«اعتمادآنلاین» از حاشیه تازه فوتبال ایران در آسیا گزارش می‌دهد:

فوتبال ایران در آستانه بحران؛ AFC میزبانی را از تیم‌های ایرانی گرفت/ باشگاه‌های ایران از حضور در لیگ قهرمانان آسیا کناره‌گیری کردند

عصر روز جمعه 27 دی‌ماه فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد نامه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC دریافت کرده که بر طبق آن دیدار تیم‌های فوتبال پدیده مشهد و الرفاع بحرین و نیز استقلال تهران مقابل الکویت کویت در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا باید در زمین بی‌طرف برگزار شود.

فوتبال ایران در آستانه بحران؛ AFC میزبانی را از تیم‌های ایرانی گرفت/ باشگاه‌های ایران از حضور در لیگ قهرمانان آسیا کناره‌گیری کردند
کد خبر: 378462
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- سلب میزبانی باشگاه‌های ایرانی در بازی‌های آسیایی از طرف AFC برای فوتبال و هوادارانش تلخ است. عصر روز جمعه 27 دی‌ماه فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد نامه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC دریافت کرده که بر طبق آن دیدار تیم‌های فوتبال شهرخودرو و الرفاع بحرین و نیز استقلال تهران مقابل الکویت کویت در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا باید در زمین بی‌طرف برگزار شود، اتفاقی که برای نهایی شدن در انتظار اعلام رأی کمیته اجرایی AFC است. این تصمیم که به دلیل تنش‌های اخیر اتخاذ شده بود برای فوتبال ایران شرایط سختی رقم زد.

صالحی‌امیری: همه می‌دانند کشورمان از امنیت بالایی برخوردار است

خبر سلب میزبانی باشگاه‌های ایرانی واکنش‌های بسیاری از سوی مسئولان فوتبال و ورزش ایران به دنبال داشت. صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در واکنش به تصمیم AFC گفت: «این مساله را باید در دایره موضوع جامع‌تری نگریست که آن دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی است. امروز مساله فوتبال و ورزش جدا از سیاست نیست، زیرا بخشی از فشار استکبار جهانی از طریق ورزش اعمال می‌شود و این طرح استکباری به دنبال برچیدن نشاط و شادکامی مردم است.»

او ادامه داد: «همه می‌دانند که کشورمان از امنیت بالایی برخوردار است و ایران در منطقه از امن‌ترین کشورهاست. حادثه‌ای که اتفاق افتاد ناگوار بود و جمهوری اسلامی مسئولیت آن را پذیرفت، اما ادامه دادن آن به نوعی انتقام‌جویی از ملت است. نمی‌خواهم وارد ابعاد سیاسی موضوع شوم، اما کسانی که این رفتار را از خود نشان می‌دهند فاقد اقتدار هستند و به مثابه بازیچه استکبار جهانی عمل می‌کنند.»

صالحی‌امیری گفت: «هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا یکشنبه در نشستی نظر قطعی خود را اعلام می‌کند. اما برای حفظ اقتدار و اعتبار نظام هیچ‌وقت فشار و تحقیر را تحمل نخواهیم کرد و تبعات آن هم بر دوش کسانی است که این تصمیم را می‌گیرند.»

باشگاه‌ها در صورت سلب میزبانی از لیگ قهرمانان انصراف خواهند داد

صبح روز شنبه نمایندگان پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو، پس از برگزاری جلسه با سرپرست فدراسیون فوتبال و مسئولان امور بین‌الملل و بررسی همه جوانب، برای تصمیم‌گیری نهایی راهی وزارت ورزش شدند تا با حضور مسئولان عالیرتبه ورزش نسبت به محرومیت تیم‌های ایرانی از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا واکنش نشان دهند. در نهایت و بر اساس صحبت‌های مدیران چهار نماینده ایران، این تیم‌ها تنها در صورتی حاضر به حضور در لیگ قهرمانان آسیا می‌شوند که بتوانند در ایران میزبان رقبایشان باشند، در غیر این صورت از این رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کنند. یکی از دلایل مهم عدم قبول تصمیم AFC این است که در صورت قبول این موضوع، به مرور میزبانی رقابت‌های دیگر فوتبال و همچنین ورزش‌های دیگر نیز از ایران گرفته می‌شود که ضربه سنگینی به ورزش ایران وارد خواهد کرد.

حیدر بهاروند: سلب میزبانی، بازی با عزت ملی ایران است

پس از اعلام تصمیم باشگاه‌ها حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال ایران در حمایت از این تصمیم گفت: «این یک تصمیم جمعی بوده است و تبعاتش را بررسی کرده‌ایم. سلب میزبانی از ما بازی با عزت ملی ایران است و زیر بار آن نمی‌رویم. باشگاه‌ها تصمیم گرفتند که اگر این رأی قطعی شود، از مسابقات انصراف دهند چون توهین به ملت ایران قلمداد می‌شود.»

بهاروند همچنین افزود: «می‌دانیم که تبعاتی از جمله محرومیت و جریمه نقدی برایمان خواهد داشت، اما این جرائم قطعی نیست و باید در کمیته اجرایی مصوب شود. آنچه مسلم است اینکه AFC بیش از ایران ضرر می‌کند.»

آنچه در این بحران بیش از همیشه روشن شده این است که فدراسیون فوتبال ایران با وجود حضور تاج به عنوان نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، قدرت چانه‌زنی و اقناع طرف مقابل و تلاش در جهت حفظ منافع ملی ایران در AFC را ندارد.

انصراف از شرکت در لیگ قهرمانان آسیا شاید ساده‌ترین راه برای مقابله بحرانی باشد که فوتبال ایران را متضرر و منزوی خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها