آرش میراساعیلی:

انتصاب‌ کردمیهن ربطی به مباحث سیاسی ندارد

فدراسیون جودو را بی‌تردید باید پرحاشیه‌ترین ورزش کشور در دو سال اخیر دانست؛ فدراسیونی که هر بار خبرهایی جنجالی‌ از آن بیرون آمد تا به سوژه مهمی برای رسانه‌های خارجی هم تبدیل شد.

انتصاب‌ کردمیهن ربطی به مباحث سیاسی ندارد
کد خبر: 457490
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ۰۹:۲۵:۱۳

اعتمادآنلاین| فدراسیون جودو را بی‌تردید باید پرحاشیه‌ترین ورزش کشور در دو سال اخیر دانست؛ فدراسیونی که هر بار خبرهایی جنجالی‌ از آن بیرون آمد تا به سوژه مهمی برای رسانه‌های خارجی هم تبدیل شد. سرآغاز جنجال‌های جودوی ایران با مهاجرت سؤال‌برانگیز سعید ملایی، قهرمان سابق جهان، شروع شد. جایی که او در اعتراض به رویارونشدن با نماینده‌های اسرائیل، پرونده تعلیق موقت این فدراسیون را روی میز دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش CAS گذاشت؛ اما این همه مصائب فدراسیون جودو در چند وقت گذشته نبوده است. رفتار عجیب مسئولان صدا‌و‌سیما با مریم بربط، اولین بانوی مدال‌آور این رشته، آن‌قدر سروصدا به پا کرد تا باز هم نام جودو بر سر زبان‌ها بیفتد. به‌تازگی هم که انتصاب حسین کردمیهن، به‌عنوان مشاور و مسئول کمیته فرهنگی در این فدراسیون موجب شده تا آرش میراسماعیلی به‌شدت مورد انتقاد اهالی ورزش قرار بگیرد. نام حسین کردمیهن برای نخستین‌بار در ماجرای حمله به سفارت عربستان مطرح شد. اتفاقی که در تاریخ 12 دی 1394 رخ داد. حاضران نسبت به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه عربستان، توسط مقامات آل‌سعود اعتراض داشتند. آن حمله به گفته مقامات کشور هزینه‌های سنگین سیاسی به ‌همراه داشت و موجب قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان شد. بعد از مدتی اعلام شد این حمله کار عده‌ای «خودسر» بوده است. انتصاب «حاج‌آقا کردمیهن» به سمت مشاور و رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون جودو، حالا واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است، چراکه گفته می‌شود او یکی از مقصران اصلی ماجرای بالارفتن از دیوار سفارت عربستان است. به بهانه این حواشی گفت‌وگویی را با آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو، ترتیب دادیم تا بیشتر درباره این ابهامات اطلاع کسب کنیم.

‌از پرونده تعلیق جودوی ایران در دادگاه CAS چه خبر؟ اتفاق تازه‌ای نیفتاده؟


نه اتفاق تازه‌ای نیفتاده است. طبق آخرین ایمیلی که دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) به فدراسیون جودو زده، قرار است روز 29 ژانویه که 10 بهمن ماه می‌شود، رأی نهایی را در مورد این پرونده اعلام کنند. ما هم منتظر هستیم که ببینیم چه رأیی صادر می‌کنند. به هر حال ما آنچه در توان داشتیم انجام دادیم و دفاعیات کاملی را ارائه دادیم. اعتقاد CAS بر این بود که دو طرف، یعنی ما و فدراسیون جهانی جودو این قضیه را بین خودمان حل‌وفصل کنیم اما متأسفانه نتوانستیم به توافقی برسیم. برای همین هر دو طرف تصمیم‌گیری در این باره را به خود CAS واگذار کردیم.
‌در این مدت که CAS، زمان صدور رأی را تمدید کرده، اقدام دیگری انجام ندادید؟ به هر حال هرچه باشد شرایط این پرونده خیلی حساس است و اوضاع به نفع ما نیست.


کارهایی انجام داده‌ایم. رایزنی‌هایی از طریق کشورهای ثالث، چهره‌های سیاسی یا کسانی که در این داستان ذی‌نفوذ هستند، داشتیم که بهتر است محرمانه بماند و حرفی درباره آنها زده نشود. ما هم چون می‌بینیم این پرونده خیلی حساس است و از فضای ورزشی‌اش خارج شده، داریم جوری رفتار می‌کنیم که فضا را تلطیف کنیم. به هر حال فارغ از اینکه CAS رأی را به سود یا ضرر ایران بدهد، باید این را بپذیریم که زیرمجموعه فدراسیون جهانی جودو هستیم و باید طبق چارچوب این نهاد عمل کنیم.


‌محمد بریمانلو، جودوکار وزن 73 کیلوگرم تیم ملی، معتقد است اگر فدراسیون ایران تعلیق نشود این شانس را دارد که در بازی‌های المپیک شرکت کند. البته اگر تا مرداد ماه سال آینده بتواند سهمیه این بازی‌ها را کسب کند. نظر شما چیست؟


بله، همین‌طور است. ما اگر بتوانیم از این مانع عبور کنیم، بریمانلو شانس زیادی برای گرفتن سهمیه المپیک توکیو دارد. خوشبختانه او تمریناتش را خیلی خوب و باانگیزه انجام می‌دهد. در تمرینات کوراش هم شرکت می‌کند. خود من بشخصه پیگیر برنامه‌های بریمانلو هستم. باید ببینیم 10 بهمن چه اتفاقی رخ می‌دهد. اگر شرایط به نفع‌مان بود او می‌تواند با شرکت در رقابت‌های انتخابی سهمیه المپیک را بگیرد.


‌چند روز پیش رسانه‌ها درخصوص بریمانلو مطالبی منتشر کرده بودند، مبنی بر اینکه اگر ایران در دادگاه CAS بازنده شود، این ورزشکار مهاجرت خواهد کرد. بریمانلو چنین تصمیمی دارد؟


نه، بریمانلو چنین حرفی را نزده است. او ملی‌پوش عاقلی است و هر کاری که می‌خواهد انجام بدهد با من مشورت می‌کند. صحبت بر سر لژیونرشدن این جودوکار و حضور احتمالی‌اش در یک رشته ورزشی دیگر بوده است. اصلا بحثی در مورد مهاجرت او نبوده است. به هر حال ما باید بپذیریم که بریمانلو یک ورزشکار حرفه‌ای است و اگر خدای نکرده نتیجه دادگاه به نفع ما نباشد باید شرایط را به گونه‌ای ترسیم کنیم که او بتواند در یک مسیر دیگر ورزش حرفه‌ای را ادامه دهد. اگر داستان تعلیق فدراسیون جودو پیش نیامده بود و تعلیق نمی‌شدیم، بریمانلو حتما سهمیه المپیک را گرفته بود. با توجه به این موضوع اگر آن اتفاق بیفتد احتمالا برای این جودوکار برنامه‌ریزی می‌کنیم که در رشته دیگری ورزش خود را ادامه بدهد یا لژیونر شود. بریمانلو در حال حاضر در خراسان شمالی زندگی می‌کند و در دانشگاه آزاد این استان هم استخدام شده و تمریناتش را انجام می‌دهد. چون ایشان از قبل در فهرست ورزشکارانی بود که شانس کسب سهمیه داشت، ما تا الان حمایتش کردیم؛ چون حقش بوده است. فدراسیون ماهانه به او حقوق می‌دهد. ضمن اینکه کمیته ملی المپیک هم از او حمایت کرده و حقوق پنج‌میلیونی را به او داده است.


‌جودو در این مدت علاوه بر تعلیق موقت فدراسیون، کم حاشیه نداشته و خیلی خبرساز بوده. یکی از این حاشیه‌ها ماجرای دعوت مریم بربط، عضو تیم ملی جودوی بانوان به برنامه صبح و نشاط تلویزیون بود که بازتاب زیادی داشت. دلیل اینکه ایشان را دعوت کردند اما بعد به استودیو پخش زنده راه ندادند چه بود؟


دلیلش عدم هماهنگی بین مسئولان سازمان صداوسیما بود. من و خانم بربط قرار بود هر دو با هم به این برنامه برویم. من هم وقتی دیدم که بی‌دلیل با ورود این خانم مخالفت کردند در اعتراض به این رفتار در برنامه حاضر نشدم. البته مدیر گروه ورزش شبکه سه بلافاصله بابت اتفاق به‌وجود‌آمده از ما عذرخواهی کرد و گفت در برنامه بعدی حتما میزبان خانم بربط خواهند بود.


‌صداوسیما در بحث ورود خانم‌ها به برنامه‌های زنده بیش از اندازه سخت‌گیری می‌کند و روی مسئله حجاب زنان خیلی حساسیت دارد. این اتفاق در مورد خواهران منصوریان آن هم در یک برنامه رادیویی رخ داده بود. در مورد خانم بربط این قضیه دخیل نبود؟


نه صادقانه می‌گویم که ایشان مشکلی بابت نوع پوشش و حجاب نداشتند. فقط ناهماهنگی مسئولان بود.


‌چرا در برنامه بعدی حاضر نشدند؟


خانم بربط ساکن همدان هستند و در این شرایط آب و هوایی سرد برایشان سخت بود که به تهران بیایند. هر وقت هوا قدری بهتر شد به تهران می‌آیند تا در برنامه شرکت کنند.


‌و اما برسیم به بحث انتصاب جنجالی حسین کردمیهن در کمیته فرهنگی فدراسیون جودو. خودتان توضیح می‌دهید؟


من هیچ وقت در انتصاب‌هایم مباحث سیاسی را در نظر نمی‌گیرم. همیشه سعی کردم به افراد فنی که جزء خانواده جودو هستند، مسئولیت بدهم. من حتی در مورد رؤسای هیئت‌های استانی هم همیشه تلاشم این بوده که نگاهم ورزشی باشد. این نبوده که بگویم صرفا طرف چون پولدار است یا جزء شخصیت‌های سیاسی است از او استفاده کنم. آقای کردمیهن هم رزومه محکمی در جودوی کشور دارند و اهالی جودو همه او را می‌شناسند. او دان 5 دارد و مربی ممتاز ماست. حتی نفر سوم رنکینگ داوری است. متأسفانه رسانه‌های آن طرف آبی یک تریبون در دستشان است و می‌خواهند این مسائل را در بوق و کرنا کنند. ما به شخصیت فرهنگی آقای کردمیهن کار داریم و به سیاسی‌بودن او کاری نداریم.


‌اما آقای میراسماعیلی قبول کنید که در شرایط فعلی چنین انتصابی از سوی شما اقدامی حرفه‌ای نبود. به هر حال ما بعد از چند سال هنوز داریم تبعات بالارفتن از دیوار سفارت عربستان را می‌دهیم. نباید در شرایطی که خیلی‌ها با ما اختلاف دارند، بهانه دست کسی بدهیم. تنشی که ما با عرب‌ها داریم جدای از فوتبال به رشته‌های غیرفوتبالی هم رسیده و نمونه اخیرش هم گرفتن میزبانی رقابت‌های هندبال جوانان آسیا از ایران است!


من باز هم می‌گویم که به مسائل سیاسی کاری ندارم. ماجرای سفارت هم هیچ ارتباطی به فدراسیون جودو ندارد. حسین کردمیهن از بچگی جودوکار بوده و ما می‌خواهیم از تجربه فرهنگی او استفاده کنیم. من اجازه نمی‌دهم فدراسیونم جنبه سیاسی به خود بگیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها