کد خبر: 568340
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۱۱:۴۵:۲۹
| |

ورزشگاه مردانه خط قرمز فیفاست

بدون تماشاگرشدن مسابقات لیگ برتر فوتبال شوکی بزرگ به علاقه‌مندان این رشته ورزشی وارد کرد؛ آیا دلیل این اقدام اختلال در سامانه بلیت‌فروشی بود؟

ورزشگاه مردانه خط قرمز فیفاست
کد خبر: 568340
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۱۱:۴۵:۲۹

تماشاگران فوتبال بعد از حدود ۲ سال دوری از ورزشگاه‌ها از نیم‌فصل رقابت‌های لیگ گذشته با ظرفیت محدود موفق شدند در برخی بازی‌ها حضور یابند. بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها باعث جذاب‌تر شدن بازی‌ها شد و انتظار می‌رفت ادامه حضور تماشاگران در لیگ جدید، مسابقات را با شور و شوق بیشتری به جریان بیندازد.

به گزارش شهروند آنلاین، در حالی که پیش از این گفته می‌شد همه چیز آماده ورود دوباره تماشاگران به ورزشگاه‌های مختلف است و افرادی که سه دوز واکسن زده باشند بدون مشکل می‌توانند مسابقات تیم محبوب خود را از نزدیک تماشا کنند، اما ناگهان همه چیز روی هوا رفت و اعلام شد که بازی‌های لیگ بدون حضور تماشاگران شروع می‌شود! اتفاقی که سر و صدای زیادی در جامعه خبری ایجاد کرده و البته انبوهی از شایعات به وجود آورده است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

عصر روز چهارشنبه و درست چند ساعت بعد از باز شدن سایت بلیت‌فروشی برای دیدار استقلال و سپاهان در هفته نخست لیگ برتر، سازمان لیگ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که همه بازی‌های این هفته بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود!

سازمان لیگ در اطلاعیه خود دلیل این موضوع را اختلال در سامانه بلیت‌فروشی و اشکالات متعدد گزارش‌شده در این سامانه اعلام کرد. این در حالی بود که سایت بلیت‌فروشی برای استقلال و سپاهان فعال بود و خیلی از هواداران نیز بلیت‌های این مسابقه را خریده بودند!

بعد از اطلاعیه سازمان لیگ،‌ سایت بلیت‌فروشی برای بازی استقلال و سپاهان هم بسته شد. جدا از اینکه مشخص نیست پول افرادی که بلیت مسابقه استقلال را خریداری کرده‌اند، چه شده و آیا این پول به آنها برمی‌گردد یا نه، بهانه سازمان لیگ برای بدون تماشاگر کردن مسابقات با انتقاد بسیاری از اهالی فوتبال مواجه شده است.

نامه فیفا ترس به جان فدراسیون انداخت

حساسیت‌های فدراسیون جهانی فوتبال روی ایران و ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها از مدت‌ها قبل مورد نظر مسئولان فدراسیون بوده است. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، بارها درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داده است. او حتی چند سال قبل در سفری که به ایران داشت این درخواست را از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت داشت اما به غیر از یکی، دو مورد خاص هیچ وقت شکل عملی به خود نگرفت.

در چنین شرایطی چند هفته قبل نامه‌ای از فیفا به دست مدیران فدراسیون فوتبال رسید که از آنها خواسته شد نسبت به اصلاح اساسنامه جدید، همچنین ورود زنان به ورزشگاه‌ها اقدام کنند. در این دو مورد هنوز هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده و همین مساله باعث شده شایعه‌ای به وجود بیاید که اگر موضوع اساسنامه و ورود زنان به ورزشگاه‌ها حل نشود، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد!

در شرایط کنونی، با توجه به نزدیکی رقابت‌های جام جهانی و البته در فاصله چند روز تا انتخابات فدراسیون فوتبال، خیلی‌ها موضوع ممنوعیت ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها را به همین حساسیت‌های فیفا ربط داده‌اند که البته به نظر می‌رسد در بخشی از موارد درست هم هست.

ورزشگاه مردانه خط قرمز فیفاست

حالا با توجه به اظهار نظر برخی مسئولان باشگاه‌ها و نزدیکان فدراسیون فوتبال، نگرانی بابت حساس‌تر شدن فیفا به موضوع منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها یکی از دلایل اصلی بدون تماشاگر شدن بازی‌ها بوده است. بی‌تردید ورزشگاه تمام مردانه خط قرمز فیفاست و شعار این نهاد بین‌المللی مبنی بر «فوتبال برای همه» و تاکید بر آزاد بودن ورزشگاه‌ها در تصمیم مدیران فدراسیون و سازمان لیگ تاثیرگذار بوده است.

فدراسیون فوتبال این نگرانی را دارد که تماشاگران مرد به ورزشگاه بروند و گزارش این اتفاق به فیفا برسد و آن وقت جنجال‌های بزرگ‌تری به سراغ فوتبال ایران بیاید. پس مدیران کنونی فدراسیون ترجیح می‌دهند حداقل تا زمان انتخابات تماشاگران به ورزشگاه‌ها نروند.

گیت‌های ورودی برخی ورزشگاه‌ها نیز خراب است

در کنار مساله اصلی‌ای که درباره منع ورود تماشاگران وجود دارد و در بالا به آن اشاره شد، یکی دیگر از موارد این است که با توجه به نبود گیت‌های الکترونیک در برخی ورزشگاه‌ها یا خرابی برخی از آنها عملا امکان ورود تماشاگر در برخی شهرها وجود ندارد. مصوبات ستاد مبارزه با کرونا و تاکید بر اینکه الزام حضور تماشاگر در ورزشگاه تزریق حداقل سه دوز واکسن است، نبود یا خرابی گیت‌های الکترونیکی اجازه نمی‌دهد که غربالگری در این‌باره انجام شود.

سازمان لیگ فوتبال از مدت‌ها قبل به برخی باشگاه‌ها برای ساماندهی وضعیت گیت‌های ورودی هشدار داده، اما هنوز به غیر از ورزشگاه‌های آزادی تهران، فولاد آره‌نای اهواز و  نقش جهان اصفهان، ورزشگاه‌های دیگر در این‌باره اقدامات لازم را انجام نداده‌اند.

انتقادهای گسترده به تصمیم فدراسیون فوتبال

اگرچه فدراسیون فوتبال با منطق خاص خودش اقدام به منع ورود تماشاگران کرده، اما این تصمیم اعتراض‌های زیادی در پی داشته است. باشگاه‌هایی که در هفته اول یا هفته‌های بعدی میزبان هستند، عملا یک شانس بزرگ را برای استفاده از ظرفیت هواداران خود از دست داده‌اند و این نگرانی وجود دارد که در بازی برگشت با میزبانی تیم دیگر مشکل تماشاگران حل شود و آنها ضرر کنند. همین تبعیض احتمالی باعث شده تا صدای بسیاری از باشگاه‌ها از جمله استقلال، نساجی مازندران و… دربیاید.

به عنوان نمونه، ایزد سیف‌الله‌پور، مدیرعامل نساجی، گفته است:‌ «بحث گیت‌های ورودی و سیستم‌های ورود و خروج در ورزشگاه‌هاست و همچنین حضور بانوان در استادیوم‌ها که فیفا روی آن تاکید دارد و البته دست سازمان لیگ در این قضیه بسته است. باید مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پای کار بیایند تا این مسأله حل شود.»

او افزود: «نساجی قدمت ۷۰ ساله دارد و دارای تماشاگران خون‌گرمی است که از نبود آنها متضرر می‌شود. از امکانات درآمدی فوتبال که باید در اختیارمان باشد، محروم هستیم و فقط حضور تماشاگران در ورزشگاه برای ما می‌ماند و وقتی آنها هم نباشند، این رقابت برای ما با هفت تیمی که مجزا هستند، دشوار خواهد بود. ما نمی‌توانیم مثل باشگاه‌های متمول لیگ هزینه کنیم و منتظر هستیم تا تماشاگران خودمان را روی سکوها داشته باشیم.»

واکنش فدراسیون فوتبال چه بود؟

در چنین شرایطی خیلی‌ها منتظر بودند تا واکنش فدراسیون فوتبال را در این‌باره ببینند. حسن کامرانی‌فر، دبیر کل فدراسیون فوتبال، در این‌باره گفت:‌ «انشاءالله به زودی تماشاگران را در ورزشگاه خواهیم داشت.»

نکته قابل توجه این است که دبیر کل فدراسیون فوتبال بدون آنکه اشاره‌ای به الزام فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها داشته باشد، این مسأله را با زیرکی تایید کرد. کامرانی‌فر گفت: «هم بحث زیرساخت‌ها بود و هم برخی بخش‌های ورزشگاه‌ها باید تجهیز شود. ملاحظاتی هم درخصوص حضور تماشاگران وجود دارد و جلساتی هم برگزار شده است. عزیزان تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام می‌دهند و امیدوارم در هفته‌های آتی حضور تماشاگران را داشته باشیم.»

باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه اتفاقات جدید در این حوزه رخ می‌دهد؛‌ اینکه تماشاگران چه زمانی به ورزشگاه‌ها برمی‌گردند و البته این مسأله که مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز صادر می‌شود یا خیر.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها