15 میلیارد، سهم ورزش از حق پخش تلویزیونی در سال 99

درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در قانون بودجه سال 99 معادل 50 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در صورت پرداخت سهم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سوی سازمان صدا و سیما به وزارت ورزش معادل 15 میلیارد تومان به این وزارتخانه در سال 99 باید پرداخت شود.

15 میلیارد، سهم ورزش از حق پخش تلویزیونی در سال 99
کد خبر: 452643
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۰۹:۲۶:۰۱

اعتمادآنلاین| درحالی درآمدهای تبلیغاتی اختصاص یافته به ورزش ایران ناشی از پخش مسابقات در سال 99 معادل 15 میلیارد تومان تعیین شده است که طبق اعلام مدیرعامل یک باشگاه، در لیگ برتر فوتبال ایران بازیکن یا بازیکنانی با قرارداد بیش از 10 میلیارد تومان فعالیت دارند.

بر اساس قانون بودجه سال 1399 مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (92) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف شدند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره 140184 نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز نمایند. وجوه واریزی از محل ردیف 49-530000 مندرج در جدول شماره (9) این قانون به نسبت سی درصد 30 درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و 70 درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در قانون بودجه سال 99 معادل 50 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در صورت پرداخت سهم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سوی سازمان صدا و سیما به وزارت ورزش معادل 15 میلیارد تومان به این وزارتخانه در سال 99 باید پرداخت شود؛ رقمی که مربوط به تمام رشته های ورزشی است که سهمی از پخش در صدا و سیما دارند.

به تازگی اما مدیرعامل پدیده شهر خودرو مدعی شد که در لیگ برتر فوتبال ایران بازیکنانی وجود دارند که رقم قرارداد آن‌ها بیش از 10 میلیارد تومان است. این یعنی برخی تیم های لیگ برتری شاید بیش از 100 میلیارد تومان هزینه کرده باشند و شاهد جابجایی اعداد و رشد صورت حساب های مالی فوتبال ایران در فصل جاری هستیم و این مساله صرفا به این رشته ورزشی خلاصه نمی شود هرچند که نسبت بسیار بالاتری را در قیاس با سایرین به خود اختصاص داده است.

در عین حال میزان هزینه کرد باشگاه های ورزشی در رشته های مختلف به ویژه در حوزه فوتبال که نسبت به سایر رشته اعدام و ارقام درشت تری در آن جابجا می شود مشخص نیست اما اگر بخواهیم در مورد این رشته ورزشی که بیشترین میزان از پخش در صدا و سیما را به خود اختصاص داده و بیشترین توجهات به آن معطوف است صحبت کنیم، باید بگوییم سهم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی بسیار عجیب است، آن هم در شرایطی که به طور مثال تیمی همچون شهر خودرو مشهد با رقمی بین 40 تا 50 میلیارد تومان بسته شده و به گفته مدیرعاملش از نظر هزینه کرد با برخی تیم های فاصله بسیار زیادی دارد و نمی تواند با تیم های دولتی در این زمینه رقابت کند. این یعنی برخی تیم های ممکن است تا 2 یا سه برای تیمی نظیر شهرخودرو هزینه کرده باشند.

ماجرای درآمدهای تبلیغاتی اختصاص یافته به ورزش ایران ناشی از پخش مسابقات در سال 99 که معادل 15 میلیارد تومان تعیین شده است زمانی عجیب تر به نظر می رسد که بخواهیم این رقم را نه تنها با هزینه کرد یک تیم در رشته فوتبال بلکه با دیگر تیم ها و رشته های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال و... مقایسه کنیم. اینکه عدد 15 میلیاردی تعیین شده با چه توجیه اقتصادی مدنظر قرار گرفته است و تا چه حد تامین کننده بخشی از هزینه های صورت گرفته در اقتصاد ورزش ایران است؟

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها