کد خبر: 488459
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۴:۱۵:۳۹
| |

پای بانوان به قفس باز می‌شود؟

 رئیس هیئت انجمن ورزش‌های رزمی استان قم گفت: هنوز برنامه ای برای حضور بانوان در رشته MMA طراحی نشده است؛ اما اگر مجوزهای لازم داده شود ما نیز امکاناتی را برای حضور بانوان در این رشته مهیا می‌کنیم.

پای بانوان به قفس باز می‌شود؟
کد خبر: 488459
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۴:۱۵:۳۹

اعتمادآنلاین| علی یزدی، رئیس هیئت انجمن ورزش‌های رزمی استان قم، در رابطه با علت حضور ورزشکاران برخی رشته های رزمی در مسابقات دیگر رشته های رزمی، عنوان کرد: یکی از دلایل شرکت کردن برخی از ورزشکاران رشته های رزمی در مسابقات سایر رشته های رزمی، نزدیکی وشباهت تکنیکی ورزش ها به یکدیگر است برای مثال بیش از 30 سبک کیک بوکسینگ داریم که ورزشکاران در مسابقات همه سبک‌ها شرکت می‌کنند.

وی علت دیگر آن را بها ندادن به برخی رشته ها دانست و بیان کرد: بازیکن وقتی می بیند که با شرکت در مسابقات رشته های دیگر می‌تواند مقام بدست بیاورد به میدان می‌رود چنین مسایلی رخ می دهد؛ برای مثال ورزشکاران رشته کاراته هیچ وقت به صورت شناور در رشته های دیگه فعالیت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه نبود راه مشخص باعث از این رشته به آن رشته شدن ورزشکاران می‌شود، اظهارکرد: ورزشکار عمر ورزشی کوتاهی دارند و برای اینکه از این عمر به خوبی استفاده کند مسابقات مختلفی را شرکت می‌کنند همچنین ورزشکاران برای دیده شدن، کسب درآمد و حفظ آمادگی مجبورهستند در رشته های متعدد مسابقه بدهد و اگر مسابقات مدونی برگزار شود و ورزشکاران بداند که خروجی آن جوایز و انتخابی تیم ملی است در رشته ها دیگر به میدان نمی رود.

وی افزود: در سال یک بار مسابقات انتخابی تیم ملی برگزار می‌شود و مشخص نیست که این مسابقات درآمد یا خروجی اعزامی داشته باشد یا خیر؟ همچنین ممکن هم هست برخی از ورزشکاران به دلایل متعدد آمادگی لازم را نداشته باشند و یا مصدوم باشند به همین خاطر ورزشکاران برای حفظ آمادگی خود مجبور هستند در مسابقات سایر رشته ها هم شرکت کنند؛ اما اگر به صورت فصلی مسابقات قهرمانی کشور برگزار شود بخشی از این مشکلات حل می‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال در فوتبال هم زمان با لیگ برتر، جام حذفی و جام باشگاه های آسیایی برگزار می شود و این امر باعث می‌شود که بازیکن فوتبال به سمت مسابقات رشته های دیگر نرود.

یزدی با اشاره به اینکه مربی‌ها نیز بر اساس عرضه وتقاضا فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: به تبع، مسئله دیده شدن به مربی هم سرایت می‌کند؛ مثلا یک مربی تعدادی از ورزشکاران خود را برای مسابقات آماده می‌کند و نزدیک مسابقات تعدای مصدوم می‌شوند و تعدادی هم در جریان مسابقات حذف می‌شوند؛ اما مربی دیگر هر هفته شاگردانش را در مسابقات مختلف شرکت می‌دهد و قهرمانی‌های متعدد بدست می‌آورند واین باعث می‌شود نام مربی نیز بیشتر شنیده شود و شاگران بیشتری جذب کند.

وی با تاکید براینکه سامان دهی این امر به کار زیادی نیاز دارد، بیان کرد: برای مدیریت این امر نیاز به ساعت ها کارگاه ها و برنامه ریزی با روسای هیئت های گوناگون، فدراسیون ها و مدیرکل ادارات ورزش و جوانان است.

وی با بیان اینکه اگر جایگاهی به عنوان کمیته انضباطی وجود داشته باشد می‌توان با این مشکل مبارزه کرد، تصریح کرد: مثلا در مسئله سوپرلیگ باشگاه های اروپا، فیفا اعلام کرد اگر این کار را انجام دهند محروم می‌شوند و همه انصراف دادند؛ اما این اهرم فشار در ایران وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته تیم های منتخب استان‌ در همه رشته فعالیت میکردند که جلوی این کار گرفته شد؛ اما این امر به صورت استانی خیلی قابل حل نیست؛ زیرا اگر مراجع بالا تر کاری نکنند استان کار زیادی نمی تواند انجام دهد و فقط بازیکن های مستعد خود را از دست میدهد؛ برای مثال اگر هیئت کیک بوکسینگ به ورزشکاران خود اعلام کند که در سایر رشته ها به میدان نروید، فرد کیک بوکسینگ را از قم و در رشته‌های دوم و گاهی سوم در استان های دیگر به میدان می رود.

یزدی افزود: از طرفی فدراسیون ها نیز می‌خواهند هیئت های استانی جایگاه خود را ارتقا دهند و کسی هیاتی را به خاطر بومی گرایی تشویق نمی کند به همین خاطر هیئت‌ها از ورزشکاران مستعد سایر رشته استفاده می‌کنند و در نهایت رئیس هیئتی که امتیازات بیشتری بدهد بازیکن را جذب می‌کند.

وی در رابطه با رشته MMA در استان قم عنوان کرد: این رشته زیر مجموعه هیئت انجمن ورزش های رزمی است و هنوز سازو کاری برای آن مدون نشده است همچنین مربی حرفه‌ای MMA نداریم.

رئس هیئت انجمن ورزش های رزمی استان قم ادامه داد: به دلیل سنگینی این مسابقات استقبال بانوان از این رشته کم است و هنوز برنامه ای برای حضور بانوان طراحی نشده است؛ اما اگر مجوزهای لازم داده شود ما نیز امکاناتی را برای حضور بانوان در این رشته مهیا می‌کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها