کد خبر: 581489
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ۰۷:۵۶:۰۸
| |

ایران حق پخش جام جهانی قطر را خریداری کرده است؟

هرچند ایران اعلام کرده حق پخش بازی‌های جام جهانی را خریداری کرده اما نام صدا و سیما در بین خریداران حق پخش تلویزیونی جام جهانی قطر دیده نمی‌شود.

ایران حق پخش جام جهانی قطر را خریداری کرده است؟
کد خبر: 581489
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ۰۷:۵۶:۰۸

با اعلام فهرست شبکه‌های پخش‌کننده مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر که حق پخش این رویداد ورزشی را خریداری کرده‌اند، نام صداوسیما در جدول رسانه‌ای که به طور مستقیم این بازی‌ها را خریداری کرده باشد، به چشم نمی‌خورد؛ بر این اساس با تاکید قطعی مسوولان رسانه ملی و وزارت امور خارجه مبنی بر خرید قانونی این رقابت‌ها، آنچه مسلم است، صداوسیما با یک واسطه توانسته به حق پخش مسابقات جام جهانی قطر دست پیدا کند.

به گزارش ایسنا، سایت فوتبالی «MY khel» متعلق به کشور هندوستان، جدول شبکه‌های پخش‌کننده‌ مسابقات جام جهانی قطر را منتشر کرده است و بر اساس آن، شبکه‌های تلویزیونی از ۴۴ کشور دنیا این مسابقات را زنده پخش می‌کنند.

در برخی از این کشورها، بیش از یک شبکه حق پخش این مسابقات را خریداری کرده است؛ برای مثال در اروگوئه پنج شبکه، در ژاپن و پرتغال چهار شبکه و در کشورهایی چون آلمان، کره جنوبی و اسپانیا هرکدام سه شبکه این رقابت‌ها را خریداری کرده‌اند.

از دیگر سو، نام اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا (EBU) در بین خریداران حق پخش‌ مسابقات جام جهانی دیده می‌شود که امکان تماشای این رویداد ورزشی را برای بیننده‌های شبکه‌های اروپایی عضو این اتحادیه فراهم می‌کند.

اما برخلاف EBU، نام اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) در بین خریداران حق پخش رقابت‌های جام‌جهانی دیده نمی‌شود؛ هرچند اغلب کشورهای آسیایی از جمله چین، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی و ژاپن به طور مستقل این بازی‌ها را خریداری کرده‌اند.

ایران پخش مسابقات جام جهانی را از مالک پاری سن ژرمن خرید

در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خرید حق پخش رقابت‌های جام جهانی فوتبال توسط موسسه‌ای رسانه‌ای به نام «beIN Sports» انجام شده است. «بی‌ان اسپورت» یک شبکه ورزشی ماهواره‌ای متعلق به موسسه رسانه‌ای الجزیره در کشور قطر است که در سال ۲۰۱۲ میلادی تأسیس شد. 

این شبکه در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا همچون قطر، فرانسه، ترکیه، آمریکا، اندونزی، استرالیا، کانادا، هنگ کنگ و تایلند قابل دریافت است و پوشش مسابقات فوتبال و ورزش‌های دیگر چون راگبی، والیبال، موتورسواری و هندبال را در دستور کار دارد.

رئیس این شبکه تلویزیونی، ناصر الخلیفی مدیر باشگاه پاری سن ژرمن است که گفته می‌شود «پاری سن ژرمن با این مالک قطری کاملا متحول و به یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های فوتبال جهان تبدیل شده است».

الخلیفی به واسطه‌ی اتهاماتی چون رعایت نکردن بازی جوانمردانه مالی و یا دست داشتن در روند انتخاب میزبان جام جهانی، تابستان امسال دادگاهی شد که در نهایت دادگاه عالی سوئیس، رئیس متمول باشگاه پاری سن ژرمن و شبکه beIN اسپورت را از همه اتهامات تبرئه کرد. بر این اساس، بعد از حملات و اتهامات گسترده در شش سال اخیر به الخلیفی بی‌گناهی کامل او اعلام شد.

حالا شواهد حاکی از آن است که صداوسیما به واسطه‌ی تفاهم با این فرد توانسته باشد به پخش رقابت‌های جام جهانی دست پیدا کند. تفاهم‌نامه‌ای که در ابتدای آبان ماه امسال، به تایید علی فروغی ـ مدیر شبکه سه سیما و رییس شورای ورزش صداوسیما ـ هم رسیده است.

او گفته بود، این قرارداد در چند مرحله مذاکره مستقیم بررسی و پیش‌نویس آن صورت گرفته است و تمامی دیدارهای جام جهانی قطر پخش خواهد شد؛ ضمن اینکه چون مسابقات قانونی، خریداری شده‌اند، گزارشگران ورزشی هم برای فعالیت در قطر محدودیتی ندارند. 

و اینچنین است که وزیر ارشاد دو روز قبل با اطمینان کامل، با اعلام تعداد خبرنگاران ورزشی حاضر در جام جهانی که از ایران به این مسابقات اعزام می‌شوند، تعداد آنها را ۷۰ نفر ـ ۴۵ خبرنگار و ۲۵ عکاس خبری ـ برشمرد.

در ادامه همه آنچه باید درباره‌ی تاریخ، زمان و اطلاعات پخش تلویزیونی جام جهانی ۲۰۲۲ بدانید، در جداولی آورده شده است:

1

بازی‌های جام جهانی در چه ساعاتی برگزار و پخش می‌شوند؟

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در ۲۰ نوامبر با مرحله گروهی آغاز می‌شود و با پخش فینال در ۱۸ دسامبر به پایان می‌رسد.

چند ساعتِ برگزاری برای بازی‌های مرحله گروهی وجود دارد:

شروع اولیه در ساعت ۱۳:۳۰ به وقت ایران خواهد بود و سپس رقابت‌ها در ساعت‌های ۱۶ و ۳۰،  ۱۸ و ۳۰ دقیقه و ۱۹ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران و فردای همان روز ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه ادامه خواهد یافت.

مسابقات مرحله حذفی، یک شانزدهم نهایی و یک چهارم نهایی در ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ برگزار می‌شود.

بازی‌های مرحله نیمه نهایی هم ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران آغاز می‌شود، در حالی که مرحله پلی آف و فینال از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت کشورمان برپا خواهد شد.

جدول کشورها و شبکه‌هایی که مسابقات جام جهانی را خریداری کرده‌اند

Untitled

جزییات مراحل برگزاری مسابقات گروهی جام جهانی

جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲، ۲۰ نوامبر ـ ۲۹ آبان ماه ـ با برگزاری رقابت بین تیم‌های قطر، میزبان رقابت‌ها با اکوادور در ورزشگاه البیت در الخور آغاز می‌شود.

در مسابقات ابتدایی که با مرحله گروهی برپا خواهد شد، ۳۲ تیم در هشت گروه چهار تیمی تقسیم می‌شوند و هر تیم در بازی‌های رفت و برگشت با سه تیم باقی مانده از گروه مربوطه روبه‌رو خواهد شد.

در حالی که مرحله‌ی گروهی جام جهانی با یک بازی در ۲۰ نوامبر آغاز می‌شود، روز بعد ـ ۲۱ نوامبر ـ سه بازی برگزار خواهد شد و برنامه شامل چهار بازی در یک روز خواهد بود که از ۲۲ نوامبر تا دوم دسامبر ادامه دارد.

مسابقات مرحله گروهی در هشت ورزشگاه برگزار می شود و پس از اتمام مراحل گروهی، برنده و نایب قهرمان هر گروه به مرحله یک شانزدهم نهایی صعود خواهند کرد که قرار است از ۳ تا ۶ دسامبر برگزار شود.

هشت تیم صعودکننده از مرحله یک شانزدهم، به مرحله یک چهارم نهایی خواهند رسید که قرار است رقابت‌ها در روزهای نهم و دهم دسامبر با برگزاری مسابقات در چهار مکان مختلف برگزار شود. سپس برندگان مرحله یک چهارم نهایی به مرحله نیمه نهایی صعود خواهند کرد که قرار است در تاریخ ۱۳ و ۱۴ دسامبر برگزار شود.

بازی‌های نیمه نهایی در ورزشگاه ملی لوسیل و ورزشگاه البیت برگزار می‌شود. مرحله پلی آف در ۱۷ دسامبر در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه در الریان برگزار خواهد شد. در همین حال، برندگان چهار مسابقه انتهایی، ۱۸ دسامبر در ورزشگاه ملی لوسیل برای قهرمانی جام جهانی مبارزه خواهند کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها