کد خبر: 489597
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۴:۱۸:۰۱
| |

مهرداد سراجی،مدیرعامل باشگاه سایپا :

از فدراسیون خواستیم طبق آیین‌نامه فیفا به ارکان بالا رجوع کنند

مدیرعامل باشگاه سایپا گفت: به استناد آیین نامه فیفا از کمیته رسیدگی کننده خواستیم برای اعلام نتیجه بازی با پیکان به ارکان بالاتر مثل آیین نامه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا رجوع کنند.

از فدراسیون خواستیم طبق آیین‌نامه فیفا به ارکان بالا رجوع کنند
کد خبر: 489597
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۴:۱۸:۰۱

اعتمادآنلاین| مهرداد سراجی در نشست خبری اصحاب رسانه در رابطه با رای کمیته انضباطی به سود سایپایی‌ها و اعتراض برخی باشگاه‌ها به 3 بر صفر شدن دیدار سایپا و پیکان، اظهار کرد: در آیین نامه انضباطی برای تعویض‌های بیش از حد مجاز اقدامی تعریف نشده اما به استناد بند ب ماده 5 این آیین نامه از کمیته رسیدگی کننده خواستیم به ارکان بالاتر مثل آیین نامه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا رجوع کنند. بند ب ماده 5 می‌گوید می‌توانید به اساسنامه، آیین نامه، مقررات، بخشنامه‌ها، دستورالعملات و تصمیم‌های فیفا و کنفدراسیون آسیا مراجعه کنید و ما باتوجه به این بند خواستیم به اسناد بالا دستی رجوع کنند.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: برخی‌ها اشاره کردند که ما در ایران چنین قانونی را نداریم و مشخصا پاسخ این افراد این است که بند ب ماده 5 این اجازه را می‌دهد که ما به اسناد بالا دستی رجوع کنیم. در مقررات فیفا ماده 3 این مقررات اعلام می‌کند که تعداد تعویض‌ها چند تا است. در حال حاضر به خاطر کرونا تعداد تعویض‌ها 5 تا است. ما مطابق بند 4 فیفا بازیکن مورد نظرمان را مخاطب قرار می‌دهیم و مشخصا در این دادخواست به بند 4 ماده 46 آیین نامه فیفا اشاره کردیم. در اینجا بازیکنی که فاقد صلاحیت است که از تمام صلاحیت‌ها دارا نباشد.

مدیرعامل باشگاه سایپا با بیان این‌که ما به ماده 22 آیین نامه انضباطی فیفا هم رجوع کردیم، گفت: در این ماده می‌گوید اگر بازیکنی فاقد صلاحیت باشد و وارد زمین شود، در این شرایط نتیجه بازی فوتبال 3 بر صفر، فوتسال 5 بر صفر و در فوتبال ساحلی 10 بر صفر اعلام می‌شود.

او درباره اعتراض باشگاه پیکان به رای کمیته انضباطی بیان کرد: در آیین نامه 63 فیفا در رابطه با بازیکن غیر مجاز و بازیکنی که صلاحیت حضور در زمین را نداشته صحبت می‌کنیم. قانون اجازه می‌دهد این رای به کمیته استیناف برود و مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. بعد از این هم می‌توانند به دادگاه عالی ورزش رجوع کنند این مسیر قانونی است و هر باشگاهی حق دارد این مسیر را طی کند اما من یقین دارم که این رای تایید خواهد شد چون ما به استناد قوانین فیفا مراجعه می‌کنیم.

سراجی درباره‌ پرونده‌ای مشابه که باشگاه استقلال علیه پیکان مطرح کرده، عنوان کرد: برای باشگاه استقلال احترام قائل هستم و در جایگاهی نیستم که درباره این باشگاه صحبت کنم اما اگر آن‌ها استناداتی داشته‌اند، باید در زمان قانونی‌اش مطرح می‌کردند تا مورد بررسی قرار گیرد. قطعا وکلای این باشگاه از این مطالب مطلع هستند. اتفاقی که افتاد اظهار نظر افراد متعدد بود که از آن‌ها تشکر می‌کنم. خیلی از افراد از جمله آقای شاه حسینی این روند را تایید کردند و اظهار نظر حقوقی انجام دادند و مسیر رای را تایید کردند که از او تشکر می‌کنم. وکلای دیگر هم که مشاوران ما بودند در این رابطه صحبت و تایید کردند. دکتر ملیح زاده و آقای شکری هم اظهار نظر کرده و این فرایند توسط این دوستان تایید شده است.


سراجی افزود: باید از این اقدامات جلوگیری کنیم و به مر قانون توجه کنیم که در بلند مدت تصمیمات هیجانی و از روی احساس به همه ما صدمه می‌زند. توجه به قانون باعث اعتلای فوتبال کشور خواهد شد.

او در واکنش به اظهارات مدیرعامل ذوب آهن مبنی بر اینکه آیا سه امتیاز به راحتی از گلوی تیم سایپا پاین می رود یا خیر گفت: من ندیدم چطور این جمله را به کار بردند و نمی‌دانم منظورشان چیست.

مدیرعامل سایپا درباره شایعات مبنی حضورش در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و تاثیرش در حکم کمیته انضباطی اظهار کرد: جو مسمومی ایجاد شده است. همه مدیران باشگاه‌ها حق حضور در انتخابات دموکراتیک را داشتند. تمام نهادها نظارت داشتند و من از طریق باشگاه بر هیات رئیسه راه یافتم. اگر تضاد منافع وجود داشته باشد، باید قانون را زیر سوال بردند. اینکه جو مسوم و غیراخلاقی را ایجاد کنیم، درست نیست. من یک روز در جایگاه عضو هیات رئیسه مفاد و قوانین را توضیح خواهم داد. یک روز تکلیف تعارض منافع در اساسنامه فدراسیون فوتبال را تشریح خواهم کرد و این نوع اتهامات چیزی جز تشویش اذهان نیست.

وی درباره محرومیت تعلیقی فراز کمالوند گفت: ما قطعا با او ادامه خواهیم داد. واکنش کمالوند و بیاتی‌نیا روی صحنه‌ای که در بازی با پیکان پنالتی اعلام شد، از روی تعصب بود و ما به کمیته استیناف اعتراض می‌کنیم تا این رای را تقلیل و اگر امکان دارد، مورد بخشودگی قرار دهند. ما فصل بعد هم با او ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل سایپا درباره صدور حکم مشابه در فوتبال ایتالیا و تاثیر آن بر صدور چنین حکمی اظهار کرد: اتفاقی که در سری آ ایتالیا بین تیم‌های رم و اسپتزیا رخ داد، نتیجه بازی علیه تیم رم که متخلف بود، صادر شد. یک مثال درست بود. این هم جزو مثال‌های ما بود که می‌تواند به عنوان وحدت رویه مورد استناد قرار گیرد. من در اینجا لازم می‌دانم توضیحی درباره نقض قوانین ارائه دهم. در اینجا نقض مقررات اتفاق افتاده است که به صرف این موضوع، اعمال قانون انجام می‌شود. در آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال قانون گذار از میزان تاثیر گذاری عبور کرده و فقط بر نقض قوانین تاکید دارد. یک مثال عینی و شفاف می‌تواند در راهنمایی و رانندگی هم باشد. صرف سبقت غیر مجاز مشمول جریمه است. اصلا بررسی نمی‌شود که چقدر احتمال تصادف وجود داشته است. مشابه این اتفاق در قوانین مدنی هم وجود دارد.

وی درباره اقدامات فدراسیون فوتبال برای آماده‌سازی تیم ملی گفت: شهاب‌الدین عزیزی خادم با تمام تلاش در حال پیگیری موضوعات مربوط به تیم‌ملی است. اگر انتقادی هم وجود داشته باشد، با جان و دل می‌پذیریم. امیدواریم همه دست به دست هم دهیم و از روی انصاف، همدلی و برادری کمک کنیم که تیم ملی افتخارات را کسب کند و به ارزش‌های مدنظر دست یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها