داریوش مصطفوی، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال، در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتماد»:

در این حکومت یعنی در سیستم جمهوری اسلامی ورزش چرخ پنجم است/ در ماجرای مشهد تجاوز اخلاقی به زنان صورت گرفت/ مملکت باید به مهدی تاج افتخار کند!

داریوش مصطفوی گفت: در این حکومت یعنی در سیستم جمهوری اسلامی ورزش چرخ پنجم است. یعنی اگر یک ماشین با چهار تا چرخ می‌رود این زاپاس است. بعضی اوقات استفاده می‌شود. آن جاهایی که دل‌شان می‌خواهد استفاده می‌کنند.

کد خبر: 567104
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۳ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

علی ولی‌اللهی- هنوز وقتی بحث سیاست در فوتبال مطرح می‌شود داریوش مصطفوی یاد اتفاقات سال ۷۶ می‌افتد. می‌گوید سید محمد خاتمی به ناحق سمت ریاست فدراسیون را از او گرفت تا بدهد به محسن صفایی فراهانی و فوتبال بیفتد دست مشارکتی‌ها. ایشان امروز در مورد عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم از فدراسیون فوتبال هم رد پای سیاسیون و مخصوصا دو نماینده مجلس را پررنگ می‌بیند. گفت‌وگو با رییس اسبق فدراسیون فوتبال و رییس سابق کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای که فصل گذشته سر داستان حذف سرخابی‌ها از آسیا حسابی خبرساز شد در دو بخش تنظیم شده که بخش اول آن روز گذشته منتشر شد و بخش دوم آن را امروز می‌خوانید. شایان ذکر است این گفت‌وگو در تاریخ ۴ مرداد انجام شده است.

***

*می‌گویند حذف سرخابی‌ها از آسیا تقصیر شما و آقای عزیزی خادم  بوده. 

من حکمم را از عزیزی خادم نگرفتم. من سه سال آنجا این کار را می‌کردم. همین الان هم که خصوصی‌سازی آمده دست گذاشته، پرسپولیس و استقلال بدهکارند. همین الان جا و مکان ندارند. استادیوم اختصاصی ندارند. به عزیزی خادم چه ربطی دارد؟ به خودشان مربوط است. به مدیران سابق و مدیران سازمان تربیت‌بدنی مربوط است. اصلا عزیزی خادم فقط یک بار در جلسات ما شرکت و سخنرانی کرد و گفت نظر مرا بدانید. گفت هرجا اینها از نظر مالی اشکال دارند، مثلا پول مسافرت ندارند فدراسیون با کمال میل پرداخت می‌کند. اصلا عزیزی خادم طبق مقررات لیگ حرفه‌ای کاره‌ای نیست در اینجا. اینجا فقط باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، فولاد، گل‌گهر، سپاهان و تراکتور را بررسی کردیم. همه هم ایراد داشتند و بدهکار بودند. سال‌ها کم‌کاری در مورد این دو باشگاه رخ داده. از اول انقلاب تا امروز. اجازه ندادند به خاطر امنیت ملی این دو باشگاه خصوصی شوند. الان هم خیلی ناقص این کار را کردند چون این وضع خصوصی‌ساز نیست؟ چرا؟ به خاطر امنیت ملی! من نمی‌دانم امنیت ملی چه ارتباطی به این دو باشگاه دارد؟ می‌دانم اگر یک‌سری آدم جمع شوند دور هم ممکن است نهادهای امنیتی ناراحت شوند و بگویند ممکن است اینها شعار بدهند. نه! بابا فوتبال این حرف‌ها نیست. طرف آمده و عشقش فوتبال و تیم محبوبش است. طرف آمده دنبال عشقش و اصلا این حرف‌ها را ندارند. حالا شاید چند نفر هم بیایند شعار بدهند ولی شما نیرو دارید و آنها را می‌بینند. الحمدلله دستگاه‌های فیلمبرداری و دوربین همه‌چیز دارید و می‌توانید تشخیص دهید. خلاصه اینکه می‌گویند عزیزی خادم باعث حذف دو تیم شدند اشتباه است. حتی دست کمیته ما هم نبود. 

*آیا کمیته استیناف نمی‌توانست مساله را  مدیریت کند؟ 

کاری که می‌توانستیم بکنیم دروغ گفتن بود. سال‌ها به‌ ای‌اف‌سی و کنفدراسیون آسیا دروغ گفتند و این‌بار کمیته بدوی و استیناف نخواستند دروغ بگویند. گفتیم این‌بار به ملت و ‌ای‌اف‌سی و فیفا بگوییم وضع ما این است. وقتی شما استادیوم نداری و بدهکاری ما چه کاره‌ایم؟ الان پادووانی طلبکار نیست؟ این دو تیم چند تا طلبکار دارند؟ از لباس‌فروش ‌بگیر تا ترانسپرت. وقتی بدهکاری و ‌ای‌اف‌سی و فیفا زوم می‌کند روی شما و خود شما مدارک بدهی‌تان را ارسال می‌کنید برای ‌ای‌اف‌سی و فیفا، مصطفوی چه کاره است؟ عزیزی خادم چه کاره است؟ یک مرجع قوی‌تر آمده رسیدگی کرده بعد می‌گویید ما دروغگوییم؟ امسال اتفاقا نتوانستند به ما بگویند دروغ‌گویید. چرا؟ چون ما واقعیت را فرستادیم. فقط گفتند دیر فرستادید. 

*آخر شما یک جا گفتید مشکل حل شده ولی حل نشده  بود.

یک‌سری مشکلات هست، می‌توانیم کمک کنیم ولی یک‌سری مشکلات هست ما نمی‌توانیم کمک کنیم. ما چطور می‌توانستیم بگوییم بدهی کالدرون را دادیم؟ چطور می‌توانستیم بگوییم بدهی استراماچونی تسویه شده؟ شما عاقلی! اگر یک ریال بدهی داشته باشند حق شرکت در مسابقات آسیا را ندارند. اینها میلیاردها تومان بدهی دارند. می‌گویند ما چون استقلال و پرسپولیس هستیم، می‌رویم. کجا می‌روید؟ جلوتان را می‌گیرند. از شما گنده‌ترها جلوشان گرفته شده. قانون هست و مصوب کنفدراسیون آسیاست. خودتان مدارک‌تان را بارگذاری کردید. چه جوری بگویم. اگر توی دلم را بگویم شما به حال مملکت گریه می‌کنید. تازه اینکه باشگاه‌های بزرگ ما هستند. بروید از آقایان آجورلو و صدری بپرسید آیا مدارک شما کامل بوده؟ اگر کامل بوده من هزار مدرک به شما نشان می‌دهم که کامل نبوده.

*آقای صدری زمانی که که داشت می‌رفت حذف پرسپولیس را انداخت گردن شما!

یک چیزی هست به نام هوادار و تماشاگر. اگر ما شجاعت داشته باشیم به هوادار راست می‌گوییم. اگر راست بگوییم، بردیم ولو اینکه ظاهرا باخته باشیم. بگویید تحویل ندادیم و حذف شدیم و حالا هم می‌گویند برو. به صدری چطور گفتند برو که بعد درویش آمد؟ والله اینطور نیست. حساب، کتاب‌های ما در فدراسیون باز است. ملت بروند، ببینند. بیشترین بدهی را این دو باشگاه دارند. چرا سپاهان پذیرفته می‌شود؟ چرا کار ساکت درست است و قبول می‌شود؟ چون بلد است. سال‌ها در فدراسیون بوده. دبیر کل بوده. یک کمیته گذاشته روز به روز حسابرسی می‌کند.

*برخی می‌گویند ایشان به پشتوانه کارخانه فولاد مبارکه راحت هزینه‌ها را تامین می‌کند. 

خیلی از مدیران این پشتوانه‌ها را داشتند ولی دوزار کار بلد نبودند. پول گره‌گشا نیست. مغز آدم‌ها گره‌گشاست. آدم‌هایی که استخدام می‌کنند گره‌گشا هستند.

*هنگامی که آقای رییسی آمد شما گفتید به داد فوتبال برسید. گفتید فوتبال 500 میلیون دلار نیاز دارد. آیا آقای رییسی به داد فوتبال رسید؟

ما زیاد هم نباید دنبال آقای رییسی باشیم. وقتی ایشان بین این همه آدم اصلح سجادی را می‌گذارد آنجا یعنی گره‌گشایی کار باید توسط ایشان باشد. بروید ببینید سجادی چند تا گزارش در مورد سرخابی‌ها داده؟ درباره فدراسیون چه گزارشی داده؟ در خزانه فدراسیون آن روزی که من آن حرف را زدم دو تا یک قرانی پول نبوده. عزیزی خادم هم داشت می‌رفت. ایشان خیلی کار می‌خواست بکند. در کیش با آقای سردار محمد حرف زده بود. آمدند اینجا قرار بود ساختمان فدراسیون فوتبال را در استادیوم آزادی بسازند. ایشان می‌توانست منابع مالی جذب کند. ایشان کلان فکر می‌کرد. در آن شرایط من به آقای رییسی گفتم اینها 500 میلیون دلار پول لازم دارند تا تیم‌های ملی ما موفق شوند. ما 14 تا تیم ملی در رده‌های مختلف داریم. 14 رده تجهیزات فیزیکی و تدارکات می‌خواهند. به خدا من کم گفتم 500 میلیون دلار. منتها بعضی‌ها نوک دماغ‌شان را می‌بینند و می‌پرسند این پول برای چیست؟ خب شما این کاره نیستی! من می‌دانم حتی بیشتر از این پول لازم است. آقای رییسی اصلا توجه نکرد. در این حکومت یعنی در سیستم جمهوری اسلامی ورزش چرخ پنجم است. یعنی اگر یک ماشین با چهار تا چرخ می‌رود این زاپاس است. بعضی اوقات استفاده می‌شود. آن جاهایی که دل‌شان می‌خواهد استفاده می‌کنند. ببینید، چقدر گرفتاری سر آقای رییسی هست. همه که تولید آقای رییسی نبوده. اهم این گرفتاری‌ها مال زمان آقای روحانی است. اهم اینها مال مشارکتی‌ها و اصطلاح‌طلبان است. نه اینکه رییسی سر کار است تعریفش را کنم. نه به قرآن! ایراد داشت، می‌گفتم. اصولگراها هم دخالت داشتند و کم‌کاری کردند و خیلی جاها آدم‌های نابابی گذاشتند و بعد هم دیدیم چه اختلاس‌هایی شد. مشکلات اقتصادی ریشه در دل خاک دارد. مال 4 تا رییس‌جمهور است. آقای خاتمی را هم باید بکشند و سوال کنند. منتها دستگاه‌های حسابرسی مملکت ما هم گرفتار اصطلاح طلب/ اصولگراست. 

*عزیزی خادم را کلا حذفش کردند و با حکم کمیته اخلاق دیگر نمی‌تواند برگردد... .

ایرادی که به آقای عزیزی خادم می‌گیرم حرف نزدنش است. من به شما گفتم با ایشان حرف بزنید. من نباید زیاد صحبت کنم. او هست که به قول خودش و من مورد ظلم واقع شده است. چرا حرف نمی‌زند؟ باید بگوید! سرش را که نمی‌برند. ایشان وقتی راضی است و حرف نمی‌زند من چه بگویم؟ همین است که یک مقداری از ارادت من به ایشان کم شده با اینکه مطمئنم آدم توانایی است. الان هم در توانایی‌اش شک ندارم، در جراتش شک دارم. در تلویزیون هم مصاحبه می‌کند بیست بار مجری می‌پرد وسط حرفش. 

*انتخابات جدید نزدیک است چه کسی بهتر است؟

هرکدام از این نفرات وضعیت خودشان را دارند. آخوندی یک بچه پاک و سالم و فوتبالی است. در هیات‌مدیره پرسپولیس با من بود و می‌دانم چقدر پاک است. تجربیات فوتبالی به عنوان بازیکن دارد ولی به عنوان مدیر رزومه‌اش همان است. فوتبال در شرایط فعلی خیلی سردرگم است. یعنی واقعا بی‌پدر است. بعد از رفتن عزیزی خادم پنج، شش ماه است از این هیات‌رییسه محترم یک کار مثبت ندیدیم. یک بازی تدارکاتی گذاشتند. یک بار هم در مشهد بازی گذاشتند که ‌ای کاش نمی‌بردند و آن افتضاحات رخ نمی‌داد و آن تبلیغات علیه نظام نمی‌شد. یعنی وقتی نشان دادند که اسپری فلفل به صورت زنان می‌زنند و بی‌احترامی به زنان می‌شود و تجاوز اخلاقی صورت می‌گیرد چه کسی می‌تواند جواب بدهد؟ چه کسی مسبب این کار بود؟ آمدند، نشستند و تصمیم‌گیری کردند و یک آقایی مسوولیتش را قبول کرد که یکی سخنگوی هیات‌رییسه هم هستند، یعنی آقای اصولی. بعد هم رفتند بررسی کردند و ده تا هیات و گروه فرستادند که بررسی کردند؟ آخرش چی شد؟ گفتند باند اینها خیلی قوی است. وابسته است به آقای فلانی! چیزی در نیامد خلاصه.

اگر هم بعضی از این اعضا توانایی داشتند هیات‌رییسه حل‌شان می‌کرد. میرشاد را از ۱۲ سالگی بزرگ کردم و می‌دانم بچه توانمندی است. دو، سه تا فاکتور دارد که من دوست ندارم ولی دو، سه تا فاکتور خوب دارد که بازیکن تیم ملی بوده، عضو هیات‌رییسه استقلال بوده، فوتبال را می‌شناسد، تحصیلکرده است و در کمیته آموزش و کمیته جوانان تحول ایجاد کرد. من می‌گویم اگر قرار است بیاید نکیسا هم باید باشد. همین شرایطی که میرشاد دارد نکیسا هم دارد. چرا نکیسا را از کمیته آموزش گذاشتند کنار؟ جلال چراغپور کجاست؟ اینها دانشمندان این کار هستند. اینها مستقل هستند. التماسی نیستند که صبح با اصلاح‌طلب صبحانه بخورند و ظهر با اصولگرا و شب هم ببینند کدام قوی‌تر است با او جلسه بگذارند. مملکت این است. بخواهی پست بگیری باید همه را داشته باشی و اگر یک جا را نداشته باشی همان یک جا می‌گذارد توی کاسه‌ات. آدم‌هایی داریم مثل آخوندی که جوان است و پاک‌دست و یک‌سری آدم‌هایی داریم مثل میرشاد که وقتی مسوولیت گرفتند ضعیف شدند. میرشاد در زمان قبل خیلی قوی بود ولی الان هیات‌رییسه او را در چنگال خودش گرفته. واعظ هم هست که شاید فوتبالی نباشد ولی مدیرعامل استقلال بوده. یا دکتر اسدی که بسیار جوان شایسته‌ و پاکی است. از بین همه اینها خود شما بخواهی یکی را انتخاب کنی که همه دوره‌های فوتبال را دیده چه کسی را انتخاب می‌کنی؟ من می‌گویم تاج! ضمن ارادت به سایر نامزدها. شاید سایرین را حتی بیشتر دوست داشته باشم ولی الان بحث من سر فوتبال مملکت است. تاج دو دوره رییس فدراسیون بوده و یک فدراسیون ۵ ستاره درست کرده و خدماتش در آکادمی را باید دید. البته پایه آکادمی در زمان اصلاحات و آقای خاتمی گذاشته شد ولی آن چیزی که آن روز بود با اینکه امروز هست زمین تا آسمان فرق می‌کند. باید خدمات آدم‌ها و تفکرات‌شان را در نظر گرفت. تاج از همه مهم‌تر نایب‌رییس کنفدراسیون فوتبال آسیاست. مملکت باید افتخار کند. ما بعد از این همه نابسامانی یک نایب‌رییس در آسیا داریم. من خودم نایب‌رییس فوتسال آسیا بودم و می‌دانم این چیست. من عضو کمیته فنی فوتسال دنیا و جزو ۵ نفر بودم. من می‌فهمم نایب‌رییس آسیا یعنی چی. 

*افکار عمومی موافق حضور آقای تاج نیست.

افکار عمومی را چه کسی می‌سازد؟ سایت‌ها و رسانه‌ها

*عملکردها!

عملکرد تاج را بررسی کنید.

*پرونده ویلموتس!

این پرونده ویلموتس ساخته و پرداخته دو تا از نماینده‌های مجلس بود. شرایطی که امروز ویلموتس دارد این است که رفته شکایت کرده پولش را بگیرد. اما فقط ویلموتس شکایت کرده؟ یا اینکه دنیزلی هم شکایت کرد و پولش را گرفت؟ همین‌طور برانکو؟ چندین نفر شکایت کردند و پول‌شان را گرفتند. استراماچونی هم شکایت کرده. مانوئل ژوزه هم از همه بیشتر گرفت. همه هم فسخ یک‌طرفه کردند. سلطانی‌فر تعلل کرد در دادن پول ویلموتس. داد ولی دیر داد. پول را کردند در ساک و بردند ترکیه و... الان هم خبری نشده. ویلموتس هم مثل کالدرون و استراماچونی و برانکو و پادووانی و بقیه. ببینید به زودی چند میلیون دلار سر شکایت پادووانی استقلال جریمه می‌شود. شوخی نداریم که. ویلموتس فقط یک فرق دارد با اینها. فرقش این است که شنیدم رایش شکسته شده و خیلی امیدوارکننده است. ویلموتس یک کار خلاف دیگر هم کرد و بعد از اینکه قراردادش را فسخ کرد، آمد دوباره روی نیمکت تمی ملی سر بازی با عراق نشست. این خودش یک دلیل قانع‌کننده است برای مملکت که خودش آمده و نشسته روی صندلی. همانجا شکایتش باید رد می‌شد ولی چون اینها توی فیفا آدم‌های گردن‌کلفت دارند و به خصوص اینکه زنش وکیل است یک کارهایی کرده‌اند. ما نمی‌توانیم. در مجامع بین‌المللی همیشه زدند ما را و حرف‌مان را گوش نمی‌کنند. 

*آقای تاج قرارداد ویلموتس را از هشتصد هزار دلار به بیش از دو میلیون دلار رساند.

مردم نمی‌گویند. مردم از طریق سایت‌ها و روزنامه‌ها می‌فهمند. یک امپراتوری خبری در ورزش ما وجود دارد که هر جوری بخواهد می‌چرخاند. تمام این مربیان بزرگ زاییده آن امپراتوری است. این امپراتوری شامل سه تا سایت است و من بقیه را متهم نمی‌کنم. بقیه هم مدعی این سایت‌ها هستند و آدم‌های پاک و درستی هستند. هیچی هم ندارند در زندگی‌شان. خود شما چه داری در زندگیت که می‌آیی اینجا می‌نشینی؟ یا رفقای شما چه حقوقی می‌گیرند؟ پس منظورم شما نیستید. همه هم می‌دانند منظورم چه کسانی هستند. این امپراتوری گنده می‌کند و بعد کوچک می‌کند. از طریق سایت و روزنامه و رادیو تلویزیون خصوصی. حتی دوستان‌شان در خارج از کشور. اینجا آب می خوری آن طرف نشان می‌دهد. چه کسانی اینها را می‌فرستد؟ چه داستانی پشت اینهاست؟ بنابراین اینکه شما می‌گویی به آدم بیکار دو میلیون دادند زاییده امپراطوی خبری است. البته این را باید تاج پاسخ بدهد. تاج اصلا احتیاجی به این پول‌ها ندارد. تا آنجایی که من می‌دانم. تاج را از جوانی می‌شناسم. وقتی نامزد شد از او پرسیدم چرا برگشتی؟ جواب داد ولله نمی‌خواستم، بیایم احساس تکلیف کردم. به زور آوردنش تا این بلبشو را جمع کند البته اگر انتخاب شود.

*جامعه فوتبال اصرار کردند؟!

نه! آدم‌هایی هستند که خیلی هم محترمند! اصلا شما به جای من. به چه کسی می‌گفتی، بیا؟ به نایب‌رییس آسیا نمی‌گویی بیا؟ به من هم گفتند برو ثبت‌نام کن من جواب دادم نه! اینهایی که نامزد شدند خوبند ولی با احترامی که برای همه قائلم آقای تاج اصلح‌تر است. دکتر اسدی سالم است. آقای واعظ سالم است. آقایان درودگر و فتح‌الله‌زاده خوب هستند. من می‌گویم در این شرایط خدا پدر تاج را بیامرزد که آمد. یکی باید باشد که تا مهلت شروع جام جهانی حداقل دو تا بازی تدارکاتی بگذارد. هیات‌رییسه فعلی که نتوانست. از کسی هم کمک نخواست. ترسیدند اگر به یکی زنگ بزنند ما برویم جای‌شان بنشینیم. فوتبال همانطور که یک بازی دسته‌جمعی است و تاکتیک دارد در بیرون از زمین هم نیاز به کار گروهی دارد. همیشه سی درصد فوتبال در زمین معلوم می‌شود، ۷۰ درصد خارج از زمین. این هفتاد درصد همان امکانات و مدیریت و مناسبات بین‌المللی است. نه الان وضعیت لیگ مشخص است نه فدراسیون. دعوا به حداکثر رسیده و یک بزرگ‌تر نیست که گوش همه را بگیرد و بنشاند زمین. 

*آقای تاج با هیات‌رییسه فعلی به مشکل نمی‌خورد؟

معلوم نیست این هیات‌رییسه باشد انتخابات است دیگر.

*نه، برای سه پست فقط انتخابات برگزار می‌شود. این هشت نفر  هستند...

این را باید از خودش بپرسید. مگر اینکه بخواهند کدخدایی مساله را حل کنند که این هم کار کدخدایی نیست. اگر تاج بخواهد، بیاید دوباره با اصولی و...

*همان اتفاقات نمی‌افتد؟

ممکن است. منتها اینجا سیاست کار فرق دارد. تاج آدم سیاسی است. بلد است بازی سیاسی را. عزیزی خادم بلد نبود. روراست بود. 

*بازی را بلد نبود؟

ببین، گاهی من افتخار می‌کنم بازی را بلد نیستم و گاهی یک نفر با آنجور بازی بلد نبودن می‌خورد زمین. بالاخره طرف رییس فدراسیون است. باید چند وجهی باشد. رییس فقط این نیست که مربی بگذارد و چهار تا کمیته. تاج چطور شد نایب‌رییس آسیا؟ این کاملا سیاسی است و از شناخت می‌آید. کسی اگر بتواند آنجا را اداره کند اینجا هم می‌تواند. با این هیات‌رییسه هم اگر قرار باشد کار کند می‌کند. اگر انتخاب شد البته. باید آدم‌‌های قوی بگذارد. حشمت مهاجرانی نباید در این مملکت بیکار باشد. چرا از نیروها استفاده نمی‌شود؟ از چه چیزی می‌ترسید؟ می‌ترسید حکومت جلوتان را بگیرد؟ شما حشمت را بیاورید اگر کسی جلوش را گرفت خودش می‌رود. ولی نمی‌گیرد. حکومت هم دنبال تعالی مملکت است و ایران عزیز.

*راست است که آقای صالحی امیری در انتخابات اسفند ۹۹ از آقای عزیزی خادم حمایت کرد؟

نه راست نیست. این را از آقای صالحی امیری پرسیدم. گفت من چه کار دارم؟ یک نفر را می‌خواهیم که رییس فدراسیون باشد. حالا هر کس را که گذاشتند. 

*گفته شده در تایید صلاحیت ایشان نقش داشته.

عدم صلاحیتی که بخواهد با دستور آقای صالحی امیری حل شود پس عدم صلاحیت نبوده و بهانه‌گیری بوده. عزیزی خادم از خیابان نیامده که رییس فدراسیون شود. والله من با عزیزی خادم آن‌طورکه شما فکر می‌کنید رابطه‌ای نداشتم. من یک دفاع مردانه ورزشی از او کردم. فقط این را می‌دانم آن عدم صلاحیتی که با دخالت آقای صالحی امیری بخواهد برطرف شود عدم صلاحیت نبوده. خود آقای صالحی امیری هم استاد این کارهاست و نمی‌رود دنبال کارهایی که خطرناک است. ولی نرفته. 

*ایشان از شما خواست مدیر تیم ملی امید شوید. چه شد که این اتفاق نیفتاد؟

با آقای عزیزی خادم در این رابطه یک جلسه گذاشتیم ولی به دلم ننشست آن جلسه. بی‌توجه بود. من گفتم کسی که به این سابقه بی‌توجه است اگر بروم توی کار بدتر می‌شود. اصلا حکمی هم برایم صادر نشد. 

*یعنی اول آقای صالحی امیری از شما خواست و بعد همکاری با آقای عزیزی خادم میسر نشد؟ 

ایشان پنج، شش جلسه با من گذاشت. یکی از درخشان‌ترین دوره‌های کمیته ملی المپیک ما زمان آقای صالحی امیری بوده. مثل ایشان در کمیته ملی المپیک نیامده. ما آدم‌های قوی مثل غفوری‌فرد داشتیم که سالم و کارکن بودند ولی ایشان یکی از نخبه‌های ورزش است. من چون دیدم عزیزی خادم حرف‌های مرا جدی نگرفت ادامه ندادم. همین ایشان که از او دفاع می‌کنم آن روز به نتیجه نرسیدیم.

*جام جهانی در پیش است و چه اتفاقی می‌افتد؟ آبروریزی یا اتفاق خوب؟

کم‌کاری کردیم. دعوا کردیم. تعویض کردیم. یک فدراسیون منسجم را به چند تکه تقسیم کردیم. اینها صدماتی است که به فوتبال ما خورده. شاید هم تقصیر کسی نیست و شاید هم تقصیر همه است. الان فوتبال ما به جایی رسیده که یکی از فدراسیون‌هایی است که اصلا صاحب ندارد. من به مدیریت تک‌تک‌شان اعتقاد دارم ولی جمع که می‌شوند هیچ. هرکس سهم خودش را می‌خواهد. مشکل فوتبال ما از زمانی آغاز شد که فرآیند رییس شدن در فدراسیون فوتبال انتخابی شد. منِ مصطفوی باید بروم از پنج نفر از هیات‌ها امضا بگیرم که مرا تایید کنند. آنها چه کسی هستند که مرا تایید کنند؟ این هم از زمان صفایی فراهانی شروع شد. این را چه کسی درآورده که پنج تا امضا جمع شود؟ مغزی که این را درآورده باید گل گرفت. مثلا دکتر اسدی می‌خواهد برود ثبت‌نام کند باید پنج تا تایید بگیرد. آزاد بگذارید هرکس می‌خواهد، بیاید. مگر دموکراسی نیست؟ هرگونه سلیقه فکری تا وقتی به ضرر امنیت مملکت نیست، بیاید. این فیلتر را گذاشتند که هیات‌ها که زیر نظر اداره کل ورزش هستند، نگذارند هر کسی بیاید. الان هم همان رویه است. فوتبال ما با انتخابی صدمه می‌خورد و نابود می‌شود. باید با فیفا مکاتبه کنیم رییس فدراسیون انتصابی شود. وقتی رییس فدراسیون منصوب می‌شود فقط به یک نفر پاسخگوست یعنی فیفا و ای‌اف‌سی. ولی وقتی رییس فدراسیون انتخابی باشد باید به هشتاد و چند نفر پاسخگو باشد. یکی مسافرت می‌خواهد. یکی داور می‌خواهد. یکی تیم می‌خواهد. رییس فدراسیون هم مجبور می‌شود برای اینکه انتخاب شود ولو اگر در صلاحیتش نباشد قول بدهد. 

*انتصاب توسط رییس دولت؟

رییس‌جمهور یا وزیر ورزش. وزیر ورزش فعال‌ها! نه سجادی! سجادی روز به روز دارد آب می‌رود. مثل لباسی که شسته شده و انداختندش روی بند رخت. خب این به درد نمی‌خورد. اولین فاکتور مدیریت شجاعت در تصمیم‌گیری است. بله و خیر. ما بله و خیر ندیدیم. همه آن وسط هستند و گیر کرده‌اند. این شکلی به درد نمی‌خورد. 

*در پایان؟

در ماجرای ویلموتس معلوم خواهد شد که چیزی نبوده. این روال فوتبال ماست. به کی‌روش و برانکو و باقی هم دادیم. وقتی تاج می‌خواست دستمزد ویلموتس را بدهد تحریم‌ها نگذاشت. این تقصیر تاج است؟ من از تاج دفاع نمی‌کنم. از فوتبال دفاع می‌کنم. اینقدر فوکوس نکنید روی ویلموتس. شما اگر روی ویلموتس فوکوس کردی باید روی برانکو و کالدرون و استراماچونی هم بکنی. چرا فقط ویلموتس؟ دوم اینکه شما نماینده مردم شهرتان هستید. گرفتاری شهر شما فوتبال نیست. گرفتاری شهر شما مسکن، بهداشت، تحصیل، شغل و... است. شما به آن برسید. اگر خیلی دوست دارید به فوتبال برسید در شهر خودتان یک تیم راه بیندازید. در تلویزیون در مورد فوتبال ملی حرف می‌زنید اما در شهر خودتان یک تیم ندارید. می‌دانم اینها برای رای آوردن می‌آیند در فوتبال. امیدوارم مردم به هوش باشند و به حرف رای ندهند و به عمل رای بدهند. مردم جدول بگذارند جلوشان و بپرسند این نماینده‌ها تا امروز چه کار کردند.

چکیده گفت‌وگو

*از اول انقلاب تا امروز اجازه ندادند به خاطر امنیت ملی پرسپولیس و استقلال خصوصی شوند

*سال‌ها به ‌ای‌اف‌سی و کنفدراسیون آسیا دروغ گفتند و این‌بار کمیته بدوی و استیناف نخواستند دروغ  بگویند

*اگر توی دلم را بگویم شما به حال مملکت گریه می‌کنید

*در این حکومت یعنی در سیستم جمهوری اسلامی ورزش چرخ پنجم است

*به توانایی عزیزی خادم شک ندارم، به جراتش شک دارم

*در ماجرای مشهد تجاوز اخلاقی به زنان صورت  گرفت

*مملکت باید به مهدی تاج افتخار کند!

*استقلال به زودی سر پرونده پادووانی چند میلیون دلار جریمه می‌شود

*یک امپراتوری خبری شامل سه سایت است و تمام مربیان بزرگ زاییده این سه سایت هستند

*امروز توی فوتبال یک بزرگ‌تر نیست که گوش همه را بگیرد و بنشاند زمین

*اینکه گفته می‌شود صالحی امیری از عزیزی خادم حمایت کرده بود دروغ است

*فوتبال ما از انتخابی بودن رییس فدراسیون ضربه خورده است

*ریاست فدراسیون فوتبال باید انتصابی باشد و توسط رئیس‌جمهور صورت بگیرد!

*سجادی روز‌به‌روز دارد آب می‌رود، مثل لباسی که شسته شده و روی بند رخت پهن شده باشد

 

تصویر: بهنام افشاری، مهرداد آلادین

تدوین: بهنام افشاری

دیدگاه تان را بنویسید