«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

فوتبال در آتش/ سوپرلیگ شکافی بر دیوار مهم‌ترین ورزش جهان

یکشنبه گذشته روزی عجیب برای دنیای فوتبال بود. در این روز 12 تیم برتر اروپا با محوریت رئال مادرید از تشکیل سوپرلیگ اروپا خبر دادند، لیگی که حالا به کابوسی تلخ برای فوتبال تبدیل شده است.

فوتبال در آتش/ سوپرلیگ شکافی بر دیوار مهم‌ترین ورزش جهان
کد خبر: 478302
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یکشنبه گذشته روزی عجیب برای دنیای فوتبال بود. در این روز 12 تیم برتر اروپا با محوریت رئال مادرید از تشکیل سوپرلیگ اروپا خبر دادند، لیگی که حالا به کابوسی تلخ برای فوتبال تبدیل شده است.

منچستریونایتد، منچسترسیتی، آرسنال، لیورپول، چلسی، تاتنهام، رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، میلان، اینتر و یوونتوس در حال حاضر باشگاه‌هایی هستند که در این تورنمنت حضور دارند‌ و در نامه‌ای رسمی عضویت در یوفا را به پایان رسانده‌‌اند.

باشگاه های اروپا - سوپر لیگ

سوپرلیگ چیست؟

ایده تشکیل سوپرلیگ اروپا برای دور هم جمع کردن تیم‌های طراز اول پنج لیگ معتبر این قاره از مدت‌‌ها پیش وجود داشت، اما بعد از اعلام تشکیل این لیگ از سوی خوسپ ماریا بارتومئو رئیس پیشین باشگاه بارسلونا بود که حواشی آن آغاز شد. بارتومئو پس از اعلام خبر رسمی استعفایش از مدیریت بارسلونا گفت که او و همکارانش در این باشگاه به ایده تشکیل سوپرلیگ چراغ سبز نشان داده‌اند و برای بردن بارسلونا به آن تورنمنت ابراز آمادگی کرده‌اند، صحبت‌هایی که خشم سران یوفا و فیفا را برانگیخت. رئیس پیشین بارسلونا اعلام کرد بانک جی‌پی مورگان آمریکا از این ایده حمایت کرده است و سرمایه‌ای بالغ بر 4.5 میلیارد پوند به حمایت مالی از سوپرلیگ اختصاص داده است. این لیگی است که بزرگان قاره سبز در آن حضور دارند و هر تیم حداقل 30 بازی انجام خواهد داد.

سوپر لیگ

واکنش فیفا و یوفا به سوپر لیگ

بعد از اعلام تشکیل سوپرلیگ اروپا، فیفا و کنفدراسیون‌های آن بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند. در این بیانیه به طور واضح اعلام شده بود که این تورنمنت از سوی فیفا به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ بنابراین هر بازیکنی که در آن شرکت کند مجاز به حضور در هیچ یک از مسابقات فیفا مثل جام جهانی نخواهد بود.

بعد از اعلام تشکیل سوپرلیگ، الکساندر چفرین رئیس یوفا موضع تندی مقابل تیم‌های مدعی حضور در سوپرلیگ اروپا گرفت و گفت: «در این لحظه با قاطعانه‌ترین لحن می‌گویم که یوفا و فوتبال جهان علیه این پروژه خودخواهانه و خجالت‌آور از سوی چند باشگاه معدود خواهیم ایستاد، اقدامی که بیش از همه چیز به حرص و طمع آنها مربوط می‌شود. این ایده مانند آب دهان انداختن به صورت عشاقان فوتبال و جامعه فوتبال است. ما نباید اجازه دهیم که آنها فوتبال را از ما بگیرند. نه تنها جهان فوتبال بلکه جامعه جهانی و دولت‌ها نیز در این زمینه متحد هستند. فوتبال بخشی از فرهنگ ماست، ما همگی در مقابل این پروژه بیهوده خواهیم ایستاد.» او البته عنوان کرد بازیکنان حاضر در این رقابت‌ها نمی توانند در هیچ سطحی تیم‌های ملی خود را همراهی کنند.

فیفا

اتهام روزنامه سان به مدیران لیورپول و منچستریونایتد

همان زمانی که ایده سوپرلیگ مطرح شد روزنامه انگلیسی «سان» در گزارشی مدیران لیورپول و منچستریونایتد را متهم به دست داشتن در این طرح کرد. این روزنامه نوشت: «منچستریونایتد و لیورپول به همراه رئال مادرید متهم به توطئه برای تخریب فوتبال هستند. دلیل آن هم گفت‌وگوهای آنها درباره سوپرلیگ اروپاست.»

این روزنامه به نقل از خاویر تباس، رئیس لالیگا، نوشت: «غول‌های حریص فوتبال اروپا برای برگزاری رقابت‌های سوپرلیگ اروپا برنامه‌ریزی کرده‌اند. جوئل گلیزر مالک آمریکایی یونایتد، جان دبلیو هنری مالک آمریکایی لیورپول، با فلورنتینو پرز مدیرعامل رئال مادرید برای تخریب فوتبال و برنامه‌ریزی برای سوپرلیگ اروپا همکاری کرده‌اند.»

منچستریونایتد

تشکیل سوپرلیگ و شوک به فوتبال

عقب‌نشینی تیم‌های اروپایی از تشکیل سوپرلیگ مقطعی بود و بعد از گذشت چند ماه با صدور بیانیه‌ای این تورنمنت جنجالی رنگ واقعیت به خود گرفت. این رقابت‌ها با حضور 15 تیم برتر اروپا برگزار خواهد شد و به غیر از 12 تیم حاضر در آن سه باشگاه بزرگ دیگر هم به آن اضافه می‌شوند. هرچند هنوز مشخص نیست کدام تیم‌های اروپایی حاضر به حضور در این رقابت‌ها هستند اما طبق اعلام رسانه‌ها، برگزارکنندگان سوپرلیگ به تیم‌های بایرن مونیخ و دورتموند 30 روز فرصت داده‌اند تا برای حضور در این رقابت‌ها تصمیم‌گیری کنند. پاری‌سن‌ژرمن فرانسه هم 14 روز فرصت دارد تا حضور در سوپرلیگ را قطعی کند. طبق اعلام مدیران سوپرلیگ، هر سال پنج تیم دیگر نیز به جمع 15 تیم برتر اروپا اضافه می‌شوند، اما این حضور همیشگی نیست.

درآمد سوپرلیگ چقدر است؟

سوپرلیگ اروپا بر پایه مسائل مالی بنا شده است. تیم‌های بزرگ اروپایی به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند و حالا سوپرلیگ این خواسته را برآورده کرده است. طبق گفته سازمان‌دهندگان سوپرلیگ، این تورنمنت درآمدی بالغ بر سه میلیارد پوند در هر فصل خواهد داشت و این مبلغ بین 15 باشگاه اصلی تقسیم می‌شود. مبلغ پرداختی به هر باشگاه از 89 میلیون پوند تا 310 میلیون پوند خواهد بود. این درآمد هر تیم فوتبالی را مجاب می‌کند تا به این دعوت جواب مثبت دهد.

1

واکنش بازیکنان و مربیان به سوپرلیگ

ایده تشکیل سوپرلیگ خیلی زود با واکنش‌های منفی بازیکنان و مربیان رو‌به‌رو شد. گری نویل، کاپیتان و بازیکن پیشین منچستریونایتد، اولین فردی بود که موضعی سفت و سخت برابر سوپرلیگ گرفت. او در این باره گفت: «من بیشتر از منچستریونایتد و لیورپول بیزار هستم. شما از مسابقاتی کنار می‌روید که قادر نیستید از کنار آن بگذرید. واقعاً این رفتار شما شرم‌آور است. مالکان باشگاه‌ها فریبکاری می‌کنند. مالکان منچستریونایتد، لیورپول، چلسی و منچسترسیتی هیچ ارتباطی با فوتبال در این کشور ندارند.»

1

یورگن کلوپ مربی آلمانی لیورپول هم یکی دیگر از مخالفان برگزاری سوپرلیگ بود. رسانه‌های انگلیسی خبر داده‌اند که این مربی آلمانی از ابتدا با این ایده مخالف بوده و احتمال دارد به زودی از هدایت لیورپول کناره‌گیری کند.

کلوپ

باشگاه پورتو یکی از تیم‌هایی است که به سوپرلیگ دعوت شده، اما گویا قرار نیست به این دعوت جواب مثبت دهد. رئیس باشگاه پورتو درباره احتمال حضور این تیم در سوپرلیگ می‌گوید: «یوفا اجازه حضور در سوپرلیگ اروپا را به ما نمی‌دهد. ما زیر نظر فدراسیون پرتغال هستیم و فدراسیون زیر نظر یوفاست و نمی‌توانیم قانون‌شکنی کنیم.»

بایرن مونیخ و دورتموند 2 تیم برجسته آلمانی هم تقریباً از حضور در این رقابت‌ها کناره‌گیری کرده‌اند.

هرچند سوپرلیگ مخالفان زیادی دارد، اما هستند افرادی که از این ایده حمایت می‌کنند. تونی کروس، هافبک آلمانی رئال مادرید، یکی از آنهاست. او در واکنش به برگزاری سوپرلیگ اروپا گفته است: «من با سوپرلیگ کاملاً موافقم. ما نباید بازیچه و عروسک دست فیفا و یوفا باشیم و به خاطر درآمد آنها در عربستان و جاهای مختلف بازی کنیم. این تصمیمات برای آنها خوب است و برای بازیکنان بد. ما را خسته می‌کنند و مجبور می‌شویم به تصمیمات‌شان تن دهیم.»

تونی کروس

توماس توخل مربی آلمانی چلسی نیز یکی دیگر از موافقان این طرح است. او در این باره می‌گوید: «بازی کردن در بالاترین سطح فوتبال اروپا را دوست دارم و به همین دلیل است که در چلسی هستم. من در هیچ یک از اخبار اخیر دخیل نبوده‌ام. کمی از این مساله ناراحت هستم، اما فعلاً کسی به این چیزها اهمیتی نمی‌دهد. به هر حال من به هر تصمیمی که باشگاه در آینده بگیرد اعتماد دارم. قضاوت کردن در خصوص این مسائل فعلاً زود است.»

توخل

واکنش هواداران به ایده سوپرلیگ

سوپرلیگ اروپا خشم هواداران فوتبال را نیز برانگیخته است و این ایده می‌‎تواند شکاف عمیقی بین تیم‌های فوتبال ایجاد کند. هواداران لیورپول مهم‌ترین مخالفان برگزاری سوپرلیگ هستند. آنها بعد از اعلام تشکیل سوپرلیگ مقابل ساختمان این باشگاه حاضر شدند و اعتراض‌شان را به مدیران تیم اظهار کردند. آنها در اعتراض به برگزاری سوپرلیگ بنرهایی بیرون ورزشگاه آنفیلد نصب کردند و همچنین انجمن کاپ (تیفوسی‌های لیورپول) هم اعلام کرد پرچم‌های جایگاه معروف آنفیلد را جمع خواهد کرد و دیگر قصد حمایت از باشگاه را ندارند.

1

البته آنها تنها به این اعتراض بسنده نکردند و قبل از بازی شب گذشته تیم‌شان برابر لیدزیونایتد، با در دست داشتن پلاکارد و شعار دادن در شهر لیدز به این تصمیم اعتراض کردند. این هواداران که جلوی اتوبوس لیورپول ایستاده بودند با دخالت نیروهای امنیتی کنار رفتند تا اتوبوس تیم کلوپ به ورزشگاه برود.

1

واکنش متهم اصلی به تشکیل سوپرلیگ

فلورنتینو پرز رئیس رئال مادرید که حالا رئیس سوپرلیگ اروپا نیز هست متهم اول این پرونده به شمار می‌رود. مدیری جاه‌طلب که در سال‌های حضورش در رئال مادرید این موضوع را ثابت کرده است. پرز صحبت‌های مهمی درباره تشکیل سوپرلیگ کرده و مدعی شده که مدیران 12 تیم اروپایی با این کار فوتبال را نجات داده‌اند و راه‌حلی برای مشکلات فوتبال پیدا کرده‌اند.

رئیس رئال مادرید درباره تشکیل سوپرلیگ گفته است: «بزرگ‌ترین باشگاه‌های انگلیس، ایتالیا و اسپانیا برای شرایط بسیار دشواری که فوتبال تجربه می‌کند راه‌حلی پیدا کرده‌اند. رئال مادرید به تنهایی در 2 فصل 400 میلیون یورو از دست داده است. وقتی فقط از پخش تلویزیونی درآمد داری متوجه می‌شوی راه‌حل خلق بازی‌هایی رقابتی‌تر و جذاب‌تر است که در سراسر دنیا بشود دید. ما به این نتیجه رسیدیم که در روزهای وسط هفته، به جای چمپیونزلیگ، می‌توانیم یک سوپرلیگ با مسابقات بیشتر داشته باشیم.»

1

او ادامه می‌دهد: «فوتبال باید متحول شود. این ورزش دارد علاقه‌مندان خود را از دست می‌دهد. باید فکر کنیم چرا جوانان 16 تا 24ساله دارند علاقه خود را به فوتبال از دست می‌دهند. مساله وجود مسابقه‌های بی‌کیفیت و همچنین پلتفرم‌ها و بسترهای دیگری برای سرگرمی است. باید فوتبال را جذاب‌تر کنیم. این مسابقات چیزی برای پولدارها نیست. ما این کار را برای نجات فوتبال می‌کنیم.»

او درباره حذف رئال مادرید، چلسی و منچسترسیتی از لیگ قهرمان اروپا گفته این اتفاق رخ نخواهد داد و این سه تیم در نیمه‌نهایی چمپیونزلیگ بازی می‌کنند.

رئیس سوپرلیگ اروپا در این باره توضیح داده: «همه بازیکنان خونسرد باشند چون چنین اتفاقی نمی‌افتد. قرار نیست رئال مادرید از چمپیونزلیگ حذف شود. نه سیتی و نه هیچ تیم دیگری حذف نخواهد شد. این اتفاق قرار نیست رخ دهد. نمی‌خواهم درباره دلایل قانونی‌اش توضیح بدهم اما این اتفاق رخ نخواهد داد. از نظر قانونی غیرممکن است.»

بازیکنان غیراروپایی که قربانی سوپرلیگ می‌شوند

هرچند تیم‌های برجسته قاره اروپا بدون توجه به تهدیدهای سران فیفا و یوفا به کار خودشان ادامه می‌دهند و مقدمات برگزاری این لیگ جنجالی و گران‌قیمت را مهیا می‌کنند، اما نباید فراموش کنیم بزرگ‌ترین قربانی این دعوا بازیکنان غیراروپایی هستند، بازیکنانی که از آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا به امید پیشرفت راهی لیگ‌های مطرح اروپا شده‌اند و حالا در میانه این جنگ بزرگ گیر افتاده‌اند؛ بازیکنانی چون لیونل مسی، لوئیس سوراز، سادیو مانه، سون هیونگ مین و مهدی طارمی. آنها که ستاره‌های تیم‌های خودشان هستند و با حضور در سوپرلیگ بازی در تیم‌های ملی خود را از دست می‌دهند. ضمن اینکه جدایی از این تیم‌ها هم کاری دشوار برای آنها خواهد بود. به نظر می‌رسد فیفا و کنفدراسیون‌های زیرمجموعه آن باید فکری به حال بازیکنان خارجی حاضر در لیگ‌های اروپایی بکنند. بازیکنانی که ناخواسته درگیر این ماجرا شده‌اند و هیچ راه فراری هم ندارند.

طارمی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها