استقلال و پرسپولیس آسیایی می‌شوند؟

مسئول رکن صدور مجوز حرفه‌ای توضیحاتی درمورد آخرین وضعیت دریافت مجوز لیگ قهرمانان آسیا خبر داد.

استقلال و پرسپولیس آسیایی می‌شوند؟
کد خبر: 572185
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۰:۵۸:۰۸

مصطفی زارعی در مورد آخرین شرایط و جلسات کمیته صدور مجوز حرفه‌ای و اینکه باشگاه‌ها در چه مرحله‌ای برای اجرای الزامات دریافت این مجوز قرار دارند، اظهار داشت: همان گونه که می‌دانید فرمت و زمان‌بندی برگزاری لیگ قهرمانان آسیا تغییر کرده و این مسابقات از این به بعد به جای فروردین از شهریورماه برگزار می‌شود که مطابق فرمت برگزاری لیگ ایران و لیگ‌های اروپایی است. به همین دلیل زمان بندی درخواست صدور مجوز نیز تغییر کرده و در سال جاری  درخواست صدور مجوز به صورت رسمی از اوایل بهمن شروع خواهد شد.

به گزارش خبرورزشی، وی افزود: برگزاری جلسات ما در اردیبهشت و جلسه نهایی در مورد صدور مجوزها خرداد سال آینده برگزار می‌شود. این بحث را به زمان‌بندی AFC منوط نکردیم. از الان با باشگاه‌های مختلف جلسه می‌گذاریم و الزاماتی که باید رعایت شود به دوستان یادآوری می‌کنیم. مدارکی که اکنون دارند بررسی می‌شود. همراه با دبیرکل به چهار باشگاه رفتیم و با آنها صحبت کردیم. نواقص را با آنها در میان گذاشتیم و در برخی مواقع فدراسیون فوتبال پیگیری‌هایی انجام می‌دهد و برنامه‌ریزی می‌کند تا کار انجام شود.

مسئول کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد الزامات لازم برای دریافت این مجوز گفت: هر باشگاه حرفه‌ای باید در ۵ بخش الزامات حرفه‌ای داشته باشد. بخش اول معیارهای ورزشی است که مربوط به آکادمی تیم‌های پایه، تیم اول، مربی، سرمربی و... می‌شود. برای مثال سرمربی تیم اول برای تیمی که می‌خواهد در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند، باید دست‌کم مدرک پرولایسنس آسیا را در اختیار داشته باشد. مربی بدنساز همه تیم‌ها باید مدرک مورد تایید AFC را داشته باشند. مربی دروازه بان‌ها به همین صورت.

زارعی ادامه داد: هر باشگاه باید سه تیم در رده سنی ۱۵ تا زیر ۲۱ سال داشته باشد. همه بازیکنان در تمام رده‌های سنی باید خدمات پزشکی مطلوب دریافت کنند. به اینها می‌گویند معیارهای ورزشی. باشگاه‌ها باید برای این معیارهای یازده گانه اسناد و مدارکی را ارائه کنند. بخش دوم مربوط به معیارهای پرسنلی است. باشگاه باید ساختار اداری مناسبی داشته باشد. پرسنل باشگاه و افرادی که باید در جایگاه‌های مختلف فعالیت کنند در این بخش مطرح هستند. پس از آن معیارهای حقوقی است که در آن اساسنامه، مالکیت و... در نظر گرفته می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: بخش چهارم مربوط به معیارهای مالی باشگاه است، که در آن باید باشگاه‌ها ترازنامه مالی مثبتی داشته باشند و گزارش‌های مثبت و بودجه سال آینده آنها ارائه شود تا قراردادهای مالی مورد بررسی قرار گیرد. همه معیارها الزام‌های حرفه‌ای را شکل می‌دهند. بخشی هم مربوط به زیرساخت‌ها است. برخی از این معیارها الزامی هستند و برخی نیز تشویقی. یعنی در مورد آنها الزامی وجود ندارد، اما در جلساتی که با باشگاه‌ها می‌گذاریم خواهش می‌کنیم معیارهای تشویقی را هم در نظر بگیرند. الزام نیست که باشگاه‌ها در بخش معیار ورزشی تیم بانوان داشته باشند، اما فدراسیون فوتبال خیلی روی آن تاکید می‌کند.

مسئول رکن صدور مجوز حرفه‌ای در مورد قوی و یا ضعیف بودن سرخابی‌های در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا توضیح داد: واقعیت این است؛ دریافت یا عدم دریافت مجوز به عهده خود باشگاه است. باشگاه‌ها باید خودشان این موضوع را جدی بگیرند. از منظر زیرساختی مسئله خیلی زیادی نداریم. الزاماتی نیستند که نتوانیم آنها را در کشورمان اجرا کنیم. با شناختی که دارم بسیاری از باشگاه‌های ما فراتر از الزامات AFC حرکت می‌کنند. متاسفانه دوستان در سال‌های گذشته این بحث را اصلا جدی نگرفتند.

زارعی خاطرنشان کرد: وقتی به اسناد و مدارکی که به AFC ارائه کردیم نگاه می‌کنیم می‌بینیم ناقص بوده است و مشکلات زیادی داشته است. ورزشگاه آزادی با وجود همه مشکلات، الزامات AFC را دارد. خاطرم هست که یکی از معیارهای ما مربوط به زیرساخت‌هاست که استادیوم‌ها هم در این بخش قرار می‌گیرد. یعنی استادیوم حتما باید رختکن داوران، اتاق کنترل دوپینگ و... داشته باشد که می‌دانیم آزادی همه این موارد را دارد.

وی افزود: در سال گذشته همه این معیارها حذف شدند زیرا استقلال و پرسپولیس مدارک درستی ندادند. علتش هم جدی نگرفتن موضوع بود. حذف سرخابی‌ها اتفاق بسیار بدی برای کشورمان بود اما اکنون همه اهمیت موضوع را درک کردند، به همین دلیل اگر همه موارد درست انجام شود، تیم‌های ما می‌توانند مجوز حرفه‌ای دریافت کنند. از بین تمام تیم‌های لیگ برتری فقط ۵ باشگاه درخواست صدور مجوز داشتند که از بین آنها نیز در فصل گذشته فقط دو تیم توانستند مجوز ورود به لیگ قهرمانان را به دست بیاورند.

وی در گفت و گو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران، در خصوص مهلت باشگاه‌ها برای ارائه مدارک گفت: شروع فرایند از بهمن است.

مسئول رکن صدور مجوز حرفه‌ای در مورد اینکه چند درصد احتمال دارد تا بهمن دست‌کم باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بتوانند با طی کردن فرایند مجوز بگیرند، پاسخ داد: بالای ۷۰ درصد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها