گزارش اختصاصی از پشت پرده انتخاب سرمربی تیم ملی؛

همان‌ها که تاج را آوردند، قلعه نویی را سرمربی کردند!/ چه بازیکنانی در لیست سیاه قرار دارند؟

اطلاعاتی که از یک منبع آگاه غیررسمی به خبرنگار «اعتماد» رسیده پرده از این شرایط عجیب و غریب در پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی برمی‌دارد

همان‌ها که تاج را آوردند، قلعه نویی را سرمربی کردند!/ چه بازیکنانی در لیست سیاه قرار دارند؟
کد خبر: 602453
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۰۹:۴۵:۵۲

امیر قلعه‌نویی به تازگی سرمربی تیم ملی شده است. پروسه انتخاب سرمربی سابق گل‌گهر سیرجان برای نیمکت یوزها پیچیدگی‌های خاصی داشته است و در این راه برخی نهادهای خارج از فوتبال دخیل بوده‌اند. طبق شنیده‌ها قلعه‌نویی در نخستین قدم قصد دارد تغییراتی در نفرات اصلی تیم ملی نیز ایجاد کند. 

به گزارش روزنامه اعتماد، چند روز پیش بالاخره امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی برگزیده شد. این در حالی است که پیش از اعلام نام او، نزدیک‌ترین گزینه به نیمکت تیم ایران فلیکس سانچز اسپانیایی سرمربی سابق تیم ملی قطر بود که در نهایت راهی اکوادور شد. قبل‌تر از آن فدراسیون از چند نفر از مربیان داخلی درخواست کرده بود برنامه خود را برای همکاری با فدراسیون ارایه دهند تا یک نفر از آنها برگزیده شود. در میان نام این افراد امیر قلعه‌نویی هم به چشم می‌خورد که البته این مربی با انتشار یک استوری و به بهانه نبودن نام چند مربی داخلی در لیست کاندیداها انصراف خودش را اعلام کرد! 

اطلاعاتی که از یک منبع آگاه غیررسمی به خبرنگار «اعتماد» رسیده پرده از این شرایط عجیب و غریب در پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی برمی‌دارد. طبق شنیده‌ها ماجرا از این قرار است که همان کسانی که مهدی تاج را در شهریور امسال به ریاست فدراسیون فوتبال رساندند، تاکید زیادی داشتند که امیر قلعه‌نویی باید سرمربی تیم ملی بشود. این افراد که در خارج از فوتبال حضور دارند در یکی، دو سال گذشته تاثیرات زیادی روی اتفاقات فدراسیون فوتبال به جا گذاشته‌اند . 

با این حال مهدی تاج موافق حضور قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی نبود و قصد داشت یا از جواد نکونام استفاده کند یا مربی خارجی. در این میان فشار بازیکنان بزرگ تیم ملی روی تاج هم مزید بر علت بود. طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار روزنامه اعتماد بیشتر بازیکنان بزرگ و باتجربه تیم ملی مخالف حضور قلعه‌نویی در تیم ملی به عنوان سرمربی بودند و این نکته را بارها به گوش تاج رسانده بودند. 

شنیده‌ها حاکی از آن است که در نهایت مهدی تاج برای اینکه بتواند بر اوضاع مسلط شود، آن نمایش عجیب برای انتخاب سرمربی تیم ملی را به راه انداخت با این امید که هم بتواند نظر آنهایی که او را به صندلی فدراسیون برگردانند، تامین کند هم کاری کند که گزینه‌های دیگر خودشان کنار بکشند. نقشه‌ای که تا حد زیادی هم عملی شد. مهدی تاج با اعلام اینکه از ۷ سرمربی برنامه خواسته به نوعی قلعه‌نویی را در وضعیت بدی قرار داد به شکلی که سرمربی اسبق استقلال بالاخره خودش انصراف داد. این یک پیروزی بزرگ برای تاج به حساب می‌آمد، چراکه می‌توانست به افکار عمومی و آنهایی که مصرانه پیگیر انتخاب قلعه‌نویی بودند، بگوید این مربی خودش نخواست سرمربی تیم ملی باشد. 

با انصراف تمام گزینه‌های داخلی راه تاج برای انتخاب سرمربی خارجی هموار شد و در حالی که می‌رفت همه ‌چیز با امضای قرارداد با سانچز تمام شود فشارها روی مهدی تاج برای تغییر شرایط زیادتر شد. طبق شنیده‌ها آنهایی که قرار بود به مهدی تاج بابت تامین منابع استخدام مربی خارجی کمک کنند، کنار کشیدند. تاج هم در شرایطی که هنوز با پرونده ویلموتس درگیر است و با یک شکایت جدید از سوی رییس قبلی فدراسیون یعنی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم مواجه شده نخواست ریسک کند. در واقع تاج انتظار داشت تضمین‌هایی در مورد پرداخت حقوق سرمربی خارجی در صورت بروز مشکلات مربوط به تحریم و انتقال بانکی از برخی مقامات بگیرد که این اتفاق با وجود قول‌های اولیه رخ نداد. در عین حال تماس‌هایی برقرار شد که به تاج نشان داد قرار نیست او به تنهایی بحث انتخاب سرمربی تیم ملی را پیش ببرد.

به این ترتیب همان آدم‌های خارج از فوتبال که روزی مهدی تاج را به ریاست فدراسیون برگرداندند، امیر قلعه‌نویی را نیز بر خلاف نظر اکثر بازیکنان تیم ملی و رییس فدراسیون به نیمکت تیم ملی رساندند.

طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار روزنامه اعتماد، نشستن امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی نه تنها پایان‌دهنده حواشی موجود و ثبات پیدا کردن یوزها نخواهد بود که مشکلات زیادی را نیز به وجود خواهد آورد. یک منبع آگاه در این زمینه به خبرنگار اعتماد اطلاع داد که سرمربی جدید تیم ملی کاملا از تعداد و اسامی مخالفان خودش برای برگشت به تیم ملی آگاه است و به همین دلیل اولین اقدام او خط زدن چند بازیکن قدیمی تیم ملی است آن هم صرفا به خاطر یکدست کردن محیط اردو و در نطفه خفه کردن هرگونه مخالفت. این اقدام ممکن است در نخستین اردوی تیم ملی انجام گیرد یا بعد از نخستین اردو با بهانه‌های انضباطی. آن‌طور که مشخص شده در لیست سیاه قلعه‌نویی نام چند بازیکن سرشناس که دست‌کم تا جام ملت‌ها می‌توانستند در ترکیب بمانند نیز دیده می‌شود. همچنین گفته شده برخی از این نفرات جزو لژیونرهای فوتبال ایران به حساب می‌آیند. 

در روزهای گذشته بحث مدت قرارداد سرمربی تیم ملی نیز واکنش‌ها و حاشیه‌هایی را به دنبال داشته است. برخی کارشناسان اعتقاد داشتند که بستن قرارداد تا پایان جام ملت‌ها اقدامی حرفه‌ای نیست. اما در این میان اخبار تلخ‌تری نیز از تیم ملی به گوش می‌رسد. اینکه برخی بازیکنان و مدیران فدراسیون انتظار دارند امیر قلعه‌نویی حتی تا جام ملت‌های آسیا روی نیمکت تیم ملی نماند! اتفاقی که در صورت وقوع اندک امیدهای فوتبال ملی برای طلسم‌شکنی در جام ملت‌ها را بر باد خواهد داد. هرچند با وضعیت موجود هم نمی‌توان امید داشت که تیم ملی ایران بتواند در مقابل قدرت‌های فوتبال آسیا که در جام جهانی راهی دور حذفی شدند یا آرژانتین قهرمان را شکست دادند نتیجه قابل قبولی بگیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها