کد خبر: 488906
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۳۲:۰۰
| |

احسان قائم‌مقامی، شاهد عینی اتفاقات عجیب مسابقات آنلاین شطرنج:

قطعی برق موجب باخت فوری بازیکنان نشد/همین حالا که با شما صحبت می‌کنم دوباره برق رفت!

صبح دیروز خبری ورزشی فضای کلی جامعه را تحت‌الشعاع قرار داد؛ اینکه برخی ملی‌پوشان شطرنج ایران در دور دوم مسابقات آنلاین قهرمانی آسیا به دلیل قطعی برق بازی خودشان را واگذار کردند.

قطعی برق موجب باخت فوری بازیکنان نشد/همین حالا که با شما صحبت می‌کنم دوباره برق رفت!
کد خبر: 488906
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| شادی پریدر مشاور رییس فدراسیون و یکی از مسوولان برگزاری مسابقات نوشت: «وزیر محترم نیرو، امروز اسطوره‌ها و قهرمانان رشته شطرنج در مهم‌ترین مسابقه سال، قهرمانی بزرگسالان آسیا که سهمیه جهانی را باید کسب کنند، حضور دارند که مسابقات آنلاین برگزار می‌شود اما به دلیل قطعی برق رقابت‌های خود را از دست دادند و شکست خوردند.» همچنین سمیع‌زاده دبیر فدراسیون شطرنج هم اعلام کرد «قطع لحظه‌ای برق موجب خطا در سیستم می‌شود و این به معنای باخت شطرنج‌باز است و به خاطر این مشکل دو نفر از بهترین‌های ایران باخت را تجربه کردند.»

به گزارش اعتماد، این خبر با توجه به مشکلات بسیاری که قطعی برق در کشور به وجود آورده بازتاب زیادی در جامعه پیدا کرد. در واقع این خبر تبدیل به بنزینی روی آتش عصبانیت مردم از شرایط این روزها شد. برای بررسی دقیق آنچه در مسابقات آنلاین قهرمانی آسیا رخ داد با احسان قائم‌مقامی استاد بزرگ و عضو تیم ملی شطرنج ایران که خودش در مسابقات حضور داشت و با مشکل قطع برق مواجه شد به گفت‌وگو نشستیم. قائم‌مقامی در این گفت‌وگو بازتاب خبری اتفاق رخ داده را اغراق‌آمیز دانست و برخلاف اخبار منتشرشده اعلام کرد هیچ‌کدام از شطرنج‌بازان ایران به‌طور مستقیم به خاطر قطعی برق شکست نخوردند. نکته جالب گفت‌وگو این بود که موضوع مصاحبه در مورد قطعی برق بود و در حین گفت‌وگو برق خانه استاد بزرگ شطرنج ایران رفت تا همه‌چیز جفت‌وجور شده باشد!

* آقای قائم‌مقامی! در مسابقات روز شنبه چه اتفاقی رخ داد؟


مسابقات آسیایی در حال برگزاری بود و در دور دوم مسابقات برق سالن قطع شد و بعضی از بازیکنان با مشکل شارژ باتری مواجه شدند. همین باعث شد بازیکنان مقداری نگران نتیجه بازی شوند. به هر حال این مساله روی بازی بازیکنان تاثیر گذاشت. با این حال برخی شبکه‌ها و رسانه‌ها ماجرا را جور دیگری انعکاس دادند و متاسفانه اطلاعات غلط منتشر شد و برخی هم روی این مساله شروع به موج‌سواری کردند. من خودم جزو بازیکنانی بودم که شارژ باتری‌ام رو به اتمام بود. با این حال عوامل برگزاری تلاش‌شان را کردند که این مساله به نوعی پوشش پیدا کند. ولی خب این گله از فدراسیون شطرنج باقی ماند که چرا از پیش‌تر و قبل از مسابقات با اینکه می‌دانستند رقابت، رقابت مهمی است و احتمال قطعی برق هم هست برای آماده‌سازی ژنراتور تمهیدی نیندیشیدند یا با اداره برق قبل از مسابقه مکاتبه نکرده بودند.

*اینکه گفته می‌شود بازیکنان به خاطر قطع برق باختند صحت دارد؟
بازیکنان به خاطر قطع برق فورا بازی‌شان را نباختند. بعضی‌ جاها نوشتند که قطع برق باعث شد بازیکنان ببازند. اما این‌طور نبود. احوالات بازیکنان تحت‌تاثیر قرار گرفت و بچه‌ها مقداری استرس گرفتند. من خودم هم استرس گرفتم. از این جهت که وقتم خیلی کم بود و همزمان شارژ باری‌ام رو به اتمام بود. ولی خب آقای پهلوان‌زاده (رییس فدراسیون) گفتند کسانی که می‌خواهند می‌توانند نقل مکان کنند به جایی که برق هست. من و یکی دیگر از بازیکنان رفتیم جای دیگری که برق بود و بقیه بچه‌ها نیامدند. شاید خود بازیکنان می‌توانستند بهتر عمل کنند و اگر می‌آمدند وضعیت بهتر می‌شد. ولی من این را نمی‌دانم که بازیکنان تک به تک چقدر متضرر شدند و این را باید از خودشان پرسید. در نهایت نتیجه بازی من دستخوش تغییر نشد. من در وضعیت برنده بودم و در نهایت هم بازی را بردم. آقای مصدق‌پور هم برد. ولی بچه‌ها در مجموع اذیت شدند.

*ادعا شده بچه‌ها به خاطر این اتفاق در راه بازگشت به هتل گریه می‌کردند و...

من ندیدم این را. باید از خود بچه‌ها بپرسید. این را کلی می‌گویم که الان برخی افراد هستند که در فضای مجازی خیلی فعال هستند و وقتی اظهارات خلاف واقع مطرح می‌کنند آدم‌های دنبال‌کننده این اشخاص دیگر مطالب را جدی نمی‌گیرند. برخی افراد دو روز اول پای‌شان به سالن مسابقات نرسید اما دیروز برای اینکه ماجرا را جور دیگری نشان بدهند آمدند در سالن. برخی افراد که سمت دارند و صاحب تاثیر هستند می‌توانستند خودشان قسمتی از موضوع را بر گردن بگیرند. این فرار رو به جلو است. اینکه افرادی که سمت دارند مشکلات را بیندازند گردن دیگران، قشنگ نیست. این افراد وقتی مشکلی پیش می‌آید می‌خواهند بگویند تقصیر ما نبوده و جوری نشان بدهند که دلسوز جامعه شطرنج هستند.

*برخی‌ها اهمال فدراسیون شطرنج را دلیل این اتفاقات دانستند.

در این بخش که فدراسیون باید از قبل تمهیداتی می‌اندیشیده و ژنراتور آماده می‌کرده بحثی نیست. با این حال اینکه می‌گویند فدراسیون عمدی داشته اشتباه است. روز قبل بازی‌ها آقای پهلوان‌زاده اس‌ام‌اس دادند به بازیکنان و گفتند که باتری زاپاس همراه داشته باشند. فدراسیون می‌توانست از قبل برنامه‌‌ریزی کرده باشد تا مشکلات اینچنینی برای شطرنج‌بازان به وجود نیاید. با این حال از لحظه‌ای که این اتفاق افتاد در سالن من دیدم که همه عوامل برگزاری مسابقه تمام تلاش‌شان را کردند که بچه‌ها به مشکل دیگری برنخورند. بازی‌ها ساعت‌ها ادامه پیدا کرد و نتایج روی صفحه رقم خورد. ولی این اتفاق روی نتایج بچه‌ها اثر گذاشت و تمرکزشان را به هم ریخت. باید به بازیکنان هم حق داد. می‌خواهم بگویم درست نیست قضایا را بزرگ‌نمایی کنیم و آدم‌ها را مقصر جلوه بدهیم. عوامل تلاش‌شان را کردند و هر آنچه می‌توانستند گذاشتند. من خودم چند ماه پیش با آقای پهلوان‌زاده بگومگو داشتم. اصلا این‌طور نیست که بخواهم منفعت کسی را تامین کنم. اصلا هم راضی نیستم از عملکرد فدراسیون. من فقط می‌گویم دروغ نگوییم. در مسابقات دیروز (یکشنبه) هم ژنراتور آورده شد و قطعی برق مشکلی به وجود نیاورد.

*قطعی برق در جریان مسابقه شما گره خورده به نارضایتی مردم از این شرایط. بازتاب گسترده خبر هم به همین دلیل است. نظر شما در رابطه با وضعیت فعلی چیست؟

در یک جمله بگویم متاسفانه دولت برای مردم چیزی نشان نداده. همیشه همه‌چیز شعار بوده و مردم ناراضی‌اند. دم انتخابات که می‌شود می‌خواهند افراد را جلب کنند اما باید واقعیت را بپذیرند. مردم ناراحتند. مردم ما حال‌شان خوب نیست. وضع مالی‌شان خوب نیست. خیلی امیدوار نیستند به آینده. من دارم با مردم زندگی می‌کنم. خودم جزو قشر متوسط جامعه هستم و می‌دانم در حال تجربه چه شرایطی هستیم. ما شعار می‌دهیم و موقعی که به مردم نیاز داریم برای دو، سه ماه مردم مهم می‌شوند و بعدش یادمان می‌رود مردم تامین ندارند، رفاه ندارند. ببینید، همین الان دوباره برق ما رفت! همین حالا که دارم با شما حرف می‌زنم برای بار دوم برق ما رفت! به قول برخی دوستان در قرن بیست‌ویکم در کشوری که روی گنج خوابیده مردم کشورمان در سطح پایینی از رفاه قرار دارند. فقط هم برق نیست. به خاطر نداشتن اینترنت پرسرعت خیلی از قهرمانان ما خیلی از امکانات را از دست می‌دهند. من نمی‌توانم در خانه خودم مسابقه آنلاین بدهم چون اینترنتم ضعیف است.

در تبلیغ و شعار و این چیزها خوبیم اما برای مردم کاری نمی‌شود. شاید پیشرفت هم داشته باشیم اما پیشرفت را باید با آن چه می‌توانستیم باشیم بسنجیم.

متاسفانه شرایط شرایط خوبی نیست. امیدوارم تجدید نظری بشود و مردم مقداری اهمیت پیدا کنند. من خودم در دوره‌های قبلی انتخابات حس و حال خیلی بهتری داشتم ولی امسال احساس می‌کنم مردم رمق آنچنانی ندارند و مشارکت را جدی نمی‌گیرند. حال‌شان از درون خوب نیست و خیلی امیدوار نیستند به آینده‌ای بهتر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها