کد خبر: 428713
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ ۰۸:۳۱:۲۰
| |

حواشی انتخاب داور دربی از نگاه یک کارشناس داوری

مروز چهارشنبه و از ساعت 19 یکی از حساس‌ترین دربی‌های چند سال اخیر برگزار می‌شود. دو تیم استقلال و پرسپولیس در نیمه‌ نهایی جام حذفی به مصاف هم می‌روند. این مسابقه علاوه بر همه حواشی همیشگی‌اش امسال یک حاشیه جدید هم دارد که در واقع دسته‌گل فدراسیون است.

حواشی انتخاب داور دربی از نگاه یک کارشناس داوری
کد خبر: 428713
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ ۰۸:۳۱:۲۰

اعتمادآنلاین| امروز چهارشنبه و از ساعت 19 یکی از حساس‌ترین دربی‌های چند سال اخیر برگزار می‌شود. دو تیم استقلال و پرسپولیس در نیمه‌ نهایی جام حذفی به مصاف هم می‌روند. این مسابقه علاوه بر همه حواشی همیشگی‌اش امسال یک حاشیه جدید هم دارد که در واقع دسته‌گل فدراسیون است. داستان از این قرار است که چند روز قبل اعلام شد، رضا کرمانشاهی دربی را سوت خواهد زد. روز یکشنبه اعلام شد، کرمانشاهی کنار گذاشته شده و زاهدی‌فر داور دربی است. این مساله باعث عصبانیت کرمانشاهی شد و بالا تا پایین فدراسیون را در مصاحبه‌هایش شست و کنار گذاشت و تهدید به افشاگری کرد. صفیری، رییس کمیته داوران استعفا داد. کامرانی‌فر ناظر بازی هم کنار کشید. فدراسیون گفت ما دخالتی در انتخاب داور نداشتیم. در نهایت کمیته صیانت از سلامت فوتبال آمد جلو و گفت، تغییر داور دربی کار ما بوده است. این تغییر داور، جو را حسابی به هم ریخت و طرفداران دو تیم که منتظر بهانه بودند، حملات را علیه یکدیگر و داور بازی آغاز کردند. صفیری گفت انتخاب ما کرمانشاهی و پیام حیدری است. فدراسیون هم گفت نه کرمانشاهی نه زاهدی‌فر؛ حیدری دربی را قضاوت می‌کند! این بلبشو باعث شده، حساسیت‌ها به شدت بالا برود. به خصوص اینکه تغییر داوران در چند هفته پایانی لیگ در روز قبل از مسابقه صدای همه را درآورده بود. برای بررسی این موضوع سراغ محمد فنایی، پیشکسوت داوری کشورمان رفتیم. کسی که معتقد است کرمانشاهی می‌توانست داور خوبی برای دربی باشد اما وضعیت بد فدراسیون و دخالت کمیته صیانت از سلامت فوتبال همه ‌چیز را به هم ریخته است.

همه ‌چیز در آستانه دربی به هم ریخته؛ این‌ طور نیست؟

همه فوتبال‌دوستان دل‌شان می‌خواهد در دربی برنده شوند. شرایط قضاوت در این مسابقه چون حذفی هم هست بسیار سخت است. این نبرد بین تیم‌های اول و دوم لیگ است اما به هر حال استقلال خیلی دلش می‌خواهد که جام بگیرد و این حساسیت‌ها را افزایش داده است. در چنین شرایطی باید بدانیم فدراسیون فوتبال آن مدیریت لازم را ندارد. با مشکلاتی که اتفاق افتاده طبیعی است که تمام مسوولان در حالت استرس هستند. در بحث انتخاب داور همیشه اصول بر این بوده که رییس کمیته داوران و دپارتمان داوری با هم مشورت کنند، با هم به اجماع برسند و داوری که کمتر مشکل به وجود می‌آورد و حرف و حدیث کمتری پشتش است را برای بازی انتخاب کنند. یک نفر از همین داوران داخلی.

برخی می‌گفتند از داور خارجی استفاده کنیم؟

اصلا ما نباید به این فکر باشیم که باز بگوییم برویم از خارج داور بیاوریم. این اعتبار ما را از بین می‌برد و اگر به گذشته برگردیم، می‌بینیم که وقتی داوران خارجی‌ می‌آمدند، اعتباری برای ما در داوری آسیا نمی‌ماند. اگر آن موضوع ادامه پیدا می‌کرد اصلا فغانی هم پیدا نمی‌شد که این همه افتخارآفرینی کند. در این چند روز بعضی از کارشناسان می‌گویند، بروید داور از خارج بیاورید در حالی که اصلا طرح چنین موضوعی و چنین تفکری غلط است. همین که در کنفدراسیون آسیا نگاه مثبتی به ما نیست و متاسفانه مقداری هم سیاسی شده به خاطر همین مسائل داخلی است. اینها دیگر داوران ما را قبول ندارند و می‌گویند شما بازی حساس خودتان که بدون تماشاچی هم هست، می‌خواهید بدهید به خارجی‌ها.

چطور چند روز مانده به بازی 3 بار داور عوض می‌شود؟

در مورد انتخاب داور دربی چیزی که مشخص است و به نظر می‌آید، عدم هماهنگی بین کمیته داوران و دپارتمان داوری است. این خیلی بد است. رییس کمیته داوران آقای کرمانشاهی را انتخاب می‌کند. این مساله به دپارتمان داوری منتقل می‌شود اما دپارتمان وقتی می‌رود این کار را انجام دهد، یک سری از گروه‌ها مثل کمیته صیانت از فوتبال مخالفت می‌کنند. بعد این را به کرمانشاهی‌ هم نمی‌گویند و موضوع را رسانه‌ای می‌کنند. همه این اتفاقات کار بسیار بسیار غلطی بوده. معمولا کمیته داوران با دپارتمانش حرف می‌زند. بعد فرد با لحاظ کردن جمیع شرایط انتخاب می‌شود. بعد با دبیر فدراسیون هماهنگ می‌کنند و بعد می‌رسد به رییس یا سرپرست فدراسیون. طبیعی است که انتخاب داور دربی باید با یک‌سری از ارگان‌های دیگر هم هماهنگ شود و داور به آنها معرفی شود. چون در دربی اگر اشتباهی صورت بگیرد خود به خود ترکشش به جامعه می‌خورد. ما هم که این روزها شرایط‌مان مساعد نیست.

کمیته داوران آقای کرمانشاهی را انتخاب می‌کند و داور دوم هم آقای پیام حیدری معرفی می‌شود. اما مشکل کار این است که آقای صفیری در تهران و کنار آقای سهرابی که رییس دپارتمان داوری است، قرار ندارد. آقای سهرابی هم داور فوتسال بوده. ایشان در حول‌وحوش داوری زمین فوتبال و چمن نیست واقعا. به همین دلایل است که در انتخاب داوران و چیدمان آنها اشتباهات فاحشی صورت می‌گیرد. به هر حال بعد از همه اینها می‌گویند کرمانشاهی نباید باشد. وقتی خبر به کرمانشاهی می‌رسد او هم ناراحت می‌شود و ماجرا را رسانه‌ای و مصاحبه‌های تندی مطرح می‌کند. مواردی را انجام می‌دهد که مشکل‌ساز می‌شود.

تا حالا سابقه داشته کمیته صیانت از سلامت فدراسیون فوتبال داور انتخاب کند؟

من خودم هم که بیش از 50 سال است در فوتبال و داوری هستم خیلی نشنیدم، کمیته صیانت در انتخاب داوری نقش بازی کند. ممکن است پیشنهاد بدهند اما اینکه می‌آیند در رسانه مطرح می‌کنند که ما مخالفت کردیم و ما مواردی را مطرح کردیم به نظرم یک نوع خودنمایی است و نباید انجام شود. اصلا صیانت از فوتبال برای کسانی است که بداخلاقی می‌کنند، برای کسانی است که شرایط فوتبال را می‌خواهند بی‌آبرو کنند. آن موقع کمیته صیانت می‌تواند بیاید و نظر بدهد. تاکید می‌کنم ممکن است مشورت بکنند اما نباید رسانه‌ای شود که ما موافقت کردیم یا نکردیم یا ما انتخاب می‌کنیم. این شکلی که نمی‌شود داور انتخاب کرد. پس کمیته داوران و دپارتمان داوری چه کاره هستند؟ دبیر فدراسیون چه کسی است؟ مسوول مستقیم کمیته‌ها دبیر فدراسیون است. ایشان باید نظر بدهند. یا ایشان یا رییس. وقتی به چنین جایی می‌رسیم، چالش‌ها به وجود می‌آید. فلانی، فلانی را می‌خواهد. آن شخص دیگر یک نفر دیگر را مد نظر قرار داده و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. تازه داور دومی که آقای صفیری معرفی کرده، آقای پیام حیدری است. بعد می‌آیند زاهدی‌فر را انتخاب می‌کنند. ببینید چقدر جو متشنج و ناهماهنگ است.

واکنش آقای کرمانشاهی به نظر شما درست بود؟

آقای کرمانشاهی هم خیلی زود عصبانی شد و مصاحبه‌های خوبی را مطرح نکرد. اما بعد رفت و با آقای بهاروند نشست و صحبت کرد و به خبرنگاران گفت، مشکلی ندارم و سوءتفاهم بوده و مواردی داشتیم که حل شد. خود همین‌ها باعث می‌شود، ترکش‌های مسابقه دربی زیاد شود. فردا هر تیمی ببازد، می‌گوید آقا چرا داور را عوض کردید؟ در حالی که اصلا نباید آنها داور تعیین کنند و تیم‌ها باید تحت هر شرایطی کار خودشان را بکنند. من امیدوارم در دربی اتفاق خاصی نیفتد و پیام حیدری که داور جوانی است، بتواند به خوبی این مسابقه را قضاوت کند.

اگر به شما بود برای دربی چهارشنبه کدام داور را انتخاب می‌کردید؟

من که مسوولیت ندارم. با این حال ما چند تا داور خوب داریم. به نظر خودم انتخاب کرمانشاهی بد نبود. چون داوری است که چطور بگویم خیلی بدون حجب و حیاست یعنی با قاطعیت کار می‌کند. ممکن است اشتباه کند ولی قدرت داوری را دارد و برای این بازی باید داوری انتخاب شود که قاطعیت داشته باشد و مقابل بازیکنان بایستد. نه اینکه دعوا کند یا درگیر شود ولی باید قاطع باشد. به نظر من که تجربه این کار را دارم و سال‌ها برای این دو تیم داوری کردم، داور بازی باید دو فاکتور داشته باشد. یکی مدیریت یکی روان‌شناسی. یعنی داور جایی لازم است، بازی را مدیریت کند و یک جا هم لازم است، روان‌شناس خوبی باشد. مساله‌ای که الان برای داورها مطرح است و می‌تواند قضاوت را‌ آسان کند این است که تماشاچی وجود ندارد. پرس تماشاچی روی داور نیست و این خیلی به نفع داور است. ممکن است فردا در فضای مجازی حرف و حدیث زیاد شود ولی خود داور می‌تواند با آرامش بهتری قضاوت کند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها