کد خبر: 527399
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۰۸:۳۶:۳۱
| |

عبدالکاظم طالقانی، عضو سابق هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال:

بهاروند در قرارداد با اسکوچیچ اشتباه تاج را نکرد/ ویلموتس انتخاب وزیر وقت و تاج بود

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: قرارداد سفت و سختی با اسکوچیچ بسته شد و ۱۰ تا ۱۵ کارشناس قرارداد او را نوشتند اما آن زمان اگر پول داشتیم یا شرایط بهتر بود، حتما انتخاب بهتری نسبت به انتخاب اسکوچیچ داشتیم.

بهاروند در قرارداد با اسکوچیچ اشتباه تاج را نکرد/ ویلموتس انتخاب وزیر وقت و تاج بود
کد خبر: 527399
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۰۸:۳۶:۳۱

عبدالکاظم طالقانی، عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال حدود هشت سال است که ریاست هیات فوتبال خوزستان را برعهده دارد. رییسی که معتقد است در مدت حضور او و همکارانش در هیات خوزستان، دریچه های جدیدی به روی فوتبال خوزستان باز شده است.

به گزارش ایسنا، عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال درخصوص موضوعات مختلف از فوتبال خوزستان تا انتخاب ویلموتس و اسکوچیچ برای تیم ملی صحبت کرد. مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

خوزستان یک طرف فوتبال کشور است

 

طالقانی در ابتدا با اشار وضعیت فوتبال خوزستان، اظهارکرد: پیش از شیوع کرونا، سطح لیگ های فوتبال خوزستان را به ۱۷ لیگ رساندیم، ضمن این که از نظر تعدد تیم در لیگ های مختلف کشوری در وضعیت بسیار خوبی هستیم و اکنون یک طرف فوتبال کشور، خوزستان است.

هیات فوتبال را طرد کردند

 

وی با گله مندی نسبت به بی توجهی به متولیان هیات فوتبال در تصمیم سازی ها از سوی اداره کل ورزش خوزستان، گفت: عرق و توجه مردم استان نسبت به فوتبال بسیار است و باتوجه به اهمیت مردم به رشته فوتبال، خیلی بد است که متولی ورزش در دولت چون از فلان شخص خوشش نمی آید از یک رشته حمایت نکند. متاسفانه هیات فوتبال خوزستان در سال های اخیر در تصمیم سازی ها و برنامه های راهبردی مورد توجه اداره کل ورزش و جوانان خوزستان نبود اما فکر می کنم من و همکارانم در این سال ها آن چه درست است را انجام دادیم و حق کسی را ضایع نکردیم اما مسئولان امر، در این سال ها از هیات فوتبال خوزستان فاصله گرفتند و به نوعی هیات فوتبال را طرد کردند، آن هم با حجم کاری که ما داشتیم.

هرکاری انجام دادند تا طالقانی و تیمش نباشد

 

رییس هیات فوتبال خوزستان ادامه داد: در همین دو سال گذشته علی رغم شیوع کرونا، رشته فوتبال در خوزستان فعال بود اما در سال های اخیر نه به ما اهمیت داده شد و نه در تصمیم سازی ها جایی داشتیم. ضمن این که از نظر مالی نیز حمایت چندانی صورت نگرفت ولی ما در عمل توانمندی مان را نشان دادیم. در کل متولی ورزش باید همه را یکسان ببیند ولی متاسفانه در این سال ها هیات فوتبال خوزستان جایی در شورای ورزش خوزستان نداشت. در این سال ها هرکاری که بود انجام دادند تا طالقانی و تیمش نباشد اما عملکرد ما را ندیدند. تمام این ها در حالی است که در این هشت سال حتی یک انتقاد اساسی و مهم هم از ما نشد.

وی با بیان این که در دوران کرونا حتی اداره کل ورزش و جوانان یک قدم هم برای برگزاری مسابقات ما در راستای اخذ مجوز از ستاد کرونا بر نمی داشت، گفت: اما بعد انجام کاری را از ما می خواستند که هیات فوتبال خوزستان در آن تصمیم نبودیم. برگزاری مسابقات فوتبال استان سوددهی برای هیات نداشت و ما حداقل پول را از تیم ها دریافت می کنیم اما تلاش مان این بود که هر طور شده است، لیگ های استانی را برگزار کنیم.

در زمان حضورم در فدراسیون، نگاهم کشوری بود

 

طالقانی در پاسخ به این سوال که باتوجه به تعدد تیم های خوزستانی در لیگ های کشوری نگاه فدراسیون به چه صورتی بوده است؟ عنوان کرد: زمانی که خودم در فدراسیون بودم باید به صورتی عمل می کردم که این گونه احساس نشود که همه چیز را برای خوزستان می خواهم. من در آن دوره تلاش داشتم که برای لیگ های پایه کشور علاوه بر سهمیه ای که داشتیم، یک سهمیه دیگر نیز داشته باشیم. البته این سهمیه باید برای استان هایی که فوتبال را ساخته اند، دیده شود و نباید استانی مثل خوزستان با استان دیگری مقایسه شود. به هر حال آن زمان دیدگاه من کشوری بود ولی در قبال مشکلات تیم های خوزستانی تلاشم رفع مشکلات بود. من حتی زمانی که قرار بود سرمربی تیم های پایه انتخاب شود، تاکید داشتم باتوجه به تعداد ملی پوشان خوزستانی، مربی نیز از خوزستان باشد.

فدراسیون در انتخاب مسئول آموزش اشتباه کرد

 

وی افزود: البته به نظر من فهم گذشته در برخی از بخش های فدراسیون وجود ندارد و حتی به مسئولان فدراسیون گفتم در انتخاب مسئول آموزش فدراسیون اشتباه کردید و نفر قبلی کاربلد و با تجربه بود و باید تغییر به صورتی باشد که سطح بالاتر برود، نه این که تنها تغییری صورت بگیرد. به هر حال زمانی که من در فدراسیون بودم، بیشترین سوددهی را برای فوتبال خوزستان داشتیم.

عدم استفاده از داوران خوزستانی کم لطفی فدراسیون است

 

رییس هیات فوتبال خوزستان همچنین درباره پرورش داوران در استان، عنوان کرد: باتوجه به کمبود داور در استان، اقدام به آموزش داوران و به روز کردن داوران خوزستانی داشتیم. البته با این وجود به نظر من از داوران خوزستانی در مسابقات کشوری کم استفاده می شود که نسبت به این موضوع گله مند بودیم زیرا داوران ما با توجه به تعداد بازی هایی که در استان است، قضاوت هایی زیاد دارند که عدم استفاده از داوران خوزستانی کم لطفی از سیستم داوری در فدراسیون بوده است، البته باتوجه به حضور آقای افشاریان در کمیته داوران، به نسبت از داوران استان در لیگ های پایه استفاده شده است اما در مسابقات رده سنی بزرگسالان نیز نیاز به جوانگرایی و تزریق داوران جوان است تا داوران سن بالا کنار بکشند و جا برای داوران جوان باز شود. در مجموع جهش تربیت داوران در استان برای ما قبول است.

تیم های فوتسال حفاری رو به افول هستند

 

وی درباره فوتبال و فوتسال بانوان خوزستان نیز گفت: در این دو سال برای فعالیت در بخش های مختلف فوتبال و فوتسال آقایان و بانوان با مشکلاتی مواجه بودیم اما اخیرا فعالیت در بخش بانوان با برگزاری مسابقات استعدادیابی آغاز شد که طی چند مرحله استعدادیابی، ۱۰ نفر برای معرفی به فدراسیون انتخاب شدند. در حال حاضر نیز دو تیم فوتسال بانوان ملی حفاری و پالایش نفت آبادان در لیگ برتر کشور حضور دارند. البته انتظار از شرکت حفاری زیاد است اما متاسفانه تیم های ملی حفاری در رشته فوتسال آقایان و بانوان رو به افول هستند.

طالقانی در پاسح به این سوال که خواسته دختران خوزستانی داشتن یک تیم فوتبال در لیگ برتر است، عنوان کرد: تیم داری کار هیات های ورزشی نیست و باید یک بخش خصوصی وارد کار شود. برخی تیم داری در بخش بانوان را دردسر می دانند، در حالی که این دیدگاه درست نیست. به هر حال متاسفانه در این بخش مشکلاتی است که باعث شده فعلا در لیگ برتر فوتبال بانوان تیم نداشته باشیم.

چرا باید از زمین چمن ورزشگاه تختی اهواز درآمدزایی شود؟

 

وی در ادامه با بیان این که در اهواز با کمبود زمین چمن مناسب برگزاری مسابقات مواجه هستیم و مشخص نبیست تکلیف تیم های استان چیست، افزود: در اهواز زمین چمن تختی را داریم که باید بین دو تیم استقلال خوزستان و استقلال ملاثانی تقسیم شود. از طرفی همین تیم ها باید برای بازی در ورزشگاه تختی پولی را بابت اجاره زمین بدهند و نمی دانم چرا باید از این زمین درآمدزایی شود. نمی دانم قرار است ورزش را بین مردم ببریم یا می خواهیم درآمدزایی کنیم. باید برای اوقات فراغت مردم هزینه شود و از طرفی هم باید زمین چمن ها را مدیریت کنیم.

فوتبال خوزستان افت نکرده است

 

رییس هیات فوتبال خوزستان با بیان این که در همه زمینه ها گام های قابل قبولی برداشته ایم، ادامه داد: حتی مسابقاتی را که در دوران کرونا موفق به اتمام آن ها نشدیم را با بهبود شرایط به اتمام رساندیم. البته این که میزبان یک بازی، زمین و امکانات لازم را ندارد، مقصر ما نیستیم. به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم، ورزش ما دولتی است و از آن جا که ورزش در استان ها آماتور است، دولت باید کمک کند. من در مجموع از روند فوتبال خوزستان راضی ام و به نظرم در این سال ها دریچه های جدیدی به روی فوتبال خوزستان باز شد. البته باید دو سال کرونا را جدا کنیم. در مجموع افت نداشته ایم. البته برخی می گویند فوتبال خوزستان افت داشته است چون تعداد ملی پوش های ما کم است، درصورتی که قیاس درستی نیست و باید خروجی فوتبال خوزستان و تعداد بازیکنانی که از این استان در تیم های مختلف بازی می کنند را دید. پس این چرخه فوتبال را باید دید و ارزیابی کرد.

در فدراسیون فوتبال منفعل و بی اثر نبودم

 

وی در ادامه درباره حضورش در فدراسیون سابق و این که برخی او را منفعل و بی اثر می دانستند، گفت: به این صورت نبود و هر موضوعی که در حیطه اختیارات بنده بود، نظراتم را در تصمیم سازی ها عنوان می کردم.

بهاروند، اشتباه تاج را در انتخاب اسکوچیچ نکرد

 

طالقانی در ادامه با اشاره به انتخاب اسکوچیچ برای هدایت تیم ملی، خاطر نشان کرد: این انتخاب هم توسط ما در دوران مدیریت آقای بهاروند در فدراسیون بود. بهاروند یک فرد فوتبالی است اما برای انتخاب سرمربی تیم ملی دو تیم فنی قرار داد و اشتباه تاج را در انتخاب ویلموتس نکرد. ما باید بهترین سرمربی را انتخاب می کردیم، ضمن این که نباید ارز هم از کشور خارج می شد. در ابتدا علی دایی مدنظر بود که به دلایلی منتفی شد و بعد نظر روی آقای قلعه نویی بود که روی این گزینه بحث کردیم و به جمع بندی رسیدیم که قلعه نویی هم ابتدا پذیرفت اما یک روز قلعه نویی با آقای بهاروند تماس گرفت و گفت که سپاهان در کوران مسابقات است و نمی توانم این پیشنهاد را قبول کنم و حضور او هم منتفی شد.

وزیر وقت ورزش دنبال گزینه خارجی برای تیم ملی بود

 

وی افزود: سپس دوستان اسکوچیچ را پیشنهاد دادند که رزومه او بررسی شد اما سرمربیگری تیم ملی را در کارنامه نداشت. البته زمانی که تاج در فدراسیون بود، قرار بود که برانکو هدایت تیم ملی را بپذیرد و کار تمام شده بود که بحث پرسپولیس شد و همه چیز بهم خورد. اما وزیر ورزش وقت دنبال گزینه خارجی بود که ما هم گفتیم اگر مربی خارجی می خواهید پس پولش را بدهید و حتی به بهاروند گفتم مثل زمان تاج که به او قول پول دادند و بعد پشت او را خالی کردند، فریب نخور. به هر حال از ابتدا تا آخر مذاکره با اسکوچیچ، وزارت ورزش در ریز مذاکرات بود و در نهایت سر حضور اسکوچیچ به جمع بندی رسیدیم.

به اسکوچیچ گفتیم، دلار بی دلار! / ۱۵ کارشناس قرارداد او را نوشتند

 

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بیان کرد: برای عقد قرارداد با اسکوچیچ، به خود او هم گفتیم با شما قرارداد ریالی می بندیم و دلار بی دلار. قرارداد سفت و سختی با اسکوچیچ بسته شد و ۱۰ تا ۱۵ کارشناس قرارداد او را نوشتند؛ بهاروند اشتباه تاج را نکرد و از کارشناسان برای نوشتن قرارداد اسکوچیچ استفاده کرد. حتی به اسکوچیچ گفتیم اگر بخواهی بروی، جریمه ات دلاری خواهی بود و سفت و سخت قراردادش همین است. البته مربیان کرواسی، سخت کوش هستند و عملکرد او در باشگاه های ایرانی خوب بود و اکنون هم در تیم ملی خوب نتیجه گرفته است. البته اگر اسکوچیج نتیجه هم نمی گرفت هیچ کسی نمی توانست از بهاروند ایراد بگیرد زیرا آن زمان داشته او همین بود که انجام داد و البته او در عقد قرارداد با اسکوچیچ از همه روسای قبلی فدراسیون درست تر عمل کرد.

ویلموتس، انتخاب وزیر وقت و تاج بود

 

وی ادامه داد: زمان کفاشیان و تاج خود رییس فدراسیون سرمربی تیم ملی را شناسایی می کرد؛ البته ویلموتس به وزیر وقت معرفی شد و تاج هم در مورد او تحقیق کرد و بعد هم که مشخص شد جزو ۹ سرمربی برتر جهان و حتی از کی روش نیز بالاتر است، با او قرارداد بسته شد اما متاسفانه نتوانست موفق باشد. البته ما در جریان ریز انتخاب ویلموتس نبودیم اما وزیر وقت در جریان بود و انتخاب این مربی توسط هر دو نفر (تاج و وزیر وقت) صورت گرفت و آن زمان حتی کمیته فنی هم ویلموتس را تایید کرده بود. البته من آن زمان تنها به تاج گفتم که کی روش را کنار نگذار.

همسرم ویلموتس، مفت خور است / فدراسیون تاج موفق ترین فدراسیون بود

 

 طالقانی با بیان این که خود تاج بهتر می تواند درباره نحوه قرارداد با ویلموتس صحبت کند و هر آن چه در برنامه های تلویزیونی در خصوص قرارداد او گفته می شود غرض ورزی است، افزود: من در کارها دخالت نمی کردم زبرا در حیطه اختیارات من نبود. آن زمان سه ماه به ویلموتس حقوق داده نشد و او هم از همین طریق از فدراسیون ایران شکایت کرد. البته اگرچه همسرم ویلموتس یک فرد مفت خور است اما واقعا ویلموتس قصد کار کردن داشت و درست نیست برای این انتخاب تاج را زیر سوال ببرند، آن هم در صورتی که فدراسیون تاج موفق ترین فدراسیون بود. عزیزی خادم هم جوان است و ان شاءالله موفق باشد اما نباید با شعار و سرکوب دیگران کار کند. آقای عزیزی خادم را هم من و بهاروند آوردیم و آیا باید بعد حرف هایی را در مورد ما بزند.

شرایط بهتر بود، انتخابی بهتر از اسکوچیچ داشتیم

 

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند چون اسکوچیچ یک مربی ارزان قیمت نسبت به مربیان قبلی تیم ملی است، چندان موفقیت هایش دیده نمی شود، گفت: آن زمان اگر پول داشتیم یا شرایط بهتر بود، حتما انتخاب بهتری نسبت به انتخاب اسکوچیچ داشتیم اما باتوجه به شرایط خودمان و کشور، بهترین مربی داخلی را انتخاب کردیم و اسکوچیچ حتی از قلعه نویی هم بالاتر است. البته اسکوچیچ انتخابی بود که قلبا می دانستیم نتیجه می گیرد و بهاروند هم می گفت که من می دانم کار اسکوچیچ درست است.

اسکوچیچ قرارداد دیگری با فدراسیون خواهد بست

 

رییس هیات فوتبال خوزستان بیان کرد: البته مطمئنا وقتی تیم ملی به جام جهانی برود، قیمت اسکوچیچ بیشتر می شود. در قرارداد این مربی آورده شده  اسن که پس از صعود به جام جهانی هم می توانیم با شما ادامه همکاری داشته باشم و هم قطع همکاری. قطعا در صورت ادامه همکاری، اسکوچیچ قرارداد دیگری با فدراسیون خواهد بست. البته در مقطعی عزیزی خادم قصد قطع همکاری با اسکوچیچ را داشت که من و بهاروند به او گفتیم این اشتباه را نکن که پذیرفت. همچنین به نظر من عزیزی خادم در نوع مدیریتش اشتباه می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها