کد خبر: 486155
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۵۰:۰۰
| |

حدادی بدون خار پاشنه رفت، با دیسک کمر برمی گردد

خبرهایی که از اردوی تمرینی احسان حدادی در آمریکا به گوش می‌رسد، خیلی خوب نیست. به نظر می‌رسد شانس رکورددار پرتاب دیسک آسیا برای حضور در المپیک توکیو 50-50 است.

حدادی بدون خار پاشنه رفت، با دیسک کمر برمی گردد
کد خبر: 486155
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با‌زهم خبر مربوط به آسیب‌دیدگی ناگهانی اوست. اتفاقی که تک‌ستاره دوومیدانی ایران در این سال‌ها به‌مراتب با آن مواجه بوده و چالش‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته است. این‌طور که گفته می‌شود احسان این‌بار از ناحیه دیسک کمر دچار مصدومیت شده است.

به گزارش شرق، اطلاعات درمورد اوضاع‌و‌‌احوال حدادی در همین حد است و فدراسیون دوومیدانی هم تمایلی ندارد تا در‌این باره اطلاع‌رسانی شفافی کند. همین اندک خبری هم که در رسانه‌های ورزشی پیچیده از طرف حسین توکلی است. قهرمان وزنه‌برداری المپیک 2000 سیدنی که رابطه نزدیکی با احسان دارد. توکلی در چند سال اخیر نقش مربی بدنساز را در کنار حدادی داشته است. او که از دور با نایب‌قهرمان المپیک در تماس است، ظاهرا بیشتر از فدراسیونی‌ها در جریان وضعیت احسان است.


توکلی چندی پیش در اظهارنظری دلیل آسیب‌دیدگی کمر حدادی را این‌گونه عنوان کرده بود: «احسان بعد از اینکه خارپاشنه‌اش را جراحی کرد، باید کفش مخصوص می‌پوشید. برای اینکه روی پای جراحی‌شده‌اش فشار نیاید، یکطرفه راه رفت و روی کمرش تأثیر گذاشت. او چون نمی‌خواست از المپیک عقب بماند، تمریناتش را زود شروع کرد. بعد از جراحی باید استراحت می‌کرد. او هم وزنه می‌زند، هم تمرینات انفجاری و تکنیکی انجام می‌دهد. طبیعی است که کمرش درد بگیرد اما این درد بدموقع بود. او در این مدت از پزشکان زیادی در آمریکا مشاوره گرفته اما تصمیم دارد به ایران بیاید و اینجا درمانش را انجام بدهد».


حالا بعد از گذشت چند روز از رسانه‌ای‌شدن خبر مصدومیت حدادی در آمریکا، فدراسیون دوومیدانی به آن واکنش نشان داده و می‌گوید احسان در راه برگشت به تهران است.


هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دوومیدانی، دیروز در این مورد به ایسنا گفت: آقای «مک ویلکینز» مربی احسان، دو برنامه به او داده است؛ اول اینکه در آمریکا بماند و درمان خود را انجام بدهد و برنامه دوم اینکه به ایران بیاید. ما هم به او گفتیم به ایران برگردد چون اینجا از طریق فدراسیون پزشکی ورزشی پیگیر درمانش هستند».


احسان حدادی در‌ حالی تصمیم گرفته در فاصله دو ماه مانده تا المپیک توکیو تمریناش را در آمریکا رها کند و برای معالجه به ایران بیاید که این حرکتش برای همه سؤال‌برانگیز شده است؛ اینکه چه موضوعی باعث شده تا او قید کلینیک‌های پیشرفته پزشکی را در آمریکا بزند و به ایران برگردد. حدادی که حاضر نشد یک عمل ساده خار پاشنه ساده و کم‌هزینه را در ایران انجام بدهد، چه شده که حالا برای معالجه دیسک کمرش علم پزشکان داخلی را قبول دارد.


دارنده چهار مدال طلای پرتاب دیسک بازی‌های آسیایی، سال گذشته بود که به خاطر جراحی خار پاشنه‌اش با حاشیه‌های زیادی مواجه شد. او معتقد بود چون پزشکان ایرانی هیچ ضمانتی برای عملش نمی‌دهند، باید حتما به اروپا برود و آنجا جراحی کند.
حدادی در‌ حالی از مسئولان کمیته ملی المپیک درخواست کرد تا او را برای جراحی به آلمان اعزام کنند که این درخواستش با مخالفت جدی اعضای هیئت اجرائی کمیته ملی المپیک روبه‌رو شد، چرا‌که آنها بر این باور بودند دلیلی ندارد در شرایط اقتصادی نامناسب کشور و نوسان شدید ارز این ورزشکار را برای یک عمل جراحی ساده به اروپا بفرستند.


دارنده مدال برنز مسابقات 2011 قهرمانی جهان اما بعد از ماه‌ها کشمکش با مسئولان ورزش کشور، بالاخره توانست نظر مثبت آنها را برای درمان پای آسیب‌دیده‌اش در اروپا جلب کند. فدراسیون پزشکی ورزشی که مسئولیت رسیدگی به آسیب و درمان ورزشکاران ملی‌پوش را بر عهده دارد، پذیرفت بخش بیشتری از هزینه‌های عمل او را در آلمان پرداخت کند که چیزی بالغ بر 300 میلیون تومان بود. البته این مبلغ جدای از هزینه‌های بلیت و اسکان او در آلمان بود.


علاوه بر مسئولان فدراسیون دوومیدانی، احسان نیز خودش هم در این سه ماه گذشته که در اردوی آمریکا بوده هیچ گفت‌وگویی با رسانه‌ها انجام نداشته و توضیحی در مورد وضعیتش نداده است.


او تنها چند روز پیش بعد از اینکه خبر مصدومیتش با بازتاب زیادی مواجه شد و خیلی‌ها از احتمال عدم حضورش در المپیک توکیو خبر دادند، فیلم کوتاهی از تمریناتش را زیر نظر مربی آمریکایی منتشر کرد.


نکته دیگر اینجاست فدراسیون دوومیدانی که در سه سال گذشته مبالغ هنگفتی را برای اردوها، حقوق مربی و ماساژور خارجی، درمان و... حدادی صرف کرده چرا در آستانه المپیک دست از حمایت احسان کشیده و نمی‌خواهد دیگر دلاری برای او خرج کند.


همشهری اخیرا در گزارشی هزینه‌هایی که در سه‌سال‌ و سه‌ماه گذشته برای حدادی برآورد شده بود 704 هزار دلار اعلام کرده است.


با این شرایط تنها یک فرضیه دیگر در مورد بازگشت حدادی به ایران باقی می‌ماند و آن شانس کم این پرتابگر برای رسیدن به المپیک توکیو است.


اگر مصدومیت احسان را هم کنار بگذاریم، به‌صراحت باید گفت که او اگر بدون هیچ مشکلی هم عازم توکیو شود، شانسی برای کسب مدال در این بازی‌ها ندارد. او با فاصله رکوردی که رقبایش دارد، تنها این شانس را دارد که از مرحله مقدماتی صعود کند. هر‌چند‌ در دو سال پیش در ملاقات با وزیر ورزش قول طلای المپیک را داده بود.


مسئولان کمیته ملی المپیک نیز در جلسات کارشناسی خود اعلام کرده‌اند که حدادی با این وضعیت رکوردی تنها می‌تواند در توکیو فینالیست باشد.


احسان حدادی در سال 2020 شرایط متفاوتی را پشت‌سر گذاشت؛ هیچ رکورد و مسابقه‌ای در اتحادیه جهانی دوومیدانی برای این ورزشکار ثبت نشده و صرفا در اردو بوده است.


آخرین مسابقه‌ای که او در آن شرکت کرده و رقابت‌های قهرمانی جهان قطر است که با 65 متر و 16 سانتی‌متر عنوان هفتمی را به دست آورد.


بیشتر رقبای احسان حدادی حداقل یک بار در سال 2020 رکوردی بالاتر از 68 متر ثبت کرده‌اند اما آخرین باری که حدادی پرتاب ثبت‌شده بالای 68 متر داشته مربوط به 12 آوریل 2018 (23 فروردین 97) است که حد نصاب 68 متر و 85 سانتی‌متر را به ثبت رساند، پس از آن دیگر نتوانست رکوردی چشمگیر داشته باشد‌. ضمن اینکه عملکرد این ورزشکار در قهرمانی جهان قطر هم نشان داد دور از شرایطی است که بتواند پرتاب‌هایی بالاتر از 66 متر داشته باشد.


در‌حال‌حاضر دنیل استاهل سوئدی نفر اول پرتاب دیسک جهان است. آخرین رکورد ثبت‌شده از او در سال گذشته 68 متر و 54 سانتی‌متر است و 10 آگوست (20 مرداد99 ) رکورد 71 متر و 37 سانتی‌متر را هم ثبت کرده است. فدریک داکرس جامائیکایی نفر دوم رده‌بندی است. آخرین رکورد ثبت‌شده او در سال گذشته 61 متر و 21 سانتی‌متر است و در 8 فوریه (19 بهمن 98) پرتابی به طول 69 متر و 67 سانتی‌متر داشت.


لوکاس ویس شایدینگر اتریشی نفر سوم رکودش 68 متر و 63 سانتی‌متر است.


آندریوس گوژیوس لیتوانیایی نفر چهارم رده‌بندی پرتابی به طول 68 متر و 68 سانتی‌متر داشته است.
با این شرایط باید منتظر ماند تا حدادی به ایران برسد و دید پزشکان چه تجویزی برای این ورزشکار می‌کنند.
احسان در‌ حالی در آستانه چهارمین تجربه حضورش در بازی‌های المپیک است که پیش‌از‌این نیز با آسیب‌های ناگهانی‌اش کاروان ورزش ایران را در این رویداد بزرگ غافلگیر کرده بود.


در بازی‌های 2008 پکن عضله سمت راست سینه او آسیب‌دیده بود. حدادی چند هفته قبل از اعزام به المپیک از این مصدومیت خبر داد. با اینکه مصطفی کریمی، رئیس وقت فدراسیون قبل از المپیک گفته بود آسیب‌دیدگی حدادی رفع شده است اما او در پکن نتوانست از دور مقدماتی صعود کند.


در المپیک 2016 ریودوژانیرو هم همین اتفاق افتاد. او یک روز قبل از مسابقه از مصدومیت پایش گفت و روز مسابقه هم نتوانست از دور مقدماتی صعود کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها