کد خبر: 609072
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۴ ۱۰:۰۲:۳۶
| |

کلیپ آموزشی یوفا برای خطاهای غیرعمدی؛

هند مدافع پرسپولیس در دربی پنالتی بود!

صحبتها و بحثهای مختلف مربوط به لحظه برخورد توپ به دست گئورگی گولسیانی ادامه دارد، ذات این صحنه با هر تشخیصی از سوی داور جنجالی می‌شد.

هند مدافع پرسپولیس در دربی پنالتی بود!
کد خبر: 609072
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۴ ۱۰:۰۲:۳۶

فیفا از فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ تفسیر جدیدی از قانون هند ارائه داد تا پیچیدگی های این قانون را کمتر کند. اما با این وجود« دست ها » همچنان جنجال ساز هستند. 

به گزارش ورزش سه، جنجالی ترین صحنه دربی نیز در دقیقه پنج بازی جایی رقم خورد که برخورد توپ به دست مدافع پرسپولیس را پیام حیدری داور بازی پنالتی تشخیص نداد تا دربی تحت شعاع این تصمیم جنجالی قرار بگیرد.

همانگونه که گفته شد از فصل ۲۰۲۰ تفسیر مدرنی از قانون هند ارائه شد که به این نکته اشاره دارد که اگر هنگام لمس توپ توسط دست، دست بازیکن حجم بدن را به طور غیر طبیعی افزایش داده باشد این یک تخلف هند است.

اینکه آیا در این صحنه این برخورد توپ به دست یک تخلف هند بود یا نه ما ابتدا باید موقعیت دست بازیکن را بررسی کنیم و این بدین معناست که جایی که دست با توجه به عملکرد بازیکن در موقعیت مورد انتظار قرار دارد یا خیر؟ 

قبل از آن لازم است به نکته ای اشاره شود که برخی از کارشنان داوری در توجیه عدم پنالتی در مورد آن صحبت می‌کنندآن ها استناد می‌کنند که:« توپ ابتدا به بدن مدافع برخورد می‌کند و سپس به دست بازیکن برخورد می‌کند و این نمی‌تواند پنالتی باشد.»اما این نمی‌تواند یک دلیل مستند و قانونی باشد و این تعداد زیادی از هواداران فوتبال و حتی داوران را گیج می‌کند.

در چنین مواردی، قانون از یک بازی آگاهانه صحبت می‌کند و اشاره می‌کند اگر بازیکن به طور آگاهانه با توپ بازی کند و سپس توپ به دستش که در حالت غیرطبیعی قرار دارد برخورد کند این نمی‌تواند یک هندبال باشد.

باید به این نکته مهم دقت شود که برای جلوگیری از مجازات از برای چنین لمس دستی با توپ ( که ابتدا توپ به بدن بازیکن و سپس به دستش برخورد می‌کند ) بازیکن ابتدا باید توپ را به طور آگاهانه با پا یا سر بازی کند. اینکه بازیکن بدن یا پایش را جلوی ضربه بگذارد و توپ بعد از برخورد به بدنش به دستش برخورد کند این در تعریف بازی آگاهانه نمی‌گنجد.

در نتیجه طبق تعریف مدرن قانون هند، چنین صحنه هایی به عنوان نقض قوانین تعبیر می‌شود.

حالا برمی‌گردیم به قسمت اول تحلیل و در مورد اینکه آیا این حرکت دست طبیعی است یا خیر صحبت کنیم؟

از یک طرف ما می‌توانیم از حرکت طبیعی دست در هنگام تکل دفاع کنیم. اما با بازبینی مجدد صحنه می‌توانیم متوجه این شویم که بعد از اینکه توپ با برخورد به بدن بلوکه می‌شود و به سمت دست دورتر از توپ می‌رود.در اینجا دست بسیار بیشتر از حد طبیعی مورد انتظار کشیده شده است.اگر بازیکنی با دست باز به سمت توپ بپرد توپی که به دست برخورد می‌کند قابل مجارات است حتی اگر توپ از قسمت دیگری از بدن به دست او برخورد کرده باشد.در اینجا بزرگ تر شدن غیر طبیعی سطح بدن همچنان قابل جریمه است. در سطح کلاس های آموزشی یوفا و کلیپ هایی که برای آموزش به داوران ارائه می‌دهند چنین صحنه هایی را یک قابل مجازات تلقی می‌کنند.

عبدالله عبدالهی داور سابق فوتبال

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها