کدام داوران استقلالی یا پرسپولیسی بودند؟

ادعای جنجالی درباره علاقه رنگی داوران!/ این داور به رنگ آبی تمایل داشت!

اگر تاریخچه بازی های دربی یا شهرآورد استقلال و پرسپولیس، یا همان تاج و شاهین را مرور کنید، در بین داوران به نام محسن زمانی بر می‌خورید.

ادعای جنجالی درباره علاقه رنگی داوران!/ این داور به رنگ آبی تمایل داشت!
کد خبر: 604498
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ۱۱:۳۴:۳۶

زمانی در ۵۰سالگی با قضاوت بازی پرسپولیس و گرمیو برزیل از قضاوت رسمی فوتبال خداحافظی کرد.

زمانی بعداز مدتی به ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران هم رسید و در کل خاطرات زیادی از فوتبال و داوری‌ها در ذهن دارد.

 

به گزارش تابناک، او در مصاحبه اخیر خود، به یک سوال بحث برانگیز پاسخ داده است. تمایلات رنگی داوران همیشه جزو پرسش مهم مردم از داوران بوده و حالا یک مقام رسمی سابق از تمایلات داور بازی جنجالی دربی قبل از انقلاب می‌گوید که ابوالقاسم حاج ابوالحسن آن را قضاوت کرد و بازی به دعوا کشیده شد و سرانجام هم نتیجه ۳ بر صفر به سود تاج یا همان استقلال ثبت شد.

در آن بازی عزیز اصلی دروازه‌بان قرمزها به صورت داور سیلی محکمی زد!!

بازی در وضعیتی عادی رو به اتمام بود که در دقیقه 82 به دنبال نفوذ محمود خوردبین و شوت زیبای او دروازه تاج فرو ریخت. در این لحظه در حالی که بازیکنان پرسپولیس سر از پا نمی شناختند داور با اعلام خطای خوردبین گل این تیم را مردود اعلام کرد.

به دنبال این تصمیم و اعتراض پرسپولیس ها ناگهان عزیز اصلی کاپیتان این تیم درحالی که خشم و عصبانیت چهره اش را در خود فرو برده بود به داور نزدیک شد و پس از آنکه سیلی محکمی به او زد زمین را ترک گفت.

مشاجره و جنجال مدتی ادامه یافت و سرانجام پرسپولیسی ها حاضر به ادامه بازی شدند ولی وقتی اصلی مجدد به زمین بازگشت داور از پذیرفتن او خودداری کرد و حکم به اخراج او داد و در اینجا بود که پرسپولیس حاضر به قبول رای داور نشد و میدان را ترک کرد.

آقای زمانی شما خودتان گرایش به تاج یا شاهین داشتید؟

من خوشحال می‌شدم در یکی از این دو تیم بازی کنم اما گرایشی به هیچ‌کدام نداشتم زیرا هیچ‌کدام پیشنهاد مالی برای بازی به من ندادند. من هم ترجیح دادم بروم و پول در بیاورم.

در زمان گذشته داورانی وجود داشتند که تمایل رنگی داشته باشند؟

ما در مسئولین آدم‌هایی داریم که در پشت پرده وابسته هستند. در فوتبال نمی‌تواند وابستگی‌ها علنی باشد. مثلا اگر داوری خطایی را نگیرد، باید توضیح دهد و او بازخواست می‌شود. الآن داوران سعی می‌کنند در این خط نباشند اما می‌گویم بعضی از داوران هستند که روی بعضی از تیم‌ها تعصب دارند. حداقل ۱۰ درصد داوران روی استقلال و پرسپولیس تعصب داشتند زیرا از بچگی با استقلال و پرسپولیس بزرگ شده‌اند. گاهی اوقات که مشکل در داوری پیش می‌آید، برای همین است.

ابوالقاسم حاج ابوالحسن ، کارگر شرکت واحد بود. در شرکت واحد هم حقوقی نمی‌گرفت. خودش هم بازیکن بود اما پولی در نمی‌آورد. شاهینی‌ها به کسی پول نمی‌دادند اما تاجی‌ها گاهی اوقات به او پولی می‌دادند یا شامی دعوتش می‌کردند و به همین دلیل به او "تاج ابوالحسن" می‌گفتند. او هم می‌خندید و چیزی نمی‌گفت. برای برخی بازی‌های تاج یک خطا هم نمی‌گرفت. البته یک علاقه کوچکی داشت اما آن طور هم که می‌گفتند نبود.

دعواهای خارجی و سیاسی تیم‌ها در خارج از زمین در آن زمان، تاثیری روی قضاوت داورها داشت؟

تا آن‌جایی که من می‌دانم داورانی چون مرحوم نصیری، مرحوم تهرانی، آقای نیک‌رفتار داوران منصفی بودند اما روی سعید صدری یک حرف‌هایی می‌زدند. مالک اصلی باشگاه شعاع، سعید صدری بود اما کسی نمی‌دانست. او تعصب زیادی روی باشگاه شعاع داشت اما داوران اصلا تعصب نداشتند. ما خودمان مواظب خودمان بودیم. مثلا تیمساری که سرپرست باشگاه تاج بود، روی همین ابوالحسن نفوذ داشت و ما می‌دانستیم. شاید هم نداشت و خدا می‌داند اما حرف خیلی بود.

 دلیل این که شاهین محبوب آن زمان منحل شد، چه بود؟

تیم شاهین مقابل تاج ایستاد و خوب بازی می‌کرد. درگیری در بازی آن‌ها به وجود آمد و به جای این که بازیکن را جریمه کنند، باشگاه نیروی هوایی باشگاه شاهین را منحل کرد. قصه زیر سر رییس باشگاه نیروهوایی بود که با دارایی‌چی‌ها یک دسته شدند و شاهین را نابود کردند. این اتفاق کل ایران را ناراحت کرد. حتی من داور نیز ناراحت شدم. این اتفاق روی ما و مردم اثر گذاشت. نمی‌دانم چرا باید این‌گونه می‌شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها