمان می‌شد و همین‌طور هم شد. استقلال با این همه اتفاقات ناگوار شانس زیادی برای قهرمانی در جام حذفی دارد.‌

  از طرفی پرسپولیس در سال جدید بازی‌هایش را با برد پشت سر گذاشت و‌ توانست به صدر برگردد و قهرمان شود. فکر می‌کنید چه اتفاقی افتاد که این تیم ‌از این رو به آن رو شد؟ 

یحیی در سال پیش قهرمانی را به فرهاد مجیدی داد و‌ این درس خیلی خوبی برای او شد تا در این فصل با اقتدار برگردد. یحیی نشان داد با وجود تمام حرف و حدیث‌ها و مشکلات می‌تواند دوباره تیمش را قهرمان کند. تجربه قهرمانی در این تیم وجود دارد و همین تجربیات کمک کرد تا در لحظات حساس موفق شوند و تیم را قهرمان کنند. باید برای این تیم با این همه مصدوم و محروم و بازیکن خارجی خوبی که آوردند و رفت اما قهرمان شدند، ایستاده برای‌شان دست زد.

  بعضی‌ها گفتند پرسپولیس شایسته قهرمانی نبود؛ نظر شما در این خصوص چیست؟ 

عنوان قهرمانی در لیگ‌ شایسته پرسپولیس بود. منطقی هستم و زمانی که مربی نساجی هم بودم گفتم سپاهان از لحاظ فوتبالی شرایط خیلی بهتری داشت چون با مورایس یک سبک جدیدی را پیش گرفتند و نفرات خوبی داشتند. سپاهان نسبت به سایر تیم‌ها متمایز بود اما یحیی و ساپینتو و خمز هم در تیم‌های‌شان خوب کار کردند که درنهایت‌ یحیی تیمش را قهرمان کرد. ‌یک مربی ایرانی توانست مچ مربیان خارجی بارزومه را بخواباند. بعد از قهرمانی این حرف و حدیث‌ها حاشیه‌ای بیش نیست. متاسفانه حواشی در فوتبال ما خیلی رونق پیدا کرده، مثلا قهرمانی‌های مجیدی و برانکو و فرهاد کاظمی و بقیه که مدت‌ها برای تیم‌شان زحمت کشیدند و قهرمان می‌شوند حاصل سالیان سال برنامه‌ریزی است.

  به دربی برگردیم؛ فکر‌ می‌کنید فشار روی کدام تیم  بیشتر  است؟ 

فشار روی پرسپولیس بیشتر است چون می‌خواهد از اقتدارش و شکست‌ناپذیری در دربی دفاع کنند. آنها می‌خواهند دبل کنند، به قول علی پروین‌ این دوتا بازی را ببرید بقیه‌اش با خدا! همه مربیان روی این یک بازی تاکید دارند و به خصوص حالا در جام‌ حذفی.

 ساپینتو برخلاف یحیی مربی جنجالی است فکر نمی‌کنید این موضوع باعث استرس بازیکنان استقلال می‌شود؟

ساپینتو در هفته‌های اول یکی از منفورترین مربیان ‌ما بود چون با فرهنگ و آداب و الفاظ ما آشنایی نداشت اما در نیم فصل دوم یک ساپینتوی دیگر دیدیم. بعد از محرومیت‌ها متوجه شد بیشتر باید تمرکزش به تیمش باشد. از طرفی سال‌هاست با یحیی همبازی بودم همه کارهایش را با آرامش انجام می‌دهد و بسیار انسان خوبی است اما او هم گاهی از کوره در می‌رود، ساپینتو خیلی بیش از حد جنجال می‌کند. شخص در کنار خط باید آرامش به تیم بدهد نه تشنج و جنجال. البته الان مربی استقلال نسبت به قبل آرام‌تر شده است.

  کدام بازیکنان در دو تیم دربی باز هستند؟ 

همه دربی باز هستند؛ از دروازه تا خط حمله. حسینی و قائدی و محبی در استقلال. در پرسپولیس هم بیرانوند و عیسی و به جز عمری همه تجربه دارند و می‌توانند بازی را بچرخانند. اصلا بنویسید همه دربی باز هستند و جان خودشان را می‌گذارند تا برنده شوند.

  داور دربی هم انتخاب شد‌؛ استقلالی‌ها اعتقاد داشتند بهتر است از داور دربی خارجی استفاده شود؟

من قبول ندارم‌ چون داورهای ما بهترین هستند. شاید داورهای ما پراشتباه بودند و شاید اتفاقات را صددرصد در نیاوردند اما 90 درصد کارشان را درست انجام‌ دادند. باید به آنها انگیزه و هم اهمیت داد. اگر داوری خارجی می‌آوردند توهین بود به داوران کشورمان. علیرضا فغانی داور از کشور ما استرالیا و جهان را قرق کرده و در جام جهانی قضاوت کرده است همان‌طور که به مربیان و بازیکنان فرصت می‌دهیم به‌ داوران کشورمان هم باید فرصت  بدهیم.

  نتیجه بازی را چند چند پیش‌بینی می‌کنید؟‌

اولین‌بار است که نمی‌توانم بازی را پیش‌بینی کنم چون فصل تمام شده و‌ این تک بازی را نمی‌شود پیش‌بینی کرد. اما فکر می‌کنم کفه ترازو از لحاظ تجربه و اقتدار قهرمانی با پرسپولیس است و هیجان و تاکتیک حمله‌ای با استقلال. خیلی بازی سختی است. اما زیبا می‌شود. 40 سال است که در فوتبالم اولین‌بار است که نمی‌توانم پیش‌بینی کنم!

  جای چه بازیکن در این دربی خالی است؟ 

روی دست کریم باقری نیامده است. لذت می‌برید وقتی با او بازی کنید مخصوصا اگر آن بازی، دربی باشد.

  صحبت پایانی شما؟ 

از مسوولان خواهش می‌کنم اگر ممکن است ساعت بازی را تغییر دهند تا تماشاگران راحت‌تر به ورزشگاه بیایند و لذت این بازی را ببرند و برای آن افرادی که از راه دور به تهران می‌آیند امکانات لازم را فراهم کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها