«اعتمادآنلاین» از حاشیه‌های افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس و مقایسه دریافتی فوتبالیست‌های زن و مرد گزارش می‌دهد:

بازیکنان پرسپولیس چقدر دریافتی داشتند؟/ سقف قرارداد بازیکنان در فوتبال مردان 29 برابر فوتبال زنان است/ دلایل شکاف عمیق فوتبال زنان و مردان چیست؟

واقعیت این است که هیچ‌کس منکر اختلاف کیفیت فوتبال زنان و میزان هواداران و بازدهی مالی فوتبال مردان نیست، اما با نگاهی به یک نمونه کوچک از تفاوت درآمدها درمی‌یابیم که این شکاف از کجا نشأت می‌گیرد.

بازیکنان پرسپولیس چقدر دریافتی داشتند؟/ سقف قرارداد بازیکنان در فوتبال مردان 29 برابر فوتبال زنان است/ دلایل شکاف عمیق فوتبال زنان و مردان چیست؟
کد خبر: 382108
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - در پی اعتراض بازیکنان پرسپولیس به پرداخت نشدن بدهی‌هایشان در آستانه دربی، جزئیات قرارداد فصل گذشته این تیم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. مبالغ این قراردادها به همراه آپشن‌های قرارداد به رقمی نجومی می‌رسد (بیشتر بخوانیم) .

باشگاه پرسپولیس در اعتراض به افشای اسناد مالی در بیانیه‌ای ضمن دفاع از بازیکنان نوشت: «تسویه نشدن مطالبات فصل قبل سرخ‌های افتخارآفرین با وجود دبل‌قهرمانی آنها در فصل گذشته که به واسطه قهرمانی‌های قبل از آن به سختی و زحمت فراوان حاصل شده مایه شرمندگی باشگاه نزد بازیکنان ‌است و تاسف‌بار است که عده‌ای با دادن اطلاعات ناقص به یک رسانه در آستانه دربی دست به اقداماتی زده‌اند که حاشیه‌ساز شده است. این نوع اطلاع‌رسانی به واسطه اینکه میزان بدهی‌ها اعلام‌ نشده و بعضاً ایراداتی دارد به منزله تلاش برای تخریب بازیکنان تلقی می‌شود نه شفاف‌سازی.» (بیشتر بخوانیم)

مبلغ قرارداد علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم پرسپولیس سه میلیارد و 500 میلیون تومان و آپشن قرارداد او 895 میلیون تومان است.

شاید جابه‌جایی پول‌های کلان در فوتبال مردان اتفاقی عادی باشد، اما وقتی شرایط تیم‌های فوتبال زنان را با قراردادهای بازیکنان مرد مقایسه می‌کنیم، و تیم‌هایی که گاهی به خاطر چند صد میلیون تومان تا مرز انحلال پیش می‌روند، به این نتیجه می‌رسیم که با وجود شکاف عمیقی که بین فوتبال زنان و مردان وجود دارد، فوتبال در ایران ورای مرزهای نابرابری جنسیتی است.

مبلغ قرارداد بازیکنان پرسپولیس چقدر است؟

روز دوشنبه و در آستانه دربی، اسناد مالی باشگاه پرسپولیس در اختیار یکی از رسانه‌ها قرار گرفت. با انتشار این اسناد که مربوط به قراردادهای بازیکنان در فصل گذشته است، رقم دقیق دریافتی بازیکنان و بدهی باشگاه به آنان از فصل قبل مشخص شد. در این اسناد مبلغ قرارداد علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم پرسپولیس سه میلیارد و 500 میلیون تومان و آپشن قرارداد او 895 میلیون تومان است، اما مبلغ 2 میلیارد و 175 میلیون تومان به عنوان آپشن قرارداد از باشگاه دریافت کرده است؛ این بدان معناست که علیرضا بیرانوند یک میلیارد و 280 میلیون تومان به باشگاه پرسپولیس بدهکار است.

مبلغ قرارداد سید جلال حسینی کاپیتان پرسپولیس یک میلیارد و 300 میلیون تومان است. آپشن قرارداد او بیش از 533 میلیون تومان است. حسینی تا به حال 230 میلیون تومان از آپشن قراردادش را دریافت کرده و 303 و نیم میلیون تومان از باشگاه طلب دارد.

مهدی ترابی با مبلغ قرارداد یک میلیارد و 700 میلیون تومان بعد از بیرانوند گران‌ترین بازیکن پرسپولیس است. در کنار این مبلغ 450 میلیون تومان هم به عنوان آپشن قرارداد برای ترابی لحاظ شده است. او آپشن قرارداد خود را به صورت کامل دریافت کرده و هیچ طلبی از باشگاه ندارد.

مبلغ قرارداد بازیکنان فوتبال زنان

حالا نگاهی بیندازیم به مبلغ قرارداد برخی از بازیکنان فوتبال زنان. در لیگ برتر فوتبال زنان قرارداد یک دروازه‌بان چیزی در حدود 70 میلیون تومان است. بهترین فورواردها بین 100 تا 120 میلیون تومان قرارداد دارند. دفاع آخر مبلغی در حدود 90 میلیون تومان در سال دریافت می‌کند. مبلغ قرارداد یک هافبک وسط در بهترین حالت بین 90 تا 100 میلیون تومان است.

هافبک‌های راست و چپ در حدود 60 تا 70 میلیون تومان قرارداد دارند و مبلغ قرارداد دفاع‌های راست و چپ در حدود 40 میلیون تومان است. سقف قرارداد در فوتبال زنان 120 میلیون تومان است.

رویای برابری دستمزد در فوتبال

برابری دستمزد در فوتبال زنان و مردان به یکی از چالش‌های بزرگ ورزش زنان تبدیل شده است. تیم فوتبال زنان آمریکا یکی از سردمداران مبارزه برای رسیدن به دستمزد برابر است. در قوانین اخیر فیفا هم بر ضرورت از بین بردن تبعیض جنسیتی تاکید شده است، اما اختلاف فاحش دستمزد و بودجه فوتبال زنان و مردان نه تنها در ایران که در همه دنیا همچنان پابرجاست.

سقف قرارداد فوتبالیست‌های مرد در ایران چیزی بیش از 29 برابر سقف قرارداد در فوتبال زنان است.

مطالبه برابری دستمزد در فوتبال منتقدان زیادی هم دارد. انتقادها اغلب مبتنی بر سطح کیفی فوتبال زنان، ثروت بزرگی که در فوتبال مردان جاری است، شکاف عمیق و تفاوت در تعداد هواداران فوتبال زنان و مردان است.

واقعیت این است که هیچ‌کس منکر اختلاف کیفیت فوتبال زنان و میزان هواداران و بازده مالی فوتبال مردان نیست، اما با نگاهی به یک نمونه کوچک از تفاوت درآمدها درمی‌یابیم که این شکاف از کجا نشأت می‌گیرد؛ وقتی بودجه فوتبال زنان با میزان سرمایه‌گذاری در فوتبال مردان تفاوت زیادی دارد، وقتی سقف قرارداد فوتبالیست‌های مرد حتی در ایران هم چیزی حدود 29 برابر سقف قرارداد در فوتبال زنان است؛ وقتی تیم‌های فوتبال زنان به دلیل بدهی چند صد میلیون تومانی تا مرز انحلال پیش می‌روند؛ وقتی پخش تلویزیونی و پوشش رسانه‌ای کافی برای فوتبال زنان وجود ندارد؛ وقتی حتی یک زمین مناسب باکیفیت استاندارد در لیگ برتر فوتبال زنان نیست، چگونه می‌توان انتظار داشت در بازی 2 تیم صدر جدول لیگ فوتبال زنان، در زمینی پر از پستی و بلندی، بدون دوربین و صدای گزارشگر و با سکوهایی خالی از هوادار، با حضور بازیکنانی که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، حقوقی که در بهترین حالت دست‌کم یک‌دهمِ قراردادهای فوتبال مردان است و هرگز امکاناتی مشابه همتایان مرد خود نداشته‌اند، بازی‌ای در سطح دربی پرسپولیس و استقلال شاهد باشیم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها