کد خبر: 612417
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۲ ۱۴:۱۰:۰۶
| |

میلاد صالحی، عضو پرسپولیسی تیم ملی اسکیت:

برای اعزام به مسابقات ماشینم را فروختم/ پرسپولیس قهرمان می شود!

ملی پوش اسکیت ایران به روزنامه اعتماد گفت: فدراسیون اسکیت قول کمک کردن هم به ما نمی دهد چه برسد به بازپرداخت هزینه‌هایی که کردم!

برای اعزام به مسابقات ماشینم را فروختم/ پرسپولیس قهرمان می شود!
کد خبر: 612417
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۲ ۱۴:۱۰:۰۶

 «اسکیت» یکی از رشته‌های پرهزینه در ورزش کشورمان به حساب می‌آید. نداشتن پیست مخصوص و گرانی ابزار از مشکلاتی است که علاقه‌مندان بسیاری به این رشته پس از مدتی کوتاه و مواجه شدن با کمبودها قید آن را می‌زنند و به اصطلاح عطای این رشته را به لقایش می‌بخشند! البته در این بین هستند افراد کمی مثل میلاد صالحی که در کنار عشق و علاقه فراوان به اسکیت با استعداد هستند و برای پیشرفت بیشتر و ماندگاری از جیب هزینه می‌کنند.

به گزارش روزنامه اعتماد، با صالحی که صحبت کردیم مشکلات در اسکیت را حس کردیم. مشکلات یا معضلاتی که این ملی‌پوش می‌گوید بارها به گوش مسوولان ورزش کشور هم رسانده شده اما فایده‌ای نداشت! بازی‌های «اسکیت» در کنداکتور برنامه‌های ورزشی تلویزیون ما جایی ندارد و همین هم سبب می‌شود اسپانسرها رغبت نکنند تا پا پیش بگذارند و از ورزشکاران این رشته حمایت کنند. صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» می‌گوید با تمام این مشکلات و ناامیدی‌ها قصد مهاجرت ندارد‌‌ و دوست دارد همچنان برای ایران کسب موفقیت کند. از لحن صحبت‌هایش در هنگام مصاحبه گاهی می‌شد خستگی را حس کرد، اما با روحیه‌ای که در این جوان موج می‌زند، بعید است که به این زودی‌ها پا پس بکشد. در ادامه چکیده گپ و گفت خبرنگار «اعتماد» با صالحی را بخوانید‌ .

   برای شروع از خودت بگو. چند ساله عضو تیم ملی هستی؟ از مقام‌هایی که به دست آوردی برای‌مان بگو!

حدود ۱۰ سالی است که بازیکن تیم ملی اسکیت سرعت هستم . در سال ١٣٩٤ برنز ماده نیمه ماراتن کشور را به دست آوردم و در سال١٣٩٥ به مسابقات قهرمانی جهان در کشور چین اعزام شدم و همان سال دوباره به مسابقات قهرمانی آسیا  اعزام و مقام ششم ماراتن و مقام ششم امدادی را کسب کردم و در مسابقات آزاد بین‌المللی ٢٠٢١ در کشور ترکیه برگزار شد در ماده ١٠ کیلومتر مدال طلا را در بخش بزرگسالان به دست آوردم و در مسابقات بین‌المللی ترکیه در سال ٢٠٢٢ در ماده نیمه ماراتن باز هم طلا گرفتم ‌و پارسال در مسابقات ایتالیا هم طلا گرفتم که برای اولین‌بار یک ایرانی در این سطح مقام اول را به دست می‌آورد، در این سال‌ها در بزرگسالان و جوانان در مسابقات کشوری چندین مدال گرفتم.

   چند روز قبل هم در هلند موفق به کسب مدال نقره شدی. سطح مسابقات و رقابت چطور بود؟ 

مسابقات کاپ اروپا بود. این مسابقات هر ساله برگزار می‌شود و سطح آن از قهرمانی جهان هم بالاتر است، چراکه رقابت‌های قهرمانی جهان در هر ماده و هر کشوری فقط دو بازیکن می‌تواند داشته باشد، چون برای هر کشوری محدودیت وجود دارد، اما در مسابقات کاپ اروپا هر کشور می‌تواند هر تعداد که می‌خواهد شرکت‌کننده معرفی کند. مثلا کشور هلند ۵۰ بازیکن داشت یا از کلمبیا ۷، ۸ بازیکن بودند. در نظر داشته باشید کلمبیا بازیکنانی در سطح اول دنیا دارد. فکر می‌کنم در این دوره هم از بیست کشور آمده بودند و ۸۴ بازیکن هم حضور داشتند.

  در چه ماده‌ای نقره گرفتید؟ 

در ماده وارپ نقره گرفتم که در جاده برگزار می‌شود و در پیست هم نفر ششم شدم.در مجموع و به لحاظ رنکینگی نفر سوم این مسابقات شدم.

   اسکیت رشته المپیکی نیست، بالاترین سطح این رشته همین مسابقات است؟ 

بله، یکی همین مسابقات و دیگری هم قهرمانی در جهان‌.

  عضو تیم ملی هستی برای شرکت در این بازی‌ها فقط شما اعزام شدی؟ 

بله، فقط من از ایران در این بازی‌ها شرکت کردم آن هم با هزینه شخصی!

  چقدر هزینه کردی؟ 

برای حضور در این مسابقات تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کردم، چون تجهیزات ما گران است مثلا برای هر بار چرخی که برای مسابقات می‌اندازیم خیلی هزینه می‌کنیم. این چرخ‌ها وارداتی است هر بار ۲۶۰ یورو پول چرخ برای مسابقات می‌پردازم یعنی حدود ۱۵ میلیون تومان! برای هر مسابقه و هر ماده هم باید یک چرخ جدید استفاده کنم‌. یعنی فقط پول تجهیزاتم برای این مسابقات حدود ۶۰ میلیون تومان شد؛‌ ضمن اینکه تمامی کارهای مرتبط با گرفتن ویزا و سفارت را هم خودم انجام دادم‌ .

  فدراسیون اسکیت در جریان حضور شما در این مسابقات بود؟ 

بله، قرار شده که کمک کنند دفعات قبلی هم که با هزینه شخصی به مسابقات برون مرزی رفتم قرار بود که کمک کنند، اما تا الان همان قبلی‌ها را هم ندادند و قرار هم نیست، بدهند‌! پارسال در ایتالیا طلا گرفتم هم یک‌هزار تومانی به من کمک نکردند! قول هم نمی‌دهند که یک روزی پرداخت می‌کنند.

  یعنی از جانب فدراسیون حمایت نمی‌شوید؟ 

خیر، هیچ حمایتی نیست. من ۷، ۸ سال است در مسابقات مختلف می‌خواهم حضور پیدا کنم بنا بر دلایل مختلف مسابقات را کنسل می‌کنند. مثلا پارسال در نزدیکی مسابقات قهرمانی جهان در کشور آرژانتین مسابقات ما را لغو کردند و گفتند به دلیل مشکلاتی که با آرژانتین داریم در این مسابقات شرکت نمی‌کنیم. یک ماه قبل از اعزام در ایتالیا طلا گرفتم و نفر دوم هم در آرژانتین نقره گرفتم، اما من در بازی‌ها نبودم . ورزشکاران اسکیت هم تایمی برای ورزش حرفه‌ای دارند و نمی‌توانیم منتظر فدراسیون بمانیم.مجبوریم با خرج خودمان در مسابقات باشیم تا سطح خودمان را بالا ببریم‌.

  طی یک‌سال چند بار به مسابقات برون‌مرزی می‌روی؟ 

برای داشتن رنکینگ معتبر باید در مسابقات مختلفی شرکت کنیم، اما من نهایت بتوانم با درآمدی که از مربیگری برای خودم به دست می‌آورم سالی یک‌بار در مسابقات شرکت کنم.متاسفانه خبری از اسپانسر هم نیست، چون رسانه‌ها به آن توجه نمی‌کنند .

  در سال چقدر برای حضور در مسابقات هزینه می‌کنی؟ 

هر قدر از مربیگری در می‌آورم به علاوه چیزهایی که دارم را می‌فروشم تا در مسابقات شرکت کنم. مثلا پارسال ماشین خودم را فروختم تا هزینه‌ام را تامین کنم و به مسابقات ایتالیا بروم!

  از فدراسیون به استقبالت که می‌آیند؟! 

بله! تا فرودگاه می‌آیند و گل هدیه می‌دهند!

  مسابقات دیگری هم در پیش‌رو داری؟ 

مسابقات آسیایی است که منتظر هستند شورای کمیته المپیک برای این بازی‌ها تصمیم بگیرند که اسکیت سرعت حضور پیدا کند یا نه‌. قهرمانی جهانی هم داریم و یک مسابقه بین‌المللی که سال پیش در ایتالیا برگزار شد باز هم در این کشور برگزار می‌شود.

  چهل روز دیگر باز هم با هزینه شخصی برای مسابقات ایتالیا خواهی رفت؟ 

بله‌، آن هم هزینه شخصی خودم هست، چون از یک جایی به بعد فقط تمرین جواب نمی‌دهد و باید در شرایط مسابقات قرار گرفت. وقتی حمایت از فدراسیون نمی‌شویم با این قیمت یورو باز هم باید یک وسیله خودم را بفروشم.

  از اینکه از جیب هزینه می‌کنی تا به مسابقات بروی پشیمان نیستی؟ 

خیر، هدف دارم و می‌خواهم سطح خودم را بالا ببرم تا آرزوهای خودم را دنبال کنم. اگر ده بار دیگر به دنیا بیایم و شرایط همین باشد باز هم همین کار را می‌کنم.

  به فکر مهاجرت کردن نیستی؟ 

خیر، دوست دارم در کشور خودم سطح ورزشم را بالا ببرم.دلم می‌خواهد نتیجه‌اش برای کشور خودم باشد.

  وقتی با بازیکنان کشورهای دیگر در خصوص اینکه از جیب خودت برای این رشته خرج می‌کنی حرف می‌زنی چی می‌گویند؟ 

آنها را حمایت می‌کنند. وقتی شرایط را می‌گویم آنها درک نمی‌کنند چی می‌گویم!

  از کمبودهای این رشته بگو.

ما در ایران پیست استاندارد نداریم و روی آسفالت تمرین می‌کنیم! شرایط ما با بازیکنان دیگر کشورها قابل قیاس نیست.

تجهیزات به قدری گران است که خیلی‌ها این ورزش را بین راه رها می‌کنند. اجاره باشگاه‌ها و هزینه رفت و آمد و ابزار را در نظر بگیرید.‌ با این وضعیت این رشته رو به نابودی است‌.

  این مشکلات را به گوش مسوولان ورزش هم رساندی؟ 

دیگر این صحبت‌ها کلیشه‌ای شده! خیلی جاها این صحبت‌ها را مطرح کردیم، اما فکر نمی‌کنم هیچ ‌وقت به این مشکلات رسیدگی شود.دیگر ناامید شدم! می‌دانم 10 سال دیگر هم در مسابقات مختلف مدال بگیرم باید باز هم به کشورم برگردم و مربیگری را شروع کنم. جایی انتظار ما را نمی‌کشند یا باید کارگری کنم یا مربیگری تا بتوانم امورات زندگی را بگذرانم. درباره سوال شما هم بارها این جلسات را گذاشتیم و گفتیم تجهیزات گران است و... فدراسیون هم می‌گوید محدودیت داریم و بودجه نیست.

اگر این مسیر را انتخاب کردم عشق خودم بوده و به پدر و مادرم قول دادم در این سطح مسابقه بدهم تا برای‌شان افتخارآفرینی کنم و پرچم کشورم را بالا ببرم و نشان بدهم ایرانی می‌تواند از بهترین‌های دنیا باشد‌ . روی حرف خودم هستم و تلاش می‌کنم به آن اهداف برسم.مدالم را هم به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم.

  انرژی مثبت از مردم می‌گیری؟ 

در صفحه‌ای که دارم خیلی به من انرژی می‌دهند ‌و حمایت می‌کنند و اکثر ورزشکارها هم شرایط کشور و سختی‌ها را می‌دانند. این حمایت‌ها برای من ارزشمند است‌ .

  دیدم جواد کاظمیان هم برایت استوری گذاشته با فوتبالیست‌ها رفاقت داری؟ 

جواد اسطوره دوران بچگی من بوده و شرایط طوری شد که با آقا جواد خیلی رفیق شدیم و الان داداش بزرگه صدایش می‌کنم .

   پرسپولیسی هستی؟ 

بله ‌. پرسپولیس هم ان‌شاءالله قهرمان می‌شود .

  صحبت پایانی؟ 

ممنون که حرف‌هایم را شنیدید. امیدوارم یک اتفاق خوب برای ورزش کشور ما رقم بخورد، چون من می‌بینم در آکادمی ملی المپیک تمرین می‌کنم همه بازیکنان در همه رشته‌ها این دغدغه را دارند.سختی سربازی و اعزام به مسابقات که ساده‌ترین شرایط برای یک ورزشکار باید باشد، اما تمام دغدغه ما همین‌هاست. امیدوارم برای همه ورزشکاران اتفاقات خوبی پیش بیاید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها