کد خبر: 452549
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۱۴:۵۵:۰۰
| |

دزدی قرن در فرانسه رخ داد + عکس

فسخ قرارداد شبکه تلویزیونی مدیاپرو با لیگ فرانسه، لیگ این کشور را در خطر ورشکستگی قرار داده است.

دزدی قرن در فرانسه رخ داد + عکس
کد خبر: 452549
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۱۴:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| فسخ قرارداد شبکه تلویزیونی مدیاپرو با لیگ فرانسه، لیگ این کشور را در خطر ورشکستگی قرار داده است.

کمپانی پخش تلویزیونی مدیاپرو با لیگ فرانسه،‌یک قرارداد 4 ساله به ارزش سالیانه 3.25 میلیارد یورو امضا کرد که مسابقات لیگ دسته اول و دوم این کشور را پخش کند.

مشکل اینجا بود که آنقدر این قرارداد به مذاق فرانسوی‌ها شیرین آمد که فکر تبعات آن را نکردند و بدون ضمانت‌نامه بانکی با مدیاپرو که هیچ سابقه‌ای در لیگ فرانسه نداشت قرارداد بستند.

باشگاه‌های فرانسوی پس از سال‌ها عدم موفقیت در اروپا، امیدوار بودند با یک معامله بی‌سابقه در پخش تلویزیونی با ارزش بیش از 1.15 میلیارد یورو در سال احیا شوند (از این مبلغ 814 میلیون یورو از مدیا پرو و 330 میلیون یورو برای بین‌اسپورت تخمین زده شده است). لیگ فرانسه پس از امضای قرارداد با 2 شبکه پخش کننده فوتبال باعث شد تا به دومین کشور اروپایی بدل شود که بزرگترین قرارداد پخش تلویزیونی را امضا می‌کند.

حالا که شبکه تلویزیونی مدپاپرو قرارداد خود را فسخ کرده، این باشگاه‌ها و لیگ فرانسه در خطر ورشکستگی قرار دارند و انتظار می‌رود در پنجره زمستانی به جای اینکه نیمکت خود را برای رقابت با باشگاه‌های دیگر اروپایی تقویت کنند، بازیکنان خود را به فروش رسانند.

1

از ابتدا موضوع قرارداد مدیا پرو با فرانسوی‌ها نگرانی‌های خاصی را در این کشور ایجاد کرد. وقتی حق پخش در سال 2018 به مدیاپرو فروخته شد، منتقدان و کارشناسان خاطر نشان کردند که این شبکه معامله مشابهی را با سری‌آ امضا کرده ولی در همان جا هم نتوانسته ضمانت‌های مالی کافی را ارائه دهد.

ریاست سابق باشگاه نیس در خصوص این اتفاق (در ابتدای سال میلادی یعنی حدودا 12 ماه پیش) اظهار نظر کرد: چیزی که مرا نگران می‌کند این است که آیا لیگ، ضمانت کافی با مدیاپرو برای این قرارداد ایجاد کرده است یا خیر. ما می‌توانیم با مشکلات بسیار عجیبی مواجه شویم و باید سازمان لیگ این فکر کرده باشد که خطری در این قرارداد، باشگاه‌ها را تهدید نکند.

شیرینی افزایش 60 درصدی باشگاه از حق پخش تلویزیونی باعث شد تا صحبت‌های ماکسیمه سادا، رئیس کانال پلاس فرانسه جدی گرفته نشود. او در آن زمان هشدار داد که شبکه مدیاپرو پول زیادی را بی‌دلیل قرار است بپردازد.

شبکه مدیاپرو ماهانه 25 یورو از مشترکان خود پول می‌گرفت. آنها 8 مسابقه لیگ1 (لوشامپیونه) و 10 مسابقه لیگ2 فرانسه را نشان می‌دادند. حساب و کتاب آنها بر این شکل بود که اگر بخواهند به سود دست یابند باید بیش از 4 میلیون کاربر داشته باشند. به همین دلیل برای افزایش مخاطب سعی کردند بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا ولیگ اروپا را نیز به نمایش درآورند اما رقیب آنها یعنی RMC نشان داد که قمار آنها جواب نداده و عملا مشکلات این پخش کننده تلویزیونی که زیر نظر telefoot است،‌ آغاز شود.

در ماه آوریل (اسفند سال گذشته) یعنی ابتدای دوران کرونا، رتبه اعتباری مدیاپرو شدیدا پایین آمد ولی این شبکه اصرار داشت که این اتفاق به دلیل کووید 19 است و به سرعت این آمار بهتر می‌شود. آنها اولین اقساط خود به ارزش 172 میلیون یورو را در آگوست(مرداد) پرداخت کردند.

اما وقتی معضلات پاندمی کرونا بیشتر اثرات خود را نشان داد، شبکه مدیاپرو برای پرداخت قسط ماه اکتبر (مهر) درخواست کرد که پرداخت این پول به تعویق بیفتد. ژاومه رورس، رئیس شبکه مدیاپرو در این خصوص گفت: ما می‌خواهیم که قرارداد دوباره بازنگری و مذاکره شود. ما پروژه را زیر سوال نمی‌بریم ولی باید باور کنیم که به دلیل بسته شدن رستوران‌ها تبلیغات بسیار کاهش پیدا کرده است.

در همین زمان اکیپ فرانسه گزارش داد که مدیاپرو درخواست کرده که 25 درصد پول را تخفیف بگیرد. این ضررهای مالی ادامه پیدا کرد و سرانجام باعث شد تا در ماه دسامبر(آذر) قرارداد مدیاپرو و لیگ‌1 به طور رسمی فسخ شود و بحران در فرانسه آغاز شود.

قرارداد ساده‌لوحانه فرانسه با شبکه مدیاپرو به قدری انتقادها را به همراه داشته که سایت‌ها از بی‌کفایتی مسئولان در فوتبال فرانسه صحبت می‌کنند. جالب است در آن زمان و عقد قرارداد با مدیاپرو که هیچ کس در فرانسه از عدم دریافت ضمانت کافی سوالی نپرسید، ژان میشل اولاس، رئیس باشگاه لیون گفت: امروز، روزی پربرکت در فوتبال فرانسه است.

طبق خبری که از نیویورک‌تایمز منتشر کرده ردپای چینی‌ها در این اتفاق دیده می‌شود و این رسانه آمریکایی به جد، شبکه تلویزیونی اسپانیایی را تحت کنترل چینی‌ها می‌داند.

اکنون موضوع ورشکستگی در فرانسه به موضوع اول فوتبال در این کشور بدل شده است. باشگاه‌های فرانسوی به دلیل انصراف زودهنگام از فصل 2020-2021 از نظر اقتصادی ضربه بیشتری نسبت به دیگر باشگاه‌های اروپایی خوردند. حالا که پرداخت‌های مدیاپرو نیز برچیده شده ورشکستگی باشگاه‌ها نزدیک‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسد. ریاست باشگاه رنس فرانسه در اوایل ماه دسامبر (16 روز پیش) گفت: اگر لیگ نتواند وام جدید و حق پخش جدیدی را پیدا کند که در حال حاضر امیدی به این ماجرا نیست، فکر می‌کنم در ماه‌های فوریه و مارس (بهمن و اسفند)، باشگاه‌های زیادی در فرانسه وجود خواهند داشت که نتوانند حقوق کارکنان خود را بپردازند. یادمان نرود که یک باشگاه فوتبال فقط 11 بازیکن نیست!

اکنون شبکه تلویزیونی کانال می‌خواهد جای مدیاپرو را بگیرد ولی پولی که پیشنهاد داده است، کمتر از شبکه تلویزیونی مدیاپرو است. این شبکه بدون ضمانت بانکی تنها در حالی که 100 میلیون یورو پول پرداخت کرده بود، با شرکت فرانسوی قرارداد خود را فسخ کرد.

مدیران باشگاه‌های فرانسوی اکنون به انتقاد شدید از سازمان لیگ فوتبال این کشور پرداخته‌اند و ناصر الخلافی، رئیس باشگاه پاریس خواستار بررسی کامل روند مناقصه شده است. رودی گارسیا، سرمربی لیون اظهار داشته که ضرر بزرگی به فوتبال فرانسه وارد شده و مربی لیل نیز تصریح کرد: ما با آدم‌های غیرصادق مجبور به معامله شدیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها