کد خبر: 555230
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۱۰:۲۴:۴۶
| |

هیاهو برای هیچ؛ نگاهی به مجمع فدراسیون فوتبال

مجمع عمومی فدراسیون فوتبال روز گذشته برگزار شد و هیچ یک از انتظارات جامعه فوتبال را برآورده نکرد.

هیاهو برای هیچ؛ نگاهی به مجمع فدراسیون فوتبال
کد خبر: 555230
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۱۰:۲۴:۴۶

مجمع روز گذشته فدراسیون فوتبال باید تکلیف چند مساله مهم را روشن می‌کرد که هیچ کدامش انجام نشد. اول از همه باید پروسه عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم رییس سابق فدراسیون فوتبال بررسی می‌شد که این کار صورت نگرفت. مجمع اعتراضی به ورود کمیته‌های اخلاق و استیناف به حذف فردی که رای مجمع را داشت انجام نداد و با یک رای‌گیری ساده و بدون استماع گزارش بررسی عزل عزیزی خادم از دستور مجمع خارج شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، کامرانی‌فر پیش از رای‌گیری گفت: «در این شرایط بحث اینکه بخواهیم دفاع کنیم و فرصتی بدهیم امکان‌پذیر نیست. حتی اگر بهترین دفاع را هم داشته باشید، دیگر امکان بازگشت به سمت نیست. بعد از اتمام محرومیت، امکان بازگشت به سمت نیست. همین اساسنامه، تکلیفی را به عنوان دبیرکل بر دوش ما گذاشته است. اگر فردی محروم شود، نمی‌تواند هیچ فعالیتی در فوتبال داشته باشد و ما ایشان (عزیزی خادم) را به عنوان عضوی از فدراسیون نخواهیم داشت. شاید این مساله علی‌رغم میل باطنی ما باشد اما مجبوریم. تخلفات ایشان را رد یا تایید نمی‌کنم چون در آن جایگاه نیستم. فوتبال برای همه شماست. شما باید برای فوتبال تصمیم بگیرید. امروز نظر حسن کامرانی‌فر مهم نیست. طبق موضوعی که فیفا اعلام کرد، امروز نمی‌توانیم فرصتی به ایشان (عزیزی‌خادم) بدهیم و هر کجا که هستند برای ایشان آرزوی سلامتی داریم.»

با حذف قطعی عزیزی خادم که حتی فرصت دفاع پیدا نکرد بحث انتخابات مجدد ریاست فدراسیون فوتبال مطرح شد. از آنجایی که در ادامه مجمع قرار بود در مورد ماندن یارفتن ۴ عضو هیات رییسه رای‌گیری شود و ممکن بود هیات رییسه از حد نصاب بیفتد همان ابتدا تکلیف تعیین تاریخ برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون مشخص شد و اعضای مجمع به تاریخ ۸ شهریور رای دادند. این در حالی است که جام جهانی از ۳۰ آبان آغاز می‌شود و فوتبال ایران در فاصله کمتر از ۹۰ روز تا سوت آغاز جام جهانی تازه می‌خواهد انتخابات جدید برگزار کند و رییس تازه را بفرستد داخل ساختمان فدراسیون.

بعد از آن نوبت به بررسی صورت‌های مالی فدراسیون و سازمان لیگ شد که آن هم بدون نتیجه به پایان رسید و به مجمع بعد موکول شد! هیات رییسه به سادگی زیر بار امضای صورت‌های مالی سال‌های قبل نرفت و دبیرکل فدراسیون هم صد بار تاکید کرد وقت نداریم و باید کار را جلو ببریم و در نهایت همه پذیرفتند صورت‌های مالی هم سه ماه بعد مورد بررسی قرار بگیرد. به این ترتیب بحث تخصیص بودجه هم دچار مشکل شد که باز هم مجمع بدون بررسی و به سادگی اختیارات بودجه را تا مجمع بعدی به هیات رییسه تفویض کرد.

در ادامه نوبت به عزل یا ابقای ۴ عضو هیات رییسه رسید. چیزی که اهالی فوتبال بیش از هر چیزی منتظر آن بودند تا ببینند مجمع به عنوان نگهبان فوتبال چطور با کسانی که در چند ماه گذشته فوتبال را به بیراهه کشانده‌اند برخورد خواهد کرد. با این حال نتیجه ناامیدکننده‌تر از آن چیزی شد که انتظار می‌رفت. احسان اصولی با تنها ۳۱ رای از مجموع ۸۲ رای ماخوذه در سمت خود ابقا شد! ابقای این عضو هیات رییسه در شرایطی صورت گرفت که او ۴۸ رای مخالف داشت اما با توجه به قانون دوسوم توانست مجوز ادامه فعالیت در فدراسیون را به دست آورد تا شاهکارهای جدیدی در عرصه مدیریت فوتبال به نمایش بگذارد. اینکه یک فرد بیش از ۵۰ درصد مخالف در مجمع داشته باشد اما همچنان در سمت خود بماند هم از نکات جالب توجهی است که در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده!

مهرداد سراجی، دوست صمیمی عزیزی خادم که برای برکناری رفیق صمیمی‌اش با تیم رقیب پیمان بست تنها بازنده قطعی و اصلی اتفاقات چهار ماه اخیر لقب گرفت. او در رای‌گیری مجمع با ۵۴ رای مخالف از سمت خود عزل شد. این در حالی بود که سراجی تا آخرین لحظه برای ماندن تلاش کرد. او با استناد به یک رای مخدوش ادعا داشت حد نصاب دو سوم مخالف در مورد او محرز نشده تا اینکه نمایندگان فیفا و ای‌اف‌سی عزل او را تایید کردند. با عزل سراجی هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم از رسمیت افتاد اما کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون گفت قانون اجازه می‌دهد برای فرد عزل شده یک سرپرست در نظر بگیریم. طهمورث حیدری و احمدرضا براتی دو عضو دیگر هیات رییسه بودند که موفق شدند اعتماد دوباره مجمع را به دست بیاورند. همچنین مجمع به ادامه کار ارکان قضایی فدراسیون فوتبال و سرپرستی میرشاد ماجدی نیز رای مثبت داد تا به این ترتیب هیچ اتفاق خاصی در فدراسیون فوتبال رخ نداده باشد جز رفتن مهرداد سراجی!

۵ ساعت و سی دقیقه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بدون هیچ دستاورد خاصی به پایان رسید. همه‌چیز کدخدامنشانه حل یا به مجمع بعدی موکول شد. هیچ کس مورد بازخواست قرار نگرفت. معلوم نیست اگر آن همه تخلفی که اعضای هیات رییسه به آن اشاره داشتند صورت گرفته بود چرا در مجمع مورد بررسی قرار نگرفت و اگر آن قدر مهم نبود که می‌شد به راحتی به مجمع بعد منتقل شود چرا بر مبنای همان‌ها فوتبال را وارد حاشیه کردند؟

همانطور که روز قبل از مجمع پیش‌بینی کرده بودیم همه لابی‌های لازم انجام شده بود و فوتبال سودی از این وضعیت نبرد. البته این هم از معایب مجمع ۸۲ نفری است. مجمعی که به راحتی توسط چند نفر و با فشار نهادهای بیرون سازماندهی می‌شود و تصمیمات از پیش تعیین شده را صرفا اجرایی می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها