مجله ورزشی «اعتمادآنلاین»: ورزش در هفته‌ای که گذشت

تصمیم عجیب ای‌اف‌سی علیه فوتبال ایران/ دایی مربی تیم ملی می‌شود؟/ مهاجرت ورزشکاران از ایران ادامه دارد

هفته گذشته کمیته مسابقات ای‌اف‌سی اعلام کرد تیم‌های ایرانی نمی‌توانند میزبان رقیبان‌شان در لیگ قهرمانان آسیا باشند.

حجم ویدیو: 27.54M | مدت زمان ویدیو: 00:05:17 دانلود ویدیو
کد خبر: 380138
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۶ ۱۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در این قسمت از مجله ورزشی اعتمادآنلاین با هم نگاهی می‌کنیم به لغو میزبانی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، انتخاب مربی تیم ملی فوتبال و همچنین مهاجرت ادامه‌دار ورزشکاران ایرانی.

تصمیم عجیب ای‌اف‌سی علیه فوتبال ایران

هفته گذشته کمیته مسابقات ای‌اف‌سی اعلام کرد تیم‌های ایرانی نمی‌توانند میزبان رقیبان‌شان در لیگ قهرمانان آسیا باشند.

بیست‌ و هفتم دی‌ماه، کمیته مسابقات ای‌اف‌سی در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد استقلال تهران و شهر خودرو مشهد نمی‌توانند در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا میزبان باشند و باید در زمین بی‌طرف به میدان بروند. این تصمیم با واکنش تند مسئولان فوتبال ایران روبه‌رو شد. ای‌اف‌سی، 2 شهر دوبی و شارجه امارات را برای میزبانی استقلال و شهر خودرو در نظر گرفته و این تصمیم را هم به 2 باشگاه ایرانی ابلاغ کرده است. هرچند استقلال و شهر خودرو با این تصمیم مخالفت کردند و اعلام کردند در زمین بی‌طرف بازی نمی‌کنند. همین واکنش باشگاه‌های ایرانی کافی بود تا ای‌اف‌سی نام این 2 باشگاه را از جدول رقابت‌ها حذف کند.

پرسپولیس و سپاهان دیگر نماینده‌های فوتبال ایران در این رقابت‌ها هنوز در جدول لیگ قهرمانان حضور دارند، اما این 2 باشگاه اعلام کرده‌اند که در زمین بی‌طرف به میدان نخواهند رفت. این اتفاق در حالی رخ داد که مسئولان چهار باشگاه حاضر در لیگ قهرمانان با شیخ سلمان دیدار کردند و در این دیدار تصمیم گرفته شد که تیم‌های ایرانی حاضر در پلی‌آف بازی خود را در کشور ثالث برگزار کنند. البته در این میان قرار شده تیم‌های ایرانی در مرحله گروهی این رقابت‌ها بازی‌های رفت‌شان را مهمان باشند و هر سه بازی مرحله برگشت در ایران برگزار شود و تیم‌های ایرانی میزبان حریفان خود باشند.

با این حال اکثر اهالی فوتبال اعتقاد دارند در صورت اصرار ای‌اف‌سی بر اجرایی شدن این تصمیم، فوتبال ایران باید از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان انصراف دهد. تصمیمی که می‌تواند عواقب زیانباری برای فوتبال ایران داشته باشد. طبق قانون، ای‌اف‌سی می‌تواند جواز حرفه‌ای باشگاه‌های متخلف را باطل کند. ضمن اینکه تحریم لیگ قهرمانان از سوی باشگاه‌های ایرانی می‌تواند به تعلیق فوتبال ایران نیز بینجامد.

داریوش مصطفوی، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال، درباره احتمال تعلیق فوتبال ایران به اعتمادآنلاین گفته: «اگر رویه به همین منوال پیش برود، شک نکنید تا 2 ماه دیگر فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. من این احساس را دارم که اینها همه مقدمه تعلیق فوتبال ماست. باید به پیشواز این موضوع می‌رفتند.»

بعد از مشخص شدن برنامه تیم‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا، 2 تیم استقلال و شهر خودرو در مرحله پلی‌آف این مسابقات به میدان رفتند و استقلال با سه گل توانست الکویت کویت را شکست دهد و به مرحله بعد این رقابت‌ها صعود کند. شهر خودرو مشهد هم با نتیجه 2 بر یک الرفاع بحرین را شکست داد و به مرحله بعد صعود کرد. استقلال در ادامه این رقابت‌ها باید در قطر به مصاف الریان برود و شهر خودرو هم به مصاف السیلیه قطر می‌رود.

دایی مربی تیم ملی می‌شود؟

به احتمال خیلی زیاد علی دایی به عنوان مربی تیم ملی انتخاب می‌شود تا بعد از چند ماه سرگردانی هم تیم ملی و هم علی دایی به آرامش برسند.

تیم ملی فوتبال ایران هشت سال با کی‌روش کار کرد و نیمکت تیم ملی تغییر و تحولی پیدا نکرد. به خاطر همین ثبات بود که تیم ملی توانست برنامه‌های خود را پیش ببرد و چند سالی هم بهترین تیم آسیا لقب بگیرد. اما پایان بد ایران در جام ملت‌های آسیا پایانی بود بر ماجراجویی کی‌روش در ایران. کی‌روش از ایران رفت و مهدی تاج رئیس مستعفی فدراسیون هم مارک ویلموتس بلژیکی را جانشین او کرد.

ویلموتس با کلی سروصدا راهی تهران شد و هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت. او که قرار بود سیستمی جدید از فوتبال را در تیم ملی اجرا کند بعد از گذشت 6 ماه قراردادش را با فدراسیون فوتبال ایران فسخ کرد و به کشور خود بازگشت. تیم ملی درگیر بحران شد و فدراسیون هم کوشید تا یک مربی جدید برای تیم ملی انتخاب کند. برانکو اصلی‌ترین گزینه فدراسیون برای هدایت تیم ملی بود. او که سابقه خوبی در فوتبال ایران داشت برای قبول پست سرمربیگری تیم ملی پیشنهادی 1.5 میلیون دلاری به فدراسیون فوتبال داد، اما فدراسیون با این پیشنهاد مخالفت کرد. همین موضوع کافی بود تا گزینه مربی ایرانی دوباره روی میز فدراسیون قرار بگیرد. امیر قلعه‌نویی، یحیی گل‌محمدی و علی دایی گزینه‌های فدراسیون برای هدایت تیم ملی بودند. از میان این گزینه‌ها گل‌محمدی راهی پرسپولیس شد و امیر قلعه‌نویی هم با سپاهان قرارداد داشت.

علی دایی اما بدون تیم بود و بهترین گزینه برای تیم ملی به شمار می‌رفت. مذاکرات فدراسیون و علی دایی تا حدودی به مراحل پایانی رسیده و به زودی باید منتظر اعلام نام علی دایی به عنوان مربی جدید تیم ملی باشیم.

مهاجرت ورزشکاران از ایران ادامه دارد

فرزاد ذوالقدر، ملی‌پوش سابق تکواندوی ایران، با دریافت تابعیت کشور بلغارستان برای آنها مبارزه خواهد کرد. ذوالقدر درباره این اتفاق گفته: «حرف خاصی ندارم. ان‌‌شاءالله با تیم ملی بلغارستان در رقابت‌های انتخابی المپیک قاره اروپا شرکت می‌کنم.»

او فرزند حسن ذوالقدر، مربی پیشین تکواندوی ایران ، است و مدال نقره بازی‌های کرواسی را هم در کارنامه خود دارد.

ذوالقدر بعد از کیمیا علیزاده دومین تکواندوکار ایران است که مهاجرت می‌کند. کیمیا علیزاده، تنها مدال‌آور زن ایران در رقابت‌های المپیک، ماه گذشته در پستی اینستاگرامی اعلام کرد که دیگر برای ایران مبارزه نمی‌کند.

طبق آخرین اخبار رسیده، علیزاده قرار است برای کشور آلمان مسابقه بدهد و به همراه این کشور راهی المپیک شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها