کد خبر: 488526
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۵:۲۵:۰۵
| |

سقف سوراخ آزادی؛ خوب شد خارجی‌ها نیامدند!

گزارشی از مسابقه‌های کشتی جام تختی که فقط 2کشور خارجی از آن استقبال کردند و شباهتی به مسابقات بین‌المللی نداشت.

سقف سوراخ آزادی؛ خوب شد خارجی‌ها نیامدند!
کد خبر: 488526
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۵:۲۵:۰۵

اعتمادآنلاین| مسابقات بین‌المللی جـام تخـتی که قرار بود به میزبانی چابهار برگزار شود، با مخالفت ستاد ملی مبارزه با کرونا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته به میزبانی تهران در استادیوم آزادی برگزار شد.

به گزارش همشهری، علاوه بر رقابت مدعیان داخلی، سالن فرسوده آزادی، خداحافظی‌های کشتی‌گیران و داوران از دنیای قهرمانی و حضور 2تیم خارجی ازجمله مواردی بود که جام تختی را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

2 انصرافی و یک شکست سنگین

اعتراض‌ها پس از آن آغاز شد که کادر فنی اسامی کشتی‌گیران واجد شرایط را برای حضور در جام تختی اعلام کرد. پرویز هادی، عزت‌الله اکبری و میثم نصیری سرشناس‌‌ترین کشتی‌گیرانی بودند که اعتقاد داشتند در حقشان اجحاف شده است و از مدت‌ها قبل برای رسیدن به دوبنده تیم ملی از طریق جام تختی دارند تلاش می‌کنند. کادر فنی در بررسی مجدد، کشتی‌گیران نامبرده را به واجدین شرایط حضور در جام تختی اضافه کرد. پرویز هادی که از سال2018 روند رو به نزولی را سپری می‌کند و در انتخابی تیم ملی، به امین طاهری و امیر حسین زارع باخته، به محض دریافت سهمیه جام تختی در مصاحبه‌ای عنوان کرد تا این مدیریت بر فدراسیون باشد به کشتی بازنخواهد گشت و از جام تختی انصراف داد! هادی کاندیدای حضور در شورای شهر تبریز است و با این جنجال بدون کسب مدال مجددا به صدر اخبار بازگشت. عزت‌الله اکبری، دارنده مدال نقره جهان در سال2013 هم روز وزن‌کشی از شرکت در مسابقات انصراف داد. از میان معترضان، میثم نصیری ملی‌پوش ایران در المپیک ریو، روی تشک آمد ولی با نتیجه 11 بر صفر مقابل ابوالفضل حاجی‌پور شکست خورد و چهار گوشه تشک را برای همیشه بوسید. در همین مسابقات، مسعود چوبین، داور بین‌المللی کشتی اهل ملایر هم رسما از دنیای داوری خداحافظی کرد.

مهمانان خارجی: فقط قرقیزستان و گرجستان

حضور تنها 2تیم خارجی در جام تختی از مواردی بود که بسیار مورد نقد قرار گرفت. قرقیزستان با 3کشتی‌گیر در رشته فرنگی و گرجستان با 16کشتی‌گیر در رشته آزاد حضور داشتند. حمید سوریان، نایب‌رئیس فدراسیون کشتی درباره عدم‌حضور خارجی‌ها در جام تختی گفت: «نبود کشورها در جام تختی قبل از هر چیز به‌دلیل شیوع کروناست. اگر امکانش فراهم بود مطمئنا استقبال بهتری می‌شد و خارجی‌ها نیز حضور پیدا می‌کردند. ما باید قبل از هر چیز خوش‌بینانه به موضوع نگاه کنیم که ستاد مقابله با کرونا مجوز برگزاری مسابقه را صادر کرد و موفق شدیم این مسابقات را برگزار کنیم. قهرمانان جوان ما در جام تختی به رقابت پرداختند و این شرایطی را فراهم می‌کند که با‌انگیزه‌تر راه خود را ادامه داده و آینده روشن‌تری داشته باشند.» آزادکاران و فرنگی‌کاران در این رقابت‌ها به‌دلیل محدودیت‌هایی که برای تمرین داشتند، از شرایط آرمانی به دور بودند و غالبا در دقایق پایانی کشتی با مشکل مواجه می‌شدند.

جنجال در آزادی

سالن 12هزار نفری آزادی در حالی میزبان رقابت‌های جام تختی بود که در یک روز کاملا آفتابی از سقفش آب چکه می‌کرد! حضور تماشاگران مقابل در ورزشگاه آزادی و راه‌ندادن آنها به داخل سالن، باعث اعتراض شد اما درنهایت مسئولان ورزشگاه آزادی، اجازه ندادند کسی وارد سالن شود چون ستاد مقابله با کرونا چنین مجوزی صادر نکرده بود. در فینال وزن 125کیلوگرم، مبارزه یدالله‌ محبی و عباس فروتن جنجالی شد. در همان دقایق ابتدایی، ابروی یدالله محبی و سر فروتن با برخوردی که با هم داشتند، شکست. همین مسئله سبب شد تا زمان زیادی به مداوای کشتی‌گیران اختصاص پیدا کند. یدالله محبی به این ماجرا اعتراض داشت و می‌گفت حریف بیش از زمان استراحت پزشکی (4دقیقه) استراحت کرده است. او که به هیچ‌وجه شکست را قبول نداشت، رو به داوران گفت فیلم را به اتحادیه جهانی خواهد فرستاد تا احقاق حق کند. محبی در این‌باره گفت: «کشتی در دستم بود. اتفاقی افتاد و سر حریف و ابروی من پاره شد. تایم قانونی حق استراحت فروتن به‌خاطر خونریزی سرش تمام شد و حتی ژوری به رئیس تشک هم اعلام کرد وقت قانونی 4دقیقه تمام شد. دست محبی را بالا ببرید اما گفتند کشتی ادامه پیدا کند. کاری به برد و باخت ندارم و جزئی از ورزش است، اما مردانگی و پهلوانی آن باید حفظ شود. خدا را شاهد می‌گیرم پس از آسیب، چشمم نمی‌دید و به سختی کشتی گرفتم. کارهایی صورت می‌گیرد که اصلا آدم از کشتی زده می‌شود.» یدالله محبی، کشتی‌گیر بااخلاقی است که همیشه به دور از حاشیه کارش را انجام داده ولی برادر کوچک‌ترش ارشک محبی که اتفاقا در جام تختی در وزن 92کیلوگرم قهرمان شد، در 3دقیقه دوم روی صندلی کوچ او نشسته بود! در آخر کشتی هم با فریاد بر سر داوران، فضا را متشنج کرد. البته ارشک سال‌ها پیش در سالن هفت‌تیر در هنگام کشتی یدالله و پرویز هادی هم رفتار مشابهی از خود نشان داده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها