کد خبر: 405943
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۱ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از پرونده فساد در فوتبال:

حنیف عمران‌زاده چه اتهامی به پرسپولیسی‌ها زد؟

لایو اینستاگرام در روزهای قرنطینه جایی شده برای دیدارهای دوستانه فوتبالیست‌ها و گاهی هم افشاگری: از صحبت‌های جالب بشار رسن بازیکن عراقی پرسپولیس با یک خبرنگار در اینستاگرام که درباره شرایطش در تیم پرسپولیس گفته تا صحبت‌های عجیب و غریب حنیف عمران‌زاده مدافع پیشین باشگاه استقلال و مربی امروز نساجی مازندران از پیشنهاد رشوه به او پیش از دربی. 

حنیف عمران‌زاده چه اتهامی به پرسپولیسی‌ها زد؟
کد خبر: 405943
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۱ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ حنیف عمران‌زاده سوژه تازه فوتبال ایران است. فوتبالی این روزها حواشی زیادی دارد و پایانی هم بر هیچ‌کدام از آنها نیست: از ماجرای قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران تا برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران. پیش از اینها هم لغو لیگ برتر و اعلام قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر موضوع داغ فوتبال ایران بود. بخشی از این حواشی هم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شکل می‌گیرد؛ جایی که بازیکنان پیشین و حال حاضر فوتبال موضوعات عجیبی را مطرح می‌کنند. حنیف عمران‎‌زاده ، مدافع پیشین باشگاه استقلال، یکی از همان بازیکنان است. حنیف عمران‌زاده درباره فساد در فوتبال ایران صحبت کرده است. حنیف عمران‌زاده ، مدافع پیشین استقلال، در میان صحبت‌هایش از فساد در فوتبال، نام پرسپولیس را هم آورده که سبب ناراحتی هواداران این باشگاه شده است.

لایو اینستاگرام در روزهای قرنطینه جایی شده برای دیدارهای دوستانه فوتبالیست‌ها و گاهی هم افشاگری: از صحبت‌های جالب بشار رسن بازیکن عراقی پرسپولیس با یک خبرنگار در اینستاگرام که درباره شرایطش در تیم پرسپولیس گفته تا صحبت‌های عجیب و غریب حنیف عمران‌زاده مدافع پیشین باشگاه استقلال و مربی امروز نساجی مازندران از پیشنهاد رشوه به او پیش از دربی.

حنیف عمران زاده

لایو اینستاگرام حنیف

حنیف عمران‌زاده، مدافع تنومند سال‌های نه‌چندان دور باشگاه استقلال، صحبت‌های جالبی درباره دلالی در فوتبال ایران مطرح کرده است؛ از جمله پیشنهاد اعطای زمین 400 متری در شمال ایران به او از طرف پدر یکی از بازیکنان نوجوان، و همچنین درخواست مدیران استقلال به مربیان تیم‌های پایه برای جذب برخی از بازیکنان سفارشی. او از رئیس قوه قضائیه درخواست کرده به پرونده فساد در فوتبال ایران ورود کند و جلوی چنین رفتارهایی را بگیرد. او با قاطعیت از شرط‌بندی در رقابت‌های فوتبال پایه صحبت می‌کند و از وجود سایت‌های شرط‌‌بندی در این بخش از فوتبال ایران پرده برمی‌دارد. در میان صحبت‌های حنیف عمران‌زاده یک موضوع جنجالی دیگر هم گنجانده شده و آن پیشنهاد رشوه 2 میلیاردی یکی از سایت‌های شرط‌‌بندی به او قبل از یکی از دربی‌های پایتخت است. او در این‌باره می‌گوید: «قبل از یکی از دربی‌ها بود که یکی از دوستان قدیم ما با من تماس گرفت و گفت می‌خواهم شما را ببینم. به من گفت قرار است یک مراسم برگزار شود و بهتر است با هم به این مراسم برویم. او مقابل خانه من آمد و دیدم یک نفر داخل ماشین او نشسته است. وقتی مراسم تمام شد دیدم آنها یک کیف مشکی از صندوق عقب کنار من گذاشتند. دقیقاً یادم است در اتوبان یادگار امام تهران بودیم که فرد پشت فرمان به من گفت ما یک سایت شرط‌‌بندی داریم و نوع فعالیتش را کامل توضیح داد. او گفت، این هفته دربی است و اگر با ما همکاری کنی، من پول زیادی به شما می‌دهم! چیز زیادی هم از شما نمی‌خواهم، او گفت یا پنالتی بده یا گل به خودی بزن یا اخراج شو! به من گفت آن کیف را باز کن، همین الان یک میلیارد تومان را بردار و یک میلیارد دیگر را هم بعد از بازی پرداخت می‌کنیم. این موضوع حدود سال 94 اتفاق افتاد. فکر می‌کنم دربی هم مساوی شد و پرسپولیس دقیقه آخر گل زد و آنها جشن گرفته بودند! من هم وقتی این حرف را شنیدم به شانه دوستم زدم گفتم چه فکری درباره من کردید؟ کلی از مردم هر سال دلخوشی‌شان به این بازی است، آن ‌وقت شما چنین درخواستی دارید؟ حتی یادم است کنار اتوبان چمران پیاده شدم. به او هم گفتم دیگر شماره تلفنت را روی موبایلم نبینم.»

فساد در فوتبال ایران

سال 1394 بود که پرونده فساد فوتبال ایران در مجلس نهم قرائت شد. کمیسیون اصل 90 که در آن زمان پیگیر پرونده فساد در فوتبال ایران بود، در زمان قرائت آن در صحن مجلس از عدم همکاری مدیران ورزش ایران سخن به میان آورده بود. در متن قرائت‌شده در مجلس آمده بود: «تعلل در ارائه توضیحات و پاسخ‌های انحرافی فدراسیون فوتبال به مکاتبات کمیسیون در جریان رسیدگی به این پرونده و عدم همکاری مناسب برخی از نهادها از جمله حراست وزارت ورزش، روند رسیدگی به این پرونده را طولانی و دچار مشکل کرد، گرچه در نهایت با تلاش کارشناسان کمیسیون و همکاری برخی از دست‌اندرکاران دلسوز فوتبال، کاستی‌های زیادی برطرف گردید.»

نمانیده‌های مجلس نهم، وجود فساد در بخش‌های زیادی از فوتبال ایران و افزایش آن طی چند سال اخیر را غیرقابل انکار و بر اساس اطلاعات مستند، مصادیق این معضلات را بر این اساس اعلام کردند:

1ـ تبانی


2ـ رشاء و ارتشاء


3ـ دوپینگ


4ـ شرط‌‌بندی غیرمجاز


5ـ جعل و استفاده از سند مجعول


6ـ تصدیق‌نامه‌های خلاف واقع


7ـ فرار مالیاتی


8ـ مصرف الکل و روابط نامشروع


9ـ مصرف مواد مخدر


10ـ رواج خرافه‌گرایی از جمله سحر و جادو


11ـ تحصیل مال از طریق نامشروع


12ـ نقض آشکار قوانین و مقررات


13ـ قراردادهای غیرواقعی.

بندهایی که در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس نهم آورده شده بود موضوعاتی بودند که هر کدام از آنها می‌تواند ورزش یک کشور را وارد یک بحران بزرگ کند، اما در عمل هنوز هیچ اتفاقی در خصوص این پرونده رخ نداده است. پیگیری‌ها از کمیسیون اصل 90 مجلس دهم هم نشان از آن دارد که این پرونده در قوه قضائیه است اما هنوز این قوه هیچ برنامه‌ای برای به سرانجام رساندن آن ندارد.

واکنش‌ها به صحبت‌های حنیف عمران‌زاده

صحبت‌های مدافع سابق باشگاه استقلال باعث شد برخی از مدیران قبلی باشگاه پرسپولیس واکنش‌هایی نشان دهند. آنها صحبت‌های مدافع سابق استقلال را تایید نکردند و معتقد بودند، عمران‌زاده تیری در تاریکی رها کرده تا مقابل هواداران استقلال خودش را شیرین کند وگرنه چرا باید به این بازیکن که قراردادش با استقلال بسیار کمتر از 2 میلیارد تومان بوده، چنین پیشنهادی را برای یک بازی سه‌امتیازی بدهند.

یکی از مدیران پیشین باشگاه پرسپولیس در این مورد گفته است: «امیدواریم منظور عمران‌زاده واقعاً پرسپولیس باشد و در ادامه، مدیران فعلی باشگاه برای طرح شکایت آماده باشند. او باید از کسی که پیشنهاد 2 میلیاردی داده نام بیاورد وگرنه هر فوتبالیستی می‌تواند چنین ادعایی بکند.»

پرسپولیس - استقلال - دربی

عمران‌زاده نام افراد خاطی را بگوید

در فوتبال ایران پول‌ زیادی وجود دارد و همین پول فراوان هم باعث می‌شود افراد فاسد دام‌شان را در این رشته ورزشی پهن کنند. قوه قضائیه برای مقابله با فساد تلاشش را انجام می‌دهد و اگر فردی از بروز چنین فسادهایی در فوتبال ایران مطلع است، باید این اطلاعات را در اختیار قوه قضائیه بگذارد. حنیف عمران‌زاده هم به جای اینکه در لایو اینستاگرام چنین موضوعاتی را بیان کند بهتر است نام آن افراد را در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا از گسترش فساد در فوتبال ایران جلوگیری کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها