کد خبر: 407748
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۰۹:۵۰:۲۱
| |

پرسپولیس کدام دهه بهتر است؛ 60 یا 90؟

پرسپولیس که محتمل ترین گزینه قهرمانی بر روی کاغذ می باشد و این درصد  با توجه به اختلاف امتیاز ایجاد شده و مسابقات رودروی رقبا رنگ و لعاب بیشتری به خود می گیرد می تواند تاریخ را برای هواداران این تیم مانند اواخر دهه 60دوباره تکرار کند.

پرسپولیس کدام دهه بهتر است؛ 60 یا 90؟
کد خبر: 407748
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۰۹:۵۰:۲۱

اعتمادآنلاین| ترمز پرسپولیس در حالی که 9هفته به پایان مسابقات لیگ کشور باقی مانده بود و با 10امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم جدول سپاهان در صدر جدول رده بندی بودو خیز بزرگی برای کسب این عنوان که چهارمین قهرمانی پیاپی این تیم بود برداشته بود با نیرویی ناشناخته از بیرون کشیده شد.


بیماری کرونا فارغ از هر رنگ و تصمیم جناحی در سربزنگاه ترمز تیم خوب یحیی را که با غلبه بر تراکتور،نفت آبادان ،سپاهان (کمیته انضباطی رای بر برتری این تیم داد)و پدیده چهار نعل به سوی قهرمانی می تاخت کشید تا پوکر قهرمانی قرمزها که آرزوی طرفداران این تیم بود در اردیبهشت ماه شکل نگیرد. بیماری کرونا مسابقات لیگ ایران را مانند سایر مسابقات در اقصی نقاط جهان تعطیل کرد تا رنگ و بوی مسابقات کمی عوض شود .حالا مصدومان تیم ها به بقیه مسابقات رسیده اند،آنالیزهای دقیق تری توسط مربیان بر روی تیم خود و حریفان رودرو انجام شده است و این خودش می تواند جذابیت مسابقات به مراتب بیشتر از قبل کند.


پرسپولیس که محتمل ترین گزینه قهرمانی بر روی کاغذ می باشد و این درصد با توجه به اختلاف امتیاز ایجاد شده و مسابقات رودروی رقبا رنگ و لعاب بیشتری به خود می گیرد می تواند تاریخ را برای هواداران این تیم مانند اواخر دهه 60دوباره تکرار کند.


در دهه 60مسابقات فوتبال به لیگ قدس که منتخبی از استان ها بودند و مسابقات باشگاه های تهران ختم می شد .مسابقات باشگاهی در تهران در آن دهه از کیفیت بسیار بالائی برخوردار بود .تیم های با ریشه ای که پابه پای بزرگان قدم بر می داشتند و گربه سیاه تیم های استقلال و پرسپولیس بودند.اکباتان ،وحدت و راه آهن گربه سیاه استقلال و پرسپولیس بودند و تیم های شاهین ، هما،دارائی ،پاس و بانک ملی از تیم های خوب آن دوره بودند که گرفتن امتیاز از آن ها سخت تر از هر کاری برای پرسپولیس و استقلال بود . درآن دهه در سال 1364استقلال قهرمان تهران شد، قرمزها که به دلیل استفاده از رضا عابدیان سرباز در ترکیب خود سه بازی را سه بر صفر باخته بودندبه مرحله نیمه نهائی نرسیدند تا استقلال در نهایت با غلبه بر شاهین درضربات پنالتی که همراه با درخشش ناصر حجازی بود قهرمان تهران شود.


اما استارت تاریخ سازی قرمزها از سال 1365زده شد .آن ها از آن سال تا سال 1369پنج دوره پیاپی قهرمان تهران شدند و یکی از ماندگارترین دهه های پرسپولیس در تاریخ ثبت کردند .

سال 1365؛ رویایی با ناصر محمدخانی


پرسپولیس در آن سال بدون شکست در دور مقدماتی و با 6برد و دو تساوی به نیمه نهائی رسید و با شاهکار ناصر محمدخانی در نیمه نهائی و فینال ابتدا سه بر صفر استقلال را در نیمه نهائی شکست داد و در فینال هم با کاشته ناصر محمدخانی شاهین خوب آن دوره ها را شکست داد و قهرمان شد.فرشاد پیوس در آن دوره با 7گل آقای گل مسابقات شد و ناصر محمدخانی هم با شش گل در رده دوم قرار گرفت.


سال 1366؛بیشترین برد با بیشترین گل زده


مسابقات باشگاه های تهران از آن دوره در یک جدول و با حضور 18تیم برگزار شد که در پایان پرسپولیس با 13برد و دو تساوی و دو شکست و کسب 28امتیاز (برای برد در آن زمان 2امتیاز لحاظ می شد) قهرمان شد و فرشاد پیوس با به ثمر رساندن 13گل آقای گل مسابقات شد.

سال 1367؛هت تریک قهرمانی و آقای گلی


مسابقات در آن سال با حضور 16تیم برگزار شد و پرسپولیس باز هم در آن سال از مقام قهرمانی خود با کسب 11برد و 4تساوی و 26امتیاز دفاع کرد .فرشاد پیوس باز هم با زدن 13گل آقای گل مسابقات شد.

سال 1368؛پوکر قهرمانی بدون فرشاد آقای گل


آن ها در آن سال در حالی که فرشاد را به دلیل انتقال به قطر در اختیار نداشتند باز هم قهرمان شدند و این بار با کسب 12برد،دو تساوی و یک شکست و بیشترین گل زده با 28گل و کمترین گل خورده با 6گل تمامی رکورده ها را هم به نام خود کردند و پوکر قهرمانی را خلق کردند.

سال 1369؛فرشاد برگشت تا با تفاضل گل پنجمین قهرمانی را هم کسب کنند


استقلال که با داشتن مرفاوی و سرخاب قهرمان اولین دوره مسابقات لیگ باشگاه های کشور موسوم به لیگ قدس شده بود درآن دوره که با حضور 18تیم برگزار شد با 13برد و 4تساوی و کسب 30امتیاز و آرواژگل 24آمار خیره کننده ای خلق کرده بود ولی قرمزها در رقابتی نفس گیر و در حالی که مانند استقلال 13پیروزی و 4تساوی کسب کرده بودند با آرواژ گل 26 دوباره قهرمان شدند. فرشاد که از قطر دوباره به پرسپولیس برگشته بود با 16گل آقای گلی را نیز برای قرمزها به ارمغان آورد تا نیمه دوم دهه 60برای قرمزها فراموش نشدنی شود.

دهه 90 و حمله به پوکر قهرمانی


سه دهه از آن روز ها می گذرد و حالا نسل جدیدی از بازیکنان این تیم سه دوره پیاپی قهرمان لیگ برتر ایران شدند و در ماراتن این دوره هم در دورهای پایانی از رقبای خود فاصله زیادی گرفتند. اگر آن سال ها پرسپولیس در دفاع محمدپنجعلی و مرتضی فنونی زاده را داشت در این سال ها سید جلال حسینی و شجاع خلیل زاده این نقش را به عهده دارند.جای فرشاد پیوس و مرتضی کرمانی مقدم با مهدی طارمی و علی علیپور عوض شده است . بیرانوند به تنهائی وظیفه بهروزسلطانی و و حید قلیچ به عهده دارد . وحید امیری جانشین به حق حمید درخشان است .کامیابی نیا و احمد نور همان وظایف ضیا عربشاهی و حسین عبدی را به عهده دارند. اینان و سایر بازیکنان جانشین به حق نسل سه دهه قبل هستند.سال های بعد و نسل جوان این روزها از این بازیکنان و این پرسپولیس حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

منبع: ورزش سه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها