کد خبر: 420544
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۹:۵۶:۱۰
| |

پوکر پرسپولیس در راه است

پنج هفته دیگر از لیگ برتر نوزدهم مانده و شاگردان گل‌محمدی برای کسب چهارمین قهرمانی متوالی خودشان تنها به یک امتیاز دیگر احتیاج دارند. اتفاقی که چندان دور از دسترس نیست و شاید در همین بازی بعدی تک‌امتیاز باقیمانده را هم کسب کنند

پوکر پرسپولیس در راه است
کد خبر: 420544
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۹:۵۶:۱۰

اعتمادآنلاین| 68 دقیقه زمان لازم بود تا پرسپولیس بتواند دروازه فولاد خوزستان را باز کند. دروازه‌ای که بارها توسط مهاجمان پرسپولیس تهدید شد، اما احسان مرادیان دروازه‌بان جوان فولاد، مانع گلزنی سرخ‌های تهرانی شد. پرسپولیس با پیروزی برابر فولاد خوزستان نه تنها خیال خودش از قهرمانی در لیگ نوزدهم را راحت کرد، بلکه به رکورد 1000 امتیاز در لیگ برتر رسید. پنج هفته دیگر از این لیگ عجیب و غریب باقی مانده و شاگردان گل‌محمدی برای کسب چهارمین قهرمانی متوالی خودشان تنها به یک امتیاز دیگر احتیاج دارند. اتفاقی که چندان دور از دسترس نیست و شاید در همین بازی بعدی تک‌امتیاز باقیمانده را هم کسب کنند و به اولین تیمی تبدیل شوند که توانسته در لیگ برتر چهار سال متوالی به مقام قهرمانی برسد.

بازگشت پرسپولیس

پرسپولیس، 9 سال بود که طعم قهرمانی در لیگ برتر را نچشیده بود. آنها بعد از آن قهرمانی دراماتیک سال 86، روزگار خوبی را سپری نکردند و بیشتر از اینکه درگیر فوتبال باشند، درگیر مشکلات مدیریتی بودند. سرخوردگی، واژه مناسبی برای هواداران پرسپولیس در آن سال‌ها بود. سرخ‌های تهران در آن سال‌ها مربیان و مدیران زیادی را تجربه کردند و در آخر هم جز یک هیچ بزرگ، چیزی به دست نیاوردند. در اوج ناامیدی هواداران، محمدحسین نژادفلاح، اولین گام را برای بازگشت آرامش به باشگاه پرسپولیس برداشت. او که سال‌ها به عنوان عضو هیات‌مدیره در این تیم حضور داشت در بهمن ماه 1393 با حکم محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش، سرپرست پرسپولیس شد و اولین تصمیمی هم که گرفت انتخاب برانکو، به عنوان مربی پرسپولیس بود.

پرسپولیس مدرن متولد می‌شود

برانکو در انتهای فصل چهاردهم، هدایت پرسپولیس را پذیرفت و از همان ابتدای کار تلاش کرد تا پرسپولیسی مدرن بسازد. هر چند پرسپولیس برانکو، لیگ پانزدهم را چندان موفق آغاز نکرد، اما رفته‌رفته شرایط برای پرسپولیس و برانکو بهتر شد. پرسپولیس لیگ پانزدهم را به دلیل تفاضل گل از دست داد و نایب قهرمان شد، اما همه فوتبال‌دوستان ایرانی می‌دانستند که این پرسپولیس حرف‌های زیادی در سال‌های آینده خواهد داشت. همین اتفاق رخ داد و پرسپولیس به همراه برانکو، سه سال متوالی قهرمان لیگ برتر ایران شد.

پرسپولیس اسیر مدیران نالایق

برانکو در سکوت تلاش می‌کرد تا پرسپولیس را به موفقیت برساند، اما یک مشکل بزرگ پیش پای او بود. مدیران پرسپولیس همان چالش اصلی برانکو بودند. آنها با عملکرد ضعیف خودشان این مربی موفق را دلسرد کردند و باعث جدایی او شدند. پرداخت نکردن دستمزد برانکو و دستیارانش باعث شد تا او قراردادش را فسخ کند و پرسپولیس هم درگیر یک پرونده مالی پیچیده شود. برانکو از ایران رفت، اما کاری بزرگ در پرسپولیس انجام داد که مشابه آن در فوتبال ایران اتفاق نیفتاده بود. برانکو بعد از اینکه از ایران رفت خطاب به هواداران پرسپولیس گفت: «تیمی ساخته‌ام که هر مربی دیگری هم هدایت آن را به عهده بگیرد، می‌تواند قهرمان ایران شود.» این اتفاقی بود که رخ داد و پرسپولیس بدون برانکو هم قهرمان لیگ برتر ایران شد.

کالدرون جانشین برانکو شد

قهرمان لیگ برتر، لیگ نوزدهم را با گابریل کالدرون آغاز کرد. این مربی آرژانتینی که همچون برانکو، سابقه رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا را داشت، با انرژی زیادی وارد ایران شد و تمرینات پرسپولیس را آغاز کرد. او به خوبی می‌دانست کار سختی در پرسپولیس دارد و هدایت قهرمان سه دوره متوالی لیگ ایران را به عهده گرفته است. آغاز لیگ برتر با پیروزی پرسپولیس همراه بود، اما قرعه سخت پرسپولیس کار را برای این تیم سخت کرد. شاگردان کالدرون در اولین روزهای لیگ نوزدهم، نتایج خوبی کسب نکرده و برابر مدعیان اصلی لیگ شکست خوردند و تنها 3 امتیاز کامل بازی برابر استقلال را توانستند به دست آورند. شرایط برای سرخ‌ها چندان مناسب نبود و دو دستگی بین هواداران این تیم شکل گرفته بود. کالدرون اما ناامید نشد و به کارش در پرسپولیس ادامه داد. قهرمان فصل تا اواسط نیم‌فصل در میانه جدول جای گرفته بود، اما آرام‌آرام توانست خودش را پیدا کند و قهرمان نیم فصل شود. قهرمانی نیم‌فصل اما با جدایی کالدرون و بدعهدی مدیران پرسپولیس تلخ شد. کالدرون به آرژانتین بازگشت و محمدحسن انصاری‌فرد هم یحیی گل‌محمدی را جانشین او کرد. نیمکت پرسپولیس که چهار سال بدون تغییر مانده بود در یک فصل 2 مربی به خودش دید و ثابت کرد فوتبال ایران، خالی از مدیران شایسته است.

عملکرد موفق گل‌محمدی

هرچند نیمکت پرسپولیس دستخوش تغییر شده بود اما ثباتی که برانکو در تیم به وجود آورده بود باعث شد تا پرسپولیس از این تغییرات لطمه نخورد. همین ثبات باعث شد پرسپولیس در نیم‌فصل دوم تمام بازی‌های خودش را با پیروزی به پایان برساند و تنها برابر استقلال به تساوی رسید. این عملکرد باعث شد تا پرسپولیس خیلی زودتر از آنچه دوستداران این تیم فکر می‌کردند به چهارمین قهرمانی پیاپی خودش در فوتبال ایران دست پیدا کند. پرسپولیس حالا پرافتخارترین تیم ایران است و بی‌شک برانکو، نقش مهمی در این موفقیت دارد.

جنگ برای سهمیه لیگ قهرمانان

هر چند قهرمان لیگ برتر مشخص شده، اما این موضوع حساسیت لیگ نوزدهم را از بین نبرده است. نبرد برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان ادامه دارد و 6 تیم بالای جدول امیدوار به کسب سهمیه هستند. در این بین شانس تراکتور، سپاهان، شهرخودرو و استقلال بیشتر است. پنج هفته از لیگ نوزدهم باقی مانده و شاید دیدار استقلال و سپاهان، در هفته بیست‌وهفتم، مهم‌ترین بازی هفته‌های پایانی باشد. نبردی که شاید تکلیف یکی از تیم‌های راه یافته به لیگ قهرمانان آسیا را مشخص می‌کند.

کدام تیم سقوط می‌کند؟

درست همان اندازه که تیم‌ها در بالای جدول برای رسیدن به لیگ قهرمانان تلاش می‌کنند، 6 تیم هم در انتهای جدول لیگ نوزدهم قرار دارند که برای بقا می‌جنگند. تیم‌هایی که برخی از آنها سال‌هاست در لیگ برتر حضور دارند و برخی از آنها قهرمانی در لیگ را هم تجربه کرده‌اند. شاهین بوشهر که با 17 امتیاز در انتهای جدول رده‌بندی قرار گرفته هنوز امیدوار است در هفته‌های باقیمانده ماندنش در لیگ برتر را قطعی کند. گل‌گهر، پیکان، سایپا، پارس جنوبی و ذوب‌آهن هم دیگر تیم‌هایی هستند که نامزد سقوط به لیگ یک هستند و باید منتظر ماند و دید کدام تیم‌ها می‌توانند حضورشان در لیگ بیستم را قطعی کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها