اطلاع‌رسانی ناقص و فشار بر کادر ایرانی

والیبال ایران به قهرمانی جهان صعود می‌کند؟

تیم ملی والیبال از همین حالا و قبل از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا، شانس بالایی برای حضور در رقابت های قهرمانی جهان دارد.

والیبال ایران به قهرمانی جهان صعود می‌کند؟
کد خبر: 488896
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جلسه مشورتی کمیته فنی فدراسیون والیبال پیرامون معرفی نماینده ایران در قهرمانی آسیا و تشریح برنامه‌های تیم ملی جوانان، اول اردیبهشت ماه جاری برگزار شد.

به گزارش فارس، در پایان جلسه و شنیدن نظرات اعضا، محمدرضا داورزنی پس از بررسی درخصوص پیشنهادات مطرح شده به جمع‌بندی رسید و گفت: تیمی متشکل از جوانان و بزرگسالان در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت خواهد کرد و وظیفه هدایت این تیم نیز برعهده بهروز عطایی و همکارانش در کادرفنی جوانان خواهد بود.

یک ایرانی روی نیمکت دو تیم ملی

رقابت‌های قهرمانی آسیا از 21 تا 28 شهریور ماه به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد. رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان نیز به فاصله سه روز و در تاریخ 31 شهریور ماه تا 11 مهر ماه به میزبانی ایتالیا و بلغارستان انجام می‌شود و هدایت دو تیم قهرمانی آسیا و جوانان جهان بر عهده بهروز عطایی خواهد بود.

رقابت‌های قهرمانی آسیا برای کسب سهمیه مسابقات قهرمانی جهان بسیار برای والیبال ایران حائز اهمیت است و مسابقات جوانان جهان نیز برای دفاع از عنوان قهرمانی اهمیت بالایی دارد. فدراسیون برای هر دو رویداد مهم بهروز عطایی را مامور کرده تا وی و همکارانش در چالشی بزرگ قرار گیرند.

برنامه‌ریزی دقیق کادر ایرانی برای حضور در دو رویداد مهم

بهروز عطایی در مصاحبه‌ای درخصوص اینکه با توجه به زمان اندک میان دو رویداد قهرمانی آسیا و جوانان جهان، بازیکنان جوان چطور برای مسابقه آماده می‌شوند، گفت: بخشی از جوانانی که در اردوی تهران هستند، به سمت اروپا (ایتالیا و بلغارستان) خواهند رفت و بازیکنان آسیایی نیز پس از پایان بازی آخر، همان شب پرواز خواهند داشت و ظهر 29 شهریور در کشور میزبان مستقر خواهند شد. حدود سه روز ریکاوری انجام خواهد شد و سپس آماده رویداد خواهیم شد.

انتقاد از انتخاب کادر ایرانی و سکوت فدراسیون

پس از انتخاب بهروز عطایی به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال بزرگسالان به منظور حضور در رقابت های قهرمانی آسیا، فشارهای زیادی وارد شد مبنی بر اینکه یک مربی چطور دو تیم را باید هدایت و کنترل کنند و به نتیجه دلخواه نیز دست یابد؟ برخی ها این سوال را مطرح کردند که آیا گزینه دیگری برای یکی از رده ها وجود نداشت؟

طرح این سوالات و عدم پاسخگویی صحیح و کامل از سوی فدراسیون موجب شد تا ذهن علاقمندان این رشته جذاب درگیر شده و نگران آینده باشند اما موضوع مهمی وجود دارد که فدراسیون نشین ها بنا به دلایل نامشخص ترجیح می دهند درخصوص آن اظهارنظری نداشته باشند. به هر حال باید بپذیریم که موضوع هدایت تیم‌ ملی توسط مربیان ایرانی چند سالی است که به صورت جدی مطرح شده. اما هر بار به دلایلی از جمله اهمیت مسابقات مختلف و البته نیاز به کسب تجربه بیشتر توسط مربیان ایرانی موجب می شد که این اتفاق رخ ندهد.

محمودی: نباید سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را از دست بدهیم

بهنام محمودی، یکی از اعضای کمیته فنی فدراسیون در مصاحبه ای درباره تصمیم کمیته فنی برای هدایت دو تیم ملی توسط یک مربی ایرانی گفت: من به شخصه یکی از موافقان سرمربی ایرانی پس از المپیک و در سال 1401هستم، چرا که امسال رویدادهای مختلفی داریم و حضور در قهرمانی آسیا برای کسب سهمیه مسابقات جهانی حائز اهمیت است. در پایان جلسه کمیته فنی متوجه شدم تصمیم گرفته شد که عطایی به عنوان سرمربی تیم بزرگسال و جوانان انتخاب شود.

وی ادامه داد: عطایی جزو مربیانی است که اگر من رئیس فدراسیون بودم، حتما جزو گزینه‌هایم برای هدایت تیم ملی بزرگسال پس از المپیک و در سال 1401 بود، اما امسال نباید سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را از دست بدهیم. به همین دلیل تأکید کردم که بهتر است از دو مربی مجزا و دو تیم ملی استفاده کنیم. عطایی، اکبری، تندروان، رحمان محمدی راد، عظیم جزیده و ... مربیانی هستند که این توانایی را دارند.

بررسی وضعیت ایران برای حضور در قهرمانی جهان

در شرایطی که خیلی از اهالی والیبال از جمله اعضای کمیته فنی تصور می‌کنند تیم ملی با تصمیماتی که گرفته شده امکان دارد سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را از دست بدهد، فدراسیون جهانی در سایت خود به صراحت درمورد نحوه صعود تیم ها به این رویداد مهم توضیح داده است.

طبق قوانین فدراسیون جهانی 24 تیم در رقابت های قهرمانی جهان که در بخش مردان به میزبانی روسیه برگزار می شود، حاضر خواهند بود، اما سوال اینجاست که این 24 تیم چگونه انتخاب خواهند شد؟ براساس قوانینی که تصویب شده میزبان (روسیه) و قهرمان دوره گذشته (در بخش مردان لهستان است) حضورشان از همین حالا در دوره جدید پیکارهای قهرمانی جهان قطعی است.

همچنین از مسابقات انتخابی هر قاره دو تیم جواز حضور در مسابقات را به دست می آورند که اگر کشورهای میزبان و قهرمان دوره گذشته هم شامل آنها باشند، این جواز به تیم های بعدی که رتبه بالاتری دارند خواهد رسید. به این ترتیب 10 تیم از قاره های آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و آفریقا انتخاب خواهند شد. سایر تیم های باقی مانده برای تکمیل 24 تیم حاضر در مسابقات قهرمانی جهان هم براساس آخرین رنکینگ FIVB انتخاب خواهند شد و 12 تیم برتر آن جواز حضور در این رقابت ها را کسب می کنند.

بهترین فرصت برای نمایش پتانسیل مربیان ایرانی در قاره کهن

در حال حاضر والیبال ایران در رده هشتم جدول رده بندی فدراسیون جهانی قرار دارد و عملاً هر نتیجه ای در مسابقات قهرمانی آسیا کسب کند، می تواند به قهرمانی جهان برود. در شرایط کنونی با توجه به اینکه تیم های روسیه و لهستان در جمع 12 تیم برتر رنکینگ FIVB هستند، تیم چهاردهم هم شانس حضور در مسابقات قهرمانی جهان را دارد.

به این ترتیب مسابقات قهرمانی آسیا از بُعد نتیجه بهترین فرصت برای کادر ایرانی است تا شانس خود را امتحان کرده و توانایی های خود را به نمایش بگذارد. با توجه به اینکه قرار است اغلب نفرات اصلی تیم ملی در اختیار بهروز عطایی و همکارانش قرار بگیرند، والیبال ایران می تواند پتانسیل خود با هدایت مربی ایرانی را تمام و کمال در قاره کهن به نمایش بگذارد. انتظار می رود که فدراسیون والیبال، اهالی این رشته و رسانه ها متحد شده و از مربیان ایرانی حمایت کنند تا والیبال بتواند به اتکا به توانایی داخلی در عرصه های بین المللی بدرخشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها