کد خبر: 594224
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ۱۷:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از دهمین قهرمانی نواک جوکوویچ در اوپن استرالیا گزارش می‌دهد

جوکر برگشت و ملبورن پارک را به آتش کشید!

نواک جوکوویچ استفانوس سیتسیپاس را غرق کرد و دهمین قهرمانی خود را در اوپن استرالیا به دست آورد. با این قهرمانی که در نخستین گرنداسلم سال 2023 به دست آمد، نوله تبدیل در کنار نادال تبدیل به پرافتخارترین تنیسور تاریخ شد.

جوکر برگشت و ملبورن پارک را به آتش کشید!
کد خبر: 594224
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ۱۷:۳۰:۰۰

چیزهای کمی در تاریخ ورزش حرفه‌ای به دردناک بودن رویارویی با نواک جوکوویچ در بهترین زمان در Rod Laver Arena وجود دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین، جوکوویچ داخل استادیومی که خودش به آن نام بخشیده همه حریفان را در هنگام بازگشت خفه کرد. اما او در خارج از زمین نیز به آنها «سرویس» می‌زند! او با پرخاشگری اصلی دشمنان را خفه می‌کند اما دفاع او باعث می‌شود زمین مسابقه برای رقبا تنگ شود. در 15 سال اخیر هیچ رقیبی از گزند او در امان نبوده.

یکشنبه شب به وقت استرالیا و ظهر به وقت تهران جوکو با شکست دادن استفانوس سیتسیپاس با نتایج 6 بر 3 و دوبار 7 بر 6 و در تای‌بریک دوران بی‌سابقه‌ای از تسلط خود را در انفرادی مردان گسترش داد و دهمین عنوان قهرمانی آزاد استرالیا را به دست آورد.

یک سال پس از آنکه رافائل نادال در همان زمین در غثبت جوکوویچ در مسابقات به عنوان قهرمانی رسید تنیسور صربستانی پاسخ قدرتمندی را صادر کرد. او با رکورد نادال در انفرادی مردان با 22 عنوان گرنداسلم برابر کرد. جوکوویچ سال گذشته به دلیل امتناع از تزریق واکسن کرونا از استرالیا دیپورت شده بود.

جوکوویچ بعد از 14 بار قهرمانی نادال در اوپن فرانسه دومین مرد تاریخ است که در یک گراندسلم تعداد قهرمانی‌های خود را دو رقمی کرده. او برای نخستین بار از ژوئن سال گذشته و زمانی که جایگاه نخست را به دانیل مدودف باخته بود به شماره 1 جهان بازخواهد گشت.

دوئل بین بت‌های ورزشی دو اجتماع مهاجران پرجنب و جوش ملبورن، یکی یونانی و دیگر صرب به این معنا بود که زمین‌های ملبورن پارک مملو از جمعیت بشود. حتی اگر هزاران نفر نتوانند بلیطی داخل راد لاو‌آره‌نا تهیه کنند.

یکی از غیبت‌های قابل توجه نبود پدر جوکوویچ سرجان بود که پس از عکس گرفتن با یکی از طرفداران ولادیمیر پوتین در روز چهارشنبه برای دومین بار متوالی در زمین مسابقه حاضر نشد.

جوکوویچ در بازی فینال در ست نخست تقریبا به راحتی حریف یونانی خود را از پیش رو برداشت. تنیسور صرب به وضوح از لحاظ تکنیکی و بدنی از حریف سر بود و در نهایت با دو بار بریک کردن گیم سرو استفانوس موفق شد 6 بر 2 به برتری دست پیدا کند. اما در حین اینکه جوکر امتیازات را یکی پس از دیگری می‌گرفت تشویق‌ها و شعارهای هواداران جو استادیوم را و همچنین تمرکز جوکوویچ را به هم می‌ریخت و این باعث شد داور صندلی چندین بار از هواداران با لحنی محکم بخواهد که سکوت را مراعات کنند.

جوکوویچ در ست‌های بعدی به همان راحتی که در ست اول پیروز شد به برتری دست پیدا نکرد. سیتسیپاس با تغییر سبک بازی و بردن ضربات به عمق زمین نوله سعی کرد حریفش را تحت فشار قرار دهد. او در این راه از سرویس‌های مرگبارش هم استفاده کرد.

سیتسپاس توانست در ست‌های دوم و سوم در گیم‌شماری با جوکوویچ در عدد 6 برابر شود. جایی که کار به تای بریک کشید و درست در این نقطه بود که جوکو نشان داد هم از لحاظ ذهنی و آمادگی از حریفش پیش است. در نهایت و در حالی که سیتسیپاس همه تلاشش را به خرج داده بود تا ست سوم را نبازد یک فورهند تماشایی از نوله که توپ را درست روی خط جا داد کار را تمام کرد.

یک سال پیش جوکوویچ پس از از تلاش برای ورود به استرالیا به خاطر عدم تزریق واکسن اخراج شد اما او یک سال بعد به ملبورن برگشت و جام را با خود برد.

جوکوویچ پس از قهرمانی گفت: «باید بگویم این یکی از چالش برانگیزترین تورنمنت هایی بوده است که در زندگی‌ام بازی کرده‌ام. سال گذشته بازی نکردم، امسال برگشتم... می‌خواهم از همه افرادی که به من برای حضور در ملبورن،  در استرالیا خوش آمد گفتند، تشکر کنم. حتما دلیلی وجود دارد که من بهترین بازی‌های خود را اینجا در ملبورن بازی کرده‌ام.»

او افزود: «فقط تیم و خانواده من می‌دانند که ما در چهار یا پنج هفته گذشته چه کشیده‌ایم. با توجه به شرایط، احتمالاً این بزرگترین پیروزی در زندگی من است.»

در میان بسیاری از چیزها این تورنمنت بر توانایی جوکوویچ برای مدیریت همه مسائل بیرونی و درونی و تمرکز او بر مسابقه تاکید کرده است. جوکوویچ با وجود مشکل همسترینگ وارد مسابقات شد، در میانه راه با یک حاشیه عجیب روبرو شد اما در نهایت باز هم به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد.

جوکر از زمان نخستین قهرمانی خود در گرنداسلم که همین‌جا در 15 سال پیش رقم خورد، آن زمانی که او یک جوان 20 ساله ناشناس از بلگراد بود مدام به دنبال رویاهای خود دویده است. او به تدریج تبدیل به کامل‌ترین بازیکن تنیس شد و حالا در 35 سالگی به خود فرصت داده است تا در این مسابقه بی‌پایان مسیر عبور از نادال افسانه‌ای را پیش بگیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها