کد خبر: 605089
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۴ ۱۱:۰۸:۲۵
| |

آیا ورزش ایران تعلیق می شود؟

از ماست که بر ماست؛ خودزنی به سبک وزارت ورزش

ورزش ایران درگیر معضلاتی شده که بسیاری از آنها خواسته یا ناخواسته به دست مدیران و متولیان ورزش کشور رقم خورده است.

از ماست که بر ماست؛ خودزنی به سبک وزارت ورزش
کد خبر: 605089
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۴ ۱۱:۰۸:۲۵

ورزش ایران با تهدیدهایی جدی در بخش‌های مختلف روبه‌رو شده است.

به گزارش طرفداری،  اتفاقاتی در ورزش ایران رخ داده و بهانه به دست نهادهای بین‌المللی افتاده که منجر به واکنش شده و احتمالا تبعات سنگینی نیز به دنبال داشته باشد. مهمترین اتفاق را می‌توان در ماجرای الناز رکابی جست‌وجو کرد. بعد از اتفاقات اخیر فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی و کمیته بین‌المللی المپیک روی ایران حساس شده و هشدارهایی علنی به فدراسیون و کمیته المپیک ایران ارسال کردند.

الناز رکابی یکی از نمایندگان ایران در مسابقات سنگنوردی قهرمانی آسیا 2022 بود و در پایان چهارم شد. حضور او بدون حجاب روی دیواره سبب شد شایعاتی مبنی بر اعمال فشار یا محرومیت شکل بگیرد اما سنگنورد ایرانی اعلام کرد نه قصد مهارجرت و نه تصمیمی برای خداحافظی دارد.

رکابی در ادامه با وزیر ورزش و جوانان دیدار کرد. چندی بعد مارکو اسکولاریس رییس فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی هم از محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی المپیک ایران خواست هر چه زودتر زمینه تمرینات این ورزشکار را به منظور حضور در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک پاریس 2024 مهیا کند تا او با آمادگی کامل در مسابقات جهانی آینده حضور داشته باشد.

در ادامه فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی در قالب برنامه‌ای موسوم به «آرزوها» از رکابی دعوت کرد همراه با سه ورزشکار دیگر در برنامه افزایش مربیان زن در بازی‌های المپیک شرکت کند. این درخواست اواسط نوامبر (آبان 1401) از سوی کمیته‌های ملی المپیک سنگاپور، یونان و ایران تایید و تصویب شد تا برنامه آغاز شود. نکته مهم تایید و تصویب درخواست رکابی بعد از اتفاقات مسابقات قهرمانی آسیا از سوی ایران است. هر چهار شرکت‌کننده 30 نوامبر (9 آذر) در اولین جلسه آنلاین شرکت کردند تا برنامه 21 ماهه رهبری کنار بانوان ورزشکار سایر ورزش‌های المپیک را آغاز کنند.

همچنین قرار شد جلسه اقامتی پنج روزه در انگلیس به تاریخ فوریه 2023 (بهمن) برای آنها تدارک دیده شود اما خبر آمد انگلیس به رکابی ویزا نداده و او نمی‌تواند به این کشور سفر کند. البته رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی مدعی شد از صادر نشدن ویزای الناز رکابی بی‌خبر بوده است. رضا زارعی ادعا کرد وقتی علت ریجکت شدن را از او پرسیده، متوجه شده برادرش هم درخواست روادید کرده است. همچنین به گفته رییس فدراسیون، در حساب شخصی الناز رکابی مبلغی در حدود سه هزار یورو وجود داشته و مسئولان سفارت به او گفته‌اند این مبلغ چرا باید در حساب او قرار داشته باشد؟

در سال 1402 نیز خبر رسید الناز رکابی ملی پوش سنگنوردی ایران ممنوع‌الخروج است. سنگنورد ملی‌پوش قصد سفر به اسپانیا برای تمرین و آمادگی جهت حضور در المپیک را داشت اما ماموران فرودگاه از خروج او ممانعت کرده و پاسپورت او را هم ضبط کردند. به الناز رکابی گفته شده بعد از تعطیلات برای رفع ممنوع الخروجی و دریافت پاسپورت به دادسرا مراجعه کند.

این اتفاق می‌تواند خشم IOC را به دنبال داشته باشد چرا که آنها وضعیت رکابی را به صورت مداوم رصد کرده و به مقامات ورزش ایران نیز تاکید کردند شرایط تمرینی را برای او فراهم کنند. حالا اگر خطری ورزش ایران را تهدید کند یا محرومیتی شبیه به روسیه و بلاروس برای ایران در نظر گرفته شود؛ فقط می‌توان گفت: از ماست که بر ماست!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها