کد خبر: 590657
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۲۰:۲۰:۵۲
| |

«اعتمادآنلاین» از تغییر نیمی از مدیران باشگاه‌های لیگ برتر تنها در یک نیم‌فصل گزارش می‌دهد:

صندلی بازی مدیران فوتبالی یا چرا گرشاسبی و آجورلو و سایرین اخراج شدند؟

یکی از مشکلات مهم فوتبال ایران بی‌ثباتی مدیریتی در باشگاه‌ها و تغییرات پی‌درپی مدیران این باشگاه‌‌هاست. سال‌های سال است مدیران می‌آیند و قبل از اینکه برنامه‌های خود را اجرایی کنند، مجبور به جدایی می‌شوند.

صندلی بازی مدیران فوتبالی یا چرا گرشاسبی و آجورلو و سایرین اخراج شدند؟
کد خبر: 590657
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۲۰:۲۰:۵۲

کارشناسان زیادی می‌گویند نبود ثبات روی صندلی مدیریت باشگاه‌ها و نیمکت‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل پیشرفت نکردن فوتبال ایران است. اعتمادآنلاین به بهانه پایان نیم‌فصل و استعفای حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل موفق فولاد خوزستان که هفته پیش صورت گرفت، صندلی‌بازی مدیران فوتبال ایران را بررسی کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، یکی از مشکلات مهم فوتبال ایران بی‌ثباتی مدیریتی در باشگاه‌ها و تغییرات پی‌درپی مدیران این باشگاه‌‌هاست. سال‌های سال است مدیران می‌آیند و قبل از اینکه برنامه‌های خود را اجرایی کنند، مجبور به جدایی می‌شوند و می‌روند و با حضور مدیر جدید عملاً برنامه‌هایی که در آن باشگاه آغاز شده دیگر دنبال نمی‌شود. حاصل این تغییرات مدیریتی هم در هزینه‌های این باشگاه‌ها مشهود بود و پول‌های زیادی بدون کسب نتیجه خرج شد. فرض کنید مدیری می‌آمد تصمیم می‌گرفت روی فوتبال پایه باشگاه تحت مدیریتش سرمایه‌گذاری کند و تیم اصلی‌اش هم از بازیکنان جوان بیشتری بهره ببرد اما مدیر بعدی بدون اعتقاد به تیم‌های پایه کار خود را پیش می‌برد و وقتی سکان هدایت باشگاه را در اختیار می‌گرفت، سیاست دیگری پیشه می‌کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری‌ای که روی تیم‌های پایه انجام شده بود عملاً نتیجه‌ای در بر نداشت.

 

عطابخش- پیکان

روند تغییرات مدیران باشگاه‌های لیگ برتری در این فصل از چند روز پیش از شروع لیگ بیست‌ و دوم آغاز شد. درست در روزهایی که باشگاه‌ها در بازار نقل‌وانتقالات برای تقویت تیم‌ خود تلاش می‌کردند و پیکانی‌ها هم درصدد تقویت تیم خود برای حضور قدرتمند در لیگ برتر بودند، 9 مرداد خبر برکناری امیر عطابخش از سوی باشگاه پیکان منتشر شد. عطابخش که 20 بهمن 1400 مدیرعامل باشگاه پیکان شده بود، در اقدامی غیرمنتظره جای خود را به حمید عباسی داد. عطابخش که با برنامه‌های بلندمدت به پیکان آمده بود و قرار بود این باشگاه را در فوتبال به رتبه‌های بالایی لیگ برساند، بدون اجرایی شدن برنامه‌هایش جدا شد و عباسی آمد تا سیاست‌های جدیدی در پیکان اجرایی شود.

 

سهرابی، بهتاج– تراکتور

باشگاه تراکتور هم از آن دسته باشگاه‌هایی است که رکورددار تغییرات مدیریتی و همین‌طور تغییرات سرمربی و کادر فنی است. این باشگاه که سال‌هاست به عنوان یک باشگاه خصوصی در لیگ ایران اداره می‌شود، ثبات مدیریتی خوبی نداشته و معمولاً با کوچک‌‌ترین اختلاف نظر در سطح مدیرتی، مدیرعامل این باشگاه تغییر کرده است. در این فصل هم تاکنون دو مدیر روی صندلی مدیرعاملی تراکتور نشسته‌اند. پیش از آغاز فصل میرمعصوم سهرابی مدیرعامل پرشورهای تبریزی بود و چند روز مانده به آغاز لیگ بیست‌ و دوم، یعنی 10 مرداد، جای خود را به ایوب بهتاج داد. بهتاج هم که به تازگی مدیرعامل تراکتور شده بود بردیف را به خدمت گرفت تا تراکتور سبک جدیدی از فوتبال را ارائه دهد. با این همه بردیف هم روی نیمکت تراکتور دوام نیاورد تا اینکه پاکو خمز سرمربی این تیم شد. در حوزه مدیریتی هم تراکتوری‌ها به نیم‌فصل نرسیده باز دست به تغییرات زدند و این بار بهتاج جای خود را به هوشنگ نصیرزاده داد.

 

کی‌شمس – صنعت‌نفت آبادان

جهانگیر کی‌شمس که یک سالی مدیرعامل صنعت نفت آبادان بود، 22 شهریورماه از این باشگاه جدا شد و جای خود را به احمد پارو داد. در آن مقطع روح‌الله محمدی عضو هیات‌مدیره باشگاه درباره استعفای کی‌شمس گفته بود: «جهانگیر کی‌شمس به دلیل بیماری از سمت خود استعفا داده بود و با توجه به بیماری وی و نیاز به درمانی که دارند با استعفای ایشان موافقت شد.»

 

آجورلو– استقلال

شاید بتوان گفت مهم‌ترین و غیرمنتظره‌ترین تغییر مدیر در فصل جاری مربوط به باشگاه استقلال است. مصطفی آجورلو که با جدایی فرهاد مجیدی در سکوت خبری ساپینتو را به خدمت گرفت و برنامه‌های بلندمدتی برای درآمدزایی در این باشگاه داشت، به یکباره از سمتش کنار گذاشته شد. او در ابتدای فصل تلاش زیادی کرد تا باشگاه‌های لیگ برتری بتوانند از حق پخش تلویزیونی برخوردار شوند و از این رو اجازه نمی‌داد دوربین‌های تلویزیونی در نشست‌های خبری سرمربی تیمش حاضر شوند، اما فشارهایی که از مدیران بالادستی آمد کار را به جایی رساند که استقلال مجبور شد بر سر این موضوع کوتاه بیایید. آجورلو خودش از واژه «کودتا» برای برکناری‌اش استفاده کرد و معتقد بود برکناری او از سوی وزارت ورزش دیکته شده است. با این حال با جدایی این مدیر، 23 مهر، علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال شد تا این باشگاه با این مدیر باسابقه کارش را پیش ببرد.

 

زین‌الدینی– مس رفسنجان

باشگاه مس رفسنجان  که از باشگاه‌های زیرمجموعه شرکت ملی مس ایران است، از آن دسته باشگاه‌هایی است که تغییرات کمی در حوزه مدیریت خود ایجاد می‌کند. با این حال مسی‌ها در این فصل دست به تغییرات زدند و مجید زین‌الدینی را کنار  گذاشتند و حسین پورمحمدی را به عنوان مدیرعامل این باشگاه انتخاب کردند. درباره دلایل این تغییرات شایعات زیادی رواج یافت اما مهم‌ترین موضوع این بود که گفته می‌شد اختلافات در هیات‌مدیره مس بر سر حمایت یا عدم حمایت از محمد ربیعی سرمربی تیم باعث شد مسی‌ها مجبور به تغییرات در حوزه مدیریت شوند.

 

یزدی– نفت مسجدسلیمان

باشگاه نفت مسجدسلیمان از آن دسته باشگاه‌هایی است که نشانی از ثبات مدیریت در آن دیده نمی‌شود. این باشگاه هم در این فصل مدیرعامل خود را تغییر داد تا مدیران بالادستی این باشگاه نشان دهند دلایل برخی نتایج ضعیف نفت مسجدسلیمان، مدیرعامل است. نفتی‌ها که این روزها شرایط خوبی در جدول ندارند در بیشتر بازی‌ها گل‌های زیادی دریافت می‌کنند و با 9 امتیاز در انتهای جدول ایستاده‌اند. این باشگاه 28 آذر ابوذر شجاعی را به عنوان مدیرعامل معرفی کرد تا مدیر جدید با اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های جدید از سقوط نفت مسجدسلیمان به لیگ یک جلوگیری کند.

 

گرشاسبی– فولاد

حمیدرضا گرشاسبی که با سابقه مدیرعاملی پرسپولیس به اهواز رفته بود تا سکان هدایت فولاد را بر عهده بگیرد، بعد از یک سال تلاش در این باشگاه، استعفا داد و جدا شد. گرشاسبی که از عملکرد مدیران بالادستی فولاد گله‌مند بود می‌گوید بعد از شکست سپاهان و تراکتور، دخالت‌ها شروع شد و در نهایت منجر به این شد که از این باشگاه خوزستانی استعفا دهد. گرشاسبی فولاد را به یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رساند و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری خوبی در فوتبال پایه انجام داده بود. با جدایی گرشاسبی، حمیدرضا رادکیا مدیرعامل فولاد شد.

تغییرات در باشگاه‌های لیگ برتری ایران در حالی پی‌درپی صورت می‌گیرد که سازمان لیگ فوتبال ایران ماه‌هاست بدون رئیس و با سرپرست اداره می‌شود. با برکناری بهاروند، چند ماهی است رضا کشوری‌فرد سرپرست سازمان لیگ است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها