کد خبر: 586491
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۸ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

دو زندانی روس و آمریکایی در ابوظبی مبادله شدند/ تبادل سوپراستار بسکتبال زنان با بزرگ‌ترین دلال اسلحه!

واشینگتن و مسکو سر تبادل دو زندانی به توافق رسیده‌اند. این دو زندانی بریتنی گراینر بسکتبالیست سرشناس آمریکایی و ویکتور باوت دلال اسلحه با نام مستعار «تاجر مرگ» بودند.

دو زندانی روس و آمریکایی در ابوظبی مبادله شدند/ تبادل سوپراستار بسکتبال زنان با بزرگ‌ترین دلال اسلحه!
کد خبر: 586491
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۸ ۱۲:۰۰:۰۰

روز پنجشنبه اعلام شد واشینگتن و مسکو سر تبادل دو زندانی به توافق رسیده‌اند. این دو زندانی بریتنی گراینر بسکتبالیست سرشناس آمریکایی و ویکتور باوت دلال اسلحه با نام مستعار «تاجر مرگ» بودند. ناظران این تبادل زندانی میان آمریکا و روسیه از زمان جنگ سرد تاکنون آن هم در بحبوحه جنگ اوکراین را تاریخی دانستند.

بریتنی گراینر کیست؟

به گزارش اعتمادآنلاین، بریتنی گراینر یک بسکتبالیست حرفه‌ای است که برای تیم فونیکس مرکوری در لیگ WNBA باز می‌کند. او یکی از ستاره‌های بسکتبال زنان به حساب می‌آید که سابقه دو قهرمانی المپیک با تیم ایالات متحده را در کارنامه دارد.

بریتنی تنها بسکتبالیستی است که ۲۰۰۰ امتیاز کسب کرده و ۵۰۰ شوت موفق را به ثبت رسانده است. این بسکتبالیست از نظر افتخارات فردی و تیمی عملکرد خارق‌العاده‌ای داشته است. علاوه بر کسب عنوان قهرمانی لیگ او موفق شده ۸ بار در تیم آل‌استار جا بگیرد و دو بار عنوان امتیازآورترین بازیکن فصل را کسب کرده است. در کارنامه او چند بار قرار گرفتن در تیم منتخب سال و عناوینی همچون بهترین بلاک‌کننده و بهترین مدافع و بهترین عملکرد فصل به چشم می‌خورد.

او که چند سال پیش اعلام کرده بود همجنسگراست و در کودکی مورد خشونت خانگی قرار گرفته در سال ۲۰۲۰ و به دنبال قتل جورج فلوید گفت پخش سرود ملی آمریکا قبل از برگزاری مسابقات لیگ باید متوقف شود. او گفته بود به خاطر قتل برونا تیلور که بخشی از اعتراضات علیه قتل جورج فلوید بوده چنین درخواستی را مطرح کرده است. او از سایر ورزشکاران خواسته بود موضع‌گیری دقیقی در این زمینه داشته باشند.

در فوریه ۲۰۲۲، گرینر در روسیه به اتهام قاچاق دستگیر شد. پلیس فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو اعلام کرد در چمدان این ورزشکار قوطی‌هایی حاوی ماریجوانا پیدا کرده و به این ترتیب ورزشکار آمریکایی به دلیل اتهام حمل مواد مخدر به زندان افتاد.

در حالی که مقامات آمریکایی می‌گفتند بازداشت این ورزشکار سرشناس که برای حضور در یک تیم روسی برای مدت زمانی کوتاه راهی این کشور شده بود غیر قانونی است، دادگاهی در روسیه بریتنی را به ۹ سال حبس در زندانی به نام IK-2، زندانی در جمهوری موردویا که جزو مستعمرات روسیه است، محکوم کرد. این زندان در منطقه یاواس در حدود ۴۸۰ کیلومتری جنوب شرقی مسکو بین مردم و رسانه‌ها به عنوان یکی از زندان‌های وحشتناک روسیه شناخته می‌شود و مختص نگهداری زنان است.

بسکتبالیست آمریکایی در دادگاه به جرم خود اعتراف و آن را ناشی از یک اشتباه دانسته بود. او به دادگاه گفته بود امیدوار است حکمی که برایش صادر می‌شود به معنای پایان زندگی او نباشد. دستگیری این بسکتبالیست آمریکایی در روسیه جنجال زیادی به پا کرد.

ویکتور باوت کیست؟

ویکتور آناتولیویچ باوت یک دلال اسلحه روسی است که قبلاً در ارتش شوروی با درجه سرهنگی خدمت می‌کرد. او بعد از فروپاشی شوروی فعالیتش را در اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا ادامه داد. در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ او به تاجر مرگ مشهور شد.

باوت در سال ۲۰۰۸ در تایلند توسط پلیس سلطنتی این کشور و با همکاری مقامات آمریکایی دستگیر و به ایالات متحده تحویل داده شد. گفته می‌شود او در عملیاتی با حضور یک نیروی نفوذی از پلیس مبارزه با مواد مخدر آمریکا دستگیر شده بود. این فرد خودش را نماینده نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا یا همان فارک‌ معرفی کرده بود.

باوت در سال ۲۰۱۱ به تحمل ۲۵ سال زندان به اتهام توطئه برای کشتن شهروندان آمریکایی و تحویل موشک ضدهوایی به یک سازمان تروریستی محکوم شد. باوت یک چهره کاملاً مرموز در دنیا به حساب می‌آید. هیچ کس از سال تولد او و شغلش در ارتش شوروی اطلاع دقیقی ندارد؛ مردی مسلط به ۵ زبان از جمله فارسی که از آنگولا تا خاورمیانه را تحت نفوذ داشت.

این مرد مرموز که فعالیتش را در قالب یک شرکت هواپیمایی انجام می‌داده سابقه همکاری با طالبان را هم در کارنامه دارد، هر چند خودش این ارتباط را رد می‌کند. یک خبرگزاری خارجی مدعی است او بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در تهران با معاون سابق نخست‌وزیر بوسنی و هرزگوین دیدار کرده!

اگر شما هم با شنیدن بخشی از جزییات زندگی ویکتور باوت یاد فیلم تحسین‌شده ارباب جنگ به کارگردانی اندرو نیکول افتادید حق دارید، چرا که فیلم ارباب جنگ طبق گفته سازندگان آن الهام‌گرفته از زندگی این دلال اسلحه اهل شوروی است، مردی که بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و نظامی دنیا به دنبال او بودند اما سال‌ها طول کشید تا بتوانند دستگیرش کنند.

مبادله گراینر و باوت چطور صورت گرفت؟

دو کشور آمریکا و مسکو در مورد تبادل فوق ستاره بسکتبال با ارباب جنگ جزئیات زیادی را افشا نکرده‌اند، جز اینکه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد بریتنی گراینر با ویکتور باوت که ۱۲ سال در آمریکا زندانی بود مبادله شده است.

جو بایدن که به خاطر بازداشت بریتنی و عدم موفقیت در آزاد کردن او تحت فشار شدیدی قرار داشت بعد از این تبادل که در ابوظبی انجام شد، گفت: «او سالم است و در هواپیماست. او پس از ماه‌ها بازداشت ناعادلانه در روسیه و تحت شرایط غیرقابل تحمل در راه خانه است. بریتنی به‌زودی در آغوش عزیزانش خواهد بود.»

آن‌طور که رسانه‌ها گزارش دادند مذاکرات برای تبادل زندانیان بین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از پنج ماه پیش آغاز شده بود. آمریکا به روسیه پیشنهاد داده بود در ازای باوت آنها گراینر و ویلان را آزاد کنند. پل ویلان یک مدیر امنیتی است که از سال ۲۰۱۸ به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی است.

با این حال روسیه تنها پذیرفت که در ازای باوت یک زندانی را آزاد کند. از نظر روس‌ها تبادل دو در برابر یک عادلانه نبود. مقامات آمریکایی به خانواده ویلان که انتظار داشتند عضو خانواده خودشان آزاد شود، گفتند که این انتخاب آمریکایی‌ها نبوده که کدام یک به خانه برگردند، بلکه این روس‌ها بودند که اعلام کردند یا یک نفر یا کلاً تبادل منتفی است! گفته می‌شود امارات و عربستان هم در این تبادل تاریخی نقش داشتند.

ماجرای تبادل یک بسکتبالیست حرفه‌ای با یک دلال اسلحه احتمالاً تا مدت‌ها تیتر اخبار را به خود اختصاص خواهد داد و حتی اگر بعدها فیلمی هم در این زمینه ساخته شود جای تعجب نیست.  

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها