کد خبر: 598925
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۵ ۱۰:۳۹:۰۷
| |

زمان پاسخگویی رسید!

جزئیات شکایت عزیزی خادم از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال

عزیزی خادم از زمان برکناری تا همین روزهای اخیر بارها تاکید کرده بود که این حق را برای خودش قائل است که در مراجع قانونی نسبت به استیفای حقوق خود اقدام کند.

جزئیات شکایت عزیزی خادم از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال
کد خبر: 598925
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۵ ۱۰:۳۹:۰۷

شهاب‌ عزیزی خادم، رییس سابق فدراسیون فوتبال که در بهمن ۱۴۰۰ با اقدامی عجیب از سوی اعضای هیات رییسه از فدراسیون فوتبال کنار رفت در اقدامی حقوقی از ۷ نفر از اعضای هیات رییسه فعلی و سابق فدراسیون فوتبال که حکم عزل موقت او را امضا کرده بودند شکایت کرده است. این اقدام ممکن است فوتبال ایران را بار دیگر دچار تغییرات گسترده کند. 

به گزارش روزنامه اعتماد، این خبر روز چهارشنبه توسط یکی از رسانه‌های نزدیک به اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال منتشر شد. طبق شنیده‌های خبرنگار اعتماد اعضای هیات رییسه از طریق اس‌ام‌اسِ ابلاغ از این شکایت مطلع شده و آن را رسانه‌ای کردند. سایت طرفداری نوشت: «قاضی شعبه ۷۷ دادگاه عمومی مجتمع قضایی شهید صدر تهران، ۵ عضو فعلی و ۲ عضو سابق هیات رییسه فدراسیون فوتبال را به دادگاه احضار کرد. این احضار در پی شکایت شهاب عزیزی خادم از این ۷ نفر صورت گرفته است. مهرداد سراجی و شهره موسوی اعضای سابق هیات رییسه و میرشاد ماجدی، احسان اصولی، بهرام رضاییان، خداداد افشاریان و طهمورث حیدری پنج عضو فعلی هیات رییسه که زمستان سال ۱۴۰۰ به عزل شهاب عزیزی خادم رای دادند، با شکایت شهاب عزیزی‌خادم باید در دادگاه حاضر شوند تا مطابق روند قوه قضاییه پرونده این شکایت مورد بررسی قرار بگیرد.»

عزیزی خادم از زمان برکناری تا همین روزهای اخیر بارها تاکید کرده بود که این حق را برای خودش قائل است که در مراجع قانونی نسبت به استیفای حقوق خود اقدام کند. او گفته بود دلیل شکایت نکردن از اعضای هیات رییسه در مقطع برکناری، در پیش بودن جام جهانی و احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال بوده است.

حال به نظر می‌رسد با پایان جام جهانی شهاب عزیزی خادم پروسه قانونی برای مواجهه با اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال که حکم به برکناری او دادند را به جریان انداخته است. 

رییس سابق فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد عزل او غیرقانونی بوده و اعضای هیات رییسه هیچ‌گونه مستنداتی در این رابطه نداشته‌اند. گرچه احسان اصولی به عنوان سخنگوی اعضا تاکید داشت بیش از ۴۰ مورد از تخلفات عزیزی خادم به ثبت رسیده و این مستندات دراختیار مراجع ذی‌صلاح و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. اتفاقی که در یک سال گذشته رخ نداد تا جایی که گفته شد هیچ مستنداتی در کار نبوده!

طبق اطلاعاتی که خبرنگار روزنامه اعتماد به دست آورده یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که رییس سابق فدراسیون برای شکایت درنظر گرفته، اقدام علیه او در کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال است. عزیزی خادم در مصاحبه‌ای که تیر ماه امسال با شرق انجام داد در این رابطه گفته بود: «رییس کمیته اخلاق که صلاحیت رسیدگی به کار بنده را هم نداشت رسما به من می‌گفت استعفا بده تا شما را محروم نکنیم. رسما از مسائل و فشارهایی که روی خودش است می‌گفت.» او در ادامه و در رابطه با جلسه کمیته استیناف گفته بود: «ذی‌حساب فدراسیون آنجا روایت جالبی را تعریف کرد. گفت یک روز جمعه من را به فدراسیون فوتبال کشاندند؛ فردی به اسم آقای... فردی که خیلی جاها می‌گویند دنبال پرونده‌سازی بوده است. او پرونده را داده و گفته ایشان (عزیزی خادم) خلافی نکرده است. بعد آن فرد گفته شما باید حتما کاری کنید که پای عزیزی خادم به مجمع نرسد. ذی‌حساب فدراسیون گفت که من مقاومت کردم. اینها جملاتی بود که ذی‌حساب به رییس کمیته استیناف می‌گفت. بعد، مسوول مالی فدراسیون فوتبال خودکاری از جیبش درآورد و گفت آقایان من فرزند شهید هستم، من را هم به اینجا کشانده‌اند. به این آدم (عزیزی‌خادم) دارد ظلم می‌شود. به من گفته‌اند بنویس. آن چیزی را که واقعیت بود، نوشتم و امضا کردم. با رنگ همان خودکار سه خط اضافه کرده‌اند و داده‌اند به رسانه‌ها که چهره عزیزی خادم خراب شود.»

طبق اطلاعاتی که خبرنگار روزنامه اعتماد به دست آورده فردی که از او به عنوان شخصی که پرونده‌سازی می‌کند یاد می‌شود هم‌اکنون در فدراسیون فوتبال سمت دارد. 

عزیزی خادم در همان مصاحبه و مصاحبه‌های بعدی تاکید کرده بود باید تک‌تک اعضای هیات رییسه بابت اقدامات خود محاکمه شوند. 

یکی از نکات مهم در پرونده شکایت رییس سابق فدراسیون فوتبال از اعضای هیات رییسه سابق و فعلی این است که چرا عزیزی خادم به مراجع قضایی فدراسیون فوتبال یا فیفا مراجعه نکرده است؟ 

طبق شنیده‌ها این مساله دو دلیل دارد: در مورد شکایت نبردن به ارکان قضایی فدراسیون فوتبال باید گفت احتمالا از نظر عزیزی خادم استقلال این کمیته‌ها تضمین شده نیست کما اینکه در موارد قبلی هم شایعاتی در این زمینه وجود داشته و دوم اینکه رییس قبلی فدراسیون فوتبال تلاش دارد مساله در وهله اول به صورت داخلی حل شود، چراکه اگر پای فیفا به ماجرا باز شود احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال وجود دارد. 

در سال‌های گذشته نمونه‌هایی وجود داشته که دادگاه‌های داخلی به مساله انتخابات‌های ورزشی ورود کرده، نتایج آن را تغییر داده و مشکلی هم از لحاظ برخورد نهادهای بین‌المللی به وجود نیامده. در سال ۱۳۹۸ تعدادی از نامزدهای شکست خورده انتخابات وزنه‌برداری به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و بعد از دو سال دادگاه حکم به ابطال انتخابات برگزار شده در آن سال داد و به این ترتیب علی مرادی از سمت خود کنار رفت. کما اینکه هم‌اکنون پرونده مهدی تاج در دادگاه با اتهام تضییع اموال عمومی در جریان است و در صورت صدور حکم علیه رییس فعلی فدراسیون مشکلی برای فوتبال ایران به وجود نخواهد آمد. 

در روزهای گذشته و در روزنامه اعتماد اشاره کردیم که در آینده‌ای نه چندان دور تغییرات احتمالی در سطح کلان فدراسیون صورت خواهد گرفت. همین‌طور اشاره شده بود که باتوجه به پروسه مشکوک برکناری رییس فدراسیون باید شاهد اقدامات متقابلانه باشیم. حال به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای پیش خواهد رفت که فدراسیون فوتبال دوباره دستخوش تغییرات خواهد شد. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها