کد خبر: 611305
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۶ ۱۰:۵۰:۱۳
| |

مصاحبه توفانی قهرمان المپیکی متهم به دوپینگ با «اعتماد»:

من علف مصرف نکردم و برنج خوردم!/ ایران اینترنشنال موش دواند!

محمدرضا خیرالله زاده قهرمان پارالمپیک توکیو که اخیرا تست دوپینگش مثبت شده است اظهاراتی جنجالی در رابطه با رسانه ای شدن این خبر در گفت وگو با اعتماد بر زبان آورد.

من علف مصرف نکردم و برنج خوردم!/ ایران اینترنشنال موش دواند!
کد خبر: 611305
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۶ ۱۰:۵۰:۱۳

نتیجه آزمایش دوپینگ محمدرضا خیرالله‌زاده جودوکار کم‌بینای وزن مثبت ۱۰۰ کیلوگرم که در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ باکو موفق به کسب مدال نقره شده بود، از سوی فدراسیون جهانی مثبت اعلام و طبق رای اولیه به مدت ۴ سال از شرکت در کلیه مسابقات داخلی و برون‌مرزی محروم شد. این خبری بود که در اواخر هفته گذشته توسط یکی از خبرگزاری‌های کشورمان منتشر شد‌.

به گزارش روزنامه اعتماد، برای اینکه از آخرین وضعیت این ورزشکار مطلع شویم با او تماس گرفتیم.

   خیرالله‌زاده جودوکار کم‌بینای کشورمان در وزن مثبت ۱۰۰ کیلوگرم است که در رنکینگ یک نابینایان و کم‌بینایان جهان قرار داشته و در بازی‌های پارالمپیک توکیو موفق به کسب مدال طلا شده بود اینکه چطور در مسابقات به مراتب مهم‌تر «پارالمپیک» دوپینگ نکرده بود و حالا چطور می‌شود برای مسابقات جهانی مرتکب این اشتباه شده جای سوال دارد! چرا؟

خیلی ناراحتم. اما قبلش باید بگویم، سه ماه پیش خبر مثبت بودن تست من طی نامه‌ای محرمانه به فدراسیون، کمیته پارالمپیک، ایران نادو (ستاد ملی مبارزه با دوپینگ) و سازمان جهانی جودوی نابینایان اعلام شد؛ تستی که برای قهرمانی جهان در باکو از من گرفتند.

   دفاعیاتی هم داشتید؟ 

به من گفتند هم می‌توانم دوباره تست بدهم یا درخواست تجدید نظر بدهم و من اقرار کردم که قرص استفاده کردم اما تحت نظر پزشک بود و چون ناآگاه بودم و پزشک هم گفته بود این قرص دوپینگ ندارد من هم اعتماد کردم و مصرف کردم. وگرنه قانونی وجود دارد برای افرادی که تحت نظر پزشک هستند و قبل از مسابقات در یک فرمی که می‌دهند با مدرک پزشکی باید در آن قید کنیم که دارو مصرف  می‌کنیم.

   شما آن فرم را پر کردید؟ 

خیر، چون مطمئن بودم این قرص تست ندارد. دو، سه ماه قبل از مسابقات این قرص را قطع کرده بودم گویا در بدنم مانده بود.

  اسم قرص را می‌توانید بگویید؟ و اینکه برای چی استفاده می‌کردید؟ 

قرص کلومیفن. برای درمان بیماری خودم استفاده می‌کردم.

  پزشکی که این‌ دارو را برای شما تجویز کرد چه می‌گوید؟ 

مشورتی که داشتیم به من گفتند تمام مدارک پزشکی خودم را تحویل بدهم و من هم مدارک پزشکی خودم و همسرم را فرستادم برای این سازمان. چون نماینده وادا در فدراسیون جهانی از من تست گرفت و وادا نگرفت‌. تست گرفتند و جوابش آمد و من هم دفاعیات خودم را انجام دادم و نزدیک به سه ماه است منتظر جواب آن هستیم.

  پس می‌گویید دوپینگ ناآگاهانه انجام دادید؟ 

من اگر می‌خواستم دوپینگ کنم قبل از پارالمپیک می‌کردم. ناآگاهانه بود و با توجه به دفاعیاتم خیلی امیدوار هستم چون تک‌قرص است احتمال تبرئه شدن وجود دارد یا اگر تبرئه نشوم محرومیتم کم شود.

  احتمالا ۴ سال محرومیت برای شما در نظر خواهند گرفت. 

نه .۴ سال برای ورزشکاری است که دوپینگ کرده و رای قطعی صادر شده. یک خبر منتشر شد از ایسنا که نوشتند ۴ سال محروم شدم از آنها پرسیدم این ‌خبر از کجا آمده؟ گفتند از سایت جهانی دیدند. من خودم مدرک زبان دارم و خانم من هم کارشناس ارشد زبان انگلیسی است. بعد از نشر آن خبر همه جا را دیدیم هیچ سایتی ننوشته بود. سازمان نامه‌ای زده که محرمانه است و هنوز در نقش متهم هستم و نه مجرم. اما این عده من را نزد مردم مجرم معرفی کردند و از مدت محرومیت من هم نوشتند. به خبرنگار ایسنا گفتم پای میز محاکمه می‌کشانمت، به او گفتم من علف نخوردم و‌ برنج خوردم تا به این سن رسیدم! جزای مدنی جهانی دارد که قبل از اعلام رسمی این خبر را منتشر کردند.

  البته این خبر به شکلی از طرف رییس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان هم تایید شده. 

به او گفتم به چه حقی آن مصاحبه را علیه من انجام دادی؟ او گفته انسان جایز الخطاست و در جواب به من می‌گوید خبرنگار به من زنگ زد و پرسید من مصاحبه کردم وگرنه در این چند ماه چندین خبرنگار تماس گرفت اما چیزی به آنها نگفته بودم! حرف من این است مگر رییس فدراسیون مدیر روابط عمومی ندارد؟ مدیر روابط عمومی شماره شما را وصل کرده به خبرنگار ایسنا. این نامه محرمانه بوده چطور می‌گویند در سایت این خبر را دیدند اما به ما نامه محرمانه زدند؟ وقتی تست مثبت می‌شود نباید اعلام کنند شاید ورزشکار تبرئه شد. به رییس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان گفتم تو اگر جانبازی پدر من هم جانباز است! برای چی نامه محرمانه را افشا کردید؟

  توقع حمایت داشتید؟ 

حمایت برای چی؟ نمی‌خواهم هیچ‌کس از من حمایت کند‌. نامه‌ای که محرمانه است تا زمانی که تایید نشده حق نداشتند با آبروی من بازی کنند. هیچ‌جا این خبر منتشر نشده. من از خانواده‌ای مسلمان و با این نظام هستیم. ببینید، ایران اینترنشنال و چند شبکه خارجی دیگر قبل از پارالمپیک موش دوانده بودند که من و وحید نوری رفتیم به مسابقات و ما بینا بودیم در صورتی که مدارک پزشکی هست که ما کم‌بینا هستیم. در مسابقات هم ما طلا گرفتیم و تمام شد و رفت! حالا رسانه‌ای که ادعای خبرگزاری اول بودن در ایران را دارد و از نظر من آخر هم نیست، می‌آید خبری نشر می‌دهد که آن‌هم در این برهه زمانی باعث ایجاد تشنج می‌شود و بحث را سیاسی کردند. چرا باید شبکه‌های خارجی وارد این ماجرا شوند؟ شکایت می‌کنم و به عنوان قهرمان پارالمپیک تا بیت رهبری هم می‌روم. از تمام رسانه‌ها این درخواست را دارم که حرف من را برسانند. مستندات من مشهود است .

  از اردوی تیم ملی هم کنار گذاشته شدید؟ 

من قهرمان پارالمپیک هستم یا نه؟ برای من از بیت‌المال هزینه شده یا نه؟ چطور رییس فدراسیون این حق را به خودش می‌دهد که هنوز رای نیامده من را به اردو راه ندهد؟ سه ماه مانده به بازی‌های آسیایی و پانزده، شانزده ماه تا شروع المپیک پاریس . من که طلا گرفتم در پارالمپیک. این همه هزینه کردید که کنارم بگذارید؟ اسم من را به چه حکمی و به چه حقی از اردوها خط زدند؟ امیدی برای من نگذاشتند و برای من قبل از همه رای دروغین صادر کردند. تا آخرش پیش می‌روم و عذرخواهی هم نمی‌پذیرم. رییس فدراسیون گفته نامه می‌زنم و مصاحبه‌ام را تکذیب می‌کند. تکذیبش کنند آبروی من برمی‌گردد؟ بله. اردو در بابلسر برگزار می‌شود و من در بابل هستم و به این اردو دعوت نشدم‌.

  رییس فدراسیون نابینایان حرف دیگری به شما نزد؟ 

با من تماس گرفته و گفته من هم جانباز هستم و آن قرص را مصرف کردم و بچه‌دار شدم. در حالی که بچه ۱۵، ۱۶ ساله دارد. به او گفتم رفتی به همه بگویی با قرص بچه‌دار شدم؟ باید محاکمه شوی!

  از چه زمانی دیگر به اردو دعوت نشدید؟ 

از فردای آن روزی که نامه‌ای محرمانه آمد نام من را از دعوت‌شدگان کنار گذاشتند در حالی که متهم بودم و نه مجرم. تا زمانی که رای صادر نشده قانون می‌گوید نباید ورزشکار را خط زد‌. این را بنویسید رییس نادوی ایران به من گفت خیلی جالب است. وقتی رای نیامده اینها حق نداشتند با آبروی تو بازی کنند. من مستندات خودم را فرستادم، هم می‌توانند ۴ سال محروم کنند و هم ممکن است ۳ سال یا کمتر یا تبرئه شوم اما اینها حق نداشتند قبل از مشخص شدن تکلیفم این را بگویند.

  به عنوان سوال آخر، چه زمانی رای نهایی صادر می‌شود؟ 

رییس نادو گفت برای بعضی از ورزشکاران که دوپینگ می‌کنند نیاز به کمیسیون نیست و در عرض یک تا دو هفته رای آن صادر می‌شود اما وقتی رای من سه، چهار ماه زمان برده یعنی صفر تا صد قضیه در حال بررسی است. نمایندگان خود را دنبال آزمایشگاه و لابراتواری که من از آنجا مدرک فرستادم، می‌فرستند. اینها هنوز مشغول تحقیقات هستند و عجیب اینکه هنوز رای نیامده در اینجا من را مجرم می‌دانند و حکم صادر کردند. از طرف من بنویسید بین جایگاه مجرم با متهم تفاوت زیادی وجود دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها