چرا داوران این‌قدر وقت تلف شده می‌گیرند؟

به مسئولان داوری در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر دستور داده شده که تمام زمان‌های از دست رفته غیرطبیعی را محاسبه کنند.

چرا داوران این‌قدر وقت تلف شده می‌گیرند؟
کد خبر: 583861
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ۱۱:۲۱:۱۸

فوتبال ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد و در حالت کلی مدتش طولانی است. داور چهارم هم بعد از هر نیمه تابلویی بالای سر می‌برد و دو سه دقیقه وقت اضافه در نظر می‌گیرد. اما در جام‌جهانی قطر رسیدن به دقیقه ۱۰۰ و بالاتر تبدیل به مساله نرمالی شده است.

به گزارش خبرورزشی، پیروزی ۶-۲ انگلیس در روز دوشنبه برابر ایران با ۱۴ دقیقه و ۸ ثانیه وقت اضافه در نیمه اول و ۱۳ دقیقه و ۸ ثانیه در نیمه دوم، ۱۱۷ دقیقه به طول انجامید و رکورد شکست. باخت شوکه کننده آرژانتین مقابل عربستان سعودی با نتیجه ۲-۱ در روز سه‌شنبه هم چندان کمتر نبود و ۱۱۱ دقیقه طول کشید.

دلیل اینهمه وقت اضافه این است که (به تایید فیفا) بنا بر دستورالعمل جدید، باید اطمینان حاصل شود که تمام «زمان‌های از دست رفته غیرطبیعی» در پایان هر نیمه محاسبه می‌شود. در قطر از مقامات خواسته شده که نظارت خیلی دقیق‌تری بر زمان‌های توقف بازی (به دلیل شادی پس از گل، وقت تلف کردن، تصمیمات کمک داور ویدئویی، تعویض‌ها، پنالتی‌ها و کارت قرمزها) اعمال شود، و این موضوع به وقت‌های اضافی بیشتر منجر می‌شود.

پیرلوئیجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا در این باره گفت: «اگر می‌خواهیم زمان فعال‌تری در زمین مسابقه داشته باشیم، باید آماده این نوع زمان اضافی هم باشیم. مسابقه‌ای را در نظر بگیرید که در یک نیمه‌اش سه گل زده می‌شود. شادی پس از گل معمولا یک تا یک و نیم دقیقه طول می‌کشد. با سه گل، اساساً پنج، شش دقیقه زمان را از دست می‌دهید. بنابراین آنچه ما واقعاً می‌خواهیم انجام دهیم این است که تمام این زمان‌ها را به طور دقیق محاسبه کرده و در نهایت به تایم بازی اضافه کنیم.»

بر اساس گزارش اپتا (کمپانی آنالیز ورزشی در بریتانیا) میانگین زمان بازی در شش بازی ابتدایی جام‌جهانی قطر ۱۰۶ دقیقه و ۱۲ ثانیه بوده، و در جام‌جهانی ۲۰۱۸ میانگین زمان بازی‌ها ۹۷ دقیقه و ۱۲ ثانیه بوده است. از زمانی‌ که ثبت رکوردها در سال ۱۹۶۶ شروع شد، ۴ نیمه که بیشترین زمان اضافی را در تاریخ جام‌های جهانی به خود اختصاص دادند، همگی در این دوشنبه اتفاق افتادند، و زمان اضافی نیمه دوم بازیهای آمریکا و ولز، و سنگال و هلند همگی بالای ۱۰ دقیقه بودند. روز بعدش هم در بازی آرژانتین و عربستان سعودی شاهد ۱۴ دقیقه وقت اضافی در نیمه دوم بودیم.

242947

مصدومیت علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ایرانی، مقابل انگلیس، و مصدومیت مدافع عربستانی یاسر الشهرانی در بازی مقابل آرژانتین باعث تلف شدن وقت‌های بیشتری در بازی‌ها شدند. کولینا موضع فیفا را روشن کرد و گفت: «اگر می‌خواهیم از تصویر بازی محافظت کنیم، باید زمان دقیق را محاسبه کرده و در پایان هر نیمه به آن اضافه کنیم. ما مسابقاتی را نمی‌خواهیم که در آن توپ فقط ۴۳، ۴۴ یا ۴۵ دقیقه در جریان بازی باشد. باید مطمئن شویم که زمان برای هر دو تیم به طور منصفانه در نظر گرفته می‌شود.»

IFAB نهاد قانون‌گذار فوتبال، پیشنهاد کاهش بازی‌ها به ۶۰ دقیقه «زمان بازی مؤثر» با توقف ساعت در زمان خارج شدن توپ از بازی، را رد کرد. فصل گذشته توپ در لیگ برتر به طور متوسط تنها کمی بیش از ۵۵ دقیقه در جریان بازی بود، اما در برخی لیگ‌ها ممکن است این زمان تا ۴۵ دقیقه هم کاهش یابد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها