کد خبر: 477469
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

جاسم امیری، پیشکسوت کشتی فرنگی ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کشتی ایران متکی به تک‌ستاره‌هاست/ این رشته باید از حالت سنتی خارج شود

جاسم امیری، قهرمان کشتی فرنگی ایران، درباره شرایط این رشته ورزشی گفت: این روزها کشتی ایران نتایج خوبی در رقابت‌های انتخابی المپیک و قهرمانی آسیا کسب کرده، اما فکر نمی‌کنم این نتایج دلیلی بر پیشرفت کشتی ایران باشد.

کشتی ایران متکی به تک‌ستاره‌هاست/ این رشته باید از حالت سنتی خارج شود
کد خبر: 477469
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با برگزاری مسابقات کشتی فرنگی و آزاد گزینشی المپیک در قاره آسیا، کشتی ایران توانست پنج سهمیه دیگر المپیک کسب کند. ورزش ایران تا پایان سال 98 موفق به کسب 52 سهمیه المپیک توکیو شده بود که شیوع ویروس کرونا باعث لغو مسابقات انتخابی المپیک شد. ورزش کشور در سال 99 تنها یک سهمیه آن هم در رشته تنیس روی میز به دست آورد و حالا با از سر گرفته شدن مسابقات انتخابی المپیک، کار نمایندگان ایران برای گرفتن سهمیه‌های باقی‌مانده آغاز شده است. در اولین گام، کشتی ایران توانست پنج سهمیه به دست آورد. کشتی آزاد سه سهمیه و کشتی فرنگی نیز 2 سهمیه برای ایران گرفتند تا تعداد نفرات کاروان ایران در المپیک عجیب و غریب توکیو به 58 نفر برسد. البته از این 58 سهمیه 24 سهمیه مربوط به تعداد نفرات تیم‌های والیبال و بسکتبال است. در واقع تاکنون 33 سهمیه انفرادی و سه سهمیه تیمی برای ایران به دست آمده است. در این میان رشته شمشیربازی یک سهمیه تیمی و سه سهمیه انفرادی دارد.

هرچند موفقیت کشتی در این روزها ادامه دارد و کشتی‌گیران ایرانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا نتایج خوبی به دست آورده‌اند، اما برخی از کارشناسان این رشته ورزشی معتقدند این نتایج مقطعی است و این رشته نیاز به یک برنامه‌ریزی بلندمدت دارد.

جاسم امیری، قهرمان کشتی فرنگی ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره شرایط این رشته ورزشی گفت: این روزها کشتی ایران نتایج خوبی در رقابت‌های انتخابی المپیک و قهرمانی آسیا کسب کرده، اما فکر نمی‌کنم این نتایج دلیلی بر پیشرفت کشتی ایران باشد. شاید تیم ملی کشتی فرنگی و آزاد ایران نتایج خوبی کسب کرده باشند، اما از نظر بنیادی تغییری در وضعیت کشتی رخ نداده است.

او ادامه داد: مربیان تیم ملی که همان مربیان قبلی هستند. در بحث آموزش هم هیچ تغییری رخ نداده و کشتی‌گیران ایرانی به همان روش قدیمی آموزش می‌بینند. تمام اینها نشان می‌دهد کشتی در ایران پیشرفت نکرده اگر هم کشتی‌گیران ایرانی مدالی به دست می‌آورند، تنها به واسطه نبوغ فردی خودشان است.

امیری در ادامه با اشاره به حضور تک‌ستاره‌ها در کشتی ایران گفت: کشتی در برخی از استان‌های ایران به صورت جدی دنبال می‌شود. این استان‌ها تک‌ستاره‌هایی را به کشتی ایران معرفی کرده‌اند که همان‌ها در تیم ملی هم می‌درخشند.

این قهرمان پیشین کشتی فرنگی جوانان جهان درباره اردوهای تیم ملی کشتی ایران توضیح داد: متاسفانه در اردوهای تیم ملی مربیان به دنبال رفع اشکال ورزشکاران نیستند و بیشتر در پی تقویت قوای بدنی آنها هستند. تغییر مدیریت فدراسیون کشتی هم روند برگزاری اردوهای تیم ملی کشتی فرنگی و آزاد ایران را تغییر نداده است.

امیری درباره کسب 2 سهمیه دیگر المپیک توسط کشتی‌گیران فرنگی کار ایران گفت: خوشبختانه کشتی فرنگی ایران توانست 2 سهمیه دیکر المپیک کسب کند، اما سوالی که پیش می‌آید این است که اگر این مسابقات امروز برگزار شود، باز هم می‌توانیم همان 2 سهمیه المپیک را کسب کنیم؟ فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. کشتی ایران بی‌برنامه است. این بی‌برنامه بودن در روند کلی تیم ملی هم تاثیر گذاشته است. هیچ کدام از کارشناسان کشتی ایران نمی‌توانند پیش‌بینی کنند کشتی فرنگی در المپیک 2021 توکیو چه نتایجی کسب می‌کند. این امکان وجود دارد که تیم ملی تنها یک مدال برنز کسب کند. این امکان هم وجود دارد که هفت مدال در رنگ‌های مختلف به دست بیاوریم. این واقعیت کشتی ایران است. نتایج کشتی ایران در رقابت‌های بین‌المللی بستگی به شرایط مسابقه دارد. نتایج تیم ملی در المپیک‌های گذشته را که بررسی کنید متوجه همین موضوع می‌شوید.

او در پایان گفت: کشتی ایران برای رهایی از این وضعیت باید برنامه‌ای بلندمدت داشته باشد. باید تغییراتی در بحث آموزش کشتی پایه ایجاد شود. در کنار همه اینها باید قبول کنیم ورزش یک علم است. کشتی ایران هم باید با علم روز دنیا پیش برود و روش‌های سنتی را کنار بگذارد. بدین ترتیب می‌توانیم به تغییر در این رشته ورزشی امیدوار باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها