کد خبر: 597970
|
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۰:۵۵:۱۵
| |

به بهانه بازگشت لیگ قهرمانان اروپا

آیا ناپولی می‌تواند بزرگان اروپا را به چالش بکشد؟

وضعیت فعلی یوسی‌ال امسال در سال‌های گذشته خیلی کم اتفاق افتاده است...

آیا ناپولی می‌تواند بزرگان اروپا را به چالش بکشد؟
کد خبر: 597970
|
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۰:۵۵:۱۵

هر بار قرعه‌کشی ۱۶ تیم آخر لیگ قهرمانان قبل از کریسمس انجام می‌شود، این هشدار همیشه به گوش می‌رسد: تا ماه فوریه صبر کنید، چراکه وضعیت تیم‌ها با پایان مرحله گروهی ممکن است متفاوت باشد؛ نوسانات، آسیب‌دیدگی، تغییرات مدیریتی و نقل‌ و انتقالات ژانویه می‌تواند روی تیم‌ها تاثیر بگذارد.

به گزارش روزنامه اعتماد، مرحله حذفی لیگ قهرمانان از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد. وضعیت فعلی یوسی‌ال امسال در سال‌های گذشته خیلی کم اتفاق افتاده و رقابت نسبت به یک دهه گذشته بازتر به نظر می‌رسد.

نباید فراموش کرد که تنها یک فصل دیگر از مدل فعلی لیگ قهرمانان باقی نمانده است. این در حالی است که سلطه اقتصادی لیگ برتر بر سایر لیگ‌ها و عزم جیانی اینفانتینو برای ادامه حضور در جام جهانی باشگاه‌های جهان ممکن است درنهایت منجر به بحث‌های جدی در مورد ساختار مالی لیگ قهرمانان شود. در این بین پیشنهاد سوپرلیگ 80 تیمی هم هست.

هیچ کس نمی‌تواند مطمئن باشد که این اتفاق چگونه و چه زمانی رخ خواهد داد اما یکی از نتایج احتمالی، از بین رفتن سلطه لیگ برتر است. در عین حال، اسپانیا، که به تازگی بسیار قدرتمند شده است، برای اولین‌بار از زمان تصویب فرمت فعلی در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴، تنها یک نماینده از خود را در بین ۱۶ تیم پایانی می‌بیند. اتفاقی که پیش از این تنها دو بار رخ داده بود. 

اما در پس کلان‌نگری‌ها، همچنان غیرقابل پیش‌بینی بودن اساسی فوتبال نهفته است: اینکه فوتبال همچنان در برابر فشار مقاومت می‌کند.

امسال دو باشگاه که به عنوان بهترین لیگ‌های اروپا شناخته می‌شوند، حتی در لیگ قهرمانان اروپا هم حضور ندارند، آرسنال از صعود بازمانده و بارسلونا حذف شده است. 

بایرن مونیخ، صدرنشین بوندس لیگا با اولین چالش واقعی خود در داخل کشور از سال 19-2018 مواجه هستند. پاری سن ژرمن ممکن است در صدر جدول لیگ دسته اول قرار داشته باشد اما همچنان رو به افول است.

در بین صدرنشینان سری آ، ناپولی، درخشان بازی می‌کند اما به قلمروی ناشناخته‌ای وارد شده. آنها هرگز از یک‌هشتم لیگ قهرمانان یا جام اروپا فراتر نرفته‌اند. آنها سه‌شنبه مقابل اینتراخت بازی می‌کنند.

فلورنتینو پرس در دفاع از سوپرلیگ اروپا مدعی است که رئال مادرید تنها در ۹ دیدار با لیورپول ملاقات داشته است و می‌گوید می‌توانید فینال فصل گذشته را در ۱۶ بازی تکرار کنید!

برای پی اس جی همیشه این سوال پیش می‌آید که آیا تیمی که در فرانسه به راحتی روی تخت نشسته می‌تواند خود را برای یک بازی کاملا متفاوت مقابل تیم‌های قدرتمند آماده کند؟ 

بایرن نیز با کسب ۱۰ قهرمانی پیاپی در بوندسلیگا با مشکل مشابهی دست و پنجه نرم می‌کند. این نشان می‌دهد که برتری آنها تا چه حد کامل بوده است که ۷ تساوی و یک شکست در ۱۹ بازی اول این فصل آنها یک ضربه بزرگ محسوب می‌شود. بالا رفتن از بین 16 تیم آخر بسیار خوب است، اما مشکل باشگاه و مربی آنها، جولیان ناگلزمن، موفقیت در مراحل پایانی لیگ قهرمانان بوده است.

رئال مادرید در سال‌های اخیر دچار نوسان شده و تنها ۴ بازی از ۹ بازی اخیر خود را برده است، اما این موضوع ممکن است مهم نباشد؛ عملکرد آنها در لیگ قهرمانان اغلب منطق‌های فوتبالی را به چالش کشیده است. فصل گذشته، آنها در دوره قبل مقابل پی اس جی، چلسی و منچسترسیتی در مرحله حذفی قرار گرفتند و باز هم راهی برای پیروزی پیدا کردند. 

در این بین سیتی همچنان محبوب کسانی است که با آمار سر و کار دارند اما آنها نیروی ویرانگر گذشته نیستند. شاید پپ گواردیولا در تصمیم خود مبنی بر کنار گذاشتن کانسلو توجیه شده باشد، اما با کوین دی بروین، روبن دیاس، آیمریک لاپورت و فیل فودن که این روزها همه ستاره‌های نامطمئن هستند، حداقل می‌توان گفت که سیتی در حال ورود به شرایط غیرمنتظره‌ای است و چه کسی می‌داند که اتهامات لیگ برتر علیه آنها چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟ آیا آنها تحریک خواهند شد یا بازیکنان کم‌کم به این فکر خواهند افتاد که برای ادامه به تیم دیگری بروند؟

چلسی تیم بزرگی دارد که در حال سقوط است درحالی که تاتنهام صدرنشین است و اینتر و میلان از ناپولی فاصله دارند. بوروسیا دورتموند در داخل کشور در وضعیت خوبی قرار دارد اما به نظر می‌رسد نه آنها و نه لایپزیگ از آن قدرت مشخص برای به چالش تیم‌های دیگر برخوردار نیستند. همچنین بنفیکا که در مرحله گروهی به اندازه کافی خوب بازی کرد تا همه به چشم یک تیم خوب به آنها نگاه کنند، انزو فرنتس ستاره خود را به چلسی واگذار کرده است.

با این شرایط ناپولی را به عنوان تنها تیم واقعا قوی فرم مناسب دارد می‌توان نام برد. گرچه باید به یاد آورد که فوتبال تا چه حد غیرقابل پیش‌بینی باقی می‌ماند و این غیرقابل پیش‌بینی بودن تا چه حد در جذابیت آن موثر است.منبع: گاردین

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها